Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
faery

Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoekenden!

Bericht door faery »

Aangezien wel erg veel WS-ers baanzoekend (of in mijn geval, aankomend baanzoekend) zijn, heb ik dit topic geopend.

Zelf ben ik langzaam actief aan het worden op linkedIn, zodat ik een beetje een netwerk heb als ik echt op zoek ga na de zomer. Ook ga ik binnenkort op "mijneigennaam".nl (of .com kan ook nog) een persoonlijke website maken, wat eigenlijk een uitgebreid cv gaat zijn, met links naar mijn gepubliceerde artikelen enzo.

Hoe uitgebreid doen jullie je werkomschrijvingen eigenlijk in je cv?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Ik pas mijn CV aan aan de vacature. Misschien dat er bij mij daarom zoveel tijd in gaat zitten? Als het een trainersfunctie is, benadruk ik mijn trainerservaringen bijvoorbeeld meer. Nu voor de helpdesk functies, leg ik de nadruk op 11 jaar ervaring.
faery

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door faery »

Maar hoe doe je dat precies?
aimée

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door aimée »

je kunt ook kijken op http://www.intermediair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; site die ik wel eens heb gebruikt om sollicitatie brief te maken en er staan ook handige tips op..

misschien is het iets?
Subbeding_A

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Subbeding_A »

van mijn reintegratiecoach moest ik mijn cv aanpassen van de traditonele opsomming van opleiding en werkervaring naar een vertellend cv. Dus verhaaltje maken over wie je bent en wat je gedaan hebt en wat je sterke punten/capaciteiten zijn en zo.

nu ben ik niet zo van de vertellen over me zelf, dus heeft me - met veel heen en weer mailen met coach - veel bloed, zweet en tranen gekost, om dat voor elkaar te krijgen. Het leek mij maar helemaal niets hoor.. welke werkgever/medewerker personeelszaken gaat daar nu een heel verhaaltje zitten lezen als ie in andere brief in één opslag kan zien hoe de boel er voor staat... toch?... Maar goed... stoute schoenen aangetrokken en toch tot 2 of 3 maal toe een soll.brief verstuurd met motivatie en zo en dus het vertellend cv erbij en tot 2 of 3 x toe het verzoek gekregen toch nog een traditioneel cv na te sturen.

Al met al leverden die ook geen resultaat op, maa reacties op vertellend cv hebben mij doen besluiten dat ding voortaan maar gewoon in 'mijn documenten' te laten staan en niet meer mee te sturen.

En ik heb voor alles gewoon 1 cv, maar pas de brief uiteraard wel aan naar de vacature of naar het bedrijf waar brief naar toe moet.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Dat vind ik inderdaad een vreemde. Vertellend CV... Ik heb wel de mijne aangepast na tips van Madeleine. Ik had eerst heel beknopte lijsten met jaartallen en daaronder van elke functie de uitleg wat de functie inhield. Daarmee werd het CV veel te lang (4 pagina's) en toch onoverzichtelijk, terwijl ik juist overzicht wilde.
faery

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door faery »

En hoe heb je het nu gedaan kitten?

@astarte: die tips ken ik, maar ik heb nog steeds niet ontdekt op welke manier je nu meer nadruk legt op bepaalde zaken, en hoe je precies een functieomschrijving neerzet.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Wat bedoel je faery...? Ik zie het niet zitten mijn CV op WS te zetten, dus je moet iets gerichter vragen wat je nu precies wil weten...
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door eireann »

Ik pas de cv ook aan per functie, onbelangrijke banen van vroeger krijgen dan voor de ene functie maar 1 of 2 regels en voor een andere functie een veel uitgebreidere omschrijving. Inderdaad de focus verleggen.

Vertellend CV lijkt me inderdaad vreemd, maar dat zijn ze bij uwv wel vaker geloof ik :)

Ben aan het Linked-Innen geslagen, als ik dat over een paar maanden goed heb staan als ik weer ga zoeken zou het fijn zijn.

voorbeeld: voor secretaresse werk:

Functie Secretaresse van toen tot toen:
  • heel
    veel
    bullets
    met
    duidelijke
    taakomschrijvingen
    en verantwoordelijkheden
    en successen
Functie Call center van toen tot toen:
  • 1 regel hooguit twee met korte omschrijving van functie
en als ik dan toch op een callcentre functie reageerde, heel veel punten bij de laatste en minder bij de eerste.

Nu schakel ik weer van vakgebied en ga ik in de nieuwe cv dingen anders benoemen. Niet meer noemen dat ik de post en de telefoon deed (al deed ik dat wel, valt dan onder algemene bullet) maar benoemen welke niet secretariele taken ik deed.

ehm, ben ik nog duidelijk? makkelijker snappen als je m'n cv kent...
**Self Rescuing Princess**
aimée

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door aimée »

ben momenteel te lui om ff mijn brief erbij te pakken aangezien die boven in tas zit.. usb

maar ik zal morgen even voor je kijken.. Tegen mij wordt altijd gezegd dat ik een sterke brief heb.. door bepaalde zinnetjes maar ik zal die ff opzoeken en morgen hier ff posten..
faery

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door faery »

Ik zocht zo'n beetje wat eireann zei :) Dankjewel!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Crownless »

Ik heb nog niet zo heel veel om mijn cv mee te vullen. En vind dus dat mijn cv nu goed is, en niet voor elke functie hoeft worden aangepast (nou ja, ik solliciteer toch vooral op dingen in de psychische zorg, dus veel hoeft er ook niet veranderd te worden).

Maar, vooralsnog weinig succesvol. Mijn brieven worden wel steeds zelfverzekerder (schepje hier, schepje daar...) en ik durf nu tenminste te zeggen van mezelf dat ik 'een kalme uitstraling heb' en 'geduldig ben'. Aangezien dat wel mijn sterkste punten zijn in omgang met kinderen. Denk ik. Ik bedoel, ik heb nauwelijks ervaring. Maar dat van kalm en geduldig kreeg ik terug van mijn stagebegeleidster, dus dat zal wel waar zijn. Ik bedoel, ik weet ook uit mijn stijl van domineren dat kalmte en rust veel kan doen in mijn voordeel, maar dat is niet iets wat ik op mijn cv kan zetten of wat ik in een gesprek kan zeggen.

(als ik nu dingen zeg waarvan jullie denken 'nou, daar klopt geen ruk van', dan hoor ik het graag :) )

Volgend jaar start ik ook een linked-in. En ga ik mijn cv wat mooier maken met streepjes en ander lettertype ofzo. En contact opnemen met die 'ik ben werkeloos'-instantie (klinkt lekker professioneel zo, crownless, goed bezig). En drie brieven per week versturen. En daadwerkelijk van te voren bellen voor meer info over de vacature en wie ik moet aanschrijven, want dat schijnt beter te staan dan 'geachte meneer, mevrouw' en heb ik meer houvast om de brief te schrijven. En me aanmelden op monsterboard.

Kortom, goede voornemens.

Ik wou alleen dat ik wat minder moedeloos was. Ik bedoel, ik ben altijd oprecht tevreden over mijn brief, elke keer denk ik dat ik mezelf weer overtroffen heb, en dan hoor ik er niks meer van.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

Ik heb de mijne geanonimiseerd. Zo heb ik hem nu opgebouwd. Maar dan wel uitgelijnd dus...
Curriculum Vitae

Persoonsgegevens:


Naam
Adres
Telefoonnummer
Email adres
Nationaliteit
Burgerlijke staat
Geboortedatum
Rijbewijs

Opleidingen:

Periode Opleiding Diploma/certificaat

2010 Naam van de Opleiding ja

Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield.

2008-2009 Naam van de Opleiding ja
Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield.

2003-2005 Naam van de Opleiding ja
Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield. Uitleg wat de opleiding inhield.

2001 Naam van de cursus ja

1989 – 1995 HAVO ja
Vakkenpakket: Vak 1, Vak 2, Vak 3, Vak 4, Vak 5, Vak 6

Werkervaring

Periode Functie Bedrijf
2007 - heden titel functie Bedrijfsnaam

Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie.

1999 - 2007 titel functie Bedrijfsnaam
Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie. Uitleg van de functie.

Taalvaardigheden:

Taal Schriftelijk Mondeling
Nederlands uitstekend uitstekend
Taal 2 Goed Uitstekend
Taal 3 Matig Goed

Vrijwilligerswerk:

Naam van de functie van het vrijwilligerswerk

2002 t/m 2007
Werkzaamheden hielden in:
  • Punt 1
  • Punt 2
  • Punt 3
  • enz...
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door kitten »

@Crownless: die kalme uitstraling enzo, dat klopt hoor! Dat heb ik ook gezien in jouw omgang met mijn kinderen. Dus geloof je stagebegeleidster, want dat zou terecht zijn.

Maar ik herken je moedeloosheid hoor. Heel eng... ook...
Wever

Re: Brieven, gesprekken, LinkedIn? Het topic voor baanzoeken

Bericht door Wever »

Hmm...mij hebben ze altijd gezegd dat een CV maximaal 2 bladzijden moet bevatten, en bij voorkeur maar één*. Dit dus ongeacht werkervaring, interesses, etc. Dit omdat HR-medewerkers tientallen brieven per dag onder ogen krijgen, en dus geen tijd hebben om te speuren naar wat belangrijk voor hen is (al hangt dit ongetwijfeld ook af van de sector waarin je zoekt). Hoe dan ook is het het beste als je datgene dat het belangrijkst voor hen is zelf al naar voren brengt.

Dat kan door je CV aan te passen per functie, maar als beginner heb je niet zo veel aan te passen. Ik had (en heb nog steeds) één standaard-CV, en is het de begeleidende sollicitatiebrief (doorgaans een mail) die de gevraagde eigenschappen van de vacature aan de sterke kanten van mijn karakter of ervaring linkt.

@subbeding: ik weet het niet meer zeker, maar ik geloof dat zo'n vertellend CV een betere optie was als je veel verschillende dingen gedaan hebt waar totaal geen verband in zit. De bedoeling is dan ook om meer in te zoomen op het soort karakter dat je hebt, je flexibiliteit en dat soort zaken. Gek dat werknemers alsnog om een traditioneel CV vroeger...toen we met onze werklozengroep voorbeeldCV's kregen, was het helemaal niet zo vanzelfsprekend om het verschil te zien met een traditioneel CV.





*ik heb in twee jaar werkloosheid zeker 3 cursussen erover gevolgd. Aan het eind kende ik al beter wat er waarom en hoe in moest staan dan de lesgever.
Plaats reactie