Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

De afgelopen jaren hebben Zarath en ik wel af en toe met andere mensen gespeeld en ook wel eens meerdere keren met dezelfde mensen, maar het was allemaal heel losjes en van moment tot moment. Nu heeft Zarath sinds kort iemand met wie het vaster lijkt te zijn/gaan worden, met de intentie om het vast vorm te geven en een heuse status update op Fetlife en zo. :) Yay! Super leuk, yay compersion. :inluv:

Maar het is wel een hele tijd geleden dat Zarath en ik überhaupt gesprekken over non-mono en poly dingen hebben gevoerd en we zijn een beetje roestig. We voelen bijvoorbeeld niet zo aan van elkaar welke dingen belangrijk zijn om (van te voren) te bespreken en wat gewoon wel goed is of niet zo belangrijk.

We hebben allebei ook onze eerste non-mono stappen met andere (vorige) partners gezet, dus eigenlijk hebben we niet echt een gedeelde manier in, nog. We zijn allebei iets heel anders gewend. Dus we zijn dat eigenlijk soort van from scratch aan het uitzoeken.

Dus ik zoek eigenlijk ideeën, input en inspiratie. :) WS-ers, hoe doen jullie dat? Wat zijn de succesfactoren? Welke dingen zijn voor jullie de belangrijke dingen om over te praten, en welke manieren en momenten werken daarin voor jullie om het tot een vruchtbaar gesprek te maken? Wat helpt om goeie gesprekken te voeren? Of wat ik ook best wil weten, wat zijn de dingen waardoor het niet goed liep en je langs elkaar heen praatte of elkaar niet begreep? Welke afspraken werkten in de praktijk wel en niet?

Edit: Oh ja! Maakt het nog verschil of het met BDSM is of zonder, D/s elementen en wel/niet doorlopen of zonder en dat soort dingen? Toen ik met poly begon was ik nog helemaal vanille (dacht ik toen), ook nog! (einde edit)

Destijds was "The Ethical Slut" echt het enige boek over poly wat er was. Dus ik voel me echt heel roestig! :panic: :lol:
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Voleuse »

Wat ik in ieder geval wel merk is dat het heel erg verschillend is tussen mensen :P.

Voor mij is het wel zo dat D/s een grote invloed heeft op poly en die is niet perse positief gebleken. Voor mijn gevoel is zelfstandigheid en zelfredzaamheid bij poly een goede eigenschap en wordt dat binnen D/s juist afgeleerd. Ik ben qua D/s echt best wel monogaam, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit een andere D zou willen. Heel veel van poly voelt voor mij ook aan als service, zo van, ik moet zorgen dat andere partner zich welkom voelt, ik moet respect hebben voor hun tijd samen etc., het voelt veel aan als iets wat ik doe om mijn D gelukkig te maken. En dat werkt soms best goed (want van service wordt ik blij), maar als andere partner dan iets doet waar mijn D minder gelukkig van wordt dan stort t allemaal een beetje in elkaar. Plus dat het kan voelen alsof ik faal als sub op het moment dat ik jaloers ben.

Nja het is een onderwerp waar ik zelf veel mee worstel dus ik twijfel een beetje of mijn ervaring wel representatief is. Maar ik ging deze relatie in met het idee dat poly helemaal voor mij was en van jaloezie had ik nauwelijks last, en vrijheid blijheid maar toen kwam de D/s en bleek het ineens allemaal zó anders.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

Ik heb ook zeker wel het idee dat D/s het heel anders maakt, qua emoties en zo, dus erg fijn om je reactie te lezen. :) Sowieso erg fijn om ervaringen van anderen te lezen. Het is zeker voor iedereen anders maar het helpt niet alleen met herkenning maar ook met inspiratie. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door kitten »

Vreemd genoeg sla ik een beetje dicht... Ik weet geen zinnig antwoord. We vergaderen eens per twee weken, communiceren over nare gevoelens en wat ons hielp waren non-mono praatavonden. Maar verder zitten wij nu in een kabbel-fase...
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

Zo’n idee had ik ook wel, dat de meeste WS poly’s in een hele andere fase zitten, of zo.

