Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Sinds een paar weken heb ik regelmatig schildkevers in huis, ze kunnen rondvliegen maar zitten lang genoeg stil om ze te vangen/slaan.

Ik vind ze eng.

Net weer 1, in de slaapkamer en hij land op rozetje (Zou ze daarom eerder vanavond 2x huilend wakker zijn geworden?) Eew eew eew.

Deze is alweer dood (of nou ja, in een hydrofiel gevouwen tot morgen) maar hoe zorg ik dat die beestjes wegblijven?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door miss_meeko »

Hg insectenspray spuiten als je weet waar ze vandaan komen en het een plek is waar Rozetje niet komt?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Geen idee waar ze vandaan komen. Heb er nu een stuk of zes gezien en steeds op andere plaats
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Crownless »

Insecten zoeken nu een warme plek om te overwinteren, dus gaan ze in kieren zitten. Ik denk dat er ergens een kier zit waar ze naar binnen kunnen. Of een raam dat vaak open staat (badkamer ofzo). Kattenluik lijkt me sterk trouwens, maar een kier onder de deur weer wel.

Dus kieren zoeken en dicht kitten.

Verder kunnen ze geen kwaad. Ik geloof dat deze kevers boomsap of plantensap eten, en verder geen interesse hebben in mensen. Dus waarom ie op rosetje ging zitten is een raadsel.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Wat Crownless zegt, deze kevertjes kunnen binnen niet lang overleven. Als het geen kier is (of kattenluik) dan liften ze soms mee naar binnen op schoenen of huisdieren, maar ze gaan niet met opzet op katten zitten (zoals teken bijvoorbeeld wel).

Let trouwens op dat je misschien je eigen angst op Rozetje projecteert: als er een vlieg op een kindje land worden ze daar meestal niet wakker van en kleine kinderen zijn niet uit zichzelf bang voor insecten. Fun fact: we hebben maar twee hard-wired, voorgeprogrammeerde angsten, harde knallen en grote hoogtes. Al het andere is aangeleerd. Dus als Rozetje toevallig even wat onrustiger slaapt dan gewoonlijk zou ik eerder denken aan ontregeling van de feestdagen of (dromen over) vuurwerkknallen, dan dit.

Het is wel apart als je ineens een beestje wat je normaal nooit ziet binnen tegenkomt. Maar soms heb je ineens veel van een bepaalde soort insecten in je tuin, afhankelijk van het weer en wat de vorige zomer (en zelfs winter) gedaan hebben. Wij hadden een uitmuntend slakkenjaar, dit jaar. :roll: Maar van deze vriendjes heb ik er ook wel een paar gezien. Een paar jaar geleden waren er meer spinnen dan gemiddeld. Zolang we niet weer een wespenplaag hebben, vind ik het meestal allang okay. ;)
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Bitemarks »

Dat zijn volgens mij wantsen. Ze kunnen geen kwaad, stinken alleen als je ze doodmaakt of vangt. We hebben er hier ook een paar jaar last van gehad, dat er bijna dagelijks wel ergens een zat, maar inmiddels lijken ze een andere plek te hebben gevonden.

Ik zou me er niet al te druk over maken
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Het is meer dat ie veel geluid maakt tijdens het vliegen ik dacht dat ze daar misschien van was geschrokken als ie laag over was gevlogen ofzo.

En met een wakker rozetje ben ik een stuk rustiger dan als ze er niet is of slaapt :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Vraagje over foto's! Ik heb twee oude foto's uit een fotoalbum in een lijstje gedaan en neergezet. Maar zonlicht is natuurlijk funest voor foto's en ik heb hier geen negatieven van. Is het een goed idee om te laten dupliceren? En zo ja, waar laat je dat doen? En hoe weet je welk bedrijf echt netjes met je meest dierbare, onvervangbare foto's omgaat?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Ik zou ze zelf inscannen en ophangen op een plek waar geen direct zonlicht valt, denk ik. Geen idee hoe dupliceren in zijn werk gaat en of dat betere kwaliteit oplevert dan zelf inscannen.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pien »

Een fotograaf kan een foto echt wel in goede kwaliteit dupliceren. Ik weet niet hoe handig je bent, maar ingescande foto's zijn bij mij toch nooit zo mooi
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Ja, voor deze wil ik het liefst idd een professionele kopie. Onze scanner is gewoon zo'n drie-in-één scanner en ik denk dat een fotolab of grafisch bedrijf wel iets beters heeft staan. Maar ben wel benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Pien »

Een fotograaf kan een foto dupliceren/digitaliseren. Doen ze vaak niet als ze zien dat een collegafotograaf de foto heeft gemaakt maar met oude foto's lijkt het me geen probleem.
Ik zou het eens navragen bij een lokale fotograaf (of als je een fotograaf in je vrienden/kennissenkring hebt) welke opties er nu zijn.
Toen ik het liet doen was het een mooie foto geworden. Is al wel weer even geleden
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Cool. Weet je nog waar je het toen had gedaan?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Ik heb dat idd ook wel eens laten doen bij een fotograaf met een oude foto. In amsterdam ergens. Zou een fotograaf opzoeken en eens langsgaan. Ik kon de foto gelijk weer mee terug naar huis nemen
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie