Shit happens

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Shit happens

Bericht door thaliya »

Een beetje n.a.v. het solar branding topic zat ik eens na te denken over hoe dingen mis kunnen gaan en hoe bewust ik me er eigenlijk van ben dat het wel eens mis kan gaan. Risk Aware, zoals dat in het Engels zo mooi heet.

Als ik eerlijk ben heb ik in mijn vanilla leven meer risky dingen gedaan dan binnen de kink wereld. Denk aan ongeteste pillen slikken op houseparty's, even kijken of ik op de motor de 220 km/u kon halen op een landweggetje, toch meerdere keren onbescherme one-night stands gehad en dan een paar 'gewoon' risico volle dingen zoals bijvoorbeeld parachute springen.

Binnen de bdsm heb ik wel eens iemand naalden laten zetten zonder dat ik er eigenlijk op lette of dat wel allemaal steriel was en ik heb een keer fire cupping gedaan zonder dat ik wist hoe ontzettend fout dat kan gaan. Is allemaal goed gegaan overigens.

Wat wel een keer fout is gegaan, was iets dat volgens mij wel meer mensen (ook beginners) doen: een zipper van knijpers. Dus een aantal wasknijpers aan een touwtje binden, die dan op het lichaam vastzetten en dan in 1 keer eraf trekken. Geeft een superleuk effect, niet echt pijnlijk en kan ook weinig mis aan gaan. Tenzij je een een tepelpiercing hebt en dat touwtje op 1 of andere manier achter die piercing blijft haken. Ik voelde een scherpe pijn, keek naar beneden en dacht: 'Huh, ik had toch een piercing daar?' Finaal eruit gescheurd dus.
Diezelfde avond nog naar de eerste hulp in het ziekenhuis gegaan maar behalve dat het pijn deed, was er niks aan de hand. Heb later ook nog gewoon borstvoeding kunnen geven dus eind goed al goed.

Als ik echter aan gevaarlijke dingen denk, dan zou zo'n zipper waarschijnlijk het laatste zijn waar ik over na zou denken. En in het algemeen heb ik een redelijke 'shit happens' houding; er gaan zowel in het gewone leven als binnen de bdsm wel eens dingen mis. Wat niet hetzelfde is als overal maar blind instappen; niks mis met een grondige voorbereiding en weten wat er mis kan gaan.

Hoe zit dat bij jullie? Zijn jullie bewust bezig met gevaar? Zijn er dingen die je eigenlijk wel erg tof lijken maar die je niet doet omdat het fout kan gaan? Is het wel eens mis gegaan?

Ik ben benieuwd :)
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Shit happens

Bericht door kitten »

Net als jij, de grootste risico's in mijn leven nam ik niet binnen de kink. Een beetje Shit Happens heb ik ook wel, maar tegelijkertijd doe ik ook geen dingen met vuur of suspension, of andere dingen waarvoor je echt wel goed moet weten waarmee je bezig bent, dus ik heb makkelijk praten.
dbj

Re: Shit happens

Bericht door dbj »

Ik denk dat best veel zaken -ook- te maken hebben met (zelf)vertrouwen.
Ook ik heb, zeker in het verleden, dingen gedaan (zowel in privésfeer als op het werk) die absoluut risicovol waren maar toch goed gingen. Op het werk bijvoorbeeld moesten magazijnstellingen aangepast worden en we kregen uitleg hoe dat te doen op een veilige manier. Mijn maat en ik hadden al snel door dat wij op die manier wel erg lang bezig gaan zijn met die klus. Dus we gingen werken op onze eigen methode. Beslist niet vrij van risico's maar het werk schoot wel lekker op :D Dat zag onze leidinggevende natuurlijk ook, dus werd er niks van gezegd dat we niet werkten volgens gegeven instructies. En natuurlijk, ik was destijds een twintiger en niet bang aangelegd maar wij (mijn maat en ik) waren heel goed bewust van de risico's die er waren zoals wij werkten. Dat zal het wel zijn dat het niet fout ging in de zin van ongevallen. Mijn maat van toen was nog geen twintig jaren jong.

En thuis op de dakrand van de flat gestaan om een oude antennemast naar beneden te werpen. Ik stond letterlijk op de dakrand om de mastdelen naar beneden te laten vallen, van ongeveer 25 meter hoogte... Had makkelijk verkeerd kunnen aflopen.
Nu zou ik zulke dingen niet meer doen, ben wat ouder (55+ nu) en voorzichtiger geworden. Soms denk ik weleens dat mijn onzekerheid juist is toegenomen waardoor ik dergelijke zaken niet meer durf te doen, zoals ik dat destijds in mijn jongere jaren het wel gewoon deed.

