Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Mijn kookwekker tip komt ook van Flylady :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Ons rooster is ook op Flylady gebaseerd. Met een aantal dingen die elke week moeten en dan per week (in een cyclus van 4 weken) een "zone" in huis.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

eireann schreef:Een baby helpt echt enorm; dan houd je ik ineens van routines.
Fixed it for you. Want bij mij werd het met baby's alleen maar erger. Ik had dezelfde oplossing als Sabrina: een poets in huis. Ik kan het niet. Ik kán het gewoon niet. Ik heb het opgegeven, tien jaar geleden al. We hebben nu weer zo'n vliegende poets, geweldig mens! Ik kan niet zonder, dan wordt er eigenlijk geen stof gezogen. Door geen van ons 4 trouwens, merkten we toen de poets ineens weg viel en we een nieuwe moesten zoeken.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Fair enough, het helpt mij wel enorm, zo'n baby. Maar ik mis mn poets wel!
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Hier ook vrij rommelig en freestyle. Het lukt wel vrij goed om na het eten wel meteen even de keuken te doen. Ik moet wel regelmatig de koelkast nalopen op vergeten en bedorven dingetjes. BE heeft een fijn systeem van een soort gesubsidieerde 'Witte Werkster', dus één keer in de twee weken komt er in ieder geval iemand langs voor het grote werk (keuken, badkamer, vloeren zuigen en dweilen, en wat wisselende dingen zoals was vouwen, ramen lappen en zo van dat soort dingen).

Wat me wel helpt om belangrijke dingen te doen en andere te laten, is om echt te denken over wat ik belangrijk vindt. Sommige dingen hebben symbolische waarde dat je dan 'het voor elkaar hebt', maar zijn eigenlijk niet zo belangrijk voor me. Strijken doe ik echt alleen voor een sollicitatie gesprek of iets dergelijks. Onderbroeken vouwen of sokken netjes bij elkaar doen vind ik echt tijdsverspilling. Die gaan op soort in een aantal bakjes (strings, hipsters en mooie lingerie hebben ieder een eigen bakje) en dan kan ik altijd vlot genoeg vinden wat ik nodig heb. Zo is het een minuutje werk om op te bergen. Ik wordt echt niet meer zen door een kwartier die shit te vouwen om vervolgens het stapeltje weer door de war te gooien als ik één bepaald item zoek. Dan doe ik liever iets nuttigers of leukers.

Nog een kleine time-saver: dingen die in de kast op een hangertje gaan, hang ik meteen vanuit de wasmachine op een hangertje te drogen en dan als het droog is in de kast. Dus niet eerst op het rek en dan op het hangertje, dat is onnodig dubbel werk. Als ik een kledingstuk op het hangertje een beetje fatsoeneer en gladstrijk, is 90% van de tijd strijken al helemaal nauwelijks meer nodig (en veel minder werk als het toch een keer 'moet').

Een dingetje wat ik weer beter wil oppakken is de vloer boven. De poets doet alleen de benedenverdieping en ik pak zelf net niet vaak genoeg de stofzuiger voor de slaapkamer want gedoe. Maar ik slaap beter in een stofvrije ruimte, dus ik zit te kijken naar (herbruikbare) swiffer doekjes. Wat vaker even een swiffer erover zou wel echt winst opleveren.

Rommeligheid is bij mij het grootste zwakke punt, maar dat is ook een 'a place for everything' probleem. Als je niet duidelijk kiest waar iets hoort, dan gaat het of aan de zwerf, of het vind een eigen plekje waar het altijd ligt maar wat niet handig is. Dat is nog wel een work in progress, hoewel er ook wel 'pockets' zijn van bijzonder functionele opgeruimdheid en maximale terugvindbaarheid. Meestal als idd hetgeen wat je gebruikt op een handige manier opgeborgen is op de plek wáár je het gebruikt. Dan is het ook zo weer op zijn plek.

Sommige dingen zou ik nog wel wat beter georganiseerd willen hebben en beter bijhouden. Maar je kunt ook niet alles. Dus so be it.

@eirann Misschien de moeite om eens na te denken wat daarin voor jou het verschil maakt. Want ik ken idd NIEMAND anders die zegt 'oh ja, toen de kleine kinderen kwamen, toen bleef mijn huis ineens opgeruimd'. ;)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door chell »

Oja, stofzuigen doet hier de robotstofzuiger. Alleen de banken, trappen, hoekjes en overlopen moeten we zelf doen. En omdat de robot elke dag de woonkamer doet wordt het daar ook veel minder stoffig.

Als we onze woonkamer met het handje moesten zuigen zag het er heel anders uit denk ik.

En qua kleine kinderen. Als een kindje zorgt voor routines dan snap ik het wel. Want uiteindelijk is routine wel waar het om draait.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Ravelijne »

Maar wat ik van bijna alle nieuwe (en ervaren) mama's hoor is dat routines in het water vallen en de energie ook wel weg is. Vandaar. ;)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Daantje »

Het is in elk geval bemoedigend om te horen dat ik niet de enige ben.

