Budgetteren: YNAB.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Waar zie ik de transacties die ik al gemaakt heb? Ik heb een verschil van exact één transactie, ik vermoed dat ik hem dubbel heb ingevoerd.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Op de website als je op all accounts klikt, of per bankrekening. App idem, allen kom je via accounts pas bij de individuele accounts.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Gevonden. En wat doet "cleared"?
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Cleared is dat je soort van bevestigd dat je dat ook echt hebt uitgegeven. Een teurgkerende transactie bijvoorbeeld staat altijd uncleared. Hij wordt dan wel al meegerekend, maar je moet nog wel even bevestigen dat het afgeschreven is (handig als de datum wel eens wisselt)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Cleared is volgens mij een overblijfsel van een betaalsysteem gebaseerd op cheques (die in de VS nog gebruikelijk zijn). Als je de cheque uitschrijft is de betaling 'uncleared' tot je van je bank bevestiging krijgt dat de cheque verwerkt is.

Wat internationalisering betreft kan YNAB nog wel wat verbeteren.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ok, dus al die pintransacties moet ik gewoon op cleared zetten?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Yep! Doe ik ook altijd meteen.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Daantje »

Betaaldag! Budgetdag! Ik heb vanmorgen gelijk maar mijn ynab bijgewerkt met salaris en budget voor vaste lasten en boodschappen. Ik ben benieuwd of mijn schattingen een beetje kloppen. Ik schrok al een beetje van wat ik op mijn vingers tellend zo ongeveer uitgeef aan koffie en eten onderweg. Dat zijn van die kleine bedragen steeds, maar over een maand tikt dat toch best aan.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Ik hou van betaaldag :D

Koffie onderweg enzo tikt inderdaad flink aan! Daar ben ik ook wel eens heel hard van geschrokken.

Ik zit er momenteel steeds keihard naast qua schatting hoeveel benzine we uitgeven. Sowieso zijn de prijzen weer flink gestegen, maar er is elke maand ook ineens wel weer iets waarbij we ver rijden en zo maar een extra tank gebruiken. Help me herinneren dat ik dat bij de volgende payday toch wat hoger inschat. En dat we mensen wat vaker naar ons laten komen, want als we over de 20.000 km heen gaan moeten we ook kilometers gaan lappen 8-)
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Yay YNAB day! Yay voor overzicht, Daantje! Weird om het allemaal echt op een rijtje te hebben, hè?

Ik kreeg van de week een incidenteel bedragje binnen wat ik vergeten was. Zo blij dat ik mocht YNABen. :D Ook blij dat ik nu ‘lekker’ de eigen bijdrage zorg al gedekt heb. In plaats van teleurgesteld dat ik het niet aan iets ‘leuks’ kan uitgeven. En het precieze openstaande bedrag van de eigen bijdrage staat netjes ingegeven in YNAB. What is happening to me?! :shock: :lol:

@chell Vast een goal instellen voor benzine? Dan kun je het niet meer vergeten.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door chell »

Hebben jullie er overigens allemaal al aan gedacht om te budgetteren voor sinterklaas- en/of kerstkadootjes. En voor een eventueel kerstdiner.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Yep! Drie maanden geleden beginnen met sparen en gisteren Kerstcadeautjes besteld op aliexpress. Echt, zo trots op mezelf. :D Nou alleen nog hopen dat ze er op tijd zijn.

Kerstdiner is een goeie. Ik denk dat we zoals altijd een beetje gaan kijken naar last minute afgeprijsd spul en niet speciaal heel veel extra geld uitgeven. Hooguit de rest van de maand extra zuinig doen of zo.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

@Tessie Was jij nog met YNAB begonnen met variabele inkomsten? Qua ervaringen delen: ik heb een YNAB budget gemaakt voor mijn zaak en tot nu toe ben ik er erg blij mee. Ik twijfelde eerst nog, want ik kan de rekeningen niet koppelen en ik heb natuurlijk nog niet zoveel overschrijvingen maar om ze nou allemaal met de hand in te voeren leek me mogelijk te veel werk. Maar... Het is het absoluut waard! Ook al heb ik in Moneybird goeie overzichten (balans, resultatenrekening, BTW, etc.), het is echt de moeite om ook een budget te hebben.

Het is ideaal om het overzicht te hebben. Het is toch erg makkelijk om bij een wat grotere betaling te denken 'oh, hier kan ik x of y van doen' (website, visitekaartjes, sales workshop etc.), maar nu kan ik precies zien hoe ik er voor sta en welke uitgaven ook werkelijk gedekt zijn. Ik heb spaardoelen aangemaakt voor jaarlijkse kosten, hoewel ik daar ook volgend jaar sneller voor kan sparen, als ik waarschijnlijk meer klanten heb. Maar ik moet ook vast reserveren voor de boekhouder voor inkomstenbelasting, en dat moet ik eerder bij elkaar hebben.

Ik heb mijn KNAB rekening en mijn zakelijke PayPal er in staan als gewone rekeningen, en mijn privé stortingen en onttrekkingen heb ik erin gezet als credit card. Want soms schiet ik dingen voor uit mijn privé geld (als ik het zakelijk nog niet had, of als het van een credit card betaald moest worden want ik kan nog geen credit card aanvragen op de zakelijke rekening). Maar die privé 'stortingen' moeten uiteindelijk allemaal terugbetaald worden, dus dat heb ik er in gezet als een 'line of credit', zodat ik precies blijf zien wat ik mezelf schuldig ben. Dat is nu echt de sluitpost: dat komt na de andere kosten. Maar het is wel heel fijn om precies te zien wat ik per maand aan mezelf terug kan betalen.

Het valt me alleszins mee hoeveel werk het is om transacties erin te zetten, en ik denk dat het me uiteindelijk ontzettend veel werk scheelt omdat ik als ik wil weten of ik iets kan doen niet hoef te gaan rekenen. Ik kan het meteen zien. Daardoor kan ik dus ook betere beslissingen maken en geen stress over of ik deze maand al mijn kosten heb gedekt of niet want ik weet het gewoon al.

Als straks een groter deel van mijn inkomen uit de zaak komt (en mijn vaste inkomen langzaam wegvalt) denk ik dat ik er in mijn privé budget ook heel veel plezier van ga hebben!

Edit: En het BTW bedrag heb ik nu gebaseerd op vorig kwartaal en dan iets ruimer genomen, maar ik check af en toe in Moneybird of het nog steeds ongeveer klopt.
Laatst gewijzigd door Ravelijne op 20 nov 2018, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door Ravelijne »

Oh, en nog een YNAB handigheidje (wat misschien iedereen behalve ik al deed :D ): als ik voor de kassa moet wachten, ben ik meestal wat op mijn foon aan het kijken. Nu vul ik dan vast de transactie info behalve het bedrag in de app in. Dan hoef ik nadat ik afgerekend heb alleen het bedrag nog toe te voegen en dan ben ik klaar. YNAB optimal workflow! :D
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Budgetteren: YNAB.

Bericht door kitten »

Ik krijg het niet onder de knie. Ik vind het veel gedoe en heb nog steeds niet het gevoel overzicht te hebben...
Plaats reactie