Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Gilraen^

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Gilraen^ »

Dan zou ik ook aan een tuin beginnen met zo een cola-man- slaaf!
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

Skip de tuin en doe die cola-light-man maar? Heeft ie ook meer tijd voor (andere) leuke dingen. :lol:
lotus {P}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door lotus {P} »

Ik ben blij dat ik geen tuin heb, alleen al vanwege het werk. Lekker ongestoord buiten zitten kan ik ook op mijn balkon. Daar kan ik zelfs naakt zitten zonder dat iemand dat ziet.
Gebruikersavatar
Dreamer74
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:28

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Dreamer74 »

Is er ook een coca-cola vrouw ?? #durftevragen :)
Don't judge a book by it's cover... discover what you can do with the book.. ;)

The best way to make your dreams come true is to wake up....
lotus {P}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door lotus {P} »

Was er ook niet een pagina over tuinieren op de vierkante meter ofzo? t Lijkt mij wel leuk wat simpele dingen op mijn balkon te kweken. Kruiden enzo. Had jij daar niet ooit wat over gepost Ravelijne?
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

@lotus: google op vierkante meter moestuin (of square gardening) brengt je onder andere naar makkelijkemoestuin.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Lotus Dacht ik ook, maar kan het niet terugvinden. Mijn tuintje van de foto in dit topic is ook een 'Square Foot Garden'. :) Makkelijkemoestuin.nl is zeker een grote aanrader. Specifieke vragen kun je hier ook wel neergooien denk ik. Ik weet dat Rauw_Beestje er o.a. ook mee bezig is. :)
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

hier hebben we ook een ruimere tuin sinds we verhuisd zijn.
Vorig jaar hebben we in de oude tuin vooral in zakken geteeld (plant in bag). Nu gaan we ook in de volle grond tuinieren en in een zelfgebouwde serre (electriciteitsbuizen en plastic folie).
Dit jaar wordt het oa aardappelen, pompoen, wortelen, ajuin, radijs, tuinbonen, erwten, aardbeien en tomaten. Dan nog een aantal kruiden.
Ik zal even kijken voor wat foto's :-)
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

ow ja, Paul wil werken volgens de combinatieteelt. Bepaalde planten samenzetten omdat ze elkaar ondersteunen / helpen. De een houdt insecten weg, de ander verbetert de grond etc.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Da's ook leuk ja. Afrikaantjes en Calendula zijn erg nuttig om bij je andere dingen in de buurt te zetten en zo. Dat soort dingen? :)

Hoe beviel het telen in zakken? Dat wil ik misschien ook wel eens proberen. Hadden jullie zelfgemaakte of gekochte zakken?
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

foto's via Flickr
Laatst gewijzigd door funga{MrPaul} op 12 mar 2014, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

Ravelijne schreef: Afrikaantjes en Calendula zijn erg nuttig om bij je andere dingen in de buurt te zetten en zo. Dat soort dingen? :)
Inderdaad, maar dan nog meer op voeding gericht. Radijzen en wortelen door elkaar zaaien bvb (radijzen groeien sneller en houden onkruid weg van tussen de wortelen), tuinbonen en aardappelen samen. De precieze planning zou ik even moeten nakijken in Paul zijn werkschrift :-)
Hoe beviel het telen in zakken? Dat wil ik misschien ook wel eens proberen. Hadden jullie zelfgemaakte of gekochte zakken?
Gekochte zakken, van die witte. Het beviel zeker, ook voor planten die de neiging te hebben om te woekeren.
Bepaalde kruiden blijven we nu in zakken telen. Je kan ze ook vrij makkelijk op warme plaatsen zetten of verplaatsen van serre naar buiten enz.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Ziet er mooi uit! Ik zit te denken om een paar zakken zelf te maken van non-woven gronddoek. Eens kijken hoe het bevalt. :)

Ik pas een aantal van die trucjes idd ook toe (iets snels naast iets traags en zo), maar wat meer op de bonnefooi, minder gepland. Hoe meer ervaring ik op doe, hoe meer ik dat soort begin toe te passen. Knap dat Paul dat allemaal zo uitgepland heeft! :)
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

Ik heb wel zitten denken aan een vertikale kruidentuin, openingen in een afvoerbuis of inderdaad zo'n soort wandkleed met vakken om aan de muur/schutting te hangen, in plaats van een vierkante meter-bak. Scheelt zitruimte en je kunt het makkelijker verplaatsen (in theorie).

Leuke foto's funga! Oeh, kippies! :D
Er komt dit jaar nog een kippenhok hier, nu de kippies nog zien te scoren. Heb je daar misschien tips voor funga? (Of hebben we ergens een kippentopic wat ik nog niet gevonden heb?)
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

Ravelijne schreef:Knap dat Paul dat allemaal zo uitgepland heeft! :)
Wel we waren in een Belgisch tuincentrum (Aveve) en ik ben nogal boekengek.... zo kwam ik dit boek tegen:

Tuinplanten mix en match gids
Afbeelding

vervolgens een kwestie van plannen en lezen ;-)
Nala schreef:Leuke foto's funga! Oeh, kippies! :D
Er komt dit jaar nog een kippenhok hier, nu de kippies nog zien te scoren. Heb je daar misschien tips voor funga? (Of hebben we ergens een kippentopic wat ik nog niet gevonden heb?)
Dank je :-)
Wij hebben het geluk dat er op 10km een kippenbedrijf is met goede kipjes....
Wat ik aan tips kan meegeven: wij zijn gegaan voor een zwaar ras legkippen. Die hebben door hun gewicht minder snel de neiging om te gaan vliegen en dus in delen van de tuin te komen waar ze niet gewenst zijn.
Ik heb ook heel wat gelezen op een algemeen kippenforum http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is nu de tijd om aan kippen te beginnen, dus een google zoektocht levert vast wel iets op aan kwekers en dergelijke meer. Of Marktplaats.

Eigenlijk wouden we een specifiek ras, nl de Orpington kip. Echter de dichtsbijzijnde kweker zit op 167 km enkele afstand ^^
Dus dan toch maar voor "ordinaire" legkippen gegaan. De ene is afkomstig van Blue de Lande, de ander afkomstig van de Hollandse Blauwe.
Ik mag ze geen namen geven, behalve "Tok". Ze noemen dus nu allebei "Tok" met als familienaam "Tock" (met tee oo cee ka).

Supergezellig vind ik het gescharrel :-)
Plaats reactie