Post hier over je dier!

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Ravelijne »

Je kunt in ieder geval zeggen dat je een goeie daad gedaan hebt, @Voleuse! Zo vanaf de zijlijn krijg ik er helemaal een warm gevoel van dat ze haar graag nog steeds terug wilden hebben. Yay voor gewenste poezen. :inluv: Ga je zelf nou idd ook nog langs het asiel? :)
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Nijntje »

Geeft mij weer hoop jou verhaal! Mijn kat is al een jaar kwijt. En ik ben niet verhuisd....
misschien toch nog eens een oproepje doen ergens....
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Voleuse »

Is de kat gechipt? Heb je de chip op vermist gezet? Want dat is hoe katten soms na heel lang nog terugkomen, dat ze een keer bij een dierenarts terecht komen en dat die dan een melding krijgt dat de kat vermist wordt.
Een jaar is wel erg lang :(
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Nijntje
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 aug 2016, 19:08

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Nijntje »

Ja, hij is gechipt. Maar ik heb de moed eigenlijk al opgegeven, aangezien zijn zusje een half jaar eerder acuut nierfalen ontwikkelde. Denk dattie allang ergens dood is.
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Onze kat is vandaag gediagnosticeerd met diabetes :(
Ik heb me een beetje zitten inlezen, en kom twee mogelijkheden tegen: de medische weg met dierenartsbrokken en insuline, of een alternatieve weg, waarbij we de kvv/barf-kant op gaan. Ik neig nu naar het tweede, want hoe meer ik erover lees hoe logischer het me lijkt. Zijn er hier mensen met ervaring met diabeteskatten, en/of zo'n vleesdieet?
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Ravelijne »

Wel met een vleesdieet, niet met diabetes-kat. De onze was er heel moeilijk voor te porren, in het begin. Via de dingetjes die hij het lekkerste vond (kippenmaagjes en hart) kregen we hem uiteindelijk wel zo ver, maar echt enthousiast werd hij niet van de barf-dingen uit de diepvries. Uiteindelijk was hij een tijd netjes 'over', maar toen begon hij kennelijk buiten de deur te eten, want thuis raakte hij niks meer aan maar hij kwam in een paar maanden tijd zoveel aan dat we hem 'zeppy' (de zeppelin) begonnen te noemen. Dat ging weer over toen de kleine er bij kwam, trouwens, en hij veel meer beweegt, want spelen en stoeien.

Maar toen zijn we maar weer overgestapt op brokjes. Nu helemaal, want hij moet een nier-dieet. Zou ook in barf-vorm kunnen, maar dat geven we dus maar in de vorm van dierenarts-brokjes, want anders gaat hij waarschijnlijk weer buiten de deur eten.

Ik denk dat het zeker het proberen wel waard is, maar het is niet altijd zeker dat het lukt om een kat weer terug naar een vlees-dieet te krijgen. Zijn vachtje werd er superzacht van en verder deed hij het er ook een tijd heel goed op. Alleen vond ik het wel een gedoe om te zorgen dat het op tijd ontdooid en niet meer te koud was, en als hij het een tijdje liet staan (onze kat schrokt niet) dan ging het wel bederven. Denk dat dat dan ook weer niet zo goed is, denk dat hij daar wel een keer blaasontsteking van gekregen heeft (kun je o.a. van rauwe kip oplopen, dus). Maar toen het werkte was ik er wel blij mee.

Beetje warrig verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. :)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Voleuse »

Ik geef kvv. Ik zou sowieso met kvv beginnen en niet zelf barf (wat een naam ook) gaan doen, want dat is ze moeilijker aan te leren en is ook veel en veel meer gezeik (ik heb het een tijdje als aanvulling gedaan maar ik vond het echt teveel gedoe). Mijn kat had diarree die maar niet over ging totdat ik dus kvv ben gaan geven (in overleg met de dierenarts wel). Haar vacht is super glanzend en ze doet het er nu heel goed op.

In het begin was ook het kkv enorm gezeik. Ik heb veel verschillende merken geprobeerd voordat ik er een vond die ze at. Ik moest het ook in balletjes rollen, want anders weigerde ze echt. Ik heb ook echt een aantal dagen standvastig moeten zijn en haar niet te eten gegeven behalve steeds kkv blijven aanbieden, en elke dag een paar brokjes zodat ze niet letterlijk verhongerde. Maar nu eet ze alle merken, uit de koelkast in welke vorm dan ook. Het enige onhandige is dat je het in porties moet snijden, maar goed daardoor kan ik wel heel precies meten wat ze binnenkrijgt en dat heb ik steeds wat verminderd totdat ze ging afvallen. (Oh en dat mijn andere kat blaasgruisbrokken moet hebben en dus niet gewoon hetzelfde kan eten is ook echt heel irritant, hij was namelijk heel makkelijk over te zetten dus het hangt van je kat af ook nog).

