De wondere wereld der mobiele techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
perman
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009, 17:43

De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door perman »

Althans daar wil ik wel eens nader kennis mee maken.
Ik maak op het ogenblik nog gebruik van een mobiele telefoon waarmee je voornamelijk kunt, ehh, bellen. SMS is volledig langs mij heen gegaan vanwege veel te veel gepiel maar van directe connectiviteit met de grote Internets zie ik dan weer wel voordelen.
Nu lees ik best wel graag specs van allerlei telefoonhardware maar uiteindelijk haal je daar geen gebruikerservaringen uit, en zeker niet wat nou wel en niet handig is.
Toevallig blijkt dat er op dit fijne forum een groot aantal leden die juist met hun mobiele device webbrowsen, mailen en msn'en. Dus waarom het niet hier voorleggen?

dus, geachte medeforummer, wat voor telefoon heb je en waarom? Wat is nou echt handig en wat is eigenlijk verkopersbullshit?
.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Mack »

Ik gebruik een iPhone.

De voordelen zijn voor mij:
Een behoorlijk intuïtive interface.
Een aantal erg handige programmaatjes.
Een erg simpele en soepele integratie met de rest van mijn (Apple) workflow.

De nadelen:
T-mobile is niet altijd de beste provider.
Je zit er twee jaar aan vast.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door kitten »

Ik heb graag een mobiel met mini-USB aansluiting, omdat ik daar veel kabeltjes voor heb, omdat die aansluiting ook zit op mijn fotocamera's, mijn navigatie, mijn externe HDD, het digitale fotoframe van mijn ouders en ik vergeet volgens mij nog wat...

En verder vind ik een qwerty toetesnbordje een must, maar ik hoor ook veel mensen die dat niet gebruiken, omdat ze het te klein vinden.
Gebruikersavatar
Heerscher-vd-nacht
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:21
Locatie: Troetelbeer vd Nacht

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Heerscher-vd-nacht »

Het exclusiviteitscontract met T-Mob loopt dit jaar af. Binnenkort is de iPhone icm een KPN abbo te krijgen. Geruchten uit de markt gaan dat Vodafone 'm binnenkort ook heeft, Vodafone heeft wel een erg aantrekkelijk sim-only-abbo voor de iPhone, de Super-SIM.

Nadeel van de iPhone is de gebrekkige SMS functionaliteit, maar daar maakte je toch al geen gebruik van.
Penny: "Where are you going?"
Sheldon: "wherever the music takes me, kitten."
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door eireann »

Ik vind de SMS juist superhandig in de iPhone.

Ik ben fan, maar er zijn zeker ook andere fijne apparaten op de markt, Als je weet welke functionaliteiten je wilt zou ik eens in de winkel een paar opties in je hand houden. Zien wat er bevalt :) !
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
JJV
Berichten: 268
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:16
Locatie: amsterdam

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door JJV »

nokia e75, maar loop er (misschien door thmobile) af en toe stevig op te vloeken.

groot pre (en aanschafreden) t qwerty bord.. Ik wilde geen touchscreen.. Wegens rare spookbel ervaringen met een vorige foon.
..de e75 belde me overigns ook spontaan door gefrot met t koptelefoon kabeltje..
en ik vraag me af f andere foons beter hun wachtwoorden onthouden.. Wat samen met de verbinding soms razend irritant is.

Sinds kort een power pack gekocht trouwens.. Want retourtje groningen asdam trekt de batterij niet. (ebruik inet en mp3 onderweg)
~\v/~
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

Mobiele post, vanaf mijn G1. Ik heb dus een t-mobile (HTC) toestel met google android als software. Ben er erg tevreden over. Behalve de levensduur van de accu, die is net als met de meeste smartphones gewoon snel leeg. Ik laad mijn toestel dagelijks op. Je kan de accuduur overigens oprekken door niet te internetten en de synchronisatie uit te schakelen, dan gaat een lading een dag of 4 mee.

De android interface is duidelijk en eenvoudig. Goede intrtegatie van onderdelen en lekker snel. In tegenstelling tot mijn vorige toestel die op Windows Mobile draaide, dat was in essentie niet veel meer dan Win 95 met een telefoonfunctie erin gekwakt. Ik heb op android zelden vastlopers, in een jaar tijd op een hand te tellen. Het softwarepakket mag wat uitgebreider, standaard zit er geen pdf lezer of een simpele tekst editor in. Maar is veel gratis (open source) software te downloaden.

Wat ik erg handig vind is de intergratie met gmail. Uiteraard kan je je e-mail lezen en beantwoorden. Maar ook de agenda's zijn met elkaar verbonden. Voor het eerst dat ik mijn agenda in mijn telefoon echt gebruik, omdat ik zowel op iedere pc met internet als op mijn telefoon erin kan. Android synchroniseert wel continue met gmail voor e-mails en updates. Dat kost energie, maar je kan dit makkelijk in en uitschakelen als dat gewenst is. Dataroaming staat standaard uit, zonder actieve acties geen bizarre telefoonrekeningen voor gegevensverkeer in het buitenland. Neem met een android toestel wel een goed passend data abonnement, want er gaat veel data heen en weer.

Ik surf mobiel vrij eenvoudig. Relatief klein scherm en niet al te snelle verbinding. Waar beschikbaar geef ik ook de voorkeur aan lichtere mobiele versies van sites. Maar gewone html en php fora draaien prima. Evenals applicaties als google maps (met gps handig in de stad) en youtube. Alleen flash werkt niet, iig niet standaard. Maar voor dat soort zaken wil ik mijn mobiel internet niet gebruiken. Daar is mijn verbinding ook wat langzaam voor. Breedband heb ik thuis. Onderweg is het voor fora lezen, e-mails beantwoorden de trein tijden checken en adressen vinden en me er met de gps een weg naar toe te vinden.

T-mobile heeft twee soorten internet. Gewoon en extra snel. Allebei is het ongelimiteerd (zonder fair use policy) maar de snelle wordt na een x aantal gb's afgetopt op de snelheid van het gewone. Ik vind de extrasnelheid ook geen meerwaarde hebben, kom vaak genoeg op plekken waar geen snelle 3G dekking is, maar enkel langzaam GPRS.

Ik geef zelf de voorkeur aan een toestel met een volwaardig toetsenbord. Software matige dingen op een touchscreen vind ik niks. Als je een flinke post wil tikken gaat dat met twee duimen en echte knopjes toch sneller. Een gewoon nummeriek cijferblok om telefoonnummers te draaien werkt wel prettig op scherm.

Wat abonnementen betreft: ik geef de voorkeur aan jaarcontracten. Houd er niet van 2 jaar ergens aan vast te zitten. Wil toch graag zo af en toe eens wat nieuws, al overweeg ik nog een poosje sim-only te gaan en mijn maandbedrag een tandje lager te zetten. Huidig toestel bevalt nog steeds prima. Als ik dan een nieuwcontract aanga met toestel erbij dan heb ik liever eenmalig een kleine bijbetaling of niet het allernieuwste toestel dan twee jaar met veel te duur maandbedrag te klooien.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door kitten »

fixertje schreef:Wat ik erg handig vind is de intergratie met gmail. Uiteraard kan je je e-mail lezen en beantwoorden. Maar ook de agenda's zijn met elkaar verbonden. Voor het eerst dat ik mijn agenda in mijn telefoon echt gebruik, omdat ik zowel op iedere pc met internet als op mijn telefoon erin kan.
Oeh! Weet jij of de HTC Touch pro2 dat ook kan? :icon_biggrin:
fixertje schreef:T-mobile heeft twee soorten internet. Gewoon en extra snel. Allebei is het ongelimiteerd (zonder fair use policy) maar de snelle wordt na een x aantal gb's afgetopt op de snelheid van het gewone. Ik vind de extrasnelheid ook geen meerwaarde hebben, kom vaak genoeg op plekken waar geen snelle 3G dekking is, maar enkel langzaam GPRS.
Dat is die van 10 versus 15 euro toch? Jij zegt dat die van 15 euro niet veel slechter is dan die van 10? De moeite van die 5 euro niet waard?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

Als de HTC touch pro op Android draait wel. Er zijn wel verschillende versies van Android in omloop. Ik heb de google original maar diverse producenten gebruiken android als basis om een eigen interface te maken. Als er "with google" bij staat kan het zowiezo dan heb je namelijk de pure android. Bij ingebruikname moest ik mijn toestel ook koppelen aan mijn g-mail account. Je kan ook nog andere e-mail accounts gebruiken, zoals iedere smartphone dat doet.

De 5 euro extra per maand voor sneller internet vind ik het niet waard. Genoeg plekken waar ik regelmatig langskom waar geen 3G dekking is. En het gewone internet is snel zat voor wat ik ermee doe. Ik kijk geen youtube, ik doe geen andere streaming media, gebruik geen voip, ik download niets, spam geen plaatjestopics vol. Voor dat soort zaken wacht ik wel tot ik thuis ben. Ik gebruik mijn foon echt voor basaal internet: fora, nieuws, reisinformatie en e-mail. Het is iets voor erbij, makkelijk onderweg enzo (zit 3 uur per dag in de trein). Dan heb ik gewoon een moment geduld tot een pagina geladen is. Maar dan nog is er in de binnensteden genoeg 3G dekking om lopend een googlemaps route bij te houden en de op tijd kaarten te laden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door kitten »

Thank you! :icon_biggrin:
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door puppie »

Ik heb een Nokia E90 en daar ben ik erg content mee!

Grootste voordeel vind ik (buiten dat ik ermee kan bellen en sms'en ;)) dat er een toetsenbord op zit.
Ik bel, sms, internet, mail, msn ermee en luister er muziek op.
Daarnaast ben ik gewoon nokia-o-fiel :mrgreen:

Grootste nadeel vind ik wellicht dat ie wat groter is en dat ik 'm toch wel iedere dag aan de oplader moet hangen. (maar dat is iedere telefoon die intensief gebruikt wordt)
Marcuw

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Marcuw »

Ik heb zelf een Omnia II - met windows mobile.

Grotendeels gebruik ik om er op te ontwikkelen.

Met bluetooth, mp3 speler, radio en movie player is het wel een zeer geinig multimedia ding.

Heeft geen toetsenbord, maar met 16G en behoorlijk rap staat ie wel zijn mannetje, zeker met het goede tochscreen en on-screen toetsenbord.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door tessie »

Ik heb een HTC magic, en ben er op zich wel blij mee. Hij is makkelijk in gebruik en ik kan er goed mee op internet. Het enige irritante vind ik dat er geen gewoon toetsenbord opzit, maar zo'n touchscreen toetsenbord dingetje (hoe noem je dat eigenlijk :confused: ) Erg klein, dus je druk heel makkelijk op de verkeerde letter. Je kan hem dan ook overdwars houden, dan draait het scherm ook om zeg maar, dan zijn de lettertjes iets groter, maar dan blijft er maar weer zo'n klein stukje over voor de rest van het scherm, wat ik ook irritant vind.

Oh ja, en als je hem aanzet, dan vind ik dat erg lang duren. Weet eigenlijk niet of dat bij alle telefoons zo is?
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door Daantje »

kitten schreef:Thank you! :icon_biggrin:
Graag gedaan. Je kan als je wat dieper zoekt ook gaan kijken op android fora. Er is een vrij groot nederlandstalige volgens mij. Ook op tweakers kan je nog wel een en ander vinden.

Ow ja, kijk niet te raar op van de patisserie die je om de oren vliegt. De opeenvolgende versies van Android krijgen namen van gebak. Cupcake hebben we gehad, daarvoor was er eclair en nu hebben we donut. De volgende wordt volgens mij gingerbread. :9

Even inhaken op marcuw: ik heb bewust geen windows toestel genomen. Mijn vorige windowstoestel was om te huilen zo traag met veel crashes. En iedere review van de windowstoestellen begon met "Hij is een beetje traag, maar dat hoort bij windowssmartphones...". De keus tussen nokia en android was puur financieel, nokia was me destijds net iets te duur.

Het enige wat traag is aan mijn toestel is de camera. Programma laad traag en heeft een flinke shutterlag. Of dat aan mijn toestel ligt of de software weet ik niet. Maar als je dat belangrijk vind moet je zowiezo al geen HTC nemen, die hebben toch al vrij matige camera's in hun toestellen.

En voor tessie: het opstarten duurt bij mij ook erg lang. Ik zet mijn toestel zelden uit. Als het nodig is in ziekenhuizen zet ik hem in de vliegtuigmodus. Wel belangrijk is zo af en toe je toestel uitzetten, dat geldt voor alle gsms. Iets te maken met netwerkresets is me ooit verteld door een bevriende vodafone medewerker. Doe het eens per week zo ongeveer.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: De wondere wereld der mobiele techniek

Bericht door kitten »

Ah ja, mijn vorige was een HTC met Windows mobile 5 en dat werkte prima! Ik wilde nu dus die met WM6 nemen, maar je hebt me aan het twijfelen over Android...
Plaats reactie