Het Grote Tuin Topic.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

Voor koffie heb je toch bonen nodig geen zaden?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Wat wij een koffieboon noemen is eigenlijk een zaadje uit de koffiebes. Die bessen worden geplukt, ontdaan van vruchtvlees en de zaden gedroogd, geroosterd en gemalen tot koffie.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door kitten »

En wil je dat allemaal gaan doen als het lukt, tzt? Wel stoer, je eigen koffie!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Als ik ze tot vrucht krijg wil ik dit wel gaan doen. Maar het is wel dwergkoffie, formaat kamerplant, als ik uiteindelijk een handvol koffiebonen van kan plukken kan ik er wellicht één kop koffie van zetten. Het is mij vooral dat ik een koffiestruik op mijn vensterbank wat meer bij mezelf vind passen dan een ficus of yucca.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Jezebel »

Gaaf Daantje!
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

De tuin gaat hier heel goed, inmiddels! Ik hoop een beetje dat met de plotselinge kou niet alle bloemen van de tomatenplanten afvallen. Dat schijnt te kunnen gebeuren als het onder de 13 graden komt en het is vandaag 10 geweest. Maar ze staan in een (plastic) kas. De kas staat trouwens op instorten. Ik heb 'm al gerepareerd, maar ik denk dat ik de gebroken buis nog eens eer moet verstevigen. :D Kennelijk moet je niet teveel verwachten als je een goedkoop ding voor de halve prijs in de uitverkoop koopt. ;)

Maar gisteren voor het eerst twee baby courgettes geoogst, de eerste bietjes, de pastinaak is denk ik oogstbaar, de broccoli begint een knop te maken er hangen wat groene tomaten aan trosjes en de snijbiet gaat lekker. We hebben vooral al veel bladgroen gegeten: sla, spinazie, amsoi, andijvie en Chinese kool. Van alles een beetje, want ik plant liever meer verschillende dingen, dan dat ik een week hetzelfde eet als alles tegelijk geoogst moet worden. ;)

Ook erg tevreden met de manier waarop ik het dit jaar heb ingericht. Elke (andere) dag 10 minuutjes en elk (ander) weekend een keertje één of twee uurtjes is genoeg om het bij te houden. Alleen aan het begin van het seizoen als je alles tegelijk moet planten is het wel een paar keer een middag of een dag werk, maar nu loopt het op rolletjes.

Dat is trouwens wel omdat ik absoluut automatische bewatering wilde. Zarath kan dat toevallig maken zonder dat er dure spullen voor nodig waren, dus dat hield het ook betaalbaar. Maar dat is wel luxe, dat ik niet bij warm weer echt elke dag met de tuinslang of (nog erger) met gieters aan de gang hoef. Of dat je de helft van je planten ineens kwijt bent als je een keer een dagje echt niet kan. Als ik het nu een paar dagen (of zelfs een week) laat afweten, is er nog geen man overboord.

Ik zit al helemaal te dromen van wat ik volgend jaar allemaal in de tuin wil... :)
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Crownless »

Mijn aardbeien hebben afgestorven vruchtjes. Wist ik veel dat 'veel water geven' eigenlijk 'moet elke dag water' betekende. Al doende leert men?

Maar mijn komkommer heeft bloemen, en de cherrytomaat heeft kleine trosjes. En de rucola was helemaal uitgelopen met bloemen, dus die gingen naar de cavia's.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Ik geef mijn aardbeien misschien 1x pw water.. maar ze staan in de volle grond, dat wel. En veel aardbeien die nog rijpen ook.
Groenten dit jaar niet aan begonnen, volgend jaar hopelijk weer.
Appel verwaarloosd dus die heeft heel veel verrimpelde mini appeltjes die het nooit meer gaan doen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Ravelijne »

@Crownless Elke dat water geven is the pits. Rucola met bloemen eet ik zelf gewoon nog op, maar de cavia's vonden het vast niet erg dat zij het kregen.

@Pien Wat moet je met appelbomen doen om te zorgen dat ze mooie appels geven? Je ziet, ik heb geen verstand van fruit. ;)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Volgens mij goed water geven en snoeien in februari. Maar van snoeien bedenk ik altijd dat ik dat had moeten doen als er al bloesem in zit... dus dan maar het jaar daarop. Wat ik dan ook weer vergeet.
Stiekem laat ik alles gewoon z'n gang gaan en zijn de vogels blij met alle bessen die ik vergeet te plukken
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Yara »

Wat zijn mijn appelbomen makkelijk dan. Ze zitten beiden vol appels zonder werk. Wel ontzettend leuk. :)
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Pien »

Dat zijn de beste bomen. Geen werk ;)
Zo ben ik gek op courgetteplanten.
Doen het altijd. Tot ik geen courgette meer kan zien
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Jezebel »

Nieuwe jaar is pas net begonnen, maar hier begint het alweer te kriebelen. Vorig jaar voor het eerst een Makkelijke Moestuin gehad, en daar oogsten we nog steeds dingen uit! De snijbiet en raapstelen weten van geen ophouden, de aardperen zijn net vandaag de pan in gegaan, en er staat nog wat rucola en veldsla. Morgen gaan we een koude bak in elkaar knutselen voor eroverheen, zodat ik over aan paar weken alweer nieuwe dingen kan zaaien :D
Zijn er ier eigenlijk meer mensen die met een MM werken?
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door Daantje »

Nog niet eerder van gehoord, wel een erg leuk concept zo met die app. Jammer genoeg geen ruimte meer op mijn balkon. Daar staat al een klein bos en daar komen nog meer bomen bij. Ik heb toevallig vanavond een kweekbak vol berken gezaaid.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het Grote Tuin Topic.

Bericht door eireann »

Het is dat we zover uitelkaar wonen daantje anders had je een stuk van mijn tuin mogen adopteren :)
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie