Wat eten we vandaag?

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Ja, hij was heel lekker! Ik wil 't nog wel een keer from scratch maken met verse currypasta en zelfgemaakte visballetjes. Deze waren nogal gummy qua structuur :D
En de versie van de Thai is iets romiger. Ik deed er nu nog wat bouillon in, volgende keer alleen kokosmelk denk ik.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door pluis »

Rijst uit de instantpot en pinda"curry" met wat er op moest uit de koelkast uit de wok. Chocoladekruidnootjes als toetje :)

K heb maar gelijk voor de hele week eten gemaakt. Hoef ik daar niet meer over na te denken.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Pien »

Lekker! Hier hadden we boerenkool
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Ha, ook een instantpot, @pluis ? Awesome! :)

Zarath had niertjes gemaakt en ik wist (ondanks queeste om ‘het hele dier’ te eten) niet of ik het durfde te proeven. Had wel eens een hapje van zijn bord geproefd toen hij niertjes had besteld in een restaurant en dat vond ik dus echt niet lekker. Maar dapper in ieder geval geproefd en DAMN! Dat was lekker. Mag van mij in de vaste rotatie.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door puppie »

Hier was het McDrek onderweg naar huis
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door eireann »

Ik heb in huis:

200gr gerookte zalm
200gr roomkaas
Broccoli
Aardappels
Rijst
Pasta
Melk
Boter
Geraspte kaas
Wat kruiden

Hoe kan ik hier een ovenschotel van maken? Liefst met aardappel of aardappelpuree
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door juffie »

Schil de aardappelen, kook ze gaar met wat zout, stamp ze met wat boter en melk tot puree.
Kook de broccoli tot beetgaar.

Broccoli in de ovenschaal, daaroverheen stukjes zalm, afdekken met de aardappelpuree, evt daaroverheen de kaas. Strooi wat kruiden (welke?) over het geheel of stamp ze mee in de puree.

Je zou van de roomkaas icm de geraspte kaas en de melk ook een papje kunnen maken. Heb je bloem/meel in huis? Ik maak vaak een roux van melk en bloem en boter, daar doorheen Kun je dan de (room)kaas en de kruiden roeren.

Ander idee:

Kook de aardappelen en snijd ze in plakjes, dan in de ovenschaal. Kook de broccoli, dan in de ovenschaal. Strooi de zalm erover. Maak van de melk met roomkaas en kruiden een papje (verwarm dat langzaam zodat de kaas wat dunner wordt) (maar bij voorkeur een roux met bloem).

Strooi de geraspte kaas over alles heen, 20 min in de oven. Klaar.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door JerryM »

Juffie kookt de aardappelen eerst, ik snij ze liever eerst in plakjes.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Variatie op Juffie's eerste suggestie: roer de roomkaas door de broccoli en de zalm (als het stevige roomkaas is eerst even losroeren of in een (koeke)pan door warme broccoli zodat het smelt en dan de pan weer goed uitschrapen als je het overdoet in de ovenschaal) en doe dat onderin de ingevette ovenschaal. Daar de aardappelpuree bovenop. Al dan niet een schubben patroontje in de aardappelpuree maken met de punt van een boterham-mes en wat gesmolten boter eroverheen gieten en dan in de oven voor een korstje.

Zelluf ben ik dan altijd op het laatste moment te lui. Dan denk ik fuck it en zet de ingevette ovenschaal bij de afwas en eet het (in dit geval) broccoli-roomkaas-zalm mengsel gewoon naast de aardappelpuree op mijn bord.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door eireann »

OMG! Ovenschalen zijn geweldig!

Het is geworden: brocolli, daaroverheen de zalm in stukjes, daarover heen een soort van half gelukt sausje van roux met melk en de roomkaas en de kruiden (knoflook, ui, peterselie, peper) daarop de aardappelpuree.

Dit staat nu klaar in de keuken. De keuken is weer schoon, de vaatwasser draait. Zodra visite er is met de meegebrachte geraspte kaas kan het de oven in.

Dit is geniaal! Klaar maken op zondag als Rozetje slaapt, maandag in de oven doen, dinsdag opwarmen.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Waarschijnlijk denk je er wel aan, maar just in case: ovenschalen niet direct uit de koelkast in de hete oven, want dan springen ze. En als alles koud is heeft het echt best wel veel tijd nodig om warm te worden. Ik moet dan vaak een deksel erop doen (of alufolie met de matte kant buiten) om het niet te laten verkolen aan de bovenkant voor het warm is. Dan op het laatst er weer af zodat het een korstje krijgt.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door juffie »

Ik kook voor een vriendin wat maaltijden. Wie helpt me aan inspiratie:

Lactose vrij (harde kazen en lactosevrije zuivel mag wel
Geen cacao
Graag rijst/pasta/aardappelen apart, zodat ze het weg kan laten (ze eet koolhydraat arm)

@ravelijne? @chell? Jullie nog goede ideeen?
Idee is ook om het vooraf te kunnen klaarmaken zodat het opgewarmd kan worden. Ik ga donderdag voor 2 dagen brengen.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Pien »

Pindasoep! 200 gr wortel in blokjes, 2 uitjes of sjalotjes knipperen. Aanbakken, liter bouillon erbij (kip of groenten). Door laten koken (kwartiertje ofzo) Halve pot pindakaas erdoor. Staafmixeren, op smaak brengen met ketjap, sambal. 200 gram broccoliroosjes (het dubbele kan ook prima, zorg wel dat het geen grote stukken zijn) erbij. Koken tot dit zo gaar is als je lekker vindt.
Kan prima in de vriezer.

Bolognesesaus met spaghetti pompoen of courgettelinten.

Van die saus kun je ook lasagne maken; met gegrilde groenten als pastavervanger.
Kan harde kaas overheen.

Een curry met kokosmelk en bloemkoolrijst.

Stoofvlees.

'Wraps' van sla.

Koolsalade.

Perzische kruidenomelet. Er zijn veel recepten voor, dit helpt je op weg. https://www.culy.nl/inspiratie/kuku-sab ... e-kruiden/

En nu we toch in Iran zijn. Mirza ghasemi
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door Ravelijne »

Ik moet duidelijk vaker op Perzische recepten zoeken. Klinkt lekker, @Pien !

@juffie Een nasi-achtig iets met bloemkoolrijst ipv gewone rijst is ook erg lekker. Nomnompaleo noemt het fried Rice (zit mobiel Maar met Google vind je ‘m zo).

Gevulde groente-omelet met broccoli, champignons, courgette, ui en prei is ook low carb. Qua kruiden kun je dan meer de Provençaalse of Italiaanse kant op, maar curry poeder is er ook erg lekker in.

Bloemkool pureren met wat bouillon geeft een hele redelijke ‘aardappelpuree’. Lekker met parmezaanse kaas (is dat een harde voor haar dieet?) maar ook met gepofte knoflook (hele bol in de oven, paar teentje ‘uitknijpen’ in de puree). Of met gefruite, gesnipperde ui en verse kruiden.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Wat eten we vandaag?

Bericht door chell »

Curry's met linzen of kikkererwten. Een grote pan chellsaus, want handig bij alles. Misschien iets verder afgemaakt met groenten en evt vlees zodat het meteen over een pasta kan (met voor haar pompoenspaghetti of courgettespaghetti). Shepherds Pie en groentelasagne zijn handige opwarmgerechten. Zijn zoete aardappels koolhydraatarm? Want dan kun je daar de puree van maken voor een Shepherds Pie.

Verder soep! Lekkere hartverwarmende pompoensoep (met kokosmelk en kerrie), ik heb ook een zalige currysoep op m'n blog, bloemkoolsoep. Allemaal prima voor een maaltijd (evt met brood of naam erbij voor wie dat wel wil eten in het gezin)
Plaats reactie