Maar ik kan niet zeggen dat ik er geen last van heb, dat heb ik namelijk wel. Ik voel me er schuldig en incompetent dat ik mijn huishouden niet kan bijhouden, ik schaam me er zelfs voor. De verwachting dat het spic en span is zoals bij mijn grootmoeder (dat was het type huisvrouw dat haar handdoeken en linneno zó opbouwde dat het leek alsof ze twee keer zoveel had), heb ik overboord gezet. Maar telkens als ik weer een opruimbui heb gehad is het in een paar weken weer in een onbezoekbare staat. Zodanig dat als een van jullie voor mijn deur zou staan ik je gewoon niet binnen zou laten.

Ik ga flylady bekijken en heb me voorgenomen om gewoon weer aan tafel te eten, in plaats van op de bank. Dan heb ik minder de neiging om na het eten onderuit te zakken.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Voleuse »

Ik gok zomaar dat jouw grootmoeder niet fulltime werkte dan?
Ik vind t echt niet iets om je voor te schamen.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

@eirann Misschien de moeite om eens na te denken wat daarin voor jou het verschil maakt. Want ik ken idd NIEMAND anders die zegt 'oh ja, toen de kleine kinderen kwamen, toen bleef mijn huis ineens opgeruimd'. ;)
Voor een ander doe ik het liever dan voor mezelf. Ik kook nu en ruim dus de keuken op en schone/schonige vloer is fijn voor rozetje. Heb de stofzuiger en de stoomdweil beide voor het pakken staan, en op de eerste verdieping ook een stofzuiger staan. (Als ik die nog naar boven moet brengen gebeurt er niks.) Wassen doe ik op woensdag en zondag, dan kom ik goed uit met de luiers en gooi ik gelijk mijn was en beddengoed er door.

Sinds het kamperen ben ik mn ritme beetje kwijt. Ledikant ligt vol met was :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door skaoot »

Voleuse schreef:Ik gok zomaar dat jouw grootmoeder niet fulltime werkte dan?
Ik vind t echt niet iets om je voor te schamen.
Precies wat ik dacht. Ik zei laatst nog dat ik blij ben dat ik in deze tijd ben geboren en leef, ik zou een heeeeeule slechte huisvrouw zijn (al weet ik ook wel dat ik dan anders was opgegroeid en opgevoed en daar vast anders in zou staan, maar toch, aard van het beestje ofzo...).
Wij hebben geen kinderen en toch weet ik vrij zeker dat als we het zouden kunnen betalen, we een poets zouden doen. Net als dat ik zodra ik dat goed kan betalen een boekhouder ga zoeken voor mn bedrijf. Same logic wat mij betreft.
En beneden hebben we ook een robotstofzuiger, yay! Trusty Dusty :D
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door Crownless »

Op dit moment hebben we een schoonmaker, ze komt 3 uur per week. Vooral omdat ik door bekkeninstabiliteit niet zoveel kan, en Bryan nog herstellende is van een ongeluk.

En het is zo fijn dat er nu een poets is! Misschien dat het tijdelijke er uiteindelijk af gaat. Al vind ik het wel een kostenpost.

Daarvoor probeerde ik een ritme te vinden. Meestal was het "omg nu schaam ik me als we bezoek krijgen, laten we opruimen".

Bryan heeft een lagere rommeltollerantie dan ik. Dus hij was vaker aan het mopperen op de staat van het huis. Dat we nu een poets hebben, geeft wel rust tussen ons.

Verder helpt het in huis enorm dat veel dingen een vaste plek hebben. En dat we die dingen daar ook weer terug leggen. Zelfs Knuls speelgoed heeft een vaste plek in huis. Maakt opruimen echt zoveel makkelijker.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door kitten »

Ja, daar baal ik nu van qua klerenkast. Ik heb momenteel geen klerenkast, dus dingen hebben geen vaste plek. Dus ZOOOOIII. Ik heb de grootste moeite om schone kleding te vinden of overzicht te houden in mijn setjes en wat ik aan kan. Ik vrees dat ik nog wel even moet wachten op die kast. :( Er is vooruitgang geweest in de vakantie (Dacrael maakt hem zelf) maar nu ligt het weer stil. Er komt een project voor de Heerschappij tussendoor.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door eireann »

Ik ben nog steeds heel slecht in kleding opruimen.... ligt al weer een paar weken in een grote schone stapel voor de kast. (kast kan wel weg...) Wel kleine vooruitgang: de vieze was ligt er niet meer tussen!

@crownless; ik vond eens in de twee weken poets ook grote hulp, kan overwegen waard zijn.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
miss_meeko
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2010, 13:38
Locatie: Haarlem

Re: Huishoudelijke zaken: vragen, problemen, tips en advies.

Bericht door miss_meeko »

Hier sinds ik meer ben gaan werken, van 50 naar 80% ook een schoonmaakster (via helpling) voor eens per 2 weken. Het helpt mij dat ik de grote dingen waar ik lang tegenaan hik niet zelf hoef te doen.
Verder gebruik ik op de schoonmaakdagen de tv als oppas voor de kleine.

Mocht iemand trouwens helpling overwegen, stuur dan even een pbtje. Via een link of code van mij krijgen we dan allebei wat korting.
Plaats reactie