Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

Nala schreef:Ik heb wel zitten denken aan een vertikale kruidentuin, openingen in een afvoerbuis of inderdaad zo'n soort wandkleed met vakken om aan de muur/schutting te hangen, in plaats van een vierkante meter-bak. Scheelt zitruimte en je kunt het makkelijker verplaatsen (in theorie).
ja, die vind ik ook zo leuk!!
Met gewone open regengoten schijn je ook heel wat te kunnen doen.

http://www.bakkertuin.nl/verticale-tuin ... goten-diy/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding


oeh en die kruidentuin in de keuken!!! :inluv: :inluv:

Afbeelding

ik ga Paul eens heel lief aankijken geloof ik 8-)
lotus {P}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door lotus {P} »

t is pas mijn eerste jaar dat ik dit echt van plan ben, dus wil nog niet iets heel ingewikkelds gaan doen. Ook niet iets wat veel kost want voor het zelfde geld, heb ik er volgend jaar geen zin in/energie voor. Dus eenvoudige dingen zaaien als kruiden vind ik een leuk begin.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Heb je een voorkeur voor bepaalde kruiden, Lotus? :)

Jaaa, verticale dingen vind ik er ook altijd zo leuk uitzien! Ik wil misschien nog wel eens een poging doen tot een flessentoren. Ik drink alleen weinig frisdrank, dus dan moet ik nog een flessendonor vinden. :)
Flessetoren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door phedre »

flessentuin.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
lotus {P}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door lotus {P} »

Ik dacht aan iets van peterselie, dille, oregano, basilicum. De kruiden die ik geregeld door mijn gerichten mik
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

funga{MrPaul} schreef: Wij hebben het geluk dat er op 10km een kippenbedrijf is met goede kipjes....
Wat ik aan tips kan meegeven: wij zijn gegaan voor een zwaar ras legkippen. Die hebben door hun gewicht minder snel de neiging om te gaan vliegen en dus in delen van de tuin te komen waar ze niet gewenst zijn.
Ik heb ook heel wat gelezen op een algemeen kippenforum http://www.kippenforum.nl/phpBB3/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is nu de tijd om aan kippen te beginnen, dus een google zoektocht levert vast wel iets op aan kwekers en dergelijke meer. Of Marktplaats.

Eigenlijk wouden we een specifiek ras, nl de Orpington kip. Echter de dichtsbijzijnde kweker zit op 167 km enkele afstand ^^
Dus dan toch maar voor "ordinaire" legkippen gegaan. De ene is afkomstig van Blue de Lande, de ander afkomstig van de Hollandse Blauwe.
Ik mag ze geen namen geven, behalve "Tok". Ze noemen dus nu allebei "Tok" met als familienaam "Tock" (met tee oo cee ka).

Supergezellig vind ik het gescharrel :-)
Dank je wel!

Haha, Tock (met tee oo cee ka), hoe verzin je het. :schater:

Als ze over de schutting kunnen komen (twee meter hoog), is loslopen geen optie vrees ik. Kortwieken wil ik eigenlijk niet.
Zwaar ras is dan inderdaad wel een uitkomst. Kun je ze niet leren om 'in de tuin' te blijven?
Die van ons gaan vast wel namen krijgen, maar goed, met alleen de eieren bestemd voor consumptie is dat ook niet zo'n ramp lijkt me.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Lotus Goeie keus! Peterselie en oregano zijn makkelijke, taaie plantjes. Basilicum is iets gevoeliger, houdt van warmte, heeft wel redelijk wat zon nodig. Dille kan een iets kieskeuriger klant zijn, in mijn ervaring.

Je kunt zelf zaaien, maar net zo makkelijk om ze als plantjes bij het tuincentrum te halen (des te sneller heb je er plezier van). Enige wat je echt hoeft te doen is ze even in een grotere pot zetten zodat ze een beetje ruimte hebben om te groeien.

Als je extra zeker wil zijn van succes, kun je er nog over denken om voor het potten 'Makkelijke Moestuin Mix' te gebruiken in plaats van gewone potgrond. Dat is een mix die heel goed water vasthoudt, maar nooit te nat wordt en waar eigenlijk alle soorten kruiden en groenten het goed in doen. Dat is bij mij echt het geheim, groentesoorten die ik nooit goed aan de gang kreeg, doen het nu wel. :) Een zak kost een tientje en zal meer dan genoeg zijn voor een paar potten met kruiden, ik weet alleen niet of er bij jou in de buurtiemand zit die het doorverkoopt.

Anders zou ik voor een potgrond gaan waar cocopeat doorheen zit. Dat heeft ook een beetje dat effect. Dat gebruikte ik eerst op mijn balkon in Amsterdam en daar deden mijn kruidenplantjes het ook prima in. Misschien iets vaker water geven en iets beter opletten dat het niet uitdroogt als het heel heet is dan met MM mix, maar verder niet echt nadelen.

Af en toe wat mest bijgeven, maar het zal best even duren voor het nodig is, als je ze net verpot hebt.
Nala

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Nala »

Heel veel leuke vertikale tuin ideeën, wat een inspiratie. Dank jullie wel allemaal!
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door cinderella »

Aldi heeft vanaf vandaag Italiaanse kruiden in potjes voor in de tuin. Lidl heeft veel verschillende soorten zaad in het assortiment.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Nice! Hoe staat jouw tuin er bij, Cinderella? Ook zo'n profijt van het zachte weer? :)
lotus {P}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door lotus {P} »

Bedankt voor de tip cinderella. Kan ik morgen wel eens gaan kijken.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door cinderella »

Een grote zandvlakte waar ik op het ogenblik het onkruid uit aan het trekken ben. Laatste rucola, veldsla en bosui gaan eruit, en dan dit weekend de ploeg erdoor. Binnen zaaien moet ik eerlijk gezegd ook nog aan beginnen, hoop ik zondag te doen (het wordt waarschijnlijk geen plantjes dit jaar bij de lentemeet).
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Crownless »

Oh gaaf! Zo'n flessenwand kan ook op mijn balkon!!!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Cinderella Wow, een tuin waar je een ploeg voor nodig hebt! Dat is ook wel echt andere koek. :)

@Crownless Cool! Bedoel je die verticale? Hier staat een tutorial.
funga{MrPaul}

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door funga{MrPaul} »

de wand in de keuken gaat het hem niet worden.
Paul vindt het niet zo verstandig om kruiden te plaatsen in een ruimte waar je kookt (vet op de plantjes enz), dus ook geen regenbuitjes krijgen enz.

Bummer :aggut:
Plaats reactie