Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Roma's kunnen ook groot zijn, volgens mij is het romaatje de kerstomaat versie van de Roma.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Inmiddels kan ik door overmacht melden dat in dit recept de boerenkool ook vervangen kan worden door andijvie of spinazie. In beide gevallen zou ik iets meer dan 300 gram nemen, want er zat in verhouding weinig groen in het eindproduct.

De andijvie hoeft dan geen 5 minuten mee gebakken te worden, zodra je die toevoegt kun je meteen ook de room en bouillon toevoegen en met die stap verder gaan.

De boerenkool was in 3 verschillende supermarkten uitverkocht. :nopompom:
kitten schreef:Van de Albert Heijn, een zeer geslaagd recept!

300 g vezelrijke spaghetti
4 scharrel braadworsten
300 g gesneden ui
300 g gesneden boerenkool
250 g romaatjes
250 ml kookroom light
½ kippenbouillontablet
250 ml heet water

(vezelrijk en scharrel zijn opties, uiteraard. En geen idee wat romaatjes zijn, ik heb gewoon cherry tomaatjes genomen.)
  • Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar en giet af.
  • Verwijder ondertussen het vel van de worsten. Verhit een hapjespan zonder olie of boter en bak het worstvlees met de uien, peper en eventueel zout 5 min. Verdeel het vlees met een pollepel in stukjes.
  • Voeg de boerenkool toe en bak 5 min. mee. Halveer ondertussen de tomaten.
  • Voeg de room, bouillontablet en 250 ml water toe en laat 4 min. op middelhoog vuur stoven.
  • Meng de pasta met de tomaatjes door de saus.
Combinatietip: Lekker met geraspte Parmezaanse kaas.
ddj

Re: Het WS receptentopic

Bericht door ddj »

Leuk topic, ik mag graag koken en za binnenkort hier een aantal recepten neer zetten
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Gevraagd: Indiase receptentips. Ik ben helemaal van het Indiase eten, maar ik ken maar een paar recepten. Hebben jullie nog favorieten om met stip te proberen?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Ongetwijfeld niet authentiek, maar deze bloemkool/pompoencurry met zelfgemaakte raïta en naanbrood. Je zult het recept voor het naanbrood wel aan moeten passen, en ik doe er zelf vaak een in partjes gekookt ei bij (of 2)
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Looks good! Gaat op mijn lijstje.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

@Ravelijne: Pinterest! Dat is de hemel qua recepten <3

Ik heb deze nog wel, voor de slowcooker: http://www.tablefortwoblog.com/chicken- ... -crockpot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Was heel lekker! Maar een recept voor tikka masala had je vermoedelijk vast al wel.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik ben nog maagdelijk en onwetend, als het op de Indiase keuken aankomt. ;) Ik kan eigenlijk alleen kip korma en saag maken en ik weet verder niet wat lekker is, dus recepten zoeken om uit te proberen is een beetje ongecoördineerd ezeltje prik, zeg maar. De Tikka Massala ziet er erg lekker uit. Dank voor de tip! :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik vergelijk recepten meestal een beetje met elkaar en gooi ze vervolgens door elkaar heen :D Ik houd tegenwoordig ook in een schriftje bij van een recept wat ik een volgende keer evt. anders zou doen, maar dat komt ook grotendeels door het blog.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Doe ik ook, idd. Maar ik ben nooit zo'n fan van Indiaas eten geweest en ik kan nog niet zo goed inschatten hoe het gaat smaken aan de hand van het recept, zeg maar. Zo bijhouden is zowel hardcore als super handig. :)
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Wat zijn jullie -snelle maar gezonde hap- recepten? Als in: bijna geen voorbereidingen, in een kwartiertje klaar. Voorgesneden groenten mogen.

Voor mij zijn dat voorgesneden aardappelen en andijvie, voor andijvie stamp. Iets meer dan een kwartier. Rookworst in de magnetron. Indien meer moeite, spekjes bakken.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Yara »

Macaroni: wat rundergehakt rul bakken net blikje tomatenpuree er Door en wat Italiaanse kruiden. Daar zak groente aan toevoegen en roerbakken tot het gaar is. Ondertussen macaroni koken en als het gaar is er doorheen mengen. Meestal doen we er ook wat ketchup Door heen en geraspte kaas over heen.
Kost de tijd die het nodig is om macaroni te koken.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Noodles, voor mij ook een manier om van kleine restjes groenten af te komen, maar het kan ook met een pakket: als ik thuis kom eerst water koken. in de tussentijd wat groenten fijn/grofsnijden (wortel in dunne plakjes, ui, kool, prei, paprika, champignons, bosui, wat ik nog heb liggen, eventueel boontjes of doperwten uit de vriezer) en kijken wat ik nog aan eiwitten heb (zalm, witvis, garnalen, kip, speklapje (duurt wat langer) of varkens- of runderfiletlapje). Noodles in een pan, water erover. Wok op het vuur, olie erin, groenten wokken. Vlees/vis erbij en als ik dat niet heb eventueel een paar eieren. Noodles afgieten en erdoor roeren. Saus erover (uit pakje, potje, of de fles met chilisaus).
Opleuken kan met verse gember/knoflook/rode peper bij de groenten, een zelfgeflanst sausje of wat (geroosterde) cashewnoten erbij. Als je een vegetarisch alternatief kiest, kies dan voor iets wat goed gekruid is. Tofu of tempeh op smaak brengen kost tijd, de bereiding ervan is wel snel.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Instant couscous (voor mij glutenvrij), bonuspunten voor het soort wat je niet ééns hoeft te koken, gewoon hup heet water er bij, schoteltje op de kom en even laten staan. Als energie: dan ui fruiten, knoflook er bij en willekeurig welke grofgesneden groente: wortel, prei, tomaat, paprika, kool, noem maar op. Kip in stukjes bakken (als ik lui ben koop ik kipfilet haasjes of kip al in blokken). Als ik geen energie heb doe ik alleen de kip of zelfs gerookte kip die ik niet meer hoef te koken, en rauwkost zoals komkommer, tomaat, paprika etc. Alles couscous heen roeren met bijvoorbeeld feta en een handje verse peterselie-of-andere-kruiden.

Echt luie kost is voor mij spinaziestamp met kant-en-klaar puree en diepvriesspinazie (of nog sneller, uit een potje van hak). Dan kaas erover en in de oven. Lekker met gekookt ei.

Maaltijdsoep met diepvriesgroenten, bonen uit blik, kipblokjes en wat verse kruiden erop doet het ook goed (en naar keuze al dan niet wat crème fraiche en/of geraspte kaas erop). Snel klaar, gezond en voedzaam. Optioneel kan er ook een handje pasta/vermicelli door. Kan in een kwartier klaar zijn, als je het water in de waterkoker aan de kook brengt.

Verder heb ik een hele tijd gepofte aardappelen gemaakt, omdat je die in de oven kon zetten en er verder geen werk aan had (zelfs niet schillen). Dan was iets van groente en vlees er bij minder lastig.
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door lunaaa »

Pasta (penne of fusili ofzo) koken, tonijn uit laten lekken (1,5 blikje voor twee personen, het restje mik ik de volgende dag op brood), en een bakje cherrytomaatjes halveren. Als de pasta klaar is afgieten, half potje pesto erdoor, evenals de tonijn en tomaatjes en een beetje zwarte peper erover. Geraspte kaas erover en klaar.

Iets anders wat ik wel eens maak als ik écht geen zin heb is chicken tonight sate. Ben eigenlijk geen fan van potjes, maar dit is een uitzondering. Rijst koken. Kip snijden en bakken. Ondertussen een paprika snijden. Als de kip bijna gaar is een bakje taugé en de paprika erbij, dan de saus erbij.

Nog een makkelijke pasta: Spaghetti koken, 125 gram spekjes bakken samen met een gesnipperd uitje. Blikje tomatenblokjes erbij en op smaak brengen met een theelepel chilivlokken en zout. Pasta afgieten en mengen met de saus. Afmaken met parmezaanse kaas.
Plaats reactie