Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
colet

Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Aangezien bijna iedereen een eigen huishouden voert en je vast wel eens tegen iets aanloopt, zowel hulp/tips nodig hebben als denken: he dat zou ook voor anderen handig zijn!
Voorbeeld:
-een vlek van onbestemde afkomst midden op het kleed wat je van je kritische schoonouders kreeg.....help hoe haal ik die vlek weg?
- een nieuw produkt laten aansmeren in de winkel en thuis blijkt het verkooppraatje de waarheid, wat een geweldig spul, dat moeten "ze" weten!

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die wel eens ergens tegenaan loopt en omdat hier iedereen wel genegen is de ander te helpen, zowel op BDSM gebied als niet-BDSM-zaken, dacht ik.....

Mijn 'probleem' uit slowchat:
Ik heb zo af en toe een soort aanslag in het waterreservoir van mijn Senseo-apparaat. Zelf denk ik dat het komt omdat het apparaat in de vensterbank (dus zon) staat of door het verwarmingselement.
Op zich is het niet zo'n probleem, want ik borstel het gewoon schoon. Maar bij anderen zie of hoor ik dat nooit!
Hebben meer mensen dat? En hoe zou dat komen? Ligt het aan het 'oude' apparaat en doen de nieuwe Senseo's dat niet?
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door JJV »

als't witte aanslag is... Kan't kalk zijn
verschilt per woonplaats.. En kun je bestrijden met oa azijn
(hebben waterkokers ook last van)

is t meer troebele aanslag ligt t misschien aan de gebruiks frequentie; bloemvazen met stilstaand water krjigen dat ook, kwestie van minder vol wegzetten
~\v/~
silence

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door silence »

Bij de blokker heb je speciale zakjes met spul erin om je seneo te ontkalken.
Maar (schoonmaak)azijn werkt net zo goed en is stukken goedkoper.
colet

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Nee, t is meer á la algen.
En denk nu niet dat ik dat zomaar drink, nee je kunt gerust koffie komen drinken want ik borstel dus vaak. Mijn huishouden is best wel dat van Jan Steen, maar ik maak wel schoon.

Ontkalken, delen in de vaatwasser enz enz, dat doe ik allemaal. Het is dus echt een stukje in het reservoir. Links onderin.
Of rechts als je m andersom houdt :P
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door puppie »

colet schreef:Nee, t is meer á la algen.
Das het antwoord van JJV.
JJV schreef:is t meer troebele aanslag ligt t misschien aan de gebruiks frequentie; bloemvazen met stilstaand water krjigen dat ook, kwestie van minder vol wegzetten
Mijn tip zou zijn pas water erin doen als je 'm gaat gebruiken en daarna weer leeggooien :)
elise

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door elise »

Alg achtige aanslag is meestal combinatie van temperatuur (lauw) en licht.

Dus op een andere plek zetten kan al helpen
colet

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door colet »

Juistem die temperatuur geef ik dus ook al aan. Neemt niet weg....half Nederland heeft zo'n ding, ben ik de enige met dat probleem??
CraZaay

Bericht door CraZaay »

Hier zit er ook altijd water in, wordt het ding zelden gebruikt (niet eens maandelijks) en nergens last van. Het enige verschil is dat 'ie hier in een donker hoekje staat.
elise

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door elise »

ik zet nog gewoon ouderwets koffie, water door filter heen gieten.

Heb wel zo'n ding gehad toen ik nog samenwoonde, maar toen nam ik dat reservoir en alle andere losse onderdeeltjes minstens 2 keer per week mee met de afwas. Dus ik had er geen probleem mee.

Trouwens, als je zo'n ding weinig gebruikt, zoals CraZaay doet, kun je er beter helemaal geen water in laten staan.
Stilstaand, lauw water is een bacteriën paradijs. voor onder andere legionella.
CraZaay

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door CraZaay »

elise schreef:Trouwens, als je zo'n ding weinig gebruikt, zoals CraZaay doet, kun je er beter helemaal geen water in laten staan.
Stilstaand, lauw water is een bacteriën paradijs. voor onder andere legionella.
Dat is beter ja, maar legionella? Niet bij kamertemperatuur vziw?
elise

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door elise »

legionella komt gewoon voor in alle waterleidingen in nederland.
Maar het kan niet tegen koud en niet tegen heet, dus je loopt in principe geen risico.
Maar stilstaand warm/lauw water (vanaf kamertemperatuur dus) is de ideale leefomgeving voor die bacterie.

stilstaand water in een huiskamer wordt hooguit een graad of 15 a 18, maar als het in de zon staat kan het ook makkelijk 25 of meer worden.
wikipedia schreef:Optimale groeiomstandigheden zijn stilstaand water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius (optimaal is 37 °C) en de aanwezigheid van biofilm of ander organisch materiaal. Dergelijke omstandigheden blijken veelvuldig voor te komen in door de mens ontworpen warmwatersystemen zoals drinkwaterleidingen, zwembaden, fonteinen, luchtkoelers,hennep gefitte leidingen etc.. Als het water niet door het hele watersysteem kan stromen, is het mogelijk dat het water langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken. De bacterie krijgt zo de kans zich te vermeerderen in slijmlaagjes (biofilm) aan de binnenkant van leidingen of in het bezinksel op de bodem van leidingen en reservoirs. Legionellosis kan dus voornamelijk gezien worden als een "beschavingsziekte".

Meer..
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re:

Bericht door puppie »

CraZaay schreef:Hier zit er ook altijd water in, wordt het ding zelden gebruikt (niet eens maandelijks) en nergens last van. Het enige verschil is dat 'ie hier in een donker hoekje staat.
Uhm, en je zet dan koffie met het water wat er al die tijd al in zit?!
CraZaay

Re: Re:

Bericht door CraZaay »

puppie schreef:Uhm, en je zet dan koffie met het water wat er al die tijd al in zit?!
Ja, natuurlijk!

(Wat denk je zelf? Ik vergeet dat ding gewoon leeg te gooien, en de volgende keer merk ik dat op en maak ik hem alsnog schoon met afwasmiddel.)
CraZaay

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door CraZaay »

elise schreef:legionella komt gewoon voor in alle waterleidingen in nederland.
Alleen in stilstaand water kan het zich ontwikkelen voor zover ik weet.
water met een temperatuur tussen 25 en 55 graden Celsius (optimaal is 37 °C)
Ik kan je verklappen dat het water in mijn donkere keukenhoekje écht geen 25 graden wordt, laat staan 37. Ik snap best dat je dat water niet meer op moet drinken, maar er zijn hoeken en gaten in je huis waar je je meer zorgen over moet maken (verkwikkende douche nadat je thuis komt na een maand vakantie bijvoorbeeld, omgeven door water wat weken heeft stilgestaan op de ideale temperatuur ;)).
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Re:

Bericht door puppie »

CraZaay schreef:
puppie schreef:Uhm, en je zet dan koffie met het water wat er al die tijd al in zit?!
Ja, natuurlijk!

(Wat denk je zelf? Ik vergeet dat ding gewoon leeg te gooien, en de volgende keer merk ik dat op en maak ik hem alsnog schoon met afwasmiddel.)
:biggrin: :biggrin:
Plaats reactie