De wondere wereld van digitale techniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
chats

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door chats »

Thnx voor jullie reacties. Ik neem ze mee in mijn overwegingen :)
dbj

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door dbj »

Ik loop hopeloos achter, geloof ik.. :oops:
Ik heb de gewoonte om bestanden op te slaan op een CD of DVD. Denk met name aan foto's, filmpjes, muziek en software. Voor elk een eigen schijfje om overzicht te houden. En die schijfjes kosten weinig bij de Action :)
Maar de Action heeft ze blijkbaar niet meer en computerwinkels ook niet. Daar werd mij verteld dat CD's en DVD's "uit" zijn en dat de vraag daarnaar sterk is afgenomen.
Ik moest overstappen op een NAS :shock: Tuurlijk, want ze willen graag verkópen en omzet hebben.

Nou zie ik zo'n NAS ècht niet zitten en een externe harddisk ook niet, maar wat wordt het dan? Ik ga nu veel meer denken om geheugenkaartjes en/of usb-staafjes te gebruiken i.p.v. die zilveren schijfjes. Vooral die geheugenkaarten zijn ontzettend klein (heb een vergrootglas nodig om te lezen wat erop gedrukt staat) èn daar kan veel meer op dan op een DVD-schijfje.
Is dat een goed plan of toch ook niet? Zo nee, wat dan wel en waarom?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Het advies van een externe harde schijf (al dan niet via het netwerk, zoals een NAS) is een goed advies. Wat is daar voor jou op tegen? Als je jouw voor en tegens aangeeft, is het makkelijker om suggesties te doen.
dbj

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door dbj »

Jij bent snel met reageren.
Een (thuis)netwerk heb ik niet. Mijn klapdoos zit met een snoertje direkt aan de kabelmodem.

Het voordeel van CD en DVD schijfjes is dat ik overzicht kan houden (wat staat er op het schijfje) maar vooral ook dat per abuis een foto, muzieknummer of een ander bestand wissen niet mogelijk is. En dat is heel fijn.
Mijn keus voor een schootcomputer is juist dat ik aan 1 apparaat genoeg heb voor alles. Zonder dat daar weer andere apparaten aanhangen.
Alleen de printer staat op een tafel en als ik die nodig heb dan moet ik mijn schootcomputer ook op tafel zetten en de printer aansluiten. Dat is gewoon onvermijdelijk, zonder printer kan je weinig. E-tickets moet je uitprinten, anders kun je er niets mee.

Nu heb ik gewoon een opbergmap waar de rest in zit: CD's en DVD's en geheugenkaartjes en USB-staafjes. En de klapdoos ligt in de kast wanneer ik 'm niet nodig heb. Heb geen reden om echt iedere dag online te zijn met mijn schootcomputer, mijn telefoon heeft voldoende mogelijkheden en daarmee ben ik al bijna de gehele dag online.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Een externe schijf kun je ook in de kast leggen, als je hem niet gebruikt. Je hoeft hem alleen aan te sluiten als je iets wil archiveren, net zoals je er alleen een CD/DVD in steekt als je iets wil branden.

Ik snap wat je bedoelt, qua voordelen van schijfjes. Maar met een externe harde schijf ben je waarschijnlijk enorm veel goedkoper uit. Je kunt altijd mappen aanmaken die je dan namen geeft, net zoals je nu een bepaalde organisatie aanbrengt in je DVD's. Volgens mij kun je mappen en bestanden ook 'read only' zetten, zodat je ze niet per ongeluk kunt deleten of overschrijven. Zou je even moeten opzoeken hoe dat moet. Als je dan een keer iets mee wil nemen of op de bank bekijken zonder dat die externe schijf aan je laptop hangt, kun je het voor de gelegenheid op een USB-stick zetten. Die kun je dan telkens hergebruiken, zonder dat je een fortuin kwijt bent aan allemaal USB-sticks of geheugenkaartjes.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Mack »

Je kan mapjes aanmaken op de externe HD en die map, nadat je de info erin gestopt hebt, op "Read Only" zetten.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Gewoon rechts-klikken op de map, dus?
dbj

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door dbj »

Je bedoeld zoiets als deze?
https://www.conrad.nl/nl/western-digita ... 27109.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Ravelijne »

Bijvoorbeeld. :)
dbj

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door dbj »

Vandaag ff naar de Mediamarkt gesjeesd en een externe HDD gehaald, Western Digital Elements 1TB.
Blijkt plug-and-play te werken, onder Linux Mint :D
Mack schreef:Je kan mapjes aanmaken op de externe HD en die map, nadat je de info erin gestopt hebt, op "Read Only" zetten.
Helaas wil dat niet lukken, blijft op lezen en schrijven staan :(
Zarath

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Zarath »

In linux heb je standaard 3 permission groups:

- owner (degene die de map gemaakt heeft)
- group (degenen in dezelfde groep)
- world (iedereen)

En je kunt een map (of bestand) dus ook op deze 3 niveau's rechten geven:

- access (toegang)
- read only
- change (edit)

Als je de rechten niet kunt wijzigen, wijst dat erop dat je dat probeert terwijl je niet de owner van die map bent.
Als je b.v. als 'root-user' een map maakt, kunnen 'gewone users' de rechten niet veranderen. Dat kan alleen de eigenaar.
Zarath

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Zarath »

Aanvulling: access (of eigenlijk execute) betekent dat je het bestand wel kunt 'uitvoeren' (dus b.v. een mp3 afspelen of een plaatje openen om te bekijken). Dus access moet je wel altijd aan laten staan, anders kun je er niets meer mee. Als je voornamelijk wilt dat je een bestand niet per ongeluk wist, kun je het dus op 'read only' zetten voor iedereen inclusief jezelf (= user).

Als je vanuit je file-manager rechtsklikt op een bestand, zie je normaal gesproken een tabblad met 'permissions' (toegangsrechten), afhankelijk van welke file-manager je gebruikt. Daar zie je ook wie de owner is. En alleen de owner kan dus de rechten veranderen. Geef nog maar een gil als je er niet uitkomt.
dbj

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door dbj »

Inmiddels heb ik vernomen dat het probleem veroorzaakt wordt hoe die HDD geformatteerd is.
Die is af-fabriek geformatteerd voor windows, ik had 'm eerst specifiek voor Linux moeten formatteren.
Nadeel: in dit laatste geval wordt de externe HDD niet meer herkend door Windows.
Dus af-fabriek werkt het weliswaar ook onder Linux, maar je kan geen rechten wijzigen vanwege het NTFS-format.

Euh, en 1TB formatteren gaat wel een tijdje duren...
Zarath

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Zarath »

Formatteren in een Linux formaat (ext3, ext4) gaat eigenlijk heel snel. Het eenvoudigste met gparted. Je verwijdert de aanwezige partities en daarna maak je één of meerdere nieuwe partities aan die je dan formatteert met het gewenste file-system.
Wat je natuurlijk kunt doen is twee partities maken: één als FAT32 (windows) of NTFS formaat en de andere als linux-ext4. Dan kun je vanuit windows naar de ene partitie (dit moet wel de eerste zijn, windows heeft moeite om een windows-partitie te herkennen die als tweede op de schijf staat) en vanuit Linux naar de tweede (linux heeft geen moeite met een tweede partititie herkennen).

Succes!
Zarath

Re: De wondere wereld van digitale techniek

Bericht door Zarath »

Overigens, als je er wat dieper induikt, kun je een NTFS partitie wel degelijk in linux mounten met de volledige rechten.
Zie http://askubuntu.com/questions/11840/ho ... -partition" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie