Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Beetje vaag uitgeschreven, maar het was een improvisatie die erg goed uitviel! Spruitjes en zoete aardappel combineren goed. Ik ben normaal niet zo'n fan van spruitjes, maar de zoete aardappel compenseert het bittere, kolige van de spruitjes en dan maken de spruitjes het wat frisser en lichter. Erg geslaagd!

Ovenschotel (quiche zonder korst) met zoete aardappel, spruitjes en geitenkaas.

Ingrediënten:
  • ui
  • knoflook
  • 2 (relatief) grote zoete aardappelen (pond?)
  • anderhalf handje (diepvries) spruiten
  • half pakje geitenkaas (van die president rolletjes, en dan 1 zo'n rolletje apart verpakt in setje van 2)
  • flinke hand pijnboompitten
  • 3 wortels
  • 8 eieren
  • snufje marjoraan
  • peper & zout
Bereiding:

Zoete aardappel in blokjes gaar koken.

Ui fruiten, knoflook erbij en nog even doorfruiten (ui werd goudgeel).

Diepvriesspruiten in pannetje water op het vuur ontdooien en net gaar koken, dan afgieten.

Wortels grof raspen en apart houden.

Eieren loskloppen met peper & zout en snufje majoraan, geitenkaas klein(er) snijden en samen met pijnboompitten door eiermengsel kloppen/mengen.

Helft van eiermengsel in ingevette ovenschaal gieten, alle groenten door elkaar scheppen en bovenop eiermengsel in ovenschaal doen, gelijk verdelen en beetje aandrukken. Rest van eiermengsel er bovenop gieten. Wortelrasp erover verdelen en met een vork net (bijna) onder het eiermengsel duwen. ìn een voorverwarmde oven 45 minuten op 180 graden laten bakken (ik had de oven op 190 voorverwarmd om hem een vlotte start te geven en toen ik de schaal erin zette de temperatuur omlaag gezet naar 180).
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

We aten laatst bij een grieks restaurant en tussen de gemengde voorgerechtjes zat witte bonen in tomatensaus. Zou ik nooit zomaar besteld hebben als voorgerecht, klinkt nou niet echt bijzonder. Maar het was het lekkerste van de (verder ook heel lekkere) voorgerechtjes. Dus toch maar eens gegoogeld op Griekse witte bonen in tomatensaus. Erg geslaagd! Ik heb de saus nog wat aangepast om het nog wat frisser te maken, dat beviel ook goed.

Voor 2 personen:
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook (gesnipperd en daarna geplet)
  • 2 verse tomaten grof in stukken gesneden
  • 3 gedroogde tomaatjes (op olie)
  • eetlepel tomatenpuree
  • 1 blik witte bonen
  • 1 theelepeltje oregano
  • kwart theelepeltje kaneel
Fruit de ui zachtjes goudgeel, voeg de knoflook toe en laat die even zacht worden.

Blender alle tomaatsoorten in een keukenmachine (staafmixer zou waarschijnlijk ook werken) tot een saus, met de oregano en kaneel.

Voeg de saus toe aan de ui & knoflook, voeg de bonen toe en warm even door.

Ik heb het op tafel gezet als hoofdgerecht bij een vleesloze maaltijd met aardappelpartjes uit de oven en een groene salade erbij.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Kaneel erbij ... Daar zou ik echt niet aan gedacht hebben.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik ook niet, zeker niet met oregano! Maar was echt heel lekker. :)

De groene salade was trouwens met lindeblad. Momenteel jong en mals, gratis en weer eens wat anders. :)
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

2 teentjes knoflook (gesnipperd en daarna geplet)
Maakt dat verschil, eerst snipperen en dan pletten, ten opzichte van een teentje in de knoflookpers?
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik heb er ooit op thekitchn (geloof ik) een heel artikel over gelezen. Als je het alleen snijdt blijft het mild, als je het alleen plet wordt het scherper (want het scherpe stofje wordt aangemaakt als de celwanden stuk gaan, of zoiets.) ze hadden geëxperimenteerd en zoals top chefs het doen, snipperen en dan plat 'schrapen' met de zijkant van hun mes gaf iets ergutussenin. Mild-hete knoflook, zeg maar. Ik heb het zelf ook geprobeerd en was het eens met de reviewer dus nu doe ik het meestal ook zo ongeveer (al doe ik de tweede stap net zo lief met de knoflookpers.)

Ik weet niet of het in dit recept veel uitmaakt, maar als ik knoflook rauw gebruik vind ik het wel de moeite.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

DIY cold brew frappucino is lekker! Eén deel koffie op acht delen water een dag laten staan, dan door een filter (ik gebruikte Zarath z'n aeropress), zoeten naar smaak, crushed ice erbij, flink wat slagroom erop en een beetje er door roeren zodat het wat lobbig wordt. Yum!
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Het WS receptentopic

Bericht door thaliya »

Klinkt goed!
Ik had op school met de kinderen Griekse frappé gemaakt. Drink zelf helemaal geen koffie maar alledrie mijn klassenassistenten hebben een Griekse connectie.

Theelepel oploskoffie, suiker en condensed melk naar smaak, beker tot een derde vullen met water. Dan met een melkschuimer even opkloppen, water aanvullen en dan ijs erin.

De kinderen vonden het leuk om te maken (vooral opschuimen) en we hebben ze voor 50p per beker verkocht. Met dit warme weer goede zaken gedaan en voldoende verdiend voor waterijsjes voor de kids :)
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt ook lekker! Leuk, weer eens wat anders dan een limonadestand. :)
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Saffraankip met venkel

4 tot 6 personen

Olijfolie
2 grote of 3 kleine uien, grof gesnipperd
8 grote kippenbouten zonder vel (Ik had er 2 en 2 pootjes)
Flinke snuf saffraan draadjes
2 volle tl gemalen komijn
Halve tl kaneel
Sap van 2 sinaasappels
Peper en zout
2 grote venkel knollen, boven en onderkant eraf en in kwarten (ik had er 3)
3 el heldere honing
2 flinke handenvol zuurbessen (gedroogde berberis)

In grote braadpan op middelhoog vuur uien fruiten.
Daarna kip erbij, lichtbruin braden (Ik doe het de volgende keer wat donkerder bruin anders wordt het na stoven zo'n bleek kippetje)

Saffraan stampen in vijzel of verkruimelen met je vingers en over de kip strooien. Goed mengen/roeren.
Komijn, kaneel erbij.
Sinaasappelsap erbij.
Goed roeren.
Flinke snuf peper en zout erover.

Zoveel kokend water erover schenken dat de kip onderstaat En venkel en honing toevoegen.
Met deksel een uur laten pruttelen. Halverwege roeren.
Daarna zuurbessen toevoegen en voorzichtig doorroeren.

Nog een uur laten stoven.

Hoe langzamer het gaart, hoe meer smaak.
Let wel op dat venkel en kip niet helemaal kapot koken.

En al het stoven moet met deksel erop, maar door het toevoegen van water is het best waterig. Dus of minder water, of in laten koken (laatste doe ik nu)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt heerlijk. Waar haal je die zuurbessen?
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Toko, maar dan wel een midden-oosterse
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Ik ga mijn ogen eens open houden. :)
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Oh, ik wil het! Die gaat op de to do voor volgende week. Even kijken waar ik zuurbessen kan vinden.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

https://www.pit-pit.com/zuurbessen.html ... gIvFPD_BwE

Is waarschijnlijk niet de voordeligste optie. Maar dan heb je ze wel.
Online ook wel te vinden. Ik zet meestal een vriendin in die in de stad woont hahaha
Plaats reactie