De wondere wereld der mobiele techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Ravelijne »

@kitten Oeh, kun je daar iets meer over vertellen? We zijn bezig met de structuur en aan de ene kant willen we het simpel houden (Tessie vroeg om 2 lijsten, alleen 'vandaag' en 'morgen') maar ergens is het ook wel fijn om je 'Master List' nog een beetje te kunnen ordenen.

Als ik naar mijn eigen To Do lijst van het afgelopen jaar kijk dan staat daar op 'verhuizen naar Belgie', 'opleiding afronden', 'Eigen Praktijk Opzetten', met daaronder allerlei kopjes zoals bij Verhuizen o.a. 'inschrijven', 'auto export/import', etc. 'App' stond er ook op, maar die stond dus een jaar in de wacht, vanwege die andere projecten. En dan heb je ook nog je losse klusjes en je huishoudelijke dingen.

Teveel laagjes en je kunt niks terugvinden, te weinig en het is één grote lijst waar je ook niks meer in terug kunt vinden. Dus daar zijn we nog wat naar aan het kijken. Voorbeelden van hoe jullie het in het echt oplossen (ook in de combi online/papier) zijn welkom.

@Bitemarks Indeed! :) Er was ook gisteren en vandaag nog Chai-van-Rho over, dus ik voel me verwend. :)
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

Ik zat laatst te denken: volgens mij moet een Ynab-achtige aanpak ook wel werken. Dat je niet klussen plant zoals 'woonkamer stofzuigen', maar 'ik wil deze week zoveel tijd besteden aan ...'
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Ravelijne »

Ha! Great Minds Think Alike. :) We hebben ook veel naar YNAB gekeken, idd. Het verschil met budgetteren is dat van je expected kosten het merendeel een vaste kost is en een deel maar variabel (naast de onverwachte kosten die per definitie variabel zijn). Time management is makkelijker naarmate je goed kunt inschatten hoeveel uur je precies voor een klus moet uittrekken, maar dat wil nog wel eens moeilijk in te schatten zijn. Maar we zitten zeker te kijken naar een visueel overzichtje van je dag waar je weet wat er naast je vaste dingen (eten, slapen, etc.) en afspraken-op-een-vaste-tijd überhaupt aan uren over is zodat je goed kunt zien 'ik heb nu zoveel tijd dus wat kies ik van mijn lijstje om in die tijd te doen?'
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door kitten »

Oooooh Dacrael had daar ooit een systeem voor uitgelegd. Even denken of ik het nog weet. Je tekent een groot kruis, zodat je dan 4 kwadranten krijgt. Een x-as en een y-as. De x-as is belangrijkheid, hoe belangrijk vind je het todo puntje. De y-as is uhm... tijd. Deadline. Wanneer MOET het echt af zijn? En elk todo punt plaats je op die grafiek, hoog als het heel binnenkort af moet, laag als het niks uit maakt wanneer het af komt. Ver naar links als het je eigenlijk weinig boeit, ver naar rechts als het de wereld betekent voor je. En alles in het kwadrant linksonder waren punten die je eigenlijk wel weg kon strepen. Niet belangrijk, geen deadline, dus ja, heel eerlijk: die ga je toch nooit doen. En rechtsboven staan de belangrijkste, die moeten bovenaan je lijst komen.

Misschien kun je dat systeem vertalen in de app, want het was wel heel inzichtelijk.

En verder hielp het mij ook heel erg om tijd toe te kennen, evt opbreken in kleinere taken en dat tijd aan toekennen. Brief op de bus doen: 15 minuten. Envelop schrijven en postzegel zoeken 5, naar brievenbus wandelen 10. Op die manier werken hielp mij in te zien dat de 17 punten op mijn vandaag-lijstje 27 uur zouden kosten en dus nooit in één dag zouden passen. Inderdaad het ynab principe: op is op!

