Het grote WTF-topic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
oeps2

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door oeps2 »

ga je bellen ?

als niemand t zegt weten ze t namelijk niet !

(das mijn motto in dit soort zaken)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Voleuse »

De manier waarop ook! Zo van: hè, die vervelende zieken, krijgen altijd maar alle aandacht...

Geef gewoon iedereen een kadootje met de boodschap: we wensen iedereen een gezond 2011 toe. Ofzo. Ik zou er wat van zeggen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
meiske

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door meiske »

Van dit soort berichten gaan mijn nekharen ook altijd overeind staan...

Ik begrijp de achterliggende gedachte wel... ze willen de mensen die al thuis blijven als er een scheet dwars zit hiermee motiveren (of pesten). Maar iedereen die gewoon écht ziek is (was), en daar natuurlijk al helemaal niet blij mee is, wordt er gezellig in meegestraft.
Boefje

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Boefje »

Ik vind het discriminerend. Ziek zijn/worden is geen vrijwillige keus. Dat ze mensen een attentie willen geven die uit eigen vrije wil iets voor het bedrijf betekend hebben, kan ik me voorstellen. Maar gezond zijn is geen vrije keus. Het zou net zulke onzin zijn als je mensen beloont omdat ze langer zijn dan 1.75m, blond haar hebben of in mei jarig zijn. Dat zijn geen prestaties of investeringen of wat dan ook. Dat overkomt je.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door pluis »

Ik kan me daar nu helemaal niet druk om maken, eerlijk gezegd. K heb zelf een chronische aandoening, en ben in 2010 inderdaad niet geheel verzuimloos gebleven, maar ik zou me daar dus _echt_ niet aangevallen door voelen.

Ik bedoel, als je ziek bent (nou ja, bij ons dan) en het is meer dan 'gewoon' griep dan krijg je een kaart, of bloemen of zo, en komen er mensen op bezoek. Er wordt met regelmaat gebeld ' hee, hoe gaat het' (en dan bedoelen ze niet stiekem ' wanneer kom je weer') en er wordt veel aan gedaan om te voorkomen dat je door schuldgevoel eerder weer aan het werk gaat dan verstandig is. Ik vind het dan ook wel eens geinig om voor degenen die nooit ziek zijn eens iets aardigs te doen.

Zou het om een vette geldbonus gaan, dan vind ik het heel wat anders, natuurlijk. Maar een aardigheidje? Een tegoedbon voor appeltaart, een badhanddoek, zoiets, wat is daar nou mis mee. Alsof je mensen niets moet gunnen alleen omdat ze gezond zijn. Je zieke medewerkers help je om beter te worden (of passend werk aan te bieden en ervoor te zorgen dat ze zich er ondanks hun aandoening toch bij voelen horen), en je gezonde medewerkers, daar doe je af en toe ook eens wat leuks voor.

Plus, laten we even wel wezen, als er in een bedrijf wel veel 'maandagochtend- en vrijdagmiddagzieken' zijn, kan zo'n kleinigheidje nou net diegenen die best _wel_ hadden kunnen werken, over de drempel heen helpen om de volgende keer toch te komen. Niet iedereen die zich ziekmeldt is ook maar direct dusdanig ziek dat je daar op kousevoeten omheen moet sluipen.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Sabrina »

Ik deel de WTF toch wel. Sure, ik snap pluis' punt best, maar ik denk dat je hiermee juist de mensen die wel zouden willen, maar 't gewoon niet kunnen, voor hun hoofd stoot. Heus niet allemaal, want niet iedereen zal er even gevoelig voor zijn en er zullen er genoeg zijn die hun schouders ophalen en verder gaan met hun dag, maar hiermee geeft zo'n bestuur (bedoeld of onbedoeld) niet alleen een positief signaal af richting mensen die nooit ziek zijn, maar ook een heel vervelend signaal richting mensen die bijvoorbeeld gewoon snel ziek worden en dus elk jaar wel 'ns thuis zitten met een griep of zware verkoudheid.

I dunno, het zal vast niet zo lullig bedoeld zijn, maar laat ik 't dan maar onhandig noemen.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
oeps2

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door oeps2 »

pluis verwoord t eigenlijk prima wat ik erbij bedoel

maar dat wil niet zeggen dat mensen met een chronische aandoening/ziekte er wat aan kunnen doen
dan blijf ik bij mijn punt beloon die mensen ook voor elke dag dat ze eigenlijk ziek zijn en toch komen

(t zal wel een Utopia zijn maar toch :mrgreen: )
oeps2

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door oeps2 »

k heb eigenlijk nog een toevoeging ..

ik heb huidkanker ..
niet dodelijk maar wel lastig

maar ik moet wel onder controle
elk jaar
dus ik heb nooit een jaar waarin ik niet naar de arts hoef ..
dus ik loop elk jaar een bonus mis ..

das wel geld . .. ik denk wel 150 pleuroos .. kan ik ook nix aan doen
maar ik heb het uit mn hersenpan gegooid en denk er niet meer aan

en als je het zo formuleert dan kan je het vergelijken met een soort van auto verzekering
als je geen brokken maakt dan kost t je niet meer maar minder ...
Wever

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Wever »

Ik kan niet beoordelen hoe het bij jullie zit, maar hier zou ik zo'n beloning verwelkomen.

Reden: ik heb collega's die regelmatig "ziek" zijn. Dan is het dat ze "iets aan de rug" hebben, gewoon "vermoeid" of dergelijke. Is ook puur iets dat in het kantoor zit, want daarbuiten lukt het plots WEL om allerlei acties te doen.
Boefje

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Boefje »

Ik vind dat het omdraaien van het probleem eigenlijk. Mensen belonen om de "zogenaamd zieken" een signaal te geven. Lijkt me dat je gewoon die mensen beter aan moet pakken. En daar kan een bedrijfsarts weer bij helpen. Als "echt zieke" vind ik het principe gewoon zuur. Ik werk me de tiefus maar een beloning krijg ik niet. Ik maak ook minder kans op carrièresprongen. En wat te denken van bonussen? Negen van de tien bonussen worden uitgekeerd aan mensen die bovenop hun werkweek nog eens overwerk en/of extra thuiswerk in een project steken. Nu, dat kan ik ook niet.
Ik misgun niemand zijn beloning. Maar om een signaal af te geven aan de fakers over mijn rug? Bah.
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Bitemarks »

Ik vind dit berichtje eigenlijk behoorlijk omzichtig geen signaal aan de zieken geven. Er wordt juist nog gezegd dat je gezondheid geen verdienste is om mensen niet voor het hoofd te willen stoten.

Men heeft besloten om een groep mensen die een heel jaar niet ziek geweest zijn een kleinigheidje te geven.
Een secretaresse krijgt een bos bloemen op secretaressedag.
Iemand die inkoop doet, krijgt aan het einde van het jaar een fles wijn van een leverancier.
Een zieke krijgt een fruitmand en een kaart.
Er zijn heel veel kleinigheden die je krijgt, zonder dat er een verdienste tegenover staat. Ik vind dat wel prima eigenlijk.

Iemand in het zonnetje zetten, betekent niet dat je alle anderen benadeelt.
Je moet er als leidinggevende wel een beetje op letten, dat er geen mensen rondlopen die nooit eens een aardigheidje krijgen.
Maar verder vind ik zo'n actie best kunnen... zeker als hij op deze manier geformuleerd is.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Daantje »

Het WTF gehalte hangt heel erg af van de bedrijfscultuur rondom ziekte. Als je bij ziekte kan verreken en niets hoort van werkgevers of collega's dan vind ik inderdaad WTF?!!? Werk je in een bedrijf waar je als zieke een kaartje krijgt, oprecht medelevende telefoontjes van baas of collega, of zelfs een fruitmand. Dan vind ik een presentje voor de gezonden helemaal niet verkeerd.

@Boefje: Bonussen voor hen die vrijwillig overwerken of thuis extra werk doen vind ik volkomen terecht. Een extra prestatie mag best beloond worden. Dat jij daar fysiek niet toe in staat bent is natuurlijk jammer.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door dbj »

In de tijd dat ik nog een betaalde baan had, was er destijds ook een akkefietje.
Vanwege een goed bedrijfsresultaat over een bepaald jaar, kreeg eenieder een financieel extraatje :static:
(Dat de Belastingdienst gelijk veel daarvan inpikt is een ander verhaal.)

Maar dat extraatje kregen alleen die medewerkers die op 1 januari van het jaar erop op de loonlijst staan.
Laat het nou net zo zijn dat het best wel een flinke groep was voor wie het arbeidscontact op 31 december afliep...
Die kwamen dus niet in aanmerking, ook al hadden ze een vol jaar, of zelfs langer, op de loonlijst gestaan :yes:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door kitten »

Ik zou het benaderen zoals het bedoeld is: goedbedoeld.

Deze wereld draait al teveel om afkeur. Een schouderklopje mag best wel eens. Een bedrijf waar ik ooit werkte regelde een uitje naar een musical voor alle mensen die zo hard hadden gewerkt toen een bepaald computervirus het hele bedrijf plat had gelegd. Laat ik nou net in die tijd met zwangerschapsverlof zijn geweest. Dus ik mocht niet mee. Het wrange hieraan was: ik wilde dolgraag eens naar een musical en dit bedrijf was nooit eens origineler dan een fles wijn (Hallo! Z-W-A-N-G-E-R! Ik drink al nooit als ik niet zwanger ben!). Maar uitgerekend deze ging dus aan mijn neus voorbij. Ik werkte echter wel in een team vol voor- en napret. Ja, kut. Maar weinig aan te doen en ergens ook wel eerlijk. Ik kon er dan niks aan doen dat ik toen niet kon werken, maar feit was dat ik niet had over gewerkt, niet de stress had mee gekregen enz enz.

Ik zou dus niet mopperen dat deze actie kwetsend is, maar benadrukken dat het goed bedoeld was. Alleen daarmee vergroot je de cultuur van belonen en schouderklopjes, ipv de cultuur van afkeuren en kritiek op alles en iedereen, te voeden.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door phedre »

ik had ook ooit eens bedrijfsuitje... teambuilding heette dat... lekker uit eten met collega's en partners.. dus we waren met man of 8... leuk, erg gezellig.. tot ik rekening van 50% kreeg, want ik werkte maar 50%.... Volgende personeelsfeest heb ik vriendelijk bedankt voor eer en de lol.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Plaats reactie