grenzen en verantwoordelijkheid

Voor vragen (duh...) die niet specifiek dom, sub of switchgericht zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Peter^ »

Vanmiddag was ik op een bdsm bijeenkomst waar ik een discussie had met een D/s stel over grenzen. Zij zaten met de volgende kwestie: Hij is Dom en zij is sub. De sub had als grens aangegeven dat zij door de Dom niet op/in de mond gezoend wilde worden. Hij respecteerde dat.

Tijdens een spel drukte zij haar lippen op de zijne. De Dom wist van die grens, maar hij is zorgvuldig en vertelde haar dat zij daarmee een grens over zou gaan. En vroeg haar of zij dat echt wilde. Zij antwoordde "In dit geval wel Meester". Ze vonden het beiden wel fijn om te doen.

Na het spel / een dag later voelt de sub zich er ongemakkelijk over. En vertelt aan de Dom: "Je bent een harde grens over gegaan. Tijdens een spel ben ik niet in staat om mijn eigen grenzen te bewaken of om daar over te beslissen, dat is de verantwoordelijkheid van de D."

a) ik vraag me af of het alleen de verantwoordelijkheid is van de Dom om grenzen te bewaken, of ook van de sub?
b) Hoe kan je als Dom omgaan/spelen met een sub, die enerzijds over grenzen heen wil gaan, maar anderzijds zegt niet in staat te zijn om als dat wordt aangegeven, daarover te beslissen?

Wat is jullie mening?
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door miss_meeko »

Ik ben van mening dat je als s ook zelf verantwoordelijk bent voor het bewaken en aangeven van je grenzen.
In dit geval heeft de D haar zelfs nog gewezen op haar grens en heeft ze zelf de beslissing genomen om verder te gaan. Ik vind niet dat hij schuld heeft of niet goed gaat grenzen heeft bewaakt.

Het was voor mij anders geweest als hij het initiatief had genomen tot zoenen. Dan was hij de initiatiefnemer geweest om de grens over te gaan en dan had ik mij kunnen voorstellen dat iemand die lastig grenzen aangeeft in een subbige bui dat wellicht ook lastiger kan.

Zelf vind ik het in een spel fijn als grenzen wat flexibel zijn. Ik weet niet voor de volle 100% altijd waar mijn grenzen liggen omdat ze bij mij makkelijk vervagen en niet altijd hetzelfde zijn. Wanneer er grenzen over worden gegaan vind ik het fijn als iemand extra checkt of het ok is. Maar wil ik ook in een spel kunnen kiezen dat sommige grenzen nu minder belangrijk zijn. (Op safe sex en marks op bepaalde plekken na of nu zaken die niet kunnen ivm zwangerschap). En mocht het achteraf dan toch minder goed voelen is dat voor mij gewoon risico van het spel en neem ik dat niet de D kwalijk maar zie ik het als mijn eigen keuze (Bij grens naalden, en dan ineens 3 naalden door mijn tepel jassen terwijl ik een hood op heb is wel zoiets wat ik de D kwalijk neem... maar daar ontbreekt dan ook het overleg stukje)

Als top zou ik niet met een sub willen spelen die helemaal geen eigen verantwoordelijk wil nemen voor het eigen gedrag of keuzes. Voor mij is het een samenspel en draag je ook samen verantwoordelijkheid voor elkaar.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Ravelijne »

Ik zou dit niet zozeer zien als een discussie over verantwoordelijkheid, maar als een discussie over afspraken. Sommige mensen kunnen tijdens een spel goeie, goed afgewogen beslissingen maken. Andere mensen weten dat ze met hun 'rationele hoofd' de afspraken moeten maken, omdat ze tijdens een spel ze dingen willen of goedvinden waar ze spijt van krijgen achteraf. Allebei helemaal okay, maar je moet weten wie je voor je hebt.

Ik ben (meestal) het eerste type. Als ik over een spel vooraf afspraken maak kan dat in vijf minuten, want ik eindig altijd met 'en als ik nog iets vergeten ben of het toch anders voel, dan zeg ik het wel'. Tijdens het spel dus. Maar ik heb ook wel eens met iemand gebabbeld die heel duidelijk aangaf dat ze tijdens een spel gaat smeken om dingen waar ze al van weet dat ze er achteraf spijt van zou krijgen. Voor haar zijn de vooraf gemaakte afspraken dus heilig.

Soms spreek ik ook wel met iemand af dat we niet tijdens het spel nog afspraken kunnen veranderen. Afhankelijk van hoe ik me voel, of wat voor soort spel.

ik probeer er ook altijd aan te denken om het er over te hebben bij het vooraf bespreken, over dit verschil, maar soms vergeet ik het ook. Maar ik denk dat het een goeie is om altijd wel even aan te denken, dus ik moet die weer even onderstrepen in mijn mentale lijstje van 'dingen om zeker te bespreken'.

Ik denk dus dat dat punt niet duidelijk was tussen dat stel, @Peter . Kan zijn dat ze er allebei niet bij stilgestaan hebben dat het nodig was om dat expliciet te benoemen. Dan zou ik het denk ik als een gewone miscommunicatie zien. Dat is ook nog steeds vervelend, want het is toch een minder leuke ervaring en daar moet je alsnog mee dealen en kijken of je eruit kan komen met praten en wederzijds begrip.

