Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door cinderella »

Zou goed moeten komen, en anders kun je vast ergens een zaailing uit de grond halen.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door JJV »

mn huisgenootje is vooral met naaldbomen bezig qua bonsai... misschien omdat die wat sneller weer uitlopen.
èn ze heeft een beuk te pakken die onverwacht op t balkon opdook.

platte schalen schijnen goed te zijn om ze weinig wortelruimte te geven..
èn ze heeft speciale kunstmest.
~\v/~
jezuss

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door jezuss »

@ daantje

ik heb even een eikenboompje uitgetrokken, maar het is helaas niet meer te zien hoe de eikel gelegen heeft. ze komen hier in mijn tuin vanzelf uit.

ik heb ook notenboompjes. die worden 'geplant' door de eekhoorns.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

JJV schreef:mn huisgenootje is vooral met naaldbomen bezig qua bonsai... misschien omdat die wat sneller weer uitlopen.
èn ze heeft een beuk te pakken die onverwacht op t balkon opdook.

platte schalen schijnen goed te zijn om ze weinig wortelruimte te geven..
èn ze heeft speciale kunstmest.
Als ze tips heeft hoor ik het graag. Ik begreep tot zover dat je zaailingen eerst de kans moet geven om een beetje plant te worden. En pas na twee jaar je echt bezig gaat met wortelsnoeien en vormen enzo.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

jezuss schreef:@ daantje

ik heb even een eikenboompje uitgetrokken, maar het is helaas niet meer te zien hoe de eikel gelegen heeft. ze komen hier in mijn tuin vanzelf uit.

ik heb ook notenboompjes. die worden 'geplant' door de eekhoorns.
Ik zou zeggen dat het bij die knik is. Alsof daar horizontaal twee scheuren uit zijn gekomen waarvan de een de wortel en de ander de tak is geworden. Bij mij steken er ook twee scheuten uit.

Je hebt 'm toch wel weer teruggeplaatst hé?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
jezuss

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door jezuss »

Daantje schreef: Je hebt 'm toch wel weer teruggeplaatst hé?
nee, die verdringen alle andere planten die er in de buurt staan.
ze worden meer dan 10m hoog.

je mag hem wel hebben hoor.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

http://m.wikihow.com/Grow-an-Oak-Tree-from-an-Acorn" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Ik heb ook nog een nuttige tip: planten in een plastic of aardewerken pot moet je telkens verpotten omdat de wortels op een gegeven moment zo groot worden, dat de plant zichzelf letterlijk wurgt. In een plant-zak van worteldoek of wortelvilt gebeurt dat niet, omdat de grote 'hoofdwortels' stoppen met groeien zodra ze met zuurstof in aanraking komen. Dan stopt de plant alle energie in de kleine zijworteltjes (zien er uit als haartjes aan de grote wortels) waar voedingstoffen mee opgenomen worden.

Ik had vorig jaar tomatenplantjes van zaad opgekweekt in verschillende potjes (net wat ik had liggen). De plantjes in de plantenzakken waren meer dan twee keer zo groot (bovengronds) en veel vitaler dan de plantjes in plastic potjes. De plantjes die ik in zo'n plantenzak liet staan, hadden wel een maximum grootte: ze werden niet zo groot als in de volle grond.

Ik weet dat (hele grote) plantenzakken om dezelfde reden in boomkwekerijen worden gebruikt, omdat je in een zak van ongeveer 1 kubieke meter, een echte full-size boom kwijt kan. Misschien ook een manier om een mini-eikenboompje op termijn happy te houden. Ik gok dat hij in een wat kleinere zak klein blijft, zonder zichzelf te wurgen. Ik heb het niet geprobeerd, maar misschien werkt het wel als low maintenance bonsai. In plaats van dat je met de hand de wortels moet snoeien, blijven de wortels dan vanzelf op maat van de pot. :)
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door JJV »

Daantje schreef:
JJV schreef: Als ze tips heeft hoor ik het graag. Ik begreep tot zover dat je zaailingen eerst de kans moet geven om een beetje plant te worden. En pas na twee jaar je echt bezig gaat met wortelsnoeien en vormen enzo.
Daar stemt roommy mee in.
En ze komt bij een club ( ga ik gegevens pb van doormailen zodra ik ze heb) waar ze zeggen ; eerst lezen. Dan pas snoeien.
~\v/~
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Ravelijne schreef:Ik heb ook nog een nuttige tip: planten in een plastic of aardewerken pot moet je telkens verpotten omdat de wortels op een gegeven moment zo groot worden, dat de plant zichzelf letterlijk wurgt. In een plant-zak van worteldoek of wortelvilt gebeurt dat niet, omdat de grote 'hoofdwortels' stoppen met groeien zodra ze met zuurstof in aanraking komen. Dan stopt de plant alle energie in de kleine zijworteltjes (zien er uit als haartjes aan de grote wortels) waar voedingstoffen mee opgenomen worden.
Hey, die zou ik dus ook goed kunnen gebruiken als ik mijn bramenstruik mee wil nemen voor op het dakterras? Welke maat moet ik dan hebben? En die doe je dan in een nog grotere overpot?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Ja, kan goed! Hoe groot hij moet zijn weet ik niet, hangt van de grootte van je bramenstruik af (of in ieder geval van het stuk wat je afsteekt). Maar toch wel minimaal formaat flinke teil, denk ik.

Je kunt zo'n stoffen pot op een schotel zetten, als je de buitenkant mooi genoeg vindt. Of idd in een nog grotere overpot, mits er dan maar een beetje ruimte van de buitenwand is, want waar het ertegenaan komt is het effect weg. Zeker omdat de zak nog wat kan inzakken, heb je daar gauw last van. Heb ik hier met een paar varens die ik binnen heb staan: die staan zomaar met een hele zijkant tegen de wand van de sierpot.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Oh, ik dacht dat je zo'n zak moest ingraven :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Ze kunnen ook gebruikt worden om woekeren tegen te gaan door ze in te graven, maar dan heb je dus niet dat effect op de wortelgroei. Beetje andere toepassing. :)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

Ze zijn begonnen!! :static:
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

Voor, en einde dag 1.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie