Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Het WS receptentopic

Bericht door eireann »

Hier maar even; aangezien ik 3 slowcookers heb waarvan ik de laatste 2 jaar geleden heb gebruikt... overweeg ik er 1 (of 2....) op marktplaats te gooien en een snelkookpan er voor terug te kopen. Want koken en snel dat klinkt mij prima in de oren. Maar waar gebruiken jullie je snelkookpan allemaal voor en scheelt het ook echt tijd?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ik vind het vooral heel fijn dat je enerzijds dingen die normaal uren kosten veel sneller kan maken (zoals draadjesvlees bijvoorbeeld of stoofpotjes) en anderzijds dat je heel makkelijk eenpansgerechten kunt maken zonder ernaar om te kijken.
Het gaat niet per se altijd sneller, een snelkookpan moet op druk komen en dat duurt wel een kwartier. En vaak moet je na de kooktijd ook nog 10 minuten wachten voor je hem open maakt.
Maar na werk zooi erin gooien, zelf op de bank ploffen en een half uurtje later eten vind ik wel heel ideaal.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt zalig!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Vandaag een Fish Pie geïmproviseerd (en zoals gewoonlijk uiteindelijk niet meer in de oven gegooid maar gewoon zo gegeten) en die was wel heeeeeel erg goed gelukt! Dus hier het recept. Hoeveelheden weet ik zo niet, maar zijn goed te gokken denk ik.

- Witte vis (ik had Pollock)
- Wortels
- Peterselie
- Melk
- Arrowroot (als bindmiddel)
- Boter
- Witte peper
- Magic Mushroom Powder (bij gebrek aan zal een kruidenbouillonblokje misschien ook wel werken)
- Aardappelpure

Vis koken, wortels in dikke plakken/blokjes snijden en ook koken. Allebei afgieten.

Een dikke saus maken van de melk en arrowroot (zie aanwijzingen op verpakking van arrowroot), met een beetje magic mushroom powder en flink wat witte peper. Klontje boter door de niet-helemaal-authentieke-roux heenroeren. Eventueel nog op smaak maken met zout en ik had er zelfs nog wat zwarte peper bij gedaan op het laatst.

Peterselie fijnhakken en gekookte vis stukroeren. Vis, wortels en peterselie door de roux roeren. Serveren met aardappelpuree. Omnomnom!

Als je geen arrowroot hebt zul je de roux ook wel met willekeurig welk ander bindmiddel kunnen maken. Arrowroot is wat ik het vaakste gebruik, dus dat had ik toevallig in huis.

Voor de ambitieuzere koks: deze doet het waarschijnlijk ook erg goed als echte Fish Pie met een krokant korstje op het dekentje van aardappelpuree. Maar dat laat ik meestal zitten op het laatst. :)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

De winkel die kerstavond nog laat open had moeten zijn, was het niet. Dus hebben we eerste kerstdag geheel uit voorraad gekookt. Gelukkig hadden we nog een mooi stuk lamsschouder in de vriezer voor een speciale gelegenheid, dus het werd lam uit de Instant Pot met paddestoelen-jus en groentepuree. Het zou zonder snelkookpan ongetwijfeld ook prima in de oven kunnen (bijvoorbeeld in een braadpan) maar dan moet je de kooktijden aanpassen.

Lamsschouder zonder bot plat leggen en de 'binnenkant' (rood, ipv wit) vol steken met schijfjes knoflook en verse rozemarijn. Bestrooien met gedroogde tijm en zout en peper en insmeren met een eetlepel honing (al dan niet in die volgorde).

Dan oprollen als een rollade en vastbinden met slagerstouw (als je dat hebt) of het zo goed en zo kwaad als het gaat vastprikken met satéstokjes als je dat niet hebt (zoals wij dus). Lange uiteinden van de stokjes afbreken, zodat hij in de IP past en geen ventielen gaat afsluiten of iets dergelijks.

Onderin de IP gaat ook nog wat gesneden knoflook, rozemarijn, tijm en een cup rode wijn. De rode wijn heb ik eerst aan de kook gebracht, omdat ik al eens alcoholisch vlees heb gehad, met een Natural Pressure Release (kennelijk kon het niet weg tijdens het koken en sloeg de alcohol weer neer). Dus dat laat ik tegenwoordig eerst verdampen. :D

Het originele recept zei 40 minuten + 10 minuten Natural Pressure Release voor een kilo, wij hadden 740 gram dus ik heb er 38 minuten van gemaakt.

Ondertussen ontdooide ik in een koekenpan met een beetje boter een handje bospaddestoelen uit de diepvries, een kleiner handje champignons (ook uit de diepvries) en gekarameliseerde ui (ook uit de diepvries, dus ongeveer ter grote van één siliconen cupcake vormpje).

In de andere IP stoomde ik ondertussen een kleingesneden winterwortel, een zak diepvriesbloemkool en een restje diepvriespompoen in 8 minuten gaar.

Als het lam klaar is gaat die nog even 10 minuten in een op 220 celsius voorverwarmde over, zonder stokjes/touw (maar hij blijft nu redelijk goed opgerold zonder hulp).

De paddestoelen mix ging over in een klein pannetje, een flinke theelepel 'Magic Mushroom Powder' er door (van NomNomPaleo recept) en de staafmixer er door, terwijl twee pollepels van het rode-wijn-lams-kookvocht in dezelfde koekenpan even een beetje inkoken. Dan die ook bij de paddestoelen en nog een keer gladpureren. Het wordt een dikke 'gravy', een soort gebonden saus, maar wel met een jus-achtige smaak.

De groente uit de andere IP ook stampen/pureren met een flinke klont boter en wat zout en peper. We hadden er ook nog verse, fijngesneden peterselie bij op tafel gezet voor over de puree.

Het was goddelijk. De jus was zowel over de puree als over het vlees echt fabelachtig lekker. Het vlees was gaar en mals. Alle bindweefselachtige en vette stukjes die je aan zo'n stuk vlees hebt, waren precies zo 'smeltend' gaar en lekker. De combinatie van alle onderdelen werkte goed.

We hadden als voorgerechtje walnoten en geitenkaas met honing gekarameliseerd in de oven, geserveerd op flinterdun gesneden appel.

Als toetje hadden we chocolade mousse (een 'perfect' recept uit de column van Felicity van de Guardian), met als extraatje een theelepeltje amaretto siroop door de dooiers en het eiwit. De chocola had ik fijngesneden en laten smelten in de nog warme oven (even laten afkoelen en dan op 40 graden ingesteld). Makkelijker dan een pannetje water en als hij toch nog warm is van iets anders ook niet overdreven stroomverslindend.

De eerste keer dat ik helemaal niets speciaal voor een kerstmaaltijd heb gekocht. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

:shock:

Als ik moet koken uit onze voorraad, dan eten we knakworst, appelmoes en instant aardappelpuree. :schater:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

:D Lang leve de diepvries! ;) We hadden er ook nog (diepvries) sperzieboontjes bij, trouwens.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Dat klinkt echt echt echt heel lekker.
En herinnert me aan het opruimen van mijn voorraad zodat ik weer even weet wat ik heb.

Hoe vries je paddenstoelen in Ravelijne? Bij mij word het niet lekker, ik bakte het eerst.

Ik ben nu in dubio wat te doen met de left over ingrediënten.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

kitten schreef::shock:

Als ik moet koken uit onze voorraad, dan eten we knakworst, appelmoes en instant aardappelpuree. :schater:
Hahaha ik eet... suiker..? Met pasta? :mrgreen:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

@Pien Ik koop zakjes uit het diepvriesschap van de Delhaize en de Aldi. Wel een beetje anders dan vers, maar niet verkeerd. Ik ontdooi het op een zacht vuurtje in de koekenpan in een beetje boter. Vast niet goed voor je koekenpan, trouwens. Ze kunnen in tweeën barsten bij te groot temperatuur verschil kennelijk.

Enige wat ik echt niet lekker vond uit de diepvries-serie waren uien.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Dank je! Ik ga eens kijken of ik die zie als ik bij een Aldi kom.

Ik gooi heel veel bevroren groenten zo in een koekenpan.... toch eens op letten.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Ravelijne schreef:@Pien Ik koop zakjes uit het diepvriesschap van de Delhaize en de Aldi. Wel een beetje anders dan vers, maar niet verkeerd. Ik ontdooi het op een zacht vuurtje in de koekenpan in een beetje boter. Vast niet goed voor je koekenpan, trouwens. Ze kunnen in tweeën barsten bij te groot temperatuur verschil kennelijk.

Enige wat ik echt niet lekker vond uit de diepvries-serie waren uien.
Gewoon wat losse bevroren paddenstoelen? Dat kan geen kwaad, ja grote temperatuurverschillen zijn niet goed voor je pannen, maar daar is wel iets meer thermische massa en ∆t voor nodig. Hete koekenpan onder de kraan steken is wel slechtbijvoorbeeld, daar trekken ze krom van. Gietijzer zou in theorie kunnen barsten als het heel extreem is. Heb echter nog nooit gehoord dat het echt gebeurd is.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Nou, meer twee volle handen bevroren groenten direct in de lege koekenpan. Als er een handje in een volle pan gaat maak ik me nooit zo’n zorgen, maar hierbij begin ik te twijfelen. Goed om van iemand met vakkennis en ervaring te horen dat het idd zelden lijkt voor te komen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Heeft iemand suggesties voor eendefilet met huid? De kerst-delicatessen waren ernstig afgeprijsd dus er ligt nu goedkoop lekker vlees in de vriezer. Ik denk iets in de oven, zodat je een knapperig velletje krijgt, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Filet gooi ik altijd in een pan. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

Kokosmakronen met citroen en gember:

Ingrediënten:
300 gram geraspte kokos
300 gram suiker
6 eiwitten
Sap en schil van 1 citroen
Stukje gember, geraspt

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 175°c
Meng alle ingrediënten door elkaar
Maak hoopjes beslag op het bakpapier
Bak circa 20 minuten tot goudbruin
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Plaats reactie