Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Ik heb nog even om de knoop door te hakken :)
Thnx!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Ondertussen ben ik een appelboom op mijn balkon rijker en probeer ik een nieuwe eik uit de tuin van mijn ouders te redden. (Aankijken of hij het verpotten heeft overleefd).

Over mijn oudste eik maak ik me zorgen. Ze heeft nog steeds geen blad en in de knoppen zie ook ik weinig ontwikkeling. Ik heb haar nu binnen staan, in plaats van vol in de zon op het westen. Hopelijk dat een iets koeler klimaat helpt om tot ontwikkeling te komen. Ik heb deze nu 3 jaar en zou het heel verdrietig vinden haar kwijt te raken. Het is de boom waarmee het crazyplantlady ding bij mij mee begonnen is.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Hopelijk redden beide eiken het Daantje
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Voleuse »

Aww planten kunnen soms zo kwetsbaar zijn, ik hoop dat Ezri (toch?) het overleeft.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

De eerste framboos geplukt!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Even een tuin jubelpostje! Ik heb maar ongeveer de helft geplant van wat ik had willen planten, en wieden en bemesten en bijhouden doe ik ook maar heel af en toe en met de franse slag. Ben ook al best dingen kwijt geraakt aan vraat, vooral zaaigoed aan slakken. Maar zelfs in de laagste versnelling en met redelijk wat verliezen doet de groentetuin fijne dingen!

De tomatenplanten zijn één grote bloemenzee, maar er zitten ook al een paar vruchtjes aan en de eerste beginnen te rijpen. Erg benieuwd naar de 'Thai Pink Egg' die ik gekregen heb, die schijnt echt roze te worden. Verder 'alien courgette' zoals Beestje 'm noemt: Tromboncino, een soort lange, rare courgette. Maar die moet nog een beetje groter worden. De gewone courgettes beginnen te komen. Ook dit jaar eindelijk weer mijn favoriet, 'Lebanese White Bush'. Super romig, doet me in de verte zelfs een beetje aan avocado denken. Maar die moet ook nog wat groeien. 'Gewone' groene heb ik al kunnen oogsten.

Boontjes heb ik niet meer uitgeplant, maar eentje is dapper peulen aan het maken in een te klein zaaipotje. Sla en broccoli staan ook nog te verpieteren. Misschien ga ik toch nog een poging doen ze uit te planten en te kijken of het nog wat wordt, nu de hitte de slakken in ieder geval wat ontmoedigt. Dat is dan weer het voordeel, want die vraten echt alles op. Niet dat het voordeel opweegt tegen een record droogte in 40 jaar. Maar het is iets. :)

Ik heb de doorgeschoten rucola maar laten bloeien, want elke ochtend zitten ze vol met bijen als een drukbezochte bijen-Starbucks. Er is verder niet zoveel voor de vliegende insecten, nu alle bermen opgedroogd zijn, denk ik. Ik zie de koolwitjes ook al snoepen van de lavendel en oregano, wat normaal planten zijn die je neerzet om ze weg te houden. Maar er is gewoon weinig in de bloei, zelfs de bramen zijn al vol vruchten aan het dragen, weken eerder dan normaal.

Van de bloemkool lijkt er maar ééntje bezig om ook echt een bloemkool te maken. De andere moeten er nog even over nadenken. Minimaal de helft van wat nog niet wil is romanesco, groene torentjes-bloemkool. Die schijnen moeilijker te gaan. Ben benieuwd of daar toch nog wat van komt. Maar anders gebruik ik de bladeren in een roerbak ding. Zijn ook eetbaar. :)

Ben benieuwd of de kousenband ook peulen gaat maken. Hij groeit goed in de kas en met dit weer, maar ik was er wat laat mee dus geen idee of die nog tijd heeft.

De verliespost die ik het meest jammer vind, is het Onsterfelijkheidskruid. Ik had hem in de kas gezet en hoopte dit jaar genoeg te hebben voor echt wat thee of in salade, maar de slakken blijven hem bijna helemaal opvreten. Hij overleeft het nèt, maar heeft bijna geen bladeren en alles wat er bij komt is ook net zo snel weer weg.

De buxus is nog minder gelukkig, daar zit buxusmot in. We gaan het ook niet meer bestrijden, dat is duur en niet goed voor de bijenstand en nu de buxusmot hier is gearriveerd zou je het anders alleen maar volgend jaar weer moeten doen. Dus als de buxus echt morsdood is halen we die eruit en komt er rozemarijn en lavendel voor in de plaats. Ik ben vóór planten in de tuin die minimaal lekker ruiken en liefst ook nog eetbaar of nuttig zijn, dus dat vind ik eigenlijk wel een enorm goed plan. :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Wow! Yay voor fijne tuinen!
Hier alleen tomaten en courgette (al zitten daar nog geen rijpbare vruchten in)

En heel veel fruit. En onkruid. Het onkruid bleek eetbaar. Jammer dat ik daar achter kwam nadat ik het al gekocht had. Maar wel een avond nigellazaad geoogst en proberen zo schoon mogelijk te krijgen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Nigella? Groeit dat hier? Wow!
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

De inferieure variant. Volgens internet. Maar ik vind het een experiment waard en aangezien die verwante versie hier woekert, denk ik volgend jaar een poging te wagen tot de 'echte' in een flinke pot.
En dan heel erg mijn best doen om de woekeraar weg te krijgen
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Nice!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Crownless »

Hier alleen aardbei, die het goed doet. Vooral omdat Bryan ze elke avond trouw water geeft.

En zonnebloemen. Das een waar hommelparadijs. Leuk om die fluffie beestjes te zien rondzoemen.

Verder doet de lavendel het fantastisch, zonder enig onderhoud. Ik had ze in de lente helemaal teruggesnoeid, en dacht: dat komt nooit meer goed. Wel dus.

Verder hebben zich mieren- en luizencolonies genesteld in de rozen en de clematis. Ik heb niet de energie ze te bestrijden. De mieren hebben helaas ook al hun weg naar binnen gevonden :eerie:.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door shareen_G »

Is knul al met stoepkrijt bezig?
Dat schijnt ook te werken als barrière voor mieren. Dus lekker krijten voor de deur enzo.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Mack »

Wij gebruiken koffieprut als combi mierenrepellent & meststof. Werkt zo goed dat we al een apart bakje in de keuken hebben staan voor het koffiegruis.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Oh? Hoe gebruik je dat dan? Een spoor voor de drempel of zo?
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door shareen_G »

Ja inderdaad. Ze schijnen niet over het krijt te willen lopen. Gewoon een mooie lijn tekenen.
Waar een wil is, is een weg
Plaats reactie