Wat ik nu doe is ehm... Ja ik doe maar wat eigenlijk. Maar door mijn to do lijst in het boek te schrijven ipv op een blocnote, raak ik ze niet kwijt. Ik streep door en als het te onoverzichtelijk wordt, sla ik de bladzijde om, schrijf de nog openstaande punten over en begin opnieuw. Maar de grote kracht is het niet weggooien. Voorheen had ik wel 5 blocnotes en kwam ik soms halve lijstjes tegen van jaren geleden... De Trello app gebruik ik vooral voor grote en lange termijn todos.

Owh, da's mijn suggestie voor de naam van jullie app: Todos. Zonder apostroph. :mrgreen:
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door eireann »

Ja! Het te doen lijst boek en af en toe omslaan en opnieuw opschrijven. Als je iets dan al 8 keer hebt overgeschreven kan je t ook wel uit je hoofd zetten.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Voleuse »

Het bulletjournal-principe werkt ook een beetje zoals kitten zegt. Je maakt een lijstje en als er een punt niet af komt, dan schuif je het door of streep je het weg.
Maar de kracht van bulletjournalling is vooral dat je zelf kan kiezen wat werkt voor je. Sommige mensen hebben een hele kalender in hun bujo, maar ik heb dat liever digitaal dus dat sla ik altijd over. Ik vind het bijvoorbeeld wel fijn om een gratitude journal bij te houden dus daar reserveer ik dan wel een pagina voor. Sommige mensen versieren het helemaal niet, ik word daar vrolijk van. Misschien is dat voor een app ook handig, dat je verschillende opties hebt. Maar ik zou denk ik nooit een app gebruiken omdat ik het liever op een echt tastbaar papier heb.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Ravelijne »

@kitten Dat schema doet me denken aan een Eisenhower Square, met boven de streep 'urgent' en onder de streep 'niet-urgent' en dan links 'niet belangrijk' en rechts 'belangrijk'. Alles in het vakje niet urgent en niet belangrijk kun je meteen wegstrepen en dan kom je er meestal achter dat niet heel belangrijke maar wel urgente dingen je dag in beslag nemen, terwijl de belangrijke dingen zonder deadline blijven liggen.

Grappig dat je je Master List in Trello hebt en dan de dagelijkse list op papier, ik had het me precies andersom voorgesteld. :D

@Voleuse Dat is idd één van de dingen waar we keuzes in moeten maken. Aan de ene kant voor zoveel mogelijk mensen handig, aan de andere kant kun je beter iets maken wat 'zichzelf' is maar niet voor iederéén werkt dan iets wat zoveel opties heeft dat je er niet meer uit komt.

Op papier is ook prettig, maar ik wordt helemaal gek van telkens dingen overschrijven, dus ik probeer toch altijd weer een app te vinden. :D
Gebruikersavatar
lunaaa
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 aug 2009, 19:01
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door lunaaa »

Wat ik fijn zou vinden is als je tags aan taken kan geven. Zodat je zeg maar één 'master-to-do-list' hebt, maar dat je ook heel makkelijk kan filteren op studie/huishouden/whatever door de betreffende tag aan te klikken.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Ik mag over elf dagen eindelijk een nieuwe mobiel, yay!

Nu twijfel ik nog een beetje welke ik zal kiezen. Ik wil er vooral één die eigenlijk gewoon de beste camera heeft. Dus ik kom steeds uit bij Huawei. (als iemand een andere suggestie heeft voor een telefoon met super goede camera... let me know!)

Maar degene die mijn voorkeur heeft (de P30 Pro) heeft zo'n gebogen scherm. En nu vraag ik me dus af of dat niet heel makkelijk stuk gaat. Ik weet niet eens zeker of je er zo'n screencover overheen kan doen (want gebogen, want vingerafdrukscanner in het scherm, want het scherm vibreert om geluid te produceren) en ik laat mijn telefoon gewoon echt best wel vaak vallen. Als in in elk geval wel één keer per week. En dat is als ik er echt voorzichtig mee doe. Ik weet niet hoe het komt, want er zijn echt zat mensen die hun telefoon echt (zo goed als) nooit laten vallen. En ik dus wel. Maar aangezien ik niet denk dat dat gaat veranderen, wil ik wel een telefoon die niet gelijk stuk is als 'ie een keer (of tien) valt...
Heeft iemand hier iets nuttigs over te zeggen?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Ravelijne »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar van de week iemand die er zo ééntje had horen zeggen dat ze moeite hadden om een passende screen protecter te vinden. Ik geloof dat bij degene die ze geprobeerd hadden het randje van het scherm niet meer touch-gevoelig was en dus niet meer zo goed werkte met het één of het ander. Maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar mijn 'bron' is, of dat ze gewoon niet goed hebben gezocht.
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door leonietje »

Clearplex op je scherm laten zetten! Kost 20 euro maar werkt zelfs met ultrasone vingerafdrukscanner en omdat het zo dun is plak je het ook mooi om de gebogen randen. En beschermd echt super goed. ze zijn vanuit Clearplex Amerika in mijn vestiging geweest met het voltallige management omdat wij er zo bizar veel plakken. En er met zn alle zo achter het product staan. Krasjes en butsjes in je clearplex door lange nagels zie je wel beter dan bij glas dat is het enige nadeel. Maar bij mij en mn klanten echt niks anders meer dan clearplex! Vanaf volgende week komt er een nieuwe matte variant waarbij dat "probleem" verholpen zou moeten zijn. Maar die zijn we in onze vestiging nog aan het testen op demo telefoons dus daar heb ik nog geen oordeel over. En ik garandeer niet dat je scherm nooit stuk gaat. Maar het helpt wel echt goed. Op youtube staan ook veel filmpjes met auto ruiten die ze inslaan en met een geweer schieten op telefoons enzo. We hebben in mijn winkel een keer een iphone gehad die alle hoeken van het pand heeft gezien waar we op een gegeven moment de accu maar uit gesloopt hebben omdat we bang waren dat ie zou gaan ontploffen. En dat het complete scherm los kwam van de iphone. Maar het glas brak niet. Wel ook advies om er een goed hoesje omheen te doen voor de hoeken van je toestel.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Wow, dat klinkt echt als iets wat ik nodig heb. Maar ik heb er dus nog nooit van gehoord. Dat moet je dus laten doen? En waar kan ik dat dan laten doen? En als dat stuk gaat, kan het er net als een gewone screen protector dan vanaf en dat ze er een nieuwe weer op plakken?
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door leonietje »

Ja die folie kan er gewoon weer zonder problemen afgehaald worden. Het wordt erop gezet met een speciale spray dus zelf doen kan niet. De eerste dagen zie je de spray nog wel zitten omdat het ff goed moet drogen. Dat is heel normaal. Maar het trekt vanzelf mooi strak. En het is oa bij Mediamarkt te laten zetten. En vraag ff bij jou in de buurt of je garantie krijgt op het plakken. Wij geven namelijk 30 dagen garantie op het plakken zelf. Wat inhoud dat je terug mag komen als ie scheef zit of als blijkt dat er toch nog een stofje onder zit of als er een lelijk plekje van de spray overblijft. Maar ik weet niet of ze dat overal doen.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Oke, top zeg! Dankjewel voor je uitleg, hier heb ik heeeeel veel aan!!
leonietje
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 aug 2009, 21:35
Locatie: Niet meer op de zeebodem

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door leonietje »

En kijk ff na of je goed verzekerd bent want een nieuw scherm is echt heel erg duur! En ik weet niet welke provider je hebt maar de p30 pro is met heel veel abo's op dit moment ook een stuk goedkoper. Als je hem wel gaat koppelen maar direct wil afbetalen zodat je geen bkr registratie krijgt kan je toestel op dit moment krijgen voor ongeveer 650 euro ipv 1000 wat ie los kost. (Ook verkrijgbaar bij mm)
Plaats reactie