Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Vaste plekken helpen idd héél erg! Bij ons heeft ook alles een vaste plek eigenlijk en dat maakt het opruimen heel makkelijk.

De was is hier met vlagen een drama, maar R. heeft een soort hoge tafel gemaakt boven waar we de schone was op gooien. Zo ligt het iig niet in een wasmand die laag op de grond staat. En doordat die berg zo in het oog springt, ben ik wel eerder geneigd het op te vouwen. Ik probeer het elk weekend te doen, soms wordt het 1x per 2 weken. De strijkplank staat onder die tafel en schuif ik eronder vandaan om te vouwen. Stapeltjes gevouwen was kunnen ook weer op die hoge tafel (hoewel ik het meestal gewoon meteen in de kast leg). Superhandig. Strijken doe ik trouwens niet. Ja, als het echt moet strijk ik dat ene kledingstuk.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Hoe erg is het trouwens als je regelmatig etensresten opzuigt met de stofzuiger? gaat die dan heel erg schimmelen van binnen?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

@Daantje Dat is voor mij ook een ding qua 'wat is belangrijk voor me', namelijk waarom vind ik het belangrijk? Een bepaalde mate van verzorgheid is fijn naar jezelf toe en ook wel naar bezoek toe. Maar sommige dingen is ook meer een stok vinden om mezelf mee te slaan, en dat schiet niet op. De meeste van mijn vrienden oordelen er echt niet over, en gelukkig maar. Ik besteed die tijd liever aan mijn gezondheid, mijn sociaal leven of andere leuke en nuttige dingen die ik belangrijker vindt dan dat mijn huis een pinterest-plaatje wordt. Als ik het wel ooit Pinterest-waardig krijg, wil ik dat ook niet uit schaamte doen. De reis er naartoe moet ook goed voelen. :)

@kitten Geen kast is wel heel vervelend. Heb je wel iets in de tussentijd? Een stelletje van die Skubb hangplanken (ik wil zeggen 'cubbyholes') aan een rijdend kledingrek of zo? Als je daar ruimte voor hebt zijn ze altijd wel goedkoop te vinden op Marktplaats, volgens mij.

@Eirann Hangt er misschien vanaf wat en hoeveel? En hoevaak je de zak wisselt of hem leegt. Een doperwtje hier en daar of een uitgedroogd broodkorstje lijkt me geen probleem. Maar dingen als bijvoorbeeld gekookte rijst lijken me minder verstandig. Zoniet vanwege schimmel, danwel omdat aangekoekte rijst (bijvoorbeeld in de buis of een filter) echt keihard wordt. Ik pak etensresten meestal op met een papiertje of kartonnetje uit het oud papier, of ik pak even de stoffer en blik.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Ravelijne schreef:
@Eirann Hangt er misschien vanaf wat en hoeveel? En hoevaak je de zak wisselt of hem leegt. Een doperwtje hier en daar of een uitgedroogd broodkorstje lijkt me geen probleem. Maar dingen als bijvoorbeeld gekookte rijst lijken me minder verstandig. Zoniet vanwege schimmel, danwel omdat aangekoekte rijst (bijvoorbeeld in de buis of een filter) echt keihard wordt. Ik pak etensresten meestal op met een papiertje of kartonnetje uit het oud papier, of ik pak even de stoffer en blik.
hahaha hoe weet jij wat wij gister gegeten hebben? Ik had al bedacht dat zelf laten eten met rijst en doppertjes geen groot succes zou zijn, maar toch gedaan en de zooi was zo groot dat ik toch de stofzuiger er op heb gezet :) hopelijk is er niks aan de buis blijven hangen ja... ach ja.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Ik ben eigenlijk heel blij dat wij een Pinterestwaardig huis hebben. Het is vrij leeg, makkelijk netjes te houden (de benedenverdieping iig, boven is wat rommeliger) en dat geeft mij zoveel rust en energie voor andere dingen! Het heeft bij mij enorm veel invloed op hoe ik me voel.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

@eireann ik hou het toch met een stoffer en blik doen als het echt zoveel is. Misschien kun je zo eentje kopen met een lange steel, dan hoef je niet elke keer op je knieën.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Alles een eigen plek helpt echt heel erg inderdaad. Ik ben blij dat ik de ruimte heb voor een speelhoek voor rozetje. Die is niet altijd opgeruimd, maar die zie je niet als je op de bank zit :)

Ik zal het stoffer en blik eens opzoeken :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

@Chell I know, maar dat is bij jou ook niet altijd zo geweest, toch? Hoe is het bij jou verandert dan? Als het schaamte en schuld is, neem ik alles wat ik hierboven zei terug, dan moeten we ons allemaal maar slecht gaan voelen over wat (nu) niet op rolletjes loopt of minder prioriteit heeft. ;)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Bij mij helpt het ook (net als bij afvallen) als ik goed in mn vel zit. Dan woesh ik zo door het huishouden heen! schuldgevoel helpt daar niet bij, dan gaan mijn hakken in het zand.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Dat ik me happy voel in een heel net huis is altijd al geweest, maar ik faalde er wel vrij hard in. Ik was vaak ook niet heel happy met mezelf en dan raakt de klad er ook wel in. Met z'n tweeën is het wel veel makkelijker en ons huidige huis is gewoon ook beter. Mijn vorige huis was zo'n lekker hokkerig flatje en ik vind 2 verdiepingen echt makkelijker dan 1. De rommel van de was zie ik niet als ik beneden ben.

Plus dat we dat van die vaste plekken dus vanaf de verhuizing direct hebben ingevoerd. ALLES heeft een plek. En als iets géén plek heeft, dan krijgt het een plek. Dus zijn er hier en daar wat kasten of bakjes op strategische plekken bijgekomen. Verder gooien we véél weg. Onze bergruimte is heel beperkt, dus moeten dingen gewoon snel weg. En minder spullen is ook minder rommel.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Aanvulling: met z'n tweeën is overigens niet altijd per se makkelijker, maar bij mij en R. geldt bij veel dingen dat min en min plus is. Zo ook met veel huishoudelijke dingen. We waren er beiden slecht in en nu goed. Gaat vanzelf. Kweenie.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

@Chell Ja, dat merk ik ook wel. Als je allebei andere prioriteiten hebt of andere rommel-toleranties, dan ben je altijd elkaars bende aan het opruimen met veel stress. Dat merk ik bij Zarath en mij ook wel. Dingetjes waar ik met veel zorg systeem in heb gebracht, die behandelt hij als rommel-la. Dingen die ik niet zo belangrijk vindt (eettafel opgeruimd houden, bijvoorbeeld) die bezorgen hem stress en een slecht humeur. Kan me voorstellen dat je daar wel of niet synergie in hebt.

Weggooien wordt ik wel langzaamaan beter in, maar ik vind het meestal vermoeiend om dingen te gaan sorteren en beslissingen te maken over wat weg moet en wat mag blijven. Dus dan gebeurt het nog niet.

Ik zou vooral de keuken netjes willen hebben, dat echt elke avond het aanrecht helemaal leeg is. Maar dan moet er nog een beetje geïnvesteerd worden in 'alles een plek', dus dat is nog een keer een project. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Het sorteren en beslissen van wat weg moet gaat bij ons wel makkelijk, alleen blijft het vaak wel nog eeuwen op een overloop wonen omdat we geen zin hebben om een paar keer alle trappen af te lopen met een berg zooi.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Weg gooien is hier ook een zwakke plek aan het worden. Met 7 mensen in huis zijn er weinig dingen waarvan ik een knoop durf door te hakken dat ze wel weg mogen.

@Ravelijne: ik heb zo'n vouwbare kast. Volgens mij bedoeld voor de camping. Maar hij is wiebelig en ik kan er lang niet alles in kwijt. Er staan vaak spullen voor (o.a. het trapje om de ramen daar open te maken...). Kortom... Werkt gewoon niet. Ik maak me wel een beetje druk om de kast die nu gebouwd wordt, die lijkt ook niet echt enorm groot. Dus dat wordt nog wat!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Crownless »

Ik vind de "doe het in een zak/doos en als je het na een jaar nog niet hebt gebruikt, kan het weg" een hele fijne. Vooral met een partner die niks wil weggooien.
Ik deed dat ook met kleding, stapeltje in de hoek van de kast, en na een tijd kan het weg.

Gaat nu even niet zo vanwege zwangerschappen en dat ik nog niet weet hoe mijn lijf er over een tijdje uit ziet en welke kleren dan nog passen.

Ik hou in huis wel van frutsels, maar tegelijkertijd hebben we er ook teveel. In ons vorige huis was de oplossing dat alle frutsels een plek kregen op het toilet, maar vond ik voor nieuwe huis te druk. Dus daar staat nog een fractie van de frutsels.

Kinderspeelgoed vind ik wel lastig, het ligt altijd ooooooveral en moet elke dag weer ff verzameld worden. Inmiddels staat er ook een commode met verschoonkussen pontificaal in de woonkamer, iets wat ik naast praktisch, ook vreselijk vind. Over twee jaar mag er een mooie kast voor in de plaats.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Plaats reactie