Ik denk echt dat het gezond is voor elke kat om gewoon vlees te eten. Of het ook tegen diabetes helpt zou ik niet kunnen zeggen, ik zou het overleggen met je dierenarts eigenlijk, of je dat een tijdje kan proberen zonder dat je kat daaronder lijdt. Op het internet beweren ze altijd dat dierenartsen niets afweten van diervoeding enzo, maar je zou in ieder geval kunnen vragen wat er gebeurt als je dit uitprobeert en het helpt niet. Mijn dierenarts was er toendertijd in ieder geval helemaal voor, en ik heb toch wel meer vertrouwen in mijn dierenarts dan de random people van het internet (daar is het aantal anti-vaxxers wonderlijk genoeg namelijk heel erg hoog. Maar dan alleen voor katten, want dat is anders ofzo?).
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

wat is kvv?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Ravelijne »

Kant en klaar ingevroren voer op basis van vers vlees. Ik gebruikte barf & kvv door elkaar heen, maar eigenlijk wordt het één dus gebruikt voor een soort ingevroren 'worst' van redelijk fijngehakt/gemalen vlees, en het andere is als je de losse onderdelen zelf geeft. Wij hadden ook meestal kant-en-klare versie, hoewel de hond & kat een stuk runderhart 'zo' ook wel heel lekker vonden.

Onze dierenarts destijds wist er dan weer helemaal niets van. Die raadde nog eiwitarm voer voor oudere katten aan, hoewel dat echt inmiddels helemaal achterhaald is.

Bij menselijke geneeskunde zit er iets van tussen de 10 & 30 jaar tussen een inzicht wat veranderd op basis van onderzoek, en dat artsen het in de praktijk toepassen. En die 'update' rolt ook niet gelijkmatig uit over alle artsen en ziekenhuizen, als het eindelijk begint te komen. Ik weet niet hoe dat voor veterinaire artsen is, maar ik vermoed dat het ongeveer hetzelfde werkt.

Wat betreft anti-vaxxers voor katten: mijn huidige dierenarts raadt aan alleen te hervaccineren als het nodig is, eventueel op basis van een antilichamen test. Omdat katten dus wel vaak (kwaadaardige) tumoren ontwikkelen op de plek waar gevaccineerd wordt. (En PetMD is dus een hartstikke mainstream website, geen internet gekkies. ;) Voor meer info, kijk maar hier op Wikipedia, ja het is Wikipedia, maar geeft wel een goeie overview.) Sommige dierenartsen zijn zelfs begonnen om katten in de staart te vaccineren, omdat je die nog kunt amputeren om de kat te redden, als het nodig is.

Er staat zeker ook een hoop onzin op het internet en het is soms moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Maar om dan maar terug te gaan naar artsen blind vertrouwen, is denk ik niet de oplossing. Het zijn ook maar mensen met blinde vlekken en stokpaardjes die werken binnen een systeem wat niet echt gebouwd is op aanpassen op basis van voortschrijdend inzicht. Nog afgezien van dat je gewoon een meer behoudende of een meer progressieve arts kun treffen, en dat kan zelfs verschillen per onderwerp.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Voleuse »

Nouja daar moet je zelf een keuze in maken lijkt me.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Post hier over je dier!

Bericht door Jezebel »

Bedankt voor jullie input! We proberen het nu een paar dagen, en het lijkt nu al te helpen. Zijn vacht lijkt al zachter, maar blangrijker nog: hij drinkt en plast veel minder (normale hoeveelheden ipv de stortvloeden an een diabeteskat), is minder mager, en is actiever.
Hij heeft alleen wel noten op zijn zang, want als het rauw is blieft meneer het niet. We staan nu dus elke dag een portie kattenvoervlees te bakken, dan eet hij het wel XD. Het idee is om dat langzaam af te bouwen, van doorbakken naar medium naar rare naar helemaal zo uit de koelkast. We gaan deze week ook nog naar de dierenarts, het spreekuur van de diabeteskattenassistente, ik hoop dat daar dan uit de bloedtest betere waarden komen!

@Voleuse: we zijn dus wel 'zomaar' begonnen met dit andere dieet, omdat het ook zo logisch klinkt. De samenvatting komt neer op: katten halen hun energie uit eiwit, dus hebben geen/weinig koolhydraten nodig. Teveel koolhydraten worden door de kat omgezet in (veel teveel) suiker. Bij een diabeteskat met teveel suiker kon ik er dus eigenlijk niet meer omheen dat insuline spuiten waarschijnlijk (dure en tijdrovende!) symptoombestrijding zou gaan zijn, terwijl het hele probleem opgelost kan door hem vlees te voeren in plaats van brokken op basis van koolhydraten. Maar ik ben niet zo eigenwijs dat ik zijn bloedwaardes nu niet meer ga laten controleren, dat dan weer niet :)
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

Afgelopen weekend hard gewerkt (met gelukkig heel veel hulp) om mijn aquarium van 160x40x50 leeg te halen en er een van 200x60x80 voor terug te zetten, op dezelfde plaats met deels dezelfde bodem erin en dezelfde vissen.
IMG_20180203_154145.jpg
IMG_20180923_183217.jpg
Inmiddels is de nieuwe bak weer helemaal helder :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Post hier over je dier!

Bericht door eireann »

dat is enorm!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Post hier over je dier!

Bericht door phedre »

IMG-20180923-WA0003.jpeg
hier zie je de nieuwe bak, met daarnaast mn 2e aquarium van 100x40x50 cm.. is net n klein guppebakkie zo (en dus een deel van de puinhoop in huis die het opleverde, maar gelukkig al weer helemaal weg is)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Post hier over je dier!

Bericht door miss_meeko »

Mooi! En groot! Wat is dat glazen bakje links voorin op de 2e foto?
Plaats reactie