Ongecontroleerde rant topic!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door isara »

Ik moet het nog kijken omdat DPA had beloofd om mijn huis te Marie-Kondo’en over twee weken, maar ik heb een bruin vermoeden dat ik het ook belachelijk vind :P
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door chell »

Het programma is echt vreselijk. Maar wat ze doet makes sense. Bewaar alleen waar je blij van wordt en niet omdat je het gevoel hebt dat het niet of zonde is of whatever. En dingen in dozen enzo is altijd handig. Haar opvouwmethode zou voor mij niet werken, als een groot deel van je spul in de was is vallen die rechtopstaande dingen om.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

@Chell Nope, het valt niet om! Dat dacht ik ook altijd, maar het zijn echt net boeken op een plank. Je kunt er juist precies alles tussenuit pakken en de rest blijft staan. Ik heb maar een paar dingen die te slap zijn en een beetje instorten. Maar zelfs dat valt in de praktijk goed mee (en echt slappe dingen kun je nog oprollen).
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

Ik citeer mezelf even :
kitten schreef:Ze zegt toch niks nieuws, of ligt dat nou aan mij??
Het belangrijkste aan echt goed opruimen is weg kunnen gooien/geven wat je écht niet nodig hebt en goed indelen. Ik vind het zo'n open deur... Ik weet best hoe het moet, maar waar vind ik de tijd en motivatie? Zo'n nieuw systeem kan best even motiveren, dat denk ik wel, maar over twee jaar? Zijn er dan nog steeds mensen die nu in de zooi leven, Kondo ontdekken, alles aan kant weten te krijgen en over twee jaar nog steeds spik en span leven? Dat betwijfel ik dus. Het is een hype, niks nieuws.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door pluis »

Ik denk dat juist de crux is dat veel mensen (met name Amerikanen) niet goed weten hoe je besluit of je iets _echt_ nodig hebt. Ik zou daar denk ik een boek over kunnen schrijven, maar ik heb het idee dat veel mensen zich vooral met spullen proberen in te dekken tegen het spook van bestaansonzekerheid. Daar hebben we in NL volgens mij minder last van, vandaar dat er een minder hoog aantal / minder extreme vorm van 'hoarders' in Nederland voorkomt dan in de VS.

Huizen zijn er groter, consumptiegoederen zijn er goedkoper en kopen of krediet is er vele malen normaler en dus krijg je als gevolg dat mensen veel erger verzuipen in hun rotzooi dan hier.

Niet dat het hier niet wel eens uit de klauw loopt, maar over het algemeen leeft een gezin hier op ongeveer 1/4 van het woonoppervlak dat je daar hebt, en komt je huis niet met ingebouwde walk-in-closets die je vol met shirtjes van 3 dollar en 15-jaar oude Halloweenkostuums kunt hangen. Kan me dus voorstellen dat het hebben van een strategie om je "voor de zekerheid-spulletjes" of je "zou ooit nog eens handig zijn-spulletjes" of je "ik-wil-de-persoon-zijn-die-die-spullen-zou-gebruiken-ook-al-gebruik-ik-ze-niet-spulletjes" zonder schuldgevoel weg te doen daar een veel revolutionairder idee is dan hier. Nederlanders zijn best al wel minimalistisch, zelfs in een gezin van 7,5 mensen ;)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

@Pluis Goh, weet je dat zeker? Voor zover ik weet komt hoarding gedrag in de VS en hier ongeveer evenveel voor. Voor zover ik weet is de schatting voor zowel Europa als de VS 2 tot 6 procent van de bevolking en de enige studie die de (meest strikte) DSMV guidelines gebruikte kwam niet hoger dan 1,5 % dus die andere cijfers zijn met ruimere criteria (maar dus wel gelijkaardig voor Europa & VS).

Hoarding wordt voor zover ik weet meestal in verband gebracht met OCD of met trauma en dat komt ook relatief evenveel voor hier en in de VS dus wat dat betreft zou ik het ook niet gek vinden als het idd ongeveer evenveel is.

