Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Wij strooien koffieprut tegen de katten.
Gewoon in de hoekjes van de tuin waar ze binnenkomen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Handig om te weten! Ben ook benieuwd hoe de koffiedik werk. Zelfde?
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Mack »

Denk ik ...
Wat is voor jou het verschil tussen koffie- prut gruis dik?
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Crownless »

Koffiedik is dat spul wat in een koffiefilter zit als je filterkoffie hebt gezet, toch?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Mack. Ik snap je vraag niet. Mijn vraag was wat je er mee doet. Randje voor de drempel leggen lijkt me nogal een smeerboel worden. Vandaar. :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Crownless schreef:Koffiedik is dat spul wat in een koffiefilter zit als je filterkoffie hebt gezet, toch?

Ja. Senseopads (de horror :clown: ) kun je er ook neergooien volgens mij
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Mack »

Ah ja, wij gooien de "puck" die uit ons moka potje in een bakje en "rullen" het los. Daardoor droogt het snel en hou je los gruis over (die ook niet gaat schimmelen).
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Maar wat doe je daar dan mee? Waar strooi je dat dan, dat je niet overal koffie in huis loopt?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

Pien schreef:(de horror :clown: )
smaken verschillen. ;) Ik vind Senseo juist de lekkerste koffie. En ik proef veel soorten koffie sinds ik zzp'er ben.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Ja, ik hoor meer mensen die het lekker vinden.
Gelukkig verschillen smaken!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Yay, op WS staan echt ontzettend veel lekkere recepten met courgette. Dat is maar goed ook, want ik heb in totaal ongeveer 7 planten want 4 verschillende soorten en het begint lekker op gang te komen.

Tomaten beginnen ook te rijpen maar dat zijn wel veelvraten. Ik blijf bijmesten maar ze tonen nog steeds gele vlekken van magnesiumtekort en hier en daar stikstoftekort. Morgen maar iets van kieseriet en koemestkorreld o.i.d scoren.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Jaloers op je courgettes. Andere jaren kwamen ze mijn neus uit en nu rijpt er geen één vrucht. Veel beginnende courgettes maar ze zetten niet door
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

Als ze niet bevrucht zijn rotten ze inderdaad weg voor ze gaan groeien. Ik moest ze voorgaande jaren ook altijd met de hand bevruchten. Alleen dit jaar zijn er genoeg bijen in de buurt vanwege doorgeschoten rucola. Die zit telkens zo vol bijen dat ik hem heb laten staan om de bijen een beetje te helpen tijdens de droogte. Maar andere jaren moet ik de courgette altijd zelf een handje helpen.

Er staan wel how-to’s online, maar basically: mannelijke bloem plukken, bloembladen eraf scheuren (lekker in de sla) en oppassen dat je niet al het stuifmeel eraf schudt. Dan met de overgebleven, kale meeldraad de stamper van de vrouwelijke-bloem-met-vrucht aanstippen.

Één van mijn vier soorten is ook ‘Parthenon’ die zichzelf parthenogenetisch bevrucht: alle mannelijke bloemen-met-vrucht komen tot ontwikkeling, ook als ze niet extern bevrucht worden. Erg handig, normaal. Maar dit jaar doen de andere drie soorten het ook zonder mijn inmenging.

Ik werd er trouwens aan herinnert dat ph ook een factor kan zijn bij hoeveel de tomaten opnemen. Morgen maar even testen. :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Bijenhemel hier. Vandaar dat ik het niet snap. Er zitten ook veel bijen en hommels bij en op de courgettes. 2 planten bij elkaar.
Ik denk dat ik inderdaad op handmatig over moet. Jammer, want juist courgette was altijd een makkelijke plant waar ik niks voor hoefde te doen met wel veel resultaat
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Crownless »

Ok, ik weet niet wat voor killer mieren we hebben, maar ze zijn ontzettend hardnekkig. Ze lopen over krijt heen (hadden zelfs een mooi paadje vrijgemaakt) (knul vindt stoepkrijt wel fantastisch), ze lopen over koperen muntjes heen. Ze graven vrolijk door koffiedrab, en hebben al ruim 6 liter kokend water overleefd. Ze vinden de weg moeiteloos terug nadat er gedweild is met azijn (wat ze zouden moeten haten). Ze hebben al twee keer gaten ontdekt in onze kitranden, en trekken zich niks aan van lavendel.

Ik ben enorm aan het overwegen om het nest op te graven. Met als risico dat het nest onder de terrastegels zit, waar ik niet bij kan (want terras bestaat uit binnentegels op een laagje beton). Uuuuuuulgh!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Plaats reactie