Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

Planmatige vraag: hoe houden jullie je huishouden bij? Iedere keer neem ik me weer voor om de boel netjes te houden. En iedere keer weer wordt het een zooitje (niveau studentenkamer). Ik heb gewoon echt moeite om mijn huishouden regelmatig te doen. Ik heb schone kleren en er groeit geen schimmel in de koelkast, maar de laatste keer stofzuigen is alweer weken geleden. En het is niet zo dat mijn ouders vroeger alles achter mijn kont opruimden ik werd ook gewoon geacht een steentje bij te dragen. Maar sinds ik op mezelf woon krijg ik het gewoon niet voor elkaar.

Zo af en heb ik een opruimbui en doe ik het nodige. Zoals vandaag (week afwas, bed verschonen, 3 wassen, douche schoongemaakt, vuilnis buiten), maar dan is het bijhouden me al snel te veel gedoe ofzo. Meestal is er een invloed van buitenaf nodig, bezoek dus, om echt de boel netjes-rommelig te krijgen. Dat blijft het dan nooit lang.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pien »

Ik ben er ook heel slecht in. Al meerdere keren schema's gemaakt. Maar ik doe het gewoon niet.... iets met discipline waarop het misgaat bij me
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Mack »

Nah, bij ons is het niet veel anders hoor. Huize Jan Steen & co.
Alleen de keuken probeer ik wat strakker bij te houden. Al was het maar omdat wij eten toch we behoorlijk belangrijk vinden.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door skaoot »

Hier ook freestyle en bezoek motivated. Ik heb me er redelijk bij neergelegd dat schematisch en gestructureerd huishouden niet ons ding is.
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Voleuse »

Een huidhouden is ook gewoon veel in je eentje vind ik, ik was georganiseerder toen iemand anders de helft deed :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Een baby helpt echt enorm; dan houd je ineens van routines. (die deze week in het duigen zijn gevallen, maar dat pikt wel weer op).

En verder: als jij er geen last van hebt: niks aan de hand toch? Lekker belangrijk. Zeker als je nog alleen woont. Iets vaker bezoek uitnodigen eventueel of elke na het eten de kookwekker op 15 minuten zetten om bezig te zijn. (voor je op de bank gaat zitten).
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door shareen_G »

Hier gaat het ook niet veel anders hoor.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Sabrina »

skaoot schreef:Hier ook freestyle en bezoek motivated. Ik heb me er redelijk bij neergelegd dat schematisch en gestructureerd huishouden niet ons ding is.
Dit was bij ons ook wel een tijdje het verhaal. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat huishoudelijke hulp zijn geld dubbel en dwars waard is, dus eens in de twee weken drie uur een schoonmaakster over de vloer. Het opruimen gebeurt vooral in het weekend, al is het kansloze exercitie met een dreumes die alles overhoop trekt. En als het eenmaal netjes is, proberen we onszelf er steeds aan te herinneren om bijvoorbeeld vaat naar de keuken te brengen ipv het ergens te laten staan, en zo lukt het allemaal stukje bij beetje wel. Nog steeds soms wel chaos tot en met, maar meestal is 't wel vertoonbaar. En dat vind ik goed genoeg: er mag geleefd worden, het is geen showroom. Ik steek m'n tijd en energie ook liever in quality time met man en kind dan elke dag neurotisch schoon te gaan staan maken, eerlijk gezegd.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
tijgie{K}
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2009, 15:17
Locatie: Ergens onder de zon

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tijgie{K} »

Wij hebben twee vaste momenten. Op woensdag gaat de stofzuiger door de benedenverdieping en zaterdag stozuigen, dweilen wij het hele huis en maken wij de toiletten schoon. Misschien helpt dat?

Met twee kinderen in huis, is het broodnodig om de was meerdere dagen per week te draaien, maar dat doen we als het nodig is en dat is vaak. Dat zal in je eentje toch heel anders zijn, lijkt me.
All people smile in the same language.

We are angels with but one wing, and to fly we must embrace each other

Impotence: Nature's way of saying "No hard feelings".

Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door phedre »

voordat mijn kids naar school gingen had ik echt n schema, heel ouderwets, maar maandag de woonkamer, dinsdag de keuken, woensdag niks, donderdag boven (badkamer en slaapkamers) en vrijdag weer de woonkamer en keuken. Dagelijks de afwas en wc en tussendoor de was en wat er verder bij kwam kijken. Toen ik eenmaal de oudste naar school moest brengen en halen, en er dus vier keer per dag uit was, is dat schema enorm verloren geraakt en nooit meer terug gekomen. Op dit moment doet de huishoudelijke hulp alles, maar verder bn ik vooral ook iemand die schoonmaakt en opruimt als ik weet dat er visite komt. De afwas doe ik als ik geen theeglazen meer heb (en geloof me, ik heb er best wel wat).
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Heidi »

Bij mij komt een oppas in huis op dinsdag- en donderdagavond en m’n ouders passen zondag de hele dag op in mijn huis
Omdat ik nogal afwijkende werktijden heb
Dus ik voel me een soort van gedwongen om een redelijk schoon en opgeruimd huis te hebben haha
Minstens toonbaar ;)
Do more of what makes you happy
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door puppie »

Ooit was ik best strak met het huishouden. Maar sinds de laatste verhuizing (6 kamer dubbel bovenhuis) een onregelmatige baan, een studie en 3 kinderen die groter worden en enigszins van de luie zijn is het ergens mis gegaan.
Eerlijk gezegd interesseerd het me momenteel weinig en als we visite krijgen (en dus ineens heel erg gaan opruimen) gaan de kinderen klagen dat ze het zo opgeruimd vinden en hun huis niet meer herkennen :lol:

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben haha
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door tessie »

Ik vind dit gewoon geruststellend om te lezen haha! Hier hangt het ook vooral van bezoek af. Al moet ik zeggen dat het de laatste tijd wel iets sneller opgeruimd is als er bezoek komt dan voorheen. Maar verder hebben we denk ik ook gewoon sowieso teveel spullen om het heel netjes te laten zijn.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Wij hebben een hele tijd de woensdag (waarop we beiden vrij waren) echt gebruikt als schoonmaakdag, met een soort rooster. Toen we niet meer op woensdag maar op vrijdag vrij waren, is de klad erin geraakt omdat we teveel in weekendmodus schoten. En ik heb natuurlijk lopen kutten met mijn gezondheid, eerst bloedarmoede, toen 6 weken in het gips. Dat helpt ook niet. We proberen nu om in het weekend wel weer écht even 1 dag het huishouden te doen. Maar desalniettemin is ons huis altijd wel in een staat waarin ik bezoek durf te ontvangen. Het helpt wel heel erg dat we gewoon niet zoveel zooi hebben en we allebei verschillende dingen "zien" die we altijd wel oppakken als het nodig is.

Enige wat echt een probleem is, is een hele hoop zooi die boven op de overloop woont en we maar niet opruimen en uitzoeken. Inmiddels is dat echt een soort blinde vlek geworden.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door thaliya »

Ik houd het in m’n eentje ook niet altijd bij en ik vind dat zelf lastig want ik kan niet goed tegen rommel. In het verleden veel gehad aan FlyLady, heb haar nog steeds op Facebook, met haar babysteps. Nog steeds doe ik elke dag “shine your sink” en een paar andere dingen die ik daar opgepikt heb. Ik vind het een aanrader! Zeker omdat haar e-mails echt motiverend Amerikaans zijn “I’m so proud of you!”
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Plaats reactie