Tantra!

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Ravelijne

Tantra!

Berichtdoor Ravelijne » 17 mei 2018, 16:45

Zarath en ik gaan binnenkort naar een soort Tantra Open Dag met verschillende korte workshops. Ik ben echt al heel lang benieuwd naar tantra. Ik hoor van verschillende mensen (onder andere de schrijvers van The Topping Book en The Bottoming Book) dat mensen die het één doen en ook interesse in het ander hebben, best wel overlap vinden qua soort ervaring. Niet qua wat je doet, maar wel qua wat er met je gebeurt, of zo.

Ik ben heel benieuwd maar ook een beetje huiverig, soort van. Want als ik zo eens wat rondsnuffel op internet dan zijn de meeste sites al snel een turn-off voor me. Heel erg dogmatisch over de Enorme En Natuurlijk Bepaalde Verschillen Tussen Mannen En Vrouwen (wat ook de enige twee gender-smaakjes zijn) waar ik nogal kriegel van wordt. Af en toe lijkt het meer het 'Handboek Voor Meisjes' dan een manier om seksualiteit te beleven. :lol:

Ik zeg manier om seksualiteit te beleven, waarbij ik even terzijde laat dat tantra een breed begrip is en dat het ook de naam is van verschillende religieuze tradities binnen hindoeïsme en boeddhisme. Er is dus ook redelijk wat discussie over wat allemaal wel en niet 'echte' tantra is en hoe spiritueel tantra wel of niet moet zijn. Waar ik ook nu al moe van wordt.

Maar als ik eerlijk ben heeft het ook even geduurd voor ik bij kink de juiste 'ingang' vond. Eerst vond ik alleen maar veel sites met slecht leesbare tekst op een zwarte achtergrond en persoonlijke belevingen en de jongeren-sites waar ik al te oud voor was (en ik vond het ook een ontzettende turn-off dat mensen van 25 en later 30 en 35 nog 'jongere' waren en niet omgingen met de rest van de volwassenen --sorry, alle oud-Samariumers! ;) ) Dus misschien moet ik niet alle sites en persoonlijke ervaringen verwarren met het ding zelf, bij kink loonde het ook en struikelde ik uiteindelijk (gelukkig) over WS en the rest is history. :)

En er zijn ook verfrissende blogs over tantra waar ik wel wat mee kan, zoals Modern Tantra, wat lekker down to earth is en niet dogmatisch. Heel erg gebaseerd op echte ervaringen van echte mensen aan de ene kant en een stukje moderne wetenschap aan de andere kant, precies wat ik kan waarderen.

Dus ik ben heel benieuwd! Ik ben ook benieuwd of er nog anderen zijn die ook ervaring met tantra hebben (van eentje weet ik het al (wuift naar @Isara) en of je daar inderdaad raakvlakken met kink-ervaringen in herkent of dat het juist helemaal anders was.

Crownless

Re: Tantra!

Berichtdoor Crownless » 17 mei 2018, 18:48

Alleen een shout-out dat ik je weerstand wel herken en deel.

Ik merk überhaupt een enorme weerstand tegen alles wat "oosters" is. Het wordt zo vaak gebracht als: kijk die verhevenen in het verre oosten het zoveel beter voor elkaar hebben, we zouden allemaal zo gelukkig zijn met tantra/zen meditatie/mindfullness/alleen rijst en vis eten/boeddhisme/feng shui/confucius/yoga.

Leuk voor ze, maar Azië is groot met heel veel verschillende culturen en nuances en het is de vraag of het matcht met de westerse mindset. Het komt zo "one true way" over. En daar zit ik niet op te wachten.

Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring met op de beurs :)
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!

Voleuse

Berichtdoor Voleuse » 17 mei 2018, 19:23

(Maar yoga is zo tof! :P)
Maar ja die weerstand snap ik ook. Ik geloof dat het echt heelll erg verschilt in welke hoek van tantra je zit, maar in de verkeerde hoek is het een en al geneuzel over 'levels' en een 'pad dat je moet bewandelen' en kost het allemaal ook een godsvermogen :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa

Ravelijne

Berichtdoor Ravelijne » 21 mei 2018, 19:05

Het was SUPERTOF. Later meer, nu moe. Maar wel happy en voldaan. :)

isara

Berichtdoor isara » 21 mei 2018, 22:04

Ik vind het moeilijk om er over te schrijven op een concrete manier. Of op zo'n manier dat het niet ontzettend hoogdravend klinkt.

Ik durf te beweren dat ik zonder tantra nu nog steeds/weer in een flinke depressie had gezeten.

Sinds ik 'dingen met tantra doe', ben ik zo veel rustiger, kan ik steeds vaker echt mijn intuïtie volgen, kan ik extase en geestelijke rust ervaren waar en wanneer ik maar wil.
Ik deed een Kali-ritueel en ineens kon ik nee zeggen. Ik kon met enkel ademhaling en beweging in trance raken. Ik kon eindelijk mijn boosheid voelen. Ik ben hele oude en pijnlijke jeugdervaringen tegengekomen waar ik met praattherapie niet goed bijkwam. Ik heb om hulp leren vragen en het gekregen. Ik ben niet verlicht, net als iedereen klooi ik nog steeds maar wat aan. Maar wel met een rust en een vertrouwen in mezelf die ik nooit heb gehad.

Zijn er raakvlakken met kink? Op een concrete manier niet direct. Maar ik zie tantra en bdsm beiden als een soort potentiële kunstvormen die je ver voorbij je eigen dagelijkse mind kunnen brengen. Meer in je lichaam, in het nu. De diepere en langere orgasmes zijn een leuke kers op de taart :)

isara

Berichtdoor isara » 22 mei 2018, 07:50

Ik ben super benieuwd Ravelijne :D

Pien

Berichtdoor Pien » 22 mei 2018, 09:21

Ik ook eigenlijk...

thaliya
Contacteer:

Berichtdoor thaliya » 22 mei 2018, 10:03

Ik ook!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington

Ravelijne

Berichtdoor Ravelijne » 22 mei 2018, 10:55

Ik zal proberen later vandaag een soort impressie te geven en wat er tof was uit te drukken. :)

Terug naar “Vragen, vragen...”