Wat BDSM betreft ben ik altijd een angsthaas geweest, nog steeds trouwens, maar ook bang voor het onbekende en niet weten wat er gebeurd. Onwetendheid vaak ook en gebrek aan deugdelijke informatie. Daardoor beperk ik mij tot zaken waarmee ik wel vertrouwd ben. Dat ik geen partner heb werkt natuurlijk ook niet mee om nieuwe dingen te gaan ervaren. Hier is vooral vertrouwen in de ander hebben die een belangrijke rol speelt. Hoe wéét je zeker dat die ander te vertrouwen is? En ook dat hij of zij kennis van zaken heeft. Je kan het vragen aan andere mensen, natuurlijk, maar hoe eerlijk zijn hun antwoorden? Geven zij daadwerkelijk eerlijke antwoorden of juist het antwoord wat jij graag wil horen?? :oops:
Wat ik van thuis uit meegekregen heb, geeft bijzonder weinig houvast in dit soort kwesties.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Shit happens

Bericht door Voleuse »

Ik ben juist super bewust met risico's bezig. Misschien omdat ik zoveel knoop, maar ik weet waar mijn zenuwen zitten en hoe het voelt als er een wordt afgekneld, en wat het verschil is met bloed afknellen en hoe ik kan testen of alles nog goed gaat, en hoe ik dit alles snel en efficiënt kan doorgeven aan mijn D. En nog steeds krijg ik af en toe last van dingen :p.
Shit happens, maar als ik echt risicovolle dingen ga doen ben ik toch graag geïnformeerd.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Shit happens

Bericht door thaliya »

@dbj: je schrijft dat geen partner hebben ook niet meewerkt, maar je hebt wel losse speeldates, toch? Mijn meest risicovolle dingen waren achteraf altijd met mensen met wie ik een los spel speelde. En hoe je weet of die ander te vertrouwen is? Dat weet je niet en dat is inderdaad een eng idee. Ik vertrouwde er altijd maar op dat ze inderdaad wisten waar ze mee bezig waren hoewel het meestal ook wel weer mensen waren waarvan ik wist dat ze met meerdere mensen eerder gespeeld hadden en die hadden het ook overleefd.

@Voleuse: Ik denk dat bondage bij uitstek een onderwerp is waarbij je je goed moet inlezen, zeker als je (wat kitten ook zegt) met suspensies bezig bent. De ene keer dit jaar dat ik bewust met bondage aan de slag ging heb ik dat ook wel gedaan, maar in het verleden ben ik ook een aantal keer in suspensie gehangen zonder me zelfs maar te beseffen dat het mis kan gaan.
Bij bondage gaan nog steeds dingen soms verkeerd, ook bij zeer ervaren riggers en bunny's. Ben je daar dan ook bewust mee bezig? Dat een touw altijd kan knappen bijvoorbeeld? Of dat er een menselijke fout gemaakt kan worden?
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Shit happens

Bericht door Voleuse »

Dat het touw kan knappen is eigenlijk helemaal niet zo'n groot risico, dat is het eerste waar je aan denkt maar je hangt als het goed is sowieso nooit aan een touw, het moet niet zo zijn dat als er een touw faalt dat je dan meteen je leven waagt.
Ik ben veel banger dat ik een keer een spier heel ernstig verrek of zenuwschade oploop, functieverlies in mijn handen lijkt me bijvoorbeeld heel erg. En ja, daar denk ik dus over na en ik probeer er verstandig mee om te gaan door te stretchen, goed mijn handen te blijven controleren en me uit te laten knopen als het niet goed voelt.

Een menselijke fout heb ik zelfs al eens meegemaakt, op het podium zelfs. Ik was rechtop in suspension tegen een paal geknoopt. We hadden al heel vaak oefengeknoopt, maar op het podium gleed mijn mainline uit de knoop en flikkerde mijn bovenlichaam zo naar beneden! Ik hing nog wel aan mijn benen (want nooit op een enkel touw vertrouwen) dus ik was veilig en ook zo weer opgevangen en terug vastgezet, maar ik was wel erg geschrokken.
Wat daarbij hielp was het achteraf nabespreken, want mijn rigger kon me precies vertellen waar hij de fout was ingegaan (hij had een zwart touw en dat was in het slechte licht niet zichtbaar, en veel gladder dan het touw waarmee we geoefend hadden). En dat het nooit aan een touw principe dus wel had gewerkt.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
dbj

Re: Shit happens

Bericht door dbj »

