tweedehands auto

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

tweedehands auto

Bericht door eireann »

Tot nu toe was een tweedehands auto kopen makkelijk voor me.

Met de formule: Budget + binnen OV afstand =
kwamen er vaak niet meer dan 3 auto's boven, en dat is makkelijk kiezen, een scheutje karma en op hoop van zege erbij en kopen die bak.

Nu wil ik iets meer uitgeven (er van uitgaand dat ik niet in Den Bosch kom te werken). En als je dan Budget + Ov afstand doet, krijg je ineens 150 auto's... Dit is wat ik wil:

Trekhaak
stuurbekrachtiging
airco
5 deuren
lage belasting/verzekering
een auto uit deze eeuw.

Wat ik vooral lastig vind om een balans in te vinden: Kilometerstand tegen bouwjaar. Is een nieuwer bouwjaar met hogere kilometers 'beter' dan andersom? Of moet ik toch een oudere auto nemen en dan een golf/polo? Want in mijn prijsklasse zijn die er weer niet van deze eeuw.

Ik wil sowieso proberen er 1 te kiezen waar de APK op aflevering is en van een merk waar reparaties/onderdelen nog goed voor verkrijgbaar zijn. Zou dol graag een Chrysler PT Cruiser rijden, maar die zijn lastig in onderhoud geloof ik. En die zijn allemaal vanaf een cilinder inhoud van 2.0 dat is me te duur in gebruik....
**Self Rescuing Princess**
Boefje

Re: tweedehands auto

Bericht door Boefje »

Ik vind een lage kilometerstand belangrijker dan het bouwjaar. Slijtage loop je op door gebruik. Hoe minder kilometers, hoe minder slijtage.

Kijk vooral ook naar de banden. Hebben ze een beetje profiel? Of moeten die binnenkort vervangen worden? 1 cm is volgens mij de apk-norm maar zeker ben ik niet.

Wat slim is, is om eerder op de afspraak voor de proefrit op te komen dagen. Mensen die hun auto willen verkopen, starten hem al voordat je er bent om eventuele accuproblemen te verdoezelen. Kom je eerder opdagen, maak je het starten mee en weet je iets over de conditie van de accu. Vraag eventueel ook wanneer de accu voor het laatst vervangen is.

Vraag naar de laatste apk-keuring (het rapport). Dan weet je wat er laatst nog gedaan is en ken je ook de mogelijke aandachtspunten voor de opkomende apk.

Waar ik ook voor zou gaan is een auto met distributieketting ipv een distributiesnaar. Zo'n snaar moet eens in de zoveel jaar vervangen worden (of hij breekt). Is altijd een dure klus. Met een distributieketting heb je dat niet. Misschien dat de snaar alleen nog in oudere auto's zit, maar dat weet ik niet zeker.

Dit waren dingen die me te binnen schoten. Hopelijk heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: tweedehands auto

Bericht door cinderella »

Heeft de auto binnen of buiten gestaan? Is de bodemplaat getectyleerd, of moet je dat opnieuw laten doen? Bekijk het onderhoudsboekje. Heeft de auto al z'n beurten gehad, of heeft ie alleen bij de APK de garage van binnen gezien. Neem iemand mee die kan zien of de auto betrokken is geweest bij een ongeluk. Dat soort opknappertjes schijnt nogal wat problemen te kunnen geven met de assen. Koop je 'm via marktplaats? Dan kun je misschien vragen of je 'm kunt laten nakijken bij een garage voor je tot koop overgaat.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Nee, ik wil bij een dealer kopen. Onderhoudsboekje is goed idee! ouder met minder kilometers, ik gok dat ik dan meer opties heb :)
**Self Rescuing Princess**
Oppergodin_Hera

Re: tweedehands auto

Bericht door Oppergodin_Hera »

Auto's kopen is zo'n klus :s Sterkte ermee
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Ik ben ook eigenlijk veel te vroeg al aan het kijken... Eerst maar eens kijken waar ik kom te werken. Wel leuke auto's gezien!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: tweedehands auto

Bericht door Mack »

Kijk ook eens naar deze, deze en deze lijsten.
Voor de kosten van een auto moet je alle onderdelen combineren.
Belasting
Verzekering
Onderhoud
Brandstofverbruik

Weet je al hoeveel kilometers je (ongeveer) gaat rijden?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

tussen de 20.000 en 25.000 per jaar uitgaand van 35km van het werk weg wonen.

Ga ik nu de linkjes even bekijken :)
**Self Rescuing Princess**
Tigerlily

Re: tweedehands auto

Bericht door Tigerlily »

Dit topic ga ik zeker in de gaten houden,

Nu ik nog geen werk heb met vaste uren kan ik voorlopig ook geen auto betalen en veel sparen voor een auto.
Maar ik mis hem wel en zou een heel stuk schelen bij solliciteren omdat je dan mobieler bent dan met openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Ik overweeg ook de 'handig met sollicitaties' clausule toe te passen, maar dat is niet elke dag natuurlijk, en een keer onhandig met OV kan best. Maar dan moet je ineens snel kopen als je wordt aangenomen. Maar wie weet hoe lang het duurt voor je ergens wordt aangenomen... Eigenlijk wil ik gewoon een auto omdat het weer gaat regenen.... als ik eerlijk ben :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Therapie begint bijna weer, dat is wel een goede reden :)
Heb nu 1 zeer goede deal gezien, alleen jammer dat het een 0,8 motor is... Wel beter (ivm boetes :zak:) maar langzaam!. zucht. keuzes keuzes... Zal ik, zal ik niet, en welke dan?, groot, klein, snel, langzaam, zal ik, zal ik niet :)
**Self Rescuing Princess**
nijntje

Re: tweedehands auto

Bericht door nijntje »

Tip, kijk of je mijn vriendje mee kunt nemen. Die weet veul van auto's en wat wel/niet een goede deal is.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Ik denk dat ik er uit ben, heb een auto gevonden die:

een Nationale Auto Pas heeft
Een goede prijs
alle onderhouds boekjes van de dealer
goede kilometer stand (106.000)
goede motor inhoud: 1.3
stuurbekrachtiging
trekhaak
rijdt 1:16
APK tot november volgend jaar
lage wegenbelasting en verzekering
en voor boefje een distributieketting :)

loop ik wel weer de airco en electrische ramen mis, en hij is NET van vorige eeuw. 1999. Maar met de km stand zoals die is en de onderhoudsboekjes etc vind ik dat ok.

Dus. Morgen 'even' naar Friesland om hem op te halen (als ik bel als ik hier wegga houden ze hem voor me vast, en als de proefrit niet bevalt laat ik hem natuurlijk staan). Heb al eerder Skoda's Felicia's gereden. Fijne auto's! (lelijk voor de meeste mensen hun maatstaven, ik noem het nostalgisch :inluv: )

@nijn: heeft SW morgen zin om mee naar Friesland te gaan? :clown:
**Self Rescuing Princess**
Boefje

Re: tweedehands auto

Bericht door Boefje »

Nu ja, mijn paps is automonteur geweest. Het scheelt je gewoon een paar honderd euro... Dus noem mij gek, maar dan heb ik liever een ketting, hahahaha.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: tweedehands auto

Bericht door eireann »

Had het zelf niet kunnen bedenken hoor boefje! Goeie tip!
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie