Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Omnom. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik hoop dat ie smaakt!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

chell schreef:Recept linzenschotel "Shepherd's pie"
Ja! Vandaag eindelijk gemaakt! Ik probeerde eerst Bryan te charteren om het te maken eerder deze week, maar zijn reactie was: "wow, wat een lap tekst, no way!"
Ik probeerde hem nog over te halen met: "welnee, het is maak een puree, maak vlees saus prut, in ovenschotel, klaar."
Maar dat mocht niet baten.

Enkele gedachten tijdens het koken:

- gewone aardappel is een stuk makkelijker te schillen.
- hmm, de bleekselderij ziet er niet meer goed uit. Gaat naar de cavia's... oh, dan gaan een paar van de wortels van de cavia's naar ons.
- het wordt wel heel oranje met wortel en zoete aardappel, misschien een paprika van de cavia's nemen voor de kleur?
- waarom snij ik de ui in halve ringen? Dat doe ik nooit. Zou het wat uitmaken?
- knoflook erbij, want knoflook maakt alles beter
- shit, hoe lang koken die aardappelen nu al?
- tijm, tijm... waar is... oh, verrek, drie potjes. Hoeveel zou erin moeten? Ik doe wel een theelepel (van mijn engels/amerikaanse maatschepjes)
- 30 seconden de tijm... want daarna brandt het aan?
- een theelepel suiker? Wtf? Ehm, nou ja, laten we dat maar doen.
- oh, heej, de bouillon blokjes zijn een keer niet over datum. WIN!
- In laten koken... dit gaat toch nooit binden?
- Shit, de paprika vergeten. Dan niet.
- ik weet zeker dat we worchester saus hebben
- oh fuck, spinazie zit nog in de diepvries. Wat een schattig klein pakje heeft Bryan gekocht zeg. D'awww
- oh ja, linzen zijn die dingen die eruit zien als bedorven erwten
- dit zijn natuurlijk geen groene linzen, want die had de AH niet in blik. En wellen zou hem toch niet worden. Hopelijk zijn deze linzen ook goed. Ben blij dat ik Bryan nog een plaatje appte toen hij in de winkel was
- afspoelen? Die meuk eromheen is volgens mij wel wat die saus gaat binden. Nou, vooruit. Ieuw, het schuimt!
- laat ik die spinazie er maar vast ingooien, duurt vast een eeuwigheid.
- wáár is nou die worchester saus?
- wáár is de aardappel stamper?
- wie heeft nou de worchestersaus helemaal daarachter gezet?
- even proeven... hmm... dit is.. woah. Zoet, zuur... raar... dit mist iets. Peper? Nee, ook niet. Ik mis... vlees. Ja, spekjes zou dit echt beter maken.
- ik ben echt geen vegetariër materiaal.
- hoppa, ovenschotel... oh, ik snap wat Chell bedoelt met weinig puree.
- wáár is de kaas!
- Bryan, wáár is de kaas!
- yay, eten!

Maar, wat vonden we ervan? De volgende keer gaan er spekjes bij, en puree van gewone aardappel, want ik vond het wel best zoet. Het miste voor mij de hartigheid. Nu maakte de wortel ipv de selderij het ook wel zoeter. De saus was wel best nog stevig geworden, dus dat kwam goed. En na een paar happen was ik ook gewend aan de combi en vond ik het echt verrassend lekker.
Knul vond vooral de wortel erin lekker, en toen ik zei dat de linzen boontjes waren, de rest ook. En het kaaskorstje natuurlijk.

Maar het is een makkelijk recept, en inderdaad, puree, sausprut, ovenschaal, klaar! Ik ga het nog een keer maken, met wat tweaks.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Spekjes doe ik inderdaad ook weleens, is lekker!
Gebruikersavatar
Heidi
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2017, 18:04
Locatie: Noord-Holland

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Heidi »

Hahaha jij maakt een kookverslag nog entertaining :)
Do more of what makes you happy
MrEd
Berichten: 0
Lid geworden op: 04 nov 2016, 14:06

Re: Het WS receptentopic

Bericht door MrEd »

een tip voor goed vlees https://biologischnatuurvlees.nl/biolog ... rundvlees/
Had vorige week een hooi en te graspakket (mooi vlees zonder toevoegingen. geen water in het gehakt) en botten om bouillon te trekken, perfect
Niet het geweld maar
Het goede vernietigt het kwaad
tolstoi
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Köfte met tomatenpilav. Vandaag voor het eerst gemaakt en smaakte errug goed! Authentiek ook.

Köfte
1 ui
2 teentjes knoflook
1 rode peper
3 takjes munt
1 bosje koriander
90 g gepelde pistachenoten
800 gram gehakt
2 eieren
2 tl kaneel
2 tl komijn
zout

Pilav
1 ui
500 g tomaten
olijfolie
300 g rijst
1 kippenbouillonblokje
1 tl suiker
zout
versgemalen peper

Erbij
Turkse of Griekse yoghurt (of eventueel Tzaziki)

Bereiding
Pel en snipper de uien.
Pel en hak de knoflook.
Halveer de peper over de lengte, verwijder de zaadjes en snijd hem fijn.
Hak blaadjes van de 2 takjes munt en de koriander fijn.
Hak de noten.
Doe het gehakt in een kom.

Voeg toe 1 ui, 2 eieren, knoflook, peper, munt, koriander, kaneel, komijn, pistachenootjes en zout.
Meng dit met elkaar. Kneed het gehakt tot bolle worstjes.

Maak intussen de tomatenpilav:
Snijd de tomaten in kwarten en pureer ze in de keukenmachine.
Leng aan met water tot 650 ml.
Fruit de achtergehouden ui in een scheutje olijfolie, voeg de rijst toe en bak kort mee.
Blus af met het tomatensap en voeg het bouillonblokje, zout, peper en suiker toe.
Kook de rijst in circa 20 minuten gaar.

Terug naar de köfte:
Verhit de grillpan.
Besprenkel de köfte met olijfolie en grill ze om en om gaar.

Server de köfte met de tomatenpilav en yoghurt. :food:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt lekker!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ja normaal kook ik niet met verse koriander en komijn is ook best avontuurlijk voor onze keuken. Munt vind ik eigenlijk niet lekker in mijn eten. Maar deze combi, samen met Heerscher gekookt, werkte echt heel goed. :yes:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Kan ik geloven!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Heeft iemand nog meer suggesties? Ik heb een halve zak gesneden andijvie over, en geen inspiratie...
Ravelijne schreef:Maar liefst drie!

1) Stamppot rauwe andijvie. Aandachtspunt: aardappelpuree goed heet maken, en dan echt op het allerlaatste moment de andijvie er bij zodat de stamppot warm is maar de andijvie echt nog fris. Met blokjes kaas en augurk en als het kan een lekkere jus niet te versmaden.

2) precies recept heb ik niet, maar een vriend van mij maakte een goddelijke quiche met een korst van brooddeeg en een vulling van (veel!) andijvie, kwark, kaas en eieren en een flinke eetlepel (of 2) kerriepoeder. Ik hield toen nog niet van kerrie en niet van gekookte andijvie, maar dat was echt heerlijk.

3) Als je het echt goed maakt is de echte, ouderwetse gekookte andijvie gesmoord in een beetje gezouten boter en aanhangend vocht (met misschien nog een klein beetje extra water als het net niet genoeg is) ook lekker. Maar ik weet niet of iemand anders dan mijn ex-stief-schoonvader dat zo klaar kan maken dat het lekker is. ;)

Oh, bonus recept! Salade met appel en banaan met een dressing van citroensap, olijfolie en honing is ook heel lekker. :)
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

De quiche en dan invriezen?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Gevulde kipfilet met spinazie en walnoten

Nodig:
Kipfilet
Spek (lange plakken)
Mosterd
Babyspinazie
Walnoten (grof gehakt)
Zout & peper

Ik weet niet precies alle hoeveelheden. Het was een Marley Spoon recept. Wij hadden iig één flinke kipfilet en zo'n plastic bakje met babyspinazie (125 gram denk ik)

- Verwarm olie in een koekenpan en laat de spinazie handje voor handje in 2-3 minuten slinken. Bak op het laatst de walnoten even mee. Breng op smaak met zout & peper Laat afkoelen op een bord
- Verwarm de oven voor op 200 graden (220 graden hetelucht)
- Leg een stuk huishoudfolie over de kipfilet en sla met een vleeshamer, onderkant van een pan of deegroller de kipfilet gelijkmatig plat (leuk werkje! lekker je agressie kwijtraken)
- Leg de plakjes spek (ik had 3 vrij brede plakken) op een snijplank, laat de plakjes overlappen
- Besmeer de plakjes spek met mosterd en leg de kipfilet er met de gladde kant bovenop
- Verdeel de spinazievulling over de kip en rol de kipfilet op tot een soort rollade
- Bak de kipfilet circa 18-20 minuten in de oven
ID2399_web-e11458c7f25f2b2352ddfed1a3827e3b.jpg
ID2399_rcb_STEP3-d51ccad9d55e1690514c91788b8a96a2.jpg
ID2399_rcb_STEP6-5341aff7c3ec2d1c04b5321aea3393e5.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Oh dit was dus geen suggestie voor de andijvie van Ravelijne :mrgreen: Ik was deze post ondertussen al aan het schrijven n.a.v. het "Wat eten we vandaag" topic
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jezebel »

Beetje laat, maar ik maak andijvie nog wel geroerbakt klaar. Hoeveelheden doe ik altijd op gevoel, of zoveel als het is.
- 1 andijvie
- 3 tomaten
- 1 ui
- gehakt of gehakte cashewnoten naar smaak (ik doe meestal 200 gram gehakt, cashewnoten wat minder)
- kerriepoeder naar smaak

Het recept is verder heel eenvoudig, je gooit gewoon alles achter elkaar in een wok, en dan is het klaar:
Eerst het gehakt met kerriepoeder, dan de ui erbij, als het gehakt gaar en de ui glazig is de gesneden andijvie erbij. Andijvie een paar minuten geven om te slinken, en dan de tomaten in stukjes erbij. Nog een paar minuten, beetje roeren, klaar! Lekker met rijst :)

Ik gebruik meestal de tijd die iets nodig heeft om te garen om het volgende ingredient te snijden.
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Plaats reactie