Nieuw forum, deel 2

Als U ineens Uw favo topic mist... dan staat de uitleg meestal hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

Ik denk dat degenen die hier én op het nieuwe forum komen inmiddels wel hun zegje wel gezegd hebben over de inhoud en vormgeving van dat laatste*), maar hoe nu verder?

Zelf overweeg ik om lopende topics op dit forum t.z.t. te sluiten en op de laatste pagina van elk actief topic een link naar hetzelfde topic op nieuwe forum te zetten. Probleem is dat je je daar opnieuw moet registreren (van de 97 hier hebben er dat nog maar 24 gedaan) omdat er verschillende databases gebruikt worden. Daarvoor kunnen we de nog-niet-geregistreerde leden even met 'n mailtje inseinen over de veranderingen en geven dat 'n paar weken tijd.

Laat maar weten wat you er van denkt.


Iets anders waar ik de afgelopen dagen tegenaan liep zijn teksten/posts waarvan ik het idee heb dat ze geweldig leesvoer zijn voor beginners maar die 'n beetje in de vergetelheid zijn geraakt omdat 'n forum nou eenmaal 'n forum is: Ook de beste verhalen raken in de vergetelheid.

Op het nieuwe forumbestaat de mogelijkheid om die teksten als 'vaste pagina's' neer te zetten. Pluis' forumlessen bijvoorbeeld, die daar - met haar instemming ;) - een eigen stek gaan krijgen. Idem dito voor onze smiley's, compleet met uitleg. Als iemand van jullie meer ideeën heeft, laat het me even weten!




*) Wat niet betekent dat het laatste woord daarover ook gesproken is: Veranderingen c.q. aanpassingen zijn altijd nog mogelijk.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door chell »

Ik zou wel overwegen om misschien lopende en relatief nieuwe on topic onderwerpen in z'n geheel over te zetten. Als dat technisch mogelijk is. Nu zijn dat er momenteel vrij weinig, dus wellicht is het wel helemaal niet van toepassing.

En het receptentopic..... dat achterlaten in een archief doet echt pijn haha
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

Ben even op zoek gegaan maar helaas, overzetten van posts/topics is helaas niet mogelijk omdat dit conflicten oplevert in de database. De enige optie is 't copy/pasten van alle berichten (één voor één dus...

Ik ga nog ff nadenken over hoe we dit gaan oplossen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Ravelijne »

Mogelijk is dit technisch heel lastig, maar is het mogelijk om de inhoud van dit forum naar dat forum te zetten, en dan hier te upgraden (als je de modificaties van die andere kunt kopiëren) en schoon beginnen? Want zoals je zegt, mensen hun lidmaatschap laten overzetten blijkt altijd een lastig punt te zijn. Als ik wakkerder was zou ik misschien al kunnen uitvogelen uit bovenstaande kunnen opmaken of dat handig is of niet, dus als dit helemaal de plank misslaat, alvast excuses.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Ravelijne »

Frodo schreef:Iets anders waar ik de afgelopen dagen tegenaan liep zijn teksten/posts waarvan ik het idee heb dat ze geweldig leesvoer zijn voor beginners maar die 'n beetje in de vergetelheid zijn geraakt omdat 'n forum nou eenmaal 'n forum is: Ook de beste verhalen raken in de vergetelheid.
Same here. Aan de ene kant lijkt het me een goed idee. Aan de andere kant is het misschien juist toffer als mensen overnieuw in gesprek raken over topics? Ik had ook iets bedacht wat ik iemand wilde laten lezen, maar dat is wel weer anders dan daadwerkelijk woorden uitwisselen met andere mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

Ravelijne schreef:Mogelijk is dit technisch heel lastig, maar is het mogelijk om de inhoud van dit forum naar dat forum te zetten, en dan hier te upgraden (als je de modificaties van die andere kunt kopiëren) en schoon beginnen? Want zoals je zegt, mensen hun lidmaatschap laten overzetten blijkt altijd een lastig punt te zijn. Als ik wakkerder was zou ik misschien al kunnen uitvogelen uit bovenstaande kunnen opmaken of dat handig is of niet, dus als dit helemaal de plank misslaat, alvast excuses.
Ik heb nog een andere optie:

Na veel zoeken heb ik de backup functie van dit forum weer op gang weten te krijgen. En voor de veiligheid is er nog 'n manier (via phpMyAdmin, technisch geleuter) om het dubbelop te doen. Upgraden is dus zeker wel een optie, alleen wat ingewikkelder dan een standaard installatie. Als het een beetje meezit draait die nieuwe versie gewoon hier dus.

Verder heb ik een handige extensie gevonden die alle topics waar een slotje op gezet wordt automatisch in een archief zet. Nadeel: Gearchiveerde topics staan niet in subfora (alles staat door elkaar) maar met de zoekfunctie moet je ze zo weer terug kunnen vinden.

Na de upgrade is het dan inderdaad een kwestie van de bezem er door halen...
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door eireann »

En dan 1 of 2 dagen een 'voor een korte verbouwing zijn wij tijdelijk gesloten' op deze deur?

Gaan xfiles topics met een slotje dan in het zelfde, openbare, archief terecht komen?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

eireann schreef:En dan 1 of 2 dagen een 'voor een korte verbouwing zijn wij tijdelijk gesloten' op deze deur?
Eerder 'n uurtje dan een paar dagen :)
eireann schreef:Gaan xfiles topics met een slotje dan in het zelfde, openbare, archief terecht komen?
Op het moment dat je een slotje op een topic zet krijg je de keus of het moet blijven staan of naar het archief verplaatst moet worden, maar dat is inderdaad wel allemaal naar hetzelfde archief. Voor de X-files zouden we een apart archief (IN die X-files uiteraard) neer kunnen zetten waar we de oude topics handmatig in zetten.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door eireann »

Klinkt wel als een plan dan, hoeft niet iedereen zich opnieuw aan te melden, rechten voor de xfiles blijven staan etc
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

En ik laat het andere forum staan om mee te proefkonijnen - ofschoon dat bij deze versie van phpBB eigenlijk nauwelijks meer nodig is.

We zijn dan wel de huidige skins kwijt trouwens. Alleen degenen die op het andere forum staan werken dan nog. Je kan ze trouwens zonder in te loggen uitproberen, er staat een knop op de voorpagina.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Nieuw forum, deel 2

Bericht door kitten »

Geen schoon, leeg forum dus? :(
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Nieuw forum, deel 2

Bericht door eireann »

Wel een uitgebreid opgeschoond forum
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Frodo
Site Admin
Berichten: 49
Lid geworden op: 09 aug 2009, 07:40
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Nieuw forum, deel 2

Bericht door Frodo »

Nou, het plan was inderdaad wel om met een schoon forum te beginnen als we de lopende gesprekken gewoon daar naartoe konden slepen. Helaas blijkt dat technisch gezien niet mogelijk omdat het conflicten oplevert in de database.

Wel hebben we nu de optie om oude topics massaal op slot te zetten waarbij ze dan automatisch in een archief verdwijnen. Dat archief krijgt op zijn beurt weer dezelfde indeling als dit forum maar je kunt er alleen maar lezen en niet posten. Wil iemand doorbreien op een oud topic, dan zal ie hier een nieuwe moeten openen. We zitten alleen nog te dubben of dat archief meteen voor iedereen toegankelijk moet zijn (zodat ze na lezing meteen weer weg zijn).

We houden binnenkort dus grote schoonmaak (als in: HELE grote schoonmaak) en ik denk dat we daarna een zo goed als leeg forum overhouden.
Plaats reactie