Een van de ideeën die er bij ons uitgekomen is, is om inderdaad naast ‘gewoon’ met elkaar praten ook vaste check-ins te doen. Gewoon lekker kort, elke week of twee weken (even kijken wat werkt) vijf vragen en als daar dan iets uitkomt wat aandacht behoeft dan plannen om daar op een ander tijdstip tijd voor te maken. Fijn om te horen dat dat bij jullie ook werkt. :)
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Heidi »

Ik heb meerdere liefdes en eentje daarvan (tegelijkertijd ook mijn D.) is net gescheiden van zijn vrouw. Nu heb ik hem gekoppeld aan een vrouw waar ik ook een enorme klik mee heb. En zij accepteert mij ook :)
Maar nu wat weken en dates later, lopen we toch tegen wat struikelblokken aan.
En ik herken zo wat Voleuse zegt: “Heel veel van poly voelt voor mij ook aan als service, zo van, ik moet zorgen dat andere partner zich welkom voelt, ik moet respect hebben voor hun tijd samen etc., het voelt veel aan als iets wat ik doe om mijn D gelukkig te maken. En dat werkt soms best goed (want van service wordt ik blij), maar als andere partner dan iets doet waar mijn D minder gelukkig van wordt dan stort t allemaal een beetje in elkaar. Plus dat het kan voelen alsof ik faal als sub op het moment dat ik jaloers ben.”

Echt precies mijn gevoelens verwoord!

Bij de dates voelde ik alleen maar blijheid maar toen het tussen hun ging over bdsm kwam opeens jaloezie opzetten bij mij
Terwijl we in het verleden ook een paar keer met z’n drieën hebben gespeeld... dus voor mezelf moeilijk te verklaren
En als hij wel eens jaloers is op een andere liefde van mij, dan zie ik daar dan weer niet de noodzaak (niet helemaal het juiste woord) van in (want vrijheid blijheid openheid poly etc)

Gelukkig heb ik veel open communicatie met beiden! Ik ga namelijk heel erg heen en weer tussen jaloers en blij voor hun.

Maar ben ook bang dat een van hun gekwetst wordt door de ander en dat ik dan degene ben die ze gekoppeld heb en dus schuld heb. Lastig!

Ik hoop dat jullie eruit komen.
Ik heb dus totaal geen tips, want worstel zelf nog. Maar veel en open communicatie is wel wat mij helpt (ze bieden zelfs aan om hun berichtjes aan elkaar aan mij te lezen en dat ik mee ga op dates haha dat is lief. Maar ik vind dan weer zelf dat ik daar buiten moet blijven, maar ben wel heel nieuwsgierig, kortom lekkere jojo)
Succes!
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Voleuse »

Heidi schreef: Bij de dates voelde ik alleen maar blijheid maar toen het tussen hun ging over bdsm kwam opeens jaloezie opzetten bij mij
Terwijl we in het verleden ook een paar keer met z’n drieën hebben gespeeld...
Ja nou dat precies heb ik dus ook. Ik ben ook blij dat iemand het herkent want vaak vind ik bij andere poly mensen niet echt herkenning (vaak wel acceptatie maar onbegrip naar het jaloerse deel op zoiets specifieks. Of twijfels over of ik "wel echt" poly ben), en bij monogame mensen ook niet echt (want die snappen het jaloerse deel dan wel heel erg maar springen dan weer snel naar 'ben je wel gelukkig en wil je niet iemand die echt voor jou kiest')