Het kan ook zijn dat het eigenlijk wel duidelijk was, of dat ze het er soort van wel over gehad hadden of dat er in ieder geval wel reden was om aan te nemen dat die regel heilig was, ook als ze er tijdens spel op terug zou komen. Maar dat hij dat vergeten was of dacht dat het wat minder belangrijk was geworden of wat dan ook. Dan zou ik zeggen dat er in inderdaad een fout is gemaakt. Nou maken mensen soms fouten, dat wil niet zeggen dat ze er niet uit kunnen komen, maar het proces is dan waarschijnlijk een beetje anders.

Dus voor mij klinkt het meer als een conflict over afspraken, dan over 'hoe het hoort'. Want het is gewoon allebei prima, maar het hangt af van wat je afgesproken hebt.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Mack »

Ik vind dat een sub ook zelf verantwoordelijk is in zo'n geval.

Mogelijk, als de sub in kwestie van tevoren aan geeft dat zij (m/v) tijdens een spel de grenzen uit het oog verliest en expliciet aan de dominant vraagt om die grenzen voor haar tijdens het spel te bewaken, kan het voorkomen dat de verantwoording helemaal bij de dominant komt te liggen.

Maar dat is dan een onderdeel van de onderhandelingen vooraf.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Ravelijne »

Maar ook dat afspreken en helder krijgen is gedeelde verantwoordelijkheid. Eigenlijk zou je wel van elkaar moeten weten of dingen onderweg nog veranderen wel of niet okay is. Genoeg mensen voor wie dat heilig is. Genoeg mensen voor wie het dat niet is. Ik denk niet dat het een ‘wel-tenzij-niet’ verhaal is.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door thaliya »

Niet lang terug had ik het hier met een bevriende D over. Hij had een eenmalig spel waarbij vooraf afgesproken was dat er geen seksuele handelingen zouden plaatsvinden en tijdens het spel nodigde ze hem uit dat toch te doen.

Hij heeft het niet gedaan want voor hem zijn afspraken afspraken en daar wijk je niet van af.

Ik vind dat afspraken zeker kunnen veranderen omdat consent kan veranderen. Andersom geldt namelijk ook dat als ik aangeef dat seksuele handelingen (of wat dan ook, maar ik houd het even bij dit voorbeeld) ok zijn, maar tijdens het spel bedenk ik me, dan vind ik dat de ander daar rekening mee moet houden.
Het is niet ok om het zonder overleg te doen, maar aangeven kan altijd.

Ik vind dat een sub net zo goed verantwoordelijkheid heeft en zou zelf die verantwoordelijkheid ook wel nemen.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door chell »

Ik zou als D ook kiezen voor afspraak = afspraak bij een nee die ineens in een ja verandert. Ja's die in nee veranderen moet je altijd respecteren natuurlijk. Is er sprake van een vervolg dan kun je buiten het spel om afspraken maken over of die nee echt een ja is geworden en dan dus een volgende keer wel die seksuele handelingen (of iets anders) laten plaatsvinden.

Maar de verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk wat mij betreft wel altijd bij beide partijen. En als jij als s echt totaal niet aanspreekbaar/redelijk/helder bent tijdens een spel dan moet je dat idd vooraf heel duidelijk aangeven. Net zoals ik altijd aangeeft dat ik écht geen stopwoord wil maar wil dat iemand blijft communiceren en luisteren.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Ravelijne »

Wat Chell zegt. :)
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Heidi »

Eens met jullie allemaal
Wat ik een beetje vreemd vind, is dat zij zegt “Tijdens een spel ben ik niet in staat om mijn eigen grenzen te bewaken of om daar over te beslissen”
Maar tijdens dat spel was ze wel in staat om zelf initiatief te nemen om zelf hem te kussen...
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Heidi »

Maar nog een kleine aanvulling: ik heb het verhaal natuurlijk niet uit eerste hand. Dus ken de nuances niet.
Welk gevoel gaf de kwestie jou zelf Peter?
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Pien »

Ik kan me wel voorstellen dat ze in een bepaalde state of mind komt waarin haar lichaam soort automatische reacties vertoond. Waar ze dan later spijt van heeft.
Maar juist dan lijkt het me inderdaad belangrijk dat dit van tevoren besproken wordt. En als het de eerste keer gebeurd, of haar voor het eerst overkomt, lijkt het me juist belangrijk om daar een open dialoog over te houden ipv 'jij had mijn nee moeten bewaken.'
Gebruikersavatar
Peter^
Berichten: 145
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Peter^ »

Ravelijne schreef:Andere mensen weten dat ze met hun 'rationele hoofd' de afspraken moeten maken, omdat ze tijdens een spel ze dingen willen of goedvinden waar ze spijt van krijgen achteraf.
Fijn zoveel reacties. Ik kreeg bericht van de Dom dat zij (sub) de D/s relatie heeft beeïndigd omdat zij zich niet veilig meer voelde bij iemand die de volledige verantwoordelijkheid niet kan of niet wil nemen.

Dat is niet Zijn manier van omgaan met een D/s spel.

Het bleek een sub te zijn in de hierboven geciteerde categorie van Ravelijne.
Geniet van de positieve momenten.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door eireann »

Toch geen goede match dan als speel partners.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Ravelijne »

Jammer dat ze er met goed overleg niet uit zijn gekomen dan. Oo zich is het alleen de ‘volledige’ verantwoordelijkheid om vooraf (samen) afgesproken grenzen tijdens het spel niet te veranderen.
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: grenzen en verantwoordelijkheid

Bericht door Heidi »

Ja jammer dat ze niet samen geleerd hebben van wat er mis was gelopen.
Do more of what makes you happy
Plaats reactie