Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

cinderella schreef:Wij hadden een ovenschotel met pompoen. Ik heb nog kilo's liggen, dus chell en Ravelijne, als jullie nog keukengeheimen willen delen, houd ik me aanbevolen.
Oh, ik kan echt eindeloos pompoenrecepten oplepelen. Eerder in dit topic staan al wat pompoensoeprecepten.

Deze pompoenpuree: http://www.francescakookt.nl/geroosterd ... oen-puree/
en dan daarmee deze hummus maken:
http://pinchofyum.com/roasted-garlic-ro ... kin-hummus

http://www.foodaholics.nl/2016/02/marok ... -couscous/ deze blijft ook favoriet

Gisteren had ik dus chili met pompoen, met als inspiratie deze van AH:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... mpoenchili
Ik deed er alleen een ui bij, 2 teentjes knoflook, verving 1 blik bonen door mais en maakte zelf een kruidenmix met oregano, venkelzaad, chipotle, paprika gerookt en gewoon, koriander en komijn.

En ergens vandaag komt op Foodaholics.nl van mijn blogcollega ook weer een pompoenrecept online, van Ottolenghi met nigellazaad.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Oh, ben ik benieuwd naar! Ik vond vroeger Turks brood waar nigellazaad op zat zo lekker. Ging ik speciaal voor naar een bakker die verder weg zat. Ottolenghi moest ik googlen.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ottolenghi maakt echt geweldige recepten. Ik ben fan. Zijn kookboeken staan hoog op mijn verlanglijst (gek genoeg koop ik ze uiteindelijk nooit, maar goed).

Het recept staat inmiddels online.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

Zal ik ook nog even posten wat we hier echt lekker vinden. Aangezien ik me niet aan recepten houd, een omschrijving:

Pastasaus: Rooster flink wat pompoen, ui en eventueel wat knoflook met wat olie en zou. Eventueel met kruiden naar keuze (bv. tijm, rozemarijn, salie). Indien de schil gegeten kan worden schil ik niet. Pureren, eventueel wat verdunnen met bouillon. Op smaak brengen met parmezaanse kaas en peper. Romiger met creme fraiche, pittiger met een blauwschimmelkaas. Voor hier is dat een simpele pastasaus, omdat AndereBart niet van tomaten houdt.

De flammkuchen van laatst: Snijd de pompoen in mooie dunne schijven en rooster ze met parten rode ui. Bestrijk een pizzabodem o.i.d. zonder tomatensaus met creme fraiche, beleg met pompoen en ui. Zout, peper en oregano erover, en afbakken.

Waarschijnlijk al eens eerder gepost: BLOEMKOOL/POMPOENCURRY MET HOME MADE RAITA EN NAANBROOD. Waarom weet ik niet, maar dit recept was oorspronkelijk ook met nigellazaad. Sinds ze de site veranderd hebben is het vervangen door zwart sesamzaad.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

@chell ik heb allebei de delen van plenty, als je ze een keer wil lenen/inkijken dan kan dat :)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Aangezien Beestje niet zoveel (nou ja, gewoon niet meer) post hier plemp ik hier haar laatste experiment (in progress :P ):

Kimchi

Voor degene die dan zeggen: "Kim-wattes? :shock: " Dit zijn de Koreaanse, sterk gekruide variaties op onze zuurkool. In Korea is dit als bij gerecht bijna niet weg te denken. Het word bij bijna iedere maaltijd geserveerd.

In dit geval is het een variant met wortel en (groene) radijs. Neem de tijd want dit is geen "vlug-klaar" gerecht. ;)

Ingrediënten:

Basis:
2 middelgrote Chinese of spits- kolen
120 gram grof zout
Water

Papje:
250 ml water
2 eetepel glutinous rice flour (speciaal soort rijstmeel, te halen bij de Aziatische supermarkt)
2 eetepel bruine of witte suiker

Groenten:
200~250 gram radijs (gesneden reepjes)
100~125 gram wortel (ook in reepjes)
6~8 lente-uien, fijngesneden

Kruiden en specerijen:
12 teentjes knoflook
2 kootjes gember
1 middelgrote ui
100~150 ml vissaus
250 gram gochugaru (Koreaanse rode pepervlokken die je kan vinden bij een goede toko)

Bereiding:

Het zouten van de kool:
Snijd de onderkant van de kool tot ongeveer een derde in. Pak de kool nu met twee handen vast en trek 'm langzaam uit elkaar. Op deze manier blijven de bladeren aan de binnenkant intact.
Leg de twee helften met de binnenkant (de platte kant) naar boven. Daarna de kern zo’n 5 cm insnijden zodat de bladeren aan elkaar blijven zitten maar meer ruimte tussen die bladeren ontstaat.
Maak de kool goed nat onder de kraan of dompel de bladeren onder in een grote kom of een teiltje. Neem het zout en wrijf dat met je handen tussen de bladeren. Op de dikkere stukken van de bladeren kun je meer zout gebruiken.
Laat de kool twee uur rusten en draai de stronken elke 30 minuten om. Het uitgelekte gezouten water kun je weer over de kool scheppen en inwrijven.
Na twee uur de kool onder stromend koud water wassen. Zorg dat je goed al het zout en ook eventueel resterend vuil er uit spoelt.
Daarna kun je de helften verder scheuren vanaf de kern (waar je eerder een insnede maakte) zodat je vier gelijke delen krijgt.
Goed laten uitlekken in een vergiet.