@thaliya: Het klopt dat er wel mensen waren die een eenmalig spel speelden met mij. En dan was het altijd iets waarmee ik bekend was, maar ook graag wilde beleven. Heel fijn natuurlijk, maar daardoor blijf ik wel steeds hetzelfde doen/ondergaan. Juist omdat het telkens een eenmalig spel is, is er geen sprake van groei en ontwikkeling. En ja, het was altijd op een meeting waar zo'n eenmalig spel plaatsvond. Dus dan zijn de risico's al een stuk kleiner omdat je met een groep bent.
thaliya schreef:mensen waren waarvan ik wist dat ze met meerdere mensen eerder gespeeld hadden en die hadden het ook overleefd.
Natuurlijk is het niet zó zwart/wit als wat ik schreef over vertrouwen. Het is wel een belangrijk gegeven en inderdaad is het prettig om te weten dat je hat nadien gewoon kan vertellen hoe je het ervaren hebt.
Maar toch zijn er mensen die mij vooraf erover gewaarschuwd hebben: hoe weet jij dat hij of zij te vertrouwen is? En als je met iemand meegaat dan is er niemand meer die je kan helpen als het anders loopt dan bedoeld.
Heel fijn natuurlijk om bepaalde zaken mee te geven ter overdenking, maar ik kan daar zo weinig mee.
thaliya schreef:Bij bondage gaan nog steeds dingen soms verkeerd, ook bij zeer ervaren riggers en bunny's. Of dat er een menselijke fout gemaakt kan worden?
Ik ken ik een rigger en zijn bunny van heel nabij en het zijn absoluut zeer ervaren mensen. Maar inderdaad gaat het ook bij hun weleens niet helemaal goed. Het positieve is dat de bunny goed in staat is om aan te geven wat of waar het niet goed ging en de rigger gewoon zijn fouten erkent. Die rigger vraagt ook gewoon om raad en advies als hij vragen heeft waarop hijzelf geen antwoord kan bedenken. Bijvoorbeeld nadat iets niet goed ging en de rigger graag van anderen wil horen hoe het anders/beter zou kunnen.
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Shit happens

Bericht door Bitemarks »

Ik neem ook zeker een bepaald risico als ik speel of met me laat spelen en soms gaat er wel eens iets mis. Dat hoort een beetje bij het vak en daar sta ik niet echt veel meer bij stil.

Volgens mij is het belangrijk dat je allebei inziet dat er waarschijnlijk wel eens iets mis gaat en dat je er dan samen mee dealt.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Shit happens

Bericht door phedre »

t hele leven is een risico, die kan je in geen enkele situatie uitsluiten als je wilt blijven leren en ontwikkelen. Daarnaast blijven ongelukjes gebeuren, daarom heten het ook ongelukken. Dus ja, ik sta er soms wel bij stil dat er iets mis kan gaan, maar ik laat me er lang niet altijd door tegenhouden. En dat geldt dus niet alleen in bdsm-situaties
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Shit happens

Bericht door Peter^ »

Twee gevaarlijke situaties kan ik mij herinneren: 1. Bijna te dicht bij de rand gestaan bij het Kanaal van Korinthe. 2. In mijn puberteit eens 's nachts op de nok van het dak gaan zitten.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Shit happens

Bericht door tessie »

Ik doe geen fireplay omdat ik het risico op brandwonden gewoon echt te groot vind. En waterboarding zou ik ook niet zo snel nog een keer doen denk ik. Knifeplay waarmee je echt de huid open haalt vind ik echt heel gaaf, maar omdat ik heel snel littekens krijg, doe ik dat ook niet.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Shit happens

Bericht door thaliya »

@tessie: waarom geen waterboarding? Ik dacht dat dat juist iets was dat helemaal psychologisch was en dat er eigenlijk niks gebeurt. Behalve dat het doodeng is.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Shit happens

Bericht door tessie »

Ik heb dat wel eens plat liggend op de grond gedaan en dan is het dus wel super gevaarlijk. Als er water in je longen komt, kan je zelfs erna nog steeds verdrinken. Toen wist ik niet dat het zo belangrijk was om te zorgen dat je hoofd lager ligt dan de rest van je lijf, maar zelfs dan kan het alsnog wel mis gaan.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Shit happens

Bericht door thaliya »

Goed om te weten! Dank je wel :)

streept waterboarding van de lijst
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Shit happens

Bericht door Daantje »

Ik ben al heel lang van de Risk Aware en vind Safe, Sane en Consensual onzin. Veel dingen die ik doe zijn per definitie risicovol, dat er bloed vloeit is eerder regel dan uitzondering. Maar met naalden en scalpels ben ik wel erg kieskeurig met wie ik dat doe. Niet alleen moet ik er zeker van wil zijn dat de persoon die in me snijdt of prikt zo schoon mogelijk werkt, maar ook dat ik het idee moet hebben dat zij snappen waarmee ze bezig zijn.

Sinds ik de Blood Intensive workshop van Phoenix heb gevolgd ben ik overgestapt van Risk Aware Consensual Kink (RACK) naar Risk Aware, Shit Happens (RASH) want de shit is gehappened. De cellpopping op mijn been, die met een half jaar genezen zou zijn, staat er ruim een jaar later nog steeds als een verdikt litteken. Dat was wel even zuur toen mijn D/s relatie eindigde. Aan fireplay heb ik tweedegraads brandwonden overgehouden. En de lelie met scalpel in mijn bil is gezet is een half jaar nadien ook nog zo zichtbaar dat ik vermoed dat het een blijverdje is.

Met vuur ben ik sindsdien wel een heel stuk voorzichtiger geworden. Gezien wat er die avond is gebeurd had dit ook veel erger af kunnen lopen.

Ninja'ed bij Tessie: in dat geval heb ik de waterboarding ook niet juist gedaan. Ik lag op de bank met mijn hoofd op schoot van D.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie