Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door chell »

Wat tof, die MM! Dat wil ik ook!
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Mack »

Wij zijn (heel langzaam) bezig onze achtertuin in een moestuin te veranderen. Maar dat is wel een meerjaren project (iets met beperkte energie) maar we hebben afgelopen jaar al van erg lekkere tomaten, wilde komkommers, pepertjes, aardbeien, en kruiden kunnen genieten.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Ken MM niet, maar langzaamaan is bijna alles eetbaar of bruikbaar in de tuin.
Ga wel eens kijken naar de app. Ik doe maar wat in de tuin en soms pakt dat goed uit, soms niet
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Jezebel Ik ben begonnen met een makkelijke moestuin! Dat was mijn gateway drug, zeg maar. :D Nu heb ik wat meer en een beetje anders ingericht (ik kijk veel Stacey Murphy op YouTube), maar gebruik nog wel sommige principes. Jelle zijn blog was wel enorm handig en ik zoek er nog wel eens dingen in op. :)
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door JerryM »

Ik vind die bakken wel heel duur. Ik maak zelf bakken van pallet planken (waaronder ook Douglas). als het straks weer beter weer wordt ga ik weer zagen en schroeven. Heb inmiddels weer nieuw gereedschap waarmee ik weer andere constructies kan maken.

edit: ik bedoel die bakken van makkelijkemoestuin.nl
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Als je iets laat maken is het altijd duur. Ik ben inmiddels van bakken af. Ik gebruik gewoon een verhoogd bed van aarde met aflopende zijkanten die je dan goed aanstampt. Wel alleen die zijkanten, zodat het stuk waar je echt groenten plant lekker luchtig blijft. Zoals Jelle ook aanraadt. :)
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Jezebel »

Je kunt de bakken ook zelf maken, op de site van MM staat ook hoe je dat kunt doen.
Toen ging het ineens vriezen! :( mijn plantjes vinden het niet leuk, ze staan er heel zielig bij...
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Iemand zich ooit gewaagd aan saffraan?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Saffraan nog nooit gedaan. Het zijn gewoon krokussen maar groeien volgens mij wel best in warme streken. Grootste deel van de saffraan in winkels komt uit het Midden-Oosten.

Ik heb momenteel al een tijdje terug berken gezaaid. Maar ik vermoed dat het zaad de afgelopen maanden binnen is bewaard, na een paar weken in de vensterbank gaven ze nog geen sjoege. Ik geef het nog een paar weken kans in de koelkast.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Saffraan is inderdaad een krokus. In Engeland doen ze het oo, dus ik gok dat het hier ook te doen moet zijn.
Maar is het de opbrengst waard of gewoon grappig om te zeggen dat het uit eigen tuin hebt?

Berken in de koelkast? Moet dat zaad koel bewaard worden eigenlijk?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Ik vind safraan zelf het experiment niet waard, met die 3 saffraandraadjes (meeldraden) per krokus. Maar ik kan me wel voorstellen dat het leuk is om een keer gedaan te hebben.

Ik moet hier ook weer eens aan de slag met de planning. Maart komt rap dichterbij, en eventuele tomaten willen nu wel zo ongeveer gezaaid.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Ik zaai vaak impulsief om er vervolgens achter te komen dat ik andere dingen uit de tuin moet trekken om te kunnen verpoten.

Heb al wat dingen gezaaid in de vensterbank. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Inderdaad, die 3 draadjes waren niet echt motiverend. Zeker omdat ik dit jaar beter voor zekerheden kan gaan ivm weinig effectieve tuintijd.
Volgend jaar denk ik dan maar..
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Pien schreef:Saffraan is inderdaad een krokus. In Engeland doen ze het oo, dus ik gok dat het hier ook te doen moet zijn.
Maar is het de opbrengst waard of gewoon grappig om te zeggen dat het uit eigen tuin hebt?
Ach het zijn mooie bloemen. En met een perkje aan saffraan heb je genoeg voor een gerecht. Ik heb zo ook een laurier waar ik heel af en toe een blaadje af kan knippen om mee te koken en een wasabi die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken in de keuken. Het is weer eens wat anders dan een narcis of sanseveria.
Berken in de koelkast? Moet dat zaad koel bewaard worden eigenlijk?
Veel inheemse zaden ontkiemen pas na de winter, ook al zijn in het najaar al verspreid. Een periode in de koelkast moet ze laten denken dat het winter is. Ik vermoed dat het zaad dat ik heb besteld afgelopen najaar is verzameld en op een vrij warme plek is bewaard. Na drie weken sinds het zaaien gebeurde er nog niets, de kweekbak staat nu al twee weken in de koelkast. Hopelijk werkt het.
Pien schreef:Ik zaai vaak impulsief om er vervolgens achter te komen dat ik andere dingen uit de tuin moet trekken om te kunnen verpoten.

Heb al wat dingen gezaaid in de vensterbank. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Inderdaad, die 3 draadjes waren niet echt motiverend. Zeker omdat ik dit jaar beter voor zekerheden kan gaan ivm weinig effectieve tuintijd.
Volgend jaar denk ik dan maar..
Gewoon doen. Mijn bomen, koffieplanten en wasabi zijn ook allemaal uit impulsieve acties voortgekomen. Een perkje of een bloembak met wat krokussen kan best.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Die laurier komt er na een aantal jaar wel, hoor. ;) Qua voo van kunnen oogsten, bedoel ik. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Dat van die laurier geloof ik wel. Ik heb laatst de toppen eruit geknipt om 'm een beetje compact te houden. En sindsdien is er een nieuwe scheut uit de grond gekomen en maakt enthousiast knoppen aan.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie