Het grote WTF-topic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door eireann »

OMG Phedre? wat vreselijk dom en achterlijk! zeker ook WTF !
**Self Rescuing Princess**
Boefje

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Boefje »

fixertje schreef:@Boefje: Bonussen voor hen die vrijwillig overwerken of thuis extra werk doen vind ik volkomen terecht. Een extra prestatie mag best beloond worden. Dat jij daar fysiek niet toe in staat bent is natuurlijk jammer.
Helemaal mee eens dat een extra prestatie beloond mag worden. Maar een extra prestatie is in meer uit te drukken dan in uren alleen. Het is gewoon triest dat veel bedrijven niet veel meer moeite doen dan naar uren kijken. Gelukkig werk ik nu bij een bedrijf dat ook naar andere aspecten van inzet kijkt ipv sec naar uren. In mijn opinie zouden veel meer bedrijven dat moeten doen. Ik heb het ook bij mijn vorige werkgever aangekaart. Standaard keken ze daar alleen naar hoeveel uur iemand in een project stak. Dat ik een collega had die de sfeer op de afdeling goed hield ondanks een zure reorganisatie (wat hartstikke goed was voor de motivatie en productiviteit enzo), zag men niet. Dat is namelijk niet in harde getallen uit te drukken. En daar baal ik gewoon van. Ik heb ze erop gewezen. Helaas deden ze er helemaal niets mee.
faery

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door faery »

Ik ben het wel met Boefje eens. Over het algemeen werk ik sneller dan de gemiddelde persoon, en heb dus meer output per uur. Daar staat echter wel tegenover dat ik meer dan 30 uur werken in de week niet trek (of maar kort, en daarna extra rust-tijd nodig heb, gedurende enkele weken), en als ik bij een gewoon bedrijf zou werken zou ik dus waarschijnlijk nooit overwerken, maar, most likely, wel de output hebben van iemand die wel overwerkt. Als er alleen naar uren gekeken zou worden, zou ik dan compleet buiten de boot vallen.

En dan gaat het nog niet eens over dingen als sfeer en wat bepaalde mensen daar aan bijdragen enzo :)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door juffie »

Ik bedacht me later ook:

Maar ze scheren iedereen over 1 kam. Ik werk zelf 5 dagen pw, ik heb collega's die 2 dagen pw werken. Kortom; ik heb gemiddeld 2,5x meer kans om me ziek te moeten melden dan mijn collega's. Als ze nou bijv. hadden gezegd: Als je 5 dagen werkt en max 5 dagen ziek was geweest, 4 dagen werken 4 ziekdagen, etc.
MILF :grin_ani:
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Bitemarks »

Ik hoorde pas van iemand, die moest de eerste dag dat hij ziek was 125 euro salaris inleveren.
Dat vind ik ronduit belachelijk. Ik vraag me ook af of dat wettelijk wel kan.
Ik vind degenen die niet ziek zijn geweest een presentje geven dan eigenlijk een veel leukere manier om hier mee om te gaan.

Verder vind ik dat bonussen en beloning niet puur van uren uit moet gaan, maar meestal gaat dat volgens mij ook niet zo.
Natuurlijk kun je overuren gewoon uitbetalen, maar bij de jaarlijkse beoordeling en inschaling voor salaris telt vooral de output van je werk mee.
In een goed beloningssysteem is dat allemaal wel netjes meegenomen.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door juffie »

Nou ja, dat ken ik ook weer niet. Wij hebben gewoon een via de CAO vastgesteld salaris en daar wordt geen dubbeltje vanaf geweken. Voor ons geen bonussen of salarisinschalingen...
MILF :grin_ani:
neufke

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door neufke »

Het probleem een beetje is dat dit soort zaken is gerelgd via civiel (arbeids) recht. Simpel gezegd, ik ga met Voleuse een overeenkomst aan dat ze me eens een keer goed in elkaar mept met een zweep. Achteraf kan ik dan geen aangifte doen bij de politie omdat zij me in elkaar heeft gebeukt. Dat is hier hetzelfde, werkgever en werknemer gaan een overeenkomst aan. Je kunt die overeenkomst ook heel simpel weigeren maar op dat moment heb je een probleem, immers, je voldoet dan niet meer aan de voorwaarden die werkgever en werknemer hebben afgesproken om ergens te werken. Je kunt dan naar een civiele rechter om die er iets over te laten roepen maar ja, kom daarna eens terug op je oude werkplek....
nijntje

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door nijntje »

Bovenstaande gaat dan weer alleen op als je in een onderhandelingsverhaal werkt..
Ik zit gewoon vast aan een CAO. Daar hoort bij functie X met ervaringsjaar Y gewoon salaris Z ongeacht je output. En da's niet onderhandelbaar. Enige moment waarop dat nog onderhandelbaar zou kunnen zijn is het moment dat je in dienst komt. Maar op dat moment WEET men helemaal niet concreet of je output wel of niet bovengemiddeld is.....
Kortom, ik heb collega's die een stuk minder hard werken maar wel gewoon hetzelfde salaris verdienen. Het is niet anders.

edit: ninja'd by juffie ;)

Ik snap wel wat kitten zegt, maar begrijp ook boefjes punt hierin. Het is een beetje vergelijkbaar met het Amerikaanse Award-systeem op scholen. Maar daar doen ze hetzelfde al bij leerlingen. Aan het einde van het schooljaar krijgen alle leerlingen die geen dag verzuimd hebben een "Perfect Attendance"-diploma uitgereikt op de Awards-ceremony. Gelukkig zijn er ook awards voor leerlingen die goed zijn in een bepaald vak enzo.... Maar je zult maar net een chronische ziekte hebben. Val je buiten de boot. Ben je daarnaast slechts gemiddeld intelligent, dan val je voor de rest ook buiten de boot. Dat is binnen die cultuur overigens heel normaal.....

Binnen onze cultuur is dit echter totaal niet normaal. Niet gebruikelijk en dat maakt dat het zo veel weerstand oproept. En als de insteek inderdaad zou zijn om fakers te bewegen minder te verzuimen vind ik het een foute insteek. Als de insteek is "elke zieke krijgt een kaartje/bloemetje, iemand die altijd gezond is mag ook wel eens een keer eeen kaartje/bloemetje" is dat alweer hele anders natuurlijk...
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door phedre »

Bitemarks^ )t( schreef:Ik hoorde pas van iemand, die moest de eerste dag dat hij ziek was 125 euro salaris inleveren.
Dat vind ik ronduit belachelijk. Ik vraag me ook af of dat wettelijk wel kan.
dit concrete voorbeeld weet ik ook niet, maar ik weet wel dat er bedrijven zijn, en dat is wel wettelijk zo geregeld, dat je de eerste 2 dagen ziek zijn, van je verlofdagen mag inleveren. Ik kan me voorstellen dat als je verlofdagen op zijn, bedrijven dat compenseren door salaris in te houden, of dat wettelijk is toegestaan, weet ik niet.

Verder kan je onderling zoveel afspreken als je wil, maar zodra dat de wet overtreedt, heeft die afspraak geen enkele rechtsgrond. Wet gaat nog altijd voor persoonlijke afspraken.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Daantje »

Wachtdagen is in verschillende cao's gebruikelijk. Houdt inderdaad in dat eerste dag of de eerste dagen van je ziekzijn worden ingehouden op je vakantiedagen. In mijn cao (speelgoed en gemengde branche) is dat tot een maximum van volgens mij 6 dagen per jaar. Is je verlof op dan kom je gewoon in de min op je saldo voor het volgende jaar.

Overigens hoeft de werkgever die dagen niet in te houden. Volgens mij doet die van mij het niet. Voor chronisch zieken is er dacht ik ook een uitzondering in mijn cao.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door miss_meeko »

Bij Toran wordt het op zijn salaris ingehouden. Er is nu wel eindelijk een regeling dat het ook van zijn overuren of vakantiedagen mag. Maar het eerste jaar was het elke keer als hij ziek was dat ze een dag salaris inhielden. Ik weet niet wat de maximum eraan was, heb alleen gezien dat elke keer als hij ziek was er minder geld binnen kwam. Hij had het ook al eerder bij andere werkgevers meegemaakt, dus was er een stuk laconieker onder. Ik liep direct te stuiteren en vond/vind het belachelijk.
Als mijn werkgever zo zou werken, zou ik me bewust langer ziekmelden dan nodig, als het me toch al geld kost zou ik zeker wel ruim uitzieken.