Ik denk dat het bij mij voor een deel komt door een angst om 'niet meer gebruikt' te worden. Klinkt gek, maar vaak krijg ik de vraag of ik bang ben dat mijn D dan bij mij weg gaat maar dat is het niet. Ik ben eerder bang dat hij een nieuw shiny speleding vind en dat ik dan in een metaforisch stoffig laatje blijf liggen. In mijn D/s spelen we ook veel met objectificatie en 'gebruik' en dat is geil maar in een polycontext zorgt het denk ik voor jaloezie. Het is namelijk ook niet alsof ik zelf het voortouw kan nemen en spel kan initiëren, dat is gewoon niet hoe het werkt (en het helpt ook niet dat in een langere relatie die ook vanilla is vanzelf factoren gaan spelen waardoor je minder actief speelt).
Dus blijf ik achter met de angst dat iemand anders de aandacht grijpt en dat ik achterblijf met niet echt een manier om daar iets aan te doen, behalve een behoefte aangeven en afwachten of daar iets mee gedaan word. Terwijl, in een context waarin je met z'n drieën speelt dat alles niet aan de hand is. Het is niet dat ik de ander iets misgun, het is dat ik bang ben zelf iets kwijt te raken.

Maar wat daar dan mee te doen ben ik zelf dus ook niet echt uit.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

Ja, dat! Ik had het toen ik alleen nog vanille poly was ook echt helemaal niet. Zodra ik iets met BDSM ben gaan doen, heb ik pas echt bezitterige of jaloerse gevoelens gehad, en vooral D/s maakt dat veel sneller wakker bij mij. Het is ook zo dat allllles zo symbolisch betekenisvol is in D/s (voor mij althans) en dat alles ook veel harder binnenkomt en in een veel kindsere of dierlijkere laag van mijn brein, of zo.

We lijken wel weer wat dingetjes te vinden die daarbij helpen. Genoeg tijd voor elkaar, commitment om dingen op te lossen (waren we ook echt wel mee bezig, maar nu heb ik ook geen geduld meer of zo, spijkers met koppen!) en beter begrip van wat er nou gevoelig ligt bij elkaar. Ook beter duidelijk naar elkaar toe dat problemen signaleren de ander niet verantwoordelijk maakt voor een oplossing. Want ik wil helemaal niet perse dat iets meteen anders gaat, maar ik wil wel 'echt' weten dat ik daarin begrepen word. Dat helpt voor mij al een stuk.

We hebben ook afgesproken van die regelmatige check ins. Ik denk dat als ik het gevoel zou hebben dat 'wij' niet genoeg met elkaar doen, ik dat daar zou kunnen zeggen. Nog onafhankelijk van of dat nou door shiny new mensen komt, of door vermoeidheid of werk of sleur of spanningen met elkaar of wat dan ook. Dus wel afgesproken om de vinger aan de pols te houden en dat lijkt ook wel te helpen.
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Heidi »

Ravelijne en Voleuse hoe gaat dit inmiddels bij jullie? Ik merk dat ik nog steeds precies dezelfde struikelblokken heb... echt geen enkele vooruitgang

En m’n zwangerschap helpt op dit gebied al hélemaal niet, want straks een tijdje ‘uitgeschakeld’, nu al veel beschermender voor m’n lijf, dus bijna geen zin in ‘pijn spel’ Dus nu extra angst voor nieuw shiny speleding (woorden van Voleuse :) )

Blijft lastig :roll:
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Voleuse »

Mijn relatie is uit :schater: (door oa dit issue. Geen tips dus hier)

Trouwens, jij moet een keer toegang tot de Xfiles aanvragen ;)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Heidi »

Oh sorry :( dat wist ik niet
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Voleuse »

Geeft niks, kon je niet weten en tis al een paar maanden terug.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

@Heidi Onze poly is op een rot manier gecrasht. Dat van die belangrijke vragen en zo hebben Zarath en ik wel een heel eind op de rit gekregen. We hebben nu een lijstje met check-in vragen waar we zo elke 3 weken of zo even mee bezig gaan (meer algemeen relatie dan poly specifiek, al was het wel nog belangrijker toen de poly dingen speelden). Werkt wel goed.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door kitten »

Ik ben benieuwd naar dat lijstje. Wil je hem delen?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Non-Mono & Poly: belangrijke gesprekken?

Bericht door Ravelijne »

@kitten Ik zit er over te denken om het ooit in een cursus of workshop te integreren (denk dat het goeie vragen zijn voor meer situaties en misschien ook breder dan vaste relaties), dus ik deel hem wel even wat meer privé. :)
Plaats reactie