De groenten-, kruiden- en specerijenmix:
Terwijl de kool in het zoutbad ligt kun je de groenten/kruiden mix maken.
Mix het water en de rijstbloem in een klein pannetje. Meng het goed en kook het 10 minuten op gematigd vuur tot het begint te borrelen (koken). Voeg de suiker toe, roer het door en laat het nog 1 minuut op het vuur staan. Pan van het vuur en laat het papje volledig afkoelen.
Pureer de knoflook, gember en ui zo fijn mogelijk in eenkeukenmachine of vijzel. Voeg dit samen met de vissaus en hete pepervlokken in een mengkom. Meng dit goed zodat er een pasta ontstaat. Voeg hier het afgekoelde papje aan toe en meng goed door elkaar.
Snijd de radijs, wortel, en lenteui in reepjes. Meng de groenten goed samen met de kruiden en specerijenpasta.

Dan kun je de kimchi gaan inleggen:
Hierbij zijn plastic handschoenen zijn wel fijn voor je handen! Of je moet een kapotte-handen fetish hebben. :roll:
Wrijf goed elk koolblad in met de groenten/kruiden pasta. Wanneer alles goed bedekt is, kun je het dubbelvouwen en in een glazen of aardewerk pot doen. Een plastic bakje of pot kan ook werken zolang het maar goed af te dekken is. Het belangrijkste is dat de koolbladeren goed onder het vocht blijven staan.

Je kan de kimchi vers eten of een dag of twee à drie op kamertemperatuur staan om te fermenteren. Hoe langer ze staan hoe zuurder het wordt. Om de fermentatie te stoppen plaats je de potten in de koelkast (beneden de 10˚C) Als je voor de fermentatie volledig afsluitende potten gebruikt moet je ze 1 à 2 keer per dag laten "boeren". Er komt nogal wat koolzuur bij vrij.
IMG_1952 copy.jpeg
Lekker bij andere Aziatische gerechten, bijvoorbeeld als pittige variant op Atjar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

De handschoenen zijn niet alleen aan te raden voor de au: de rooie kleur van de pepervlokken kan een paar dagen blijven zitten. Ik moet het ook weer eens maken. Smaakt goed bij vlees
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door cinderella »

En als je die speciale rode pepervlokken niet kunt vinden: kies een zo rood mogelijke voor de kleur, en een zo geurig mogelijke, maar niet zo heel erg heet. Mijn versie is Rhoo-waardig geworden doordat ik de peper gebruikte die ik al in huis had. Wel lekker, maar je moet het heeeel spaarzaam gebruiken. Itt de kimchi die ik kant-en-klaar kocht: die kon ik altijd zo uit het pak eten.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

In de categorie simpel, goedkoop, maar erg lekker: soepballetjesspaghetti!

Nodig:

250 g spaghetti
400 g spinazie
Blikje tomatenpuree
Blikje soepballetjes
600 ml hete kippenbouillon
250 g cherrytomaten

Halveer de tomaatjes.
Vul een soeppan met de spinazie, tomatenpuree, soepballetjes, hete bouillon en de doormidden gebroken spaghetti.
Laat met de deksel op de pan op 10 min. koken.
Schep regelmatig om en roer de spaghetti goed los.
Laat de laatste 5 minuten ook de gehalveerde tomaatjes mee koken.

Klaar!

Zo simpel als wat, maar zo lekker! :food:
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

Voor hoeveel personen is dat?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

En hoe staat het inmiddels met de kimchi, Mack?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef:En hoe staat het inmiddels met de kimchi, Mack?
Kan ik al langskom met een barbecue en een stuk buikspek?
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Ravelijne schreef:En hoe staat het inmiddels met de kimchi, Mack?
De kimchi doet het goed! Leuk om telkens tussendoor er wat van te eten en te merken dat de smaak langzaam veranderd.
Daantje schreef:Kan ik al langskom met een barbecue en een stuk buikspek?
BBQ in de sneeuw! What a novel idea ... :P

Maar zodra het weer wat beter wordt vind ik dat een prima reden om weer een verse lading kimchi te maken. Voorkeur voor kruiden combi? :food:
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

En moet je de soepballetjesspaghetti ook nog afgieten?

Klinkt lekker. Lekker snel ook!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

soepballetjes is 3 tot 4 personen. Ik heb het dubbel gemaakt, met 4 volwassenen van gegeten en 3 grote porties in de vriezer (want daarvoor heel geschikt). Soepballetjes niet afgegoten, alles in de pan. :)
Plaats reactie