Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Op verzoek hier ook.

Mirza ghasemi:
Een stuk of 6 aubergines (liefst op vuur/bbq, oven kan ook) zwart blakeren zodat het vruchtvlees gaar is. Knoflook (veel... een bol is minimaal, 2 kan als het kleintjes zijn) fijnhakken en langzaam in wat olie laten garen, kurkuma (theelepel met kop) erbij. 6 tot 8 grote goede rijpe tomaten in kwarten erbij. Laten bakken tot de tomaten uit elkaar vallen. Aubergines in lengte doorsnijden, vruchtvlees eruit lepelen. Fijnhakken. Meebakken met de knoflook/tomaten. Wordt een sauzig goedje. 4 el tomatenpuree erdoor. Peper en zout naar smaak. Paar eieren klutsen, veel kleine kuiltjes in de pan maken. In elk kuiltje ei gieten en gaar laten worden. Maar dat vind ik teveel gedoe. Een gebakken ei waarvan de dooier nog vloeibaar is doet het ook prima. Het is warm lekkerder dan gloeiend heet trouwens.

Alles wat over is, kan de vriezer in
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Mack »

Testing; one, two ...
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Pien »

Oooeh ben benieuwd
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Daantje »

De Shepherd's pie met kalkoen kip.

Officieel is het recept met kalkoen, maar ik heb het het altijd gemaakt met kippedijfilet. Dat is makkelijker te krijgen en volgens mij ook veel smaakvoller dan met kalkoen. Volgens het originele recept zou een vegetarische variant met tofu of vleesvervanger ook goed werken. Het resultaat is een stevige maaltijd met een sterke kruidige smaak, lekker voor als het guur en nat weer buiten is. Hieronder het recept met mijn notities in italics erbij.

Onderstaand recept komt voor mij uit op een grote ovenschaal vol, met 4 volwassen porties. Doordat het zoveel onderdelen zijn die je apart bereid en moet samenstellen trek ik voor de bereiding een hele middag uit.

Korstdeeg
Het korstdeeg kan je ook een dag van te voren maken, dan weet je zeker dat het voldoende gerust heeft. Of je kan kant-en-klaar korstdeeg uit de koeling halen bij de super. Dit soort shortcrust korstdegen is niet mijn sterkste kant, dus ik neem wat shortcuts. De bedoeling is dat je na het bakken een brosse vlokkerige deegkorst onder je pie hebt. Ik vervang daarom minstens de helft van het water door wodka: dan heb je genoeg vocht om een soepel deeg te kunnen kneden, terwijl de alcohol de glutenketens afbreekt. Ook gebruik meestal alleen margarine en geen boter in het deeg.


Ingrediënten
  • 375 gram bloem
  • 1¼ tl zout
  • 80 gram boter, koud en in blokjes
  • 170 gram margarine, koud en in blokjes
  • 180 ml ijswater
Bereiding
Meng bloem en zout in een kom.
Snijd de boter en margarine door de bloem tot grove meelstructuur.
Roer langzaam ijswater erdoorheen tot het deeg samenhangender wordt
Kneed tot alle bloem opgenomen is door boter en margarine. Het mag niet kleverig zijn.
Sla plat, verpak in folie en laat minstens een uur rusten in de koelkast.
Rol het deeg uit, bekleed de vorm en laat rusten in de koelkast.

Vulling
Ik gebruik in plaats van kalkoen dus kippendijfilets die ik van te voren bak met wat zout en peper. Pas na het bakken snijd ik ze in stukken. Snijd de kip en de groenten niet te fijn. Beetje herkenbaarheid is hier wel lekker. Verder houd ik van goed op smaak, dus een teentje knoflook extra en wat meer salie gaan er al snel in.

Ingrediënten
  • 5 eetlepels boter
  • 2 eetlepels olijfolie
  • ½ middel grote ui, in blokjes (gewoon een ui, grof gesnipperd)
  • 2 wortelen, in blokjes (niet al te grote winterpeen)
  • 2 stelen bleekselderij, in blokjes
  • 1 venkelknol, in blokjes, groene toppen fijngehakt
  • 2 tenen knoflook, geperst
  • 3 eetlepels bloem
  • 675 gaar kalkoen in stukjes (kippendijfilet)
  • 240 ml koksroom
  • 120 ml witte wijn (ik gebruik meestal sauvignon blanc, mag een stevige kruidige zijn.)
  • 2 theelepels verse tijm of 1 theelepel gedroogde (Engelse theelepels!)
  • 1 theelepel verse salie ½ theelepel gedroogde (Engelse theelpels! Mag wag meer zijn.)
  • 10 gram peterselie fijn gehakt (Liefst platte)
  • zout en peper naar smaak
Bereiding
Verwarm 2 eetlepels boter met olijf olie in koekenpan (neem een flinke braadpan, met alles bij elkaar is je koekenpan al snel te klein) met hoge rand. Voeg ui, wortel, bleekselderij, venkel en knoflook toe.
Bak circa 15 minuten tot de ui licht gekleurd en de groenten zacht zijn. Neem groenten uit de pan.
Maak een roux in de pan met de boter en bloem.
Doe de groenten terug in de pan en vermeng met de roux.
Voeg het vlees toe, samen met koksroom, wijn en kruiden en vermeng.
Laat 15 minuten pruttelen tot het mengsel dikker wordt.

Aardappelpuree
De aardappelpuree is niet heel bijzonder. Afhankelijk van wat je lekker vind kan je 'm grof laten, of heel fijn. Ik vind in dit geval een fijne het lekkerst en gebruik er een pureeknijper voor. - Zolang je er maar géén mixer in zet!

Ingrediënten
  • 900 gram aardappel (zachtkokend)
  • 180 ml room
  • 4 eetlepels boter
  • zout en peper naar smaak
Bereiding
Schil de aardappelen en snijd ze in blokken.
Kook de aardappelen gaar
Maak puree van aardappel, boter en room

Samenstellen shepherds pie
Ik werk altijd in één keer door. De ragout en puree zijn dus nog warm als het geheel de oven in gaat. Indien je alles af laat koelen heb je wellicht wat langer nodig voor alles voldoende warm is.

Verwarm de oven voor op 190°C.
Neem de deegbodem uit de koeling
Verdeel de vulling, strijk glad.
Verdeel de puree, strijk glad.
Bestrijk met losgeklopte eidooier (Dan krijg je echt die picture perfect goudgele korst.)
Bak 45 minuten tot goudbruin.
Doe ondertussen die enorme berg afwas die je hebt veroorzaakt met de voorbereidingen.
laat 20 minuten afkoelen voor serveren.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Jezebel
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 mei 2011, 08:32

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Jezebel »

Dat ziet er heel lekker uit Daantje! Voor hoeveel personen/porties is dit ongeveer?
There's a room inside your gut
close the door and keep it shut
let no daylight enter in
and the punishment begin

Maria Mena ~ Secrets
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Lijkt me superlekker! Zou het zonder korstdeeg ook lekker zijn? Bij mij wordt dat met iets vochtige erop sowieso zompig en dan ook jog een glutenvrije variant maken die qua structuur of smaak teveel afwijkt zou een ding zijn (nog afgezien van hoeveel werk het dan is).
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Recept linzenschotel "Shepherd's pie"

Ik weet niet van alles exact de hoeveelheden in grammen enzo. Het is oorspronkelijk een Marley Spoon recept en daarbij krijg je alles afgemeten en vermelden ze de hoeveelheden niet. Het luistert ook niet zo heel nauw, dus ik doe ook maar wat.

Ingrediënten:
voor 3 porties (of als je grote eters hebt voor 2)

- 2 á 3 zoete aardappels
- 1 blik tomatenblokjes (400g)
- 1 blik groene linzen (400g)
- 1 groentenbouillonblokje
- 1 of 2 stengels bleekselderij
- paar handjes babyspinazie (of kleingesneden gewone spinazie). Ongeveer 150 gram
- 1 ui
- verse of gedroogde tijm
- geraspte kaas (cheddar of parmezaan of gewoon belegen, whatever)
- worcestersaus (of als alternatief sojasaus. Nooit zelf geprobeerd overigens)
- boter

Bereiding:

Als je een oven hebt met veel opwarmtijd: verwarm de oven voor op 200 graden (hetelucht 220 graden). Ik doe het pas als ik de pie samenstel. Snelle oven ;)

Schil de zoete aardappelen en snijd ze in stukken. Breng in een kookpan water met een snufje zout aan de kook en kook de aardappelen in 10-15 minuten gaar. Giet de aardappelen af en doe ze terug in de pan

Snij de ui in dunne halve ringen. Ris de tijmblaadjes van de steeltjes als je verse gebruikt. Gooi de steeltjes weg. Snijd de bleekselderij in plakjes van een halve centimeter. Giet te linzen af en spoel ze af in een zeef.

Verhit een eetlepel olie in een koekenpan op middelhoog vuur en voeg de ui en bleekselderij toe. Ik doe vaak ook nog een kleingesneden teentje knoflook (everything's better with knoflook). Bak alles in een minuut of 5 op laag vuur tot de groenten zacht zijn. Voeg de tijm toe en bak 30s mee.

Doe dan de gehakte tomaten, en een verkruimeld bouillonblokje, 200ml water en 1tl suiker erbij, kook alles 8-10min op middellaag vuur tot de saus is ingekookt.

Voeg de worcestersaus (naar smaak, ik vind het echt lastig een hoeveelheid te noemen, 1,5 theelepel ofzo denk ik) en de linzen toe. Voeg handje voor handje de babyspinazie toe, kook ca. 2min totdat de spinazie is geslonken. Breng op smaak met peper en evt. meer worcestersaus.

Stamp de aardappelen samen met 1-2 eetlepels boter en eventueel wat water tot een gladde puree. Maak op smaak met peper en zout.

Verdeel het linzenmengsel over een ovenschaal (ik gebruik een ronde, beetje hoge, bij een grote rechthoekige heb je niet genoeg puree). Verdeel daarna de puree erover en strijk deze met een lepel glad. Bak de schotel ca. 3 minuten. Strooi dan de kaas over de ovenschotel en bak de schotel nog ca 5 minuten tot de kaas is gesmolten en goudbruin begint te kleuren.

Hoe lang het laatste duurt is een beetje afhankelijk van je oven en soort kaas. Het duurt bij ons meestal iets langer.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt ook lekker!
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Het WS receptentopic

Bericht door chell »

Ja, is heel lekker! Combi van zoet en zuur en kaas en njum! Hou ik van! En je kunt er ook nog wat restjes groente in kwijt als je die hebt. Een zielige wortel ofzo werkt prima.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Oeh, ga ik binnenkort proberen!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

De link naar de kip van Daantje zit er een pagina naast. Klinkt wel heel lekker! Ook eens proberen!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Voleuse »

Ja heel veel van de oude links zijn om de een of andere reden een pagina verschoven, ik denk dat er een keer een post is weggehaald oid. Maar ik had geen puf meer om al die links na te klikken en te corrigeren dus als je m niet kan vinden dan zit het recept wat je zoekt wss een pagina terug.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ok. :thumbsup: Works for me.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Het WS receptentopic

Bericht door juffie »

Jup, dat is het grote nadeel als we besluiten (bij heel hoge uitzondering!!!) om iemand volledig te verwijderen, incl alle posts. De leesbaarheid van het forum lijdt daar echt onder, en zoals nu blijkt ook de hotlinks. :(
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Crownless »

Ik heb de ingrediënten voor de linzen cottage pie in huis!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Plaats reactie