Het meest oneerlijke eraan vond ik wel dat omdat het een klein bedrijf is, hij alsnog al het werk van de dagen dat hij ziek was daarna moest inhalen, met overwerk (niet betaald/gecompenseerd) tot gevolg. Voor mijn gevoel werd dat dus dubbel bestraft. Daarover zijn nu wel betere afspraken gemaakt en daardoor kunnen de ziekteuren tegenwoordig worden gecompenseerd met overwerktijd, evenals dat als er veel overwerk is hij meer vrije tijd zou moeten kunnen krijgen.

Bij mijn werk zijn ze al een tijd aan het proberen het ziekteverzuim omlaag te krijgen en hebben ze ook geopperd om net als een andere instelling die bij ons in de buurt zit een bonus bij niet ziek zijn uit te keren. Tot nu toe stuit dat nog op teveel verzet dus komt het er nog niet doorheen. Ik verwacht het wel in de loop der jaren. Ze hebben nu wel alvast verzuimgesprekken gevoerd, dus als je dan 3 keer ziek bent geweest krijg je een gesprek met je baas en moet je uitleggen waarom je ziek was en wat er in de toekomst zou kunnen veranderen zodat het niet meer voorkomt. Zijn over het algemeen tot nu toe niet echt nuttige gesprekken... Ik had griep, wat ik zou kunnen doen? ehm, niet omgaan met zieke mensen? Ow ja, dat waren de clienten :confused:
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Voleuse »

zero schreef:Het probleem een beetje is dat dit soort zaken is gerelgd via civiel (arbeids) recht. Simpel gezegd, ik ga met Voleuse een overeenkomst aan dat ze me eens een keer goed in elkaar mept met een zweep. Achteraf kan ik dan geen aangifte doen bij de politie omdat zij me in elkaar heeft gebeukt. Dat is hier hetzelfde, werkgever en werknemer gaan een overeenkomst aan. Je kunt die overeenkomst ook heel simpel weigeren maar op dat moment heb je een probleem, immers, je voldoet dan niet meer aan de voorwaarden die werkgever en werknemer hebben afgesproken om ergens te werken. Je kunt dan naar een civiele rechter om die er iets over te laten roepen maar ja, kom daarna eens terug op je oude werkplek....
O.o. Apart voorbeeld...
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
neufke

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door neufke »

Sorry Voleuse, kreeg al meer commentaar.... Ik gebruikte jouw naam als voorbeeld omdat je een van de weinigen bent die ik van naam ken. Met excuses en voor iedereen, vul voor "voleuse" gerust eender welke andere naam in...
Illustra

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door Illustra »

Of het wettelijk is toegestaan weet ik niet maar er zijn zelfs werkgevers die bij iemand die meer dan x keer per jaar ziek is vakantie dagen afnemen. Bijvoorbeeld is iemand voor de derde keer ziek en duurt dat ziek zijn 4 dagen dan is die persoon 4 vakantie dagen kwijt.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het grote WTF-topic

Bericht door juffie »

Ik trek het ff hier naar toe...

Maar net nadat ratje/elise uitgebreid heeft zitten vertellen hoe ze zich opstelt als 'dame in aanbouw' haar vervolgens 'Een man naar mijn hart' noemen... :frusty: klikkerdeklik voor mensen die lid zijn op FL

En de rant die daarop volgt zal ik maar helemaal buiten beschouwing laten, maar hoe stom ben je om iemand die zichzelf zo duidelijk profileert als Dame een Man noemen... Echt, ik kan er met mijn verstand niet bij.

Afbeelding
MILF :grin_ani:
Plaats reactie