Ik denk wel dat het voor de alledaagse versie van 'teveel bewaren' zo is dat hoe meer ruimte je hebt, hoe makkelijker je het gewoon in de garage zet en laat staan. In NL wonen we nou eenmaal kleiner, maar bij vrijwel iedereen die ik ken met grote zolder/kelder/berging of andere extra ruimt staat die ook bij vrijwel iedereen behoorlijk vol. :D

@Kitten Ik denk dat die motivatie bij iedereen op een andere manier aangesproken wordt (en dan komt de tijd meestal vanzelf). Ik denk dat zei in haar boek en live workshops wel echt nuttige dingen zegt die voor veel mensen werken, die helaas in de serie echt totaal niet overgebracht werden. Alleen als je er al wat van meegekregen had ving je af en toe en glimpje op, maar het was geen goeie intro. De mensen die ik ken die het hebben gedaan, lijken er ook op termijn een redelijke ommekeer mee gemaakt te hebben.

Wat voor mij ook echt werkte is om wat meer mindful aan de slag te gaan. Ze zegt dat voor je je T-shirt vouwt, als je het even gladstrijkt, dat je er 'liefde en aandacht' in moet aaien. Klinkt superzweverig en ik vond al dat overdreven gedoe juist zo stom, maar gek genoeg is dat precies waarom ik het nu geen stom klusje meer vind, maar er relaxed en happy van word. Wat ik vroeger alleen had bij mijn echte lievelingsspullen, toen ik vooral blij werd van mijn lingerie-la waar ook een paar van mijn kinky dingen liggen en waar ik al blij van wordt als ik hem opendoe, dat gevoel heb ik nu zeg maar bij mijn hele kast. Terwijl ik nog niet eens alles 'that doesn't spark joy' eruit heb gegooid, er ligt nog een hoop 'meh, maar ik heb anders niet genoeg shirts of je weet maar nooit' spul in. Maar toch wordt ik blij van mijn spulletjes. En dat maakt wel verschil.

En hoewel ik het vouwen op een gegeven moment misschien ook weer ga (moeten) uitbesteden om tijd te winnen, denk ik dat ik nu eigenlijk ook al tijdwinst heb, dus. Dus het verdient zichzelf terug.

Bij mij zijn het trouwens kleine oases en ben ik verder een enorme sloddervos en borderline-hoarder. Maar de oases blijven wel opgeruimd. Als er eenmaal systeem in zit wat werkt, blijft het wel overeind. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

Ik blijf het een dertien in een dozijn opruim advies vinden. Niet revolutionair. *schouders ophaalt*
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Crownless »

Het is wel beetje oude wijn in nieuwe kruiken ja. Ik heb nu 4 afleveringen gekeken. Het idee om alles een vaste plek te geven is er een die ik zelf al eens had opgepikt en al lang toepas in mijn eigen huis. Net zoals dingen in dozen doen en la-indelers gebruiken. (Ik bewaar mijn nare (tepel)klemmen ook in een plastic bewaardoos met allemaal losse vakjes. Iemand zei ooit jaren geleden op een feestje dat het net een doos bonbons is. Ik was zo trots!)

Ik vind op zich alles op een hoop gooien om te zien hoeveel je eigenlijk hebt wel een goeie.

Het programma an sich vind ik niet zo zeer leerzaam, maar entertainment en "Oh, ik ben niet de enige met een rommelkamer"
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door thaliya »

Kwam ik tegen op FB.
D9D7CDD5-FB3C-41FD-BBCA-7EC8CB1A697F.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Deleted User 178

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Deleted User 178 »

:lol:
Hahahahaha
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Heidi »

Hahaha
Ik zag op Facebook een filmpje van Sander Hoogendoorn die een t shirt probeert te vouwen, Mariek Kondo style, erg grappig
Geen idee hoe ik die hier kan delen vanaf Facebook
Maar als je via Google zoekt: sander hoogendoorn t shirt vouwen, dan kan je hem vinden :-)
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

:lol:
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door tessie »

Haha ja precies op dat punt zou ik er ook klaar mee zijn al hoor. Sowieso lijkt het me echt veel werk om dat allemaal zo te vouwen dat het ook blijft staan. Ik vind gewoon (niet zo netjes) opvouwen al teveel werk eigenlijk.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

Ik vind het minder irritant om het op de kondo manier te doen. Hoeft ook niet supernetjes om te blijven staan en wegleggen is simpeler en leuker dan met die stomme stapels die altijd rommelig worden. ;)

Hoeveel liefde en aandacht je in je kleren aait kun je altijd nog zelf beslissen. ;)
Plaats reactie