Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Oh, dat klinkt wel goed! Ik kwam ook een stamppot met zoete aardappel, paprika en feta tegen. Denk dat het die wordt of die van jou, @Jezebel! Thanks!
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Wat moet ik met de nieuwste lading vijgen doen? Ijs en jam heb ik ondertussen al in overvloed.
Iemand ideeën? Rare zomer... perenboom gaat voor de 2e ronde peren. Vijg dus al voor de derde
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Een mandje aan mij geven? ;) Eerste waar ik aan denk is dat het vast ook lekker is in hartige gerechten als stoofschotels, misschien?
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Je zou ze mee mogen nemen. Maar dan had ik ze minder rijp moeten plukken denk ik. Ze moeten echt met een dag op.
Misschien kan ik vriendlief misleiden ja. Die heeft een hekel aan fruit in zijn eten
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

je kan ze misschien een tijdje in de vriezer bewaren? dan straks als het koud is in lekkere stoofpotten gooien.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Nooit nagedacht over invriezen. Goed plan!
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door lunaaa »

Kan je ze misschien drogen? Dan zijn ze een stuk langer houdbaar en ook erg lekker.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Zat ik ook aan te denken, maar volgens mij is dat niet verstandig als het richting overrijp gaat.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Drogen lukt me nooit zo goed. Te ongeduldig denk ik. Of misschien te rijp ja
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Qua drogen zou ik sowieso goed uitzoeken hoe anderen dat doen. Je zou het in de zon, oven of voedseldroger kunnen doen. Maar dat gaat niet allemaal even snel, dus moet je het eerst in stukken snijden of niet.

Ideeën:
- In vriezer voor in stoofjes of smoothies
- Pureren en drogen in oven of voedseldroger als fruitleer/ snoepjes (evt gezoet met bv honing). Dit droogt sneller in dan het fruit in stukjes snijden.
- Half indrogen en dan toch nog invriezen geeft je een intensere smaak dan vers fruit, en het blijft nog sappig.
- Even uitzoeken met welke ingrediënten je het kunt pureren tot een dressing. Dan denk ik aan walnootolie en een lekkere azijn. En dan gebruiken in bijvoorbeeld een koolsalade met nog wat noten en blauwe kaas erbij. Grotere hoeveelheden kun je prima invriezen in lege jampotjes. Heb ik tijdens mijn zwangerschap en nu in de kraamtijd ook veel aan gehad: laatste potjes mango-, mandarijn en perendressing staan in de vriezer te wachten op de rode kool met geraspte peen en appel.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Werkt dat, in gewone jampotjes in de vriezer? Ik doe altijd alleen ovenvast glas in de vriezer...
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JerryM »

jampotjes moeten ook tegen kokend water en hoge druk kunnen, dus zouden best stevig moeten zijn.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik dacht dat het verder wel gewoon glas was, wat dus bij een te plotselinge temperatuurwisseling kan barsten. Dus soms als je ze in de vriezer zet, of als je ze uit de vriezer haalt en er gaat warme lucht langs, bijvoorbeeld. Jampotjes worden bij de inmaak geleidelijk opgewarmd en koelen geleidelijk weer af. Ik heb ook hele wisselende verhalen gehoord over invriezen van weckpotjes, dat het bij de één wel goed gaat en dat ze bij de ander allemaal springen.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Het zal er ook mee te maken hebben hoeveel je erin doet, en of je de deksel luchtdicht afsluit.
De jampotjes vul ik maar voor driekwart. Dan kan de inhoud goed uit zetten zonder dat het eruit loopt of het potje uit elkaar doet knallen, en je wilt het ook nog even goed kunnen schudden om te mengen voordat je het over je salade giet.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik heb gisteren deze gemaakt: https://www.jamieoliver.com/recipes/veg ... erd-s-pie/

Dit is eigenlijk de luxe versie van mijn eerder geposte zoete aardappel Shepherds Pie ding, maar deze is nog veeeel lekkerder! Kost ook wel wat meer tijd, maar njum!
Plaats reactie