Het WS receptentopic

OT = Off Topic. Alles wat niets met BDSM te maken heeft dus...
Plaats reactie
CraZaay

Het WS receptentopic

Bericht door CraZaay »

murron schreef:whaaa maak jezelf tja siew Crazaay??? zo ja ..heb je dan recept voor mij? ik heb ooit het recept gehad ,maar ben het kwijt geraakt en het is zowww lekkerrrrr
Ik gebruik er een pakje marinadekruiden van de toko voor (waar ook de rode kleurstof al in zit), a 80 cent per twee zakjes :biggrin: Ze hebben precies hetzelfde merk ook bij de Makro en Sligro trouwens. Het is van Lobo en heet "roast red pork seasoning mix". Er zijn verschillende verpakkingsvarianten, maar ze lijken allemaal op deze:
Afbeelding

Simpelweg 1 zakje oplossen in 125ml water, vlees erin en 3-4 uur laten marineren (volgens het pakje, ik doe het liever iets langer). Ik heb vandaag hamlappen gebruikt, hou wel van een beetje vet, maar als het mager moet kun je ook varkensfricandeau gebruiken (of ook lekker: spareribs lossnijden en hierin marineren, doen ze in Thailand veel).

Oven voorverwarmen op 200 graden (hetelucht hier), het rooster zo hoog mogelijk in de oven plaatsen en het vlees verticaal ophangen (!!, ik doe het met bamboe sateprikkers). Dat zorgt ervoor dat het vet en vocht eraf loopt en niet op de bovenkant blijft liggen wanneer je het plat op een rooster legt. Een goeie 20 minuten laten hangen, klein beetje af laten koelen en schuin in plakjes snijden.

Smakelijk!
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

.. vreemd. zou toch zweren dat er nog een receptentopic was al na deze crash..
nou ja
:) hoe die dingen gaan .. je krijgt een boekje 'muffin recepten'
(waar dan ook baklava in staat vreemd genoeg)
en die recepten .. zijn wat merkwaardig. plus dat ze niet aansluiten op m'n voorraad
er 'moet' 85gr boter in.. er ligt nog 100. wat doe je met 15 gr boter..
dan 'moet'er 300ml creme fraiche in.. ah verkoopt (vandaag) alleen tinnetjes van 125...
en zo was er nog eea

dussss eigen recept:

225 gr zelfrijzend bakmeel
snufje gist, snufje zout (mespuntjeswerk)
25 gr cacao
85 gr capuccino chocola
100 gr wittechocola (met hazelnoot) (ah huismerk, verkruimelt nog lekker ook)
restje erg erg erg pure chocola
2 eieren
100 gr gesmolten boter
250 ml creme fraiche
85 gr suiker. (ik had half kristal, half witte basterd)

alles mengen .. kan met een vork (chocola verkruimelen of als bolletjes kopen) ... tot egale kleur.
dan verdelen over 12 muffin vormpjes

oven voorverwarmen op 200gr. muffins afbakken in 20 minuten .. evt warm serveren.

(in de muffins die ik op de Janna-meet bij me had zat 2x 100 gram milka chocola, 1 reep wit, 1 reep melk . .. en daar zat turkse yoghurt in ipv creme fraiche .. recepten zijn er om misbruikt te worden natuurlijk)

resultaat eerste keer: achter de courtesy link
;) 's morgen vroeg al gebombardeerd worden met chocaholix... lijkt me èrg sadistisch
(bovenstaand recept was eerder gepost op een livejournal community)
~\v/~
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Het WS receptentopic

Bericht door puppie »

Zien er lekker uit, die muffins! :icon_biggrin:
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het WS receptentopic

Bericht door tessie »

Atkinstaart (ongeveer 4 personen)

1 courgette
1 bakje champignons
3 tomaten
4 eieren
300 gram kipfilet
200 ml creme fraiche
200 gram geraspte oude kaas
100 gram geraspte belegen kaas
3 teentjes knoflook
oregano
thijm
bonenkruid
paprikapoeder
cayennepeper
zout
peper

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snij de kipfilet in blokjes en bak ze aan in olijfolie.
Ondertussen champignons in kwarten snijden en de courgette met een kaasschaaf in dunne plakjes snijden.
Voeg de champignons toe aan de kipfilet, peper en zout toevoegen en de champignons even laten bakken tot ze slinken.
Voeg daarna de courgette toe en bak deze ook even aan. Voeg vervolgens naar smaak de kruiden toe en pers 2 teentjes knoflook en voeg deze ook toe.

Mix in een schaal de eieren en de creme fraiche en klop licht schuimig. Peper en zout toevoegen en eventueel nog wat kruiden en een geperst teentje knoflook.

Laat de groenten en kip een beetje afkoelen en doe ze vervolgens in een ingevette ovenschaal.
Meng de oude kaas er doorheen.
Giet het eiermengsel eroverheen.
Strooi nu de belegen kaas eroverheen.

Doe de schaal in de oven en bak voor ongeveer 20 minuten. Test met een vork voorzichtig of de taart gaar is. De bovenkant is dan stevig.

Je kan ook de schaal met bladerdeeg blekleden. Erg lekker, maar dan is het geen Atkinstaart meer natuurlijk :clown:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Het WS receptentopic

Bericht door pluis »

Vruchtenlasagna basics:
Lasagnabladen
Tomaten (4-6)
Ui (wit, groot)
Knoflook (4 of 5 teentjes)
Gele paprika
Perzik (uit blik)
Ananas (uit blik, maar wel op sap)
Bananen 2 (mag best beetje overrijp)
Mozzarella (2 bollen)
Oude kaas (300 gram, geraspt)
Sambal (twee theelepels, ofzo)
Oregano/ basilicum

(en/ of-jes)
Wortel (peen au jullienne of zelf klein snijden, ben ik dol op)
Mais
Prei (doet JJV vaak)
Cayennepeper+ kaneel (ter vervanging van de sambal)
Feta (aanvulling of vervanging van een deel van de mozzarella.. vooral als je ook de cayennepeper + kaneel gebruikt)


Ik hak altijd alle groenten in de pan (te beginnen met uit tomaat en de evt wortel) en laat dat lekker tot ‘prut’ verworden.. scheutje ananassap erbij is lekker, de rest gewoon zelf opdrinken. Kunt ook de ananas ook apart houden.
Laagjes maken. Als je de ananas apart gehouden hebt, daar apart laagje van maken. Mozzarella (en evt feta) in het midden, plus wat oude kaas. De rest van de oude kaas bovenop.

Drie kwartier in de oven does the trick.
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

eerder gepost in livejournal

maar voor de pindakaas liefhebbers:
(gevonden in een Vietnamees kookboek. te heb bij de wereldwinke/fairtrade shop)

Spinazie met pindasaus (voor 4 personen)

ingrediënten:
750 gr. waterspinazie of gewone spinazie
(de toko keek MIJ aan alsof ik om brandend water vroeg, dus stick to the.. regular.. of gebruik wilde spinazie als dat te krijgen is)
2 teentjes knoflook
3 lente uitjes in ringen
50 gr pinda's, fijngestampt
olie
zout peper
takjes koriander als garnering

pindasaus:
75ml gladde pindakaas
100 ml kokos melk
1 ½ el suiker
75 ml zoete chilisaus
2 tl limoensap
75 ml bouillon

pindasaus ingrediënten doorelkaar roeren en langzaam aan de kook brengen

de spinazie 'blancheren' (kokend water erover tot't slap is, dan blussen met koud water)
goed laten uitlekken
knoflook en de lente uitjes 'fruiten' (dit deel vind ik wat wonderlijk en heb dan ook alleen de knoflook gefruit.. lenteuitjes na de spinazie toegevoegd)
gestampte pinda's en de spinazie toevoegen
en even roerbakken
op smaak brengen met de peper&zout .. garneren met takje koriander


ik heb't geserveerd met sateh en mie
maar eeh
da's natuurlijk aan ieder voor zich
~\v/~
colet

Re: Het WS receptentopic

Bericht door colet »

Ik zal eens zoeken, want heb óók een onwijs lekker pindakaasrecept!!
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: Het WS receptentopic

Bericht door JJV »

zit daar een scene in dat meerdere heren t van colet aflikken?
~\v/~
colet

Re: Het WS receptentopic

Bericht door colet »

ehm JJV, je gaat off-to....Ohja, 'ze' zijn weg!!

Aflikken van mij...meerdere keren.....eh..Heren :oops:.....Ik voorzie wat kleine ongemakken waar ik zo snel geen oplossing voor heb.
- produkt is meestal heet als je het wil eten --->niet fijn op mijn huid
- ik heb een vermoeden dat die pindakaas in je porien trekt ---> nog dagenlang de lucht van pindakaas aan je lijf
- " " ---> nog dagenlang pindakaas 'zweet"
- " " ---> nog dagenlang een vette waas over haar huid heeft

Pluspunten:
- scheelt zonnenbankkuurtje
- mmmmmm heren (meervoud zei je he?) die aan mij likken..... :hypocrite: heavenly

*gaat recept zoeken wat goed te smeren én te likken is*
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

niiiiiijjjjjjjjn!!!

Mijn pepernoten zijn peperstenen geworden! :shock: Wat heb ik verkeerd gedaan? :(
fantashe

Re: Het WS receptentopic

Bericht door fantashe »

Terug naar de pindakaas: Recept voor Oosterse kippensoep.

kippenbouillon of basis voor kippensoep
2 kipfilets
1 zak oosterse (wok)groenten
1 1/2 liter water
2 eetlepels pindakaas
1 a 2 theelepels sambal
gebakken uitjes (van die kant en klare)

Bouillon en water opzetten
kipfilet in kleine blokjes erbij
groenten erbij (afhankelijk van hoe knapperig je de groente wilt eerder of later toevoegen)
Als het kookt, pindakaas en sambal erbij
Even laten doorkoken. Klaar.
Pas na het opscheppen wat uitjes erover.
nijntje

Re: Het WS receptentopic

Bericht door nijntje »

kitten schreef:niiiiiijjjjjjjjn!!!

Mijn pepernoten zijn peperstenen geworden! :shock: Wat heb ik verkeerd gedaan? :(
Waarschijnlijk heb je ze dan te lang in de oven gehad. Was bij mijn eerste batch ook een probleem. Dan lijken ze goed, maar na afkoelen zijn ze te hard. Iets korter in de oven was voor mij de oplossing. Dat blijven ze taai..... Gewoon opnieuw proberen maar dan korter bakken dus. ;)

Oh, en als ik het niet vergeet zal ik dinsdag m'n foe yong hai recept erop gooien.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

:static: Danku!! Dan ga ik gewoon uhm.... kerstpepernoten bakken! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het WS receptentopic

Bericht door Ravelijne »

Net zo lekker venkel klaargemaakt! Had ik dit recept maar gehad toen ik (jaaaaaaaren geleden) een eko-groente abonnement had, waar in het juiste seizoen bijna elke week wel venkel in zat. :roll:

Men neme een venkelknol, spoelt die schoon en snijdt daar de groene steel-met-blad vanaf (kan evt. ergens anders voor gebruikt worden). Verwijder ook de buitenste lagen, als die beschadigd zijn en het lelijke stukje aan de onderkant. Snijd de knol van boven naar beneden in zessen zodat de partjes aan elkaar blijven zitten bij het stronkje.

Pers wat knoflook en stop het tussen de laagjes venkel. Smeer de parten in met olijfolie en strooi er naar smaak peper en zout over. Losjes inpakken in een aluminiumfolie pakketje wat je aan de randen twee keer dichtvouwt, dan in de oven op ongeveer 200 graden. Na een kwartiertje voorzichtig een hoekje losvouwen en even testen met een vork. Als de venkel nog niet zacht is, mag het nog een tien minuutjes á een kwartiertje in de oven.

Uitpakken en smullen! Ik heb het fijngesneden om door een rijst-met-groenten-ding te doen, maar kan ook absoluut op zichzelf staan. Eet smakelijk!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het WS receptentopic

Bericht door kitten »

Ik wilde een pasta salade maken (sjiek kersteten doen we morgen wel)

Wat kan ik daar in doen als sausje, behalve gewoon slasaus? Iets wat zelf te maken is bijvoorbeeld...? Hoe doen jullie dat?
Plaats reactie