ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

Thanx!
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Citaat van internet:
I have recently started my own small business working from home. A big challenge is convincing the people in your life, including yourself, that you are actually trying to work. Being firm but kind about the time you have available is a must, otherwise you will doing chores and having people drop by to 'keep you company'

(Vertaling: Ik ben recent een eigen bedrijfje vanuit huis begonnen. De grootste uitdaging bestaat uit het overtuigen van iedereen om je heen, inclusief jezelf, dat je daadwerkelijk probeert te werken. Wees streng, maar rechtvaardig over de tijd die je beschikbaar hebt, anders blijf je bezig met huishoudelijke klusjes een mensen die langskomen "om je gezelschap te houden".)
Hier loop ik zo hard tegenaan!! Buitenshuis werken helpt, maar is soms zo'n gedoe. En soms kan het niet, deze week hadden we bijna elke dag wel een monteur of pakketje...

Iemand de gouden tip?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Ik ben daar ook slecht in. Zarath is er ontzettend goed in. Ik denk dat het geheim is om streng te zijn. Vooral op jezelf. Blok de tijd die je opzij zet voor werk in je agenda. Maak (bijvoorbeeld) de afspraak met jezelf dat als je tijd van je Werk-werktijd afsnoept door iets anders te doen, dat je die tijd ergens anders in je agenda er bij moet zetten en niet meer dan drie werkdagen verderop (liefst zelfs dezelfde dag). Doe dat zowel als je zelf je plannen omgooit en als iemand anders iets aan je vraagt. Doe het ook als het 'maar' om een kwartiertje gaat. Als je heel tastbaar ziet dat het gevolg van die flexibiliteit is dat je tot elf uur 's avonds moet doorwerken om je Werk-werkuren vol te maken, gooi je minder makkelijk je plannen om.

Ik denk dat het belangrijkste je eigen mentaliteit is. Als je voor een baas zou werken, zou je je ook schuldig voelen als je zomaar een paar uur uit zou trekken voor iets anders, hoe goed de reden ook is. Je zou heus de tijd wel uittrekken om een vriend naar het ziekenhuis te brengen als dat nodig is, maar die uren haal je ergens anders weer in. Als je net zo heilig met je eigen zaak omgaat, straalt het er wel vanaf en vragen mensen minder makkelijk om je plannen om te gooien. Soms heb je daar een mentaal trucje voor nodig, zoals bedenken hoe je zou verwachten dat andere mensen met jouw tijd om zouden gaan als je bijvoorbeeld voor een belangrijk examen aan het studeren was. Dan diezelfde belangrijkheid vasthouden en vertalen naar je eigen werk.

Het duurt wel even voor anderen daaraan gewend zijn om jouw werktijd net zo serieus nemen als ze het zouden doen als je op kantoor zou zitten. Soms helpt het om niet alleen te zeggen 'ik ben aan het werk', maar 'ik ben bezig met een project voor een klant'. Dat geeft een beetje diezelfde belangrijkheid van dat het echt je 'kantooruren' zijn mee aan de boodschap. (Als je op een bepaald moment geen klanten hebt, vervang 'voor een klant' met 'voor acquisitie' of 'voor de boekhouder' maar in ieder geval dus die derde, externe partij.)

Ik baseer het nu een beetje op mijn eigen ervaring, dus ik weet niet of dit jou aanspreekt. Zit dit een beetje in de richting, of zit het probleem meer ergens anders in?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Nee, grofweg is dat wel wat ik bedoel. Nu net een mooi voorbeeld. Moeder van een klasgenootje van Jongste vraagt of hij morgen wil afspreken. Ik wil werken. Maar ze weet dat ik thuis ben. Heb nu voor het eerst geantwoord met "ja hoor, maar mag het bij jou, want ik moet werken." Best trots op mezelf. Want het is ook zo. Ik ben blij dat ik thuis kan zijn voor de welpjes, maar als die zaak niet gaat lopen, kan ik daar niet mee doorgaan.
faery

Re: ZZP topic

Bericht door faery »

En bedenk of je dingen afmeet op taken of op tijd. Ik studeer nu thuis, omdat ik tussen twee klussen inzit qua werk, en voor mij werkt het beter als ik met mezelf afspreek dat ik een bepaald aantal dingen moet doen (zoveel hoofdstuk of opdracht) dan dat ik er een bepaalde tijd aan moet werken. Vroeger was dat andersom trouwens.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Ik vind dat je héél trots mag zijn op jezelf! Maar tegelijk is het misschien aardig om dat voor de grap eens om te draaien. Eigenlijk, is het andersom: duh! natuurlijk moet je werken. Als je een baan buitenshuis had gehad, was je er ook niet. Dus nu ook niet. Misschien maakt het het makkelijker als je kunt uitvissen waarom het moeilijker is om je eigen zaak net zo serieus te nemen als je een baan zou nemen. Want dat blijft het probleem voor bijna iedereen die voor zichzelf begint, hoewel ik het gevoel heb dat vrouwen er nog een stapje gevoeliger voor zijn: je zou zelfs het meest lullige kutbaantje zoals een krantenwijk serieuzer nemen dan je eigen zaak.

Meestal is het het stukje onzekerheid van ondernemen wat voor die twijfel zorgt, denk ik. Als je niet zeker weet hoeveel je volgende maand betaald gaat krijgen (en of je volgende maand wel verdient, of dat het nog drie maanden duurt), dan voel je je ergens schuldig over de tijd die je er in steekt. Dus dan lijkt het nuttiger om iets te doen wat nu nuttig en vlijtig voelt, omdat dat meteen iets oplevert. Het is moeilijk om dat aan te passen in je hoofd, omdat wat je zaak (mogelijk) oplevert onbewust minder concreet voelt dan wat de afwas wegwerken nu oplevert. Maar gemiddeld over een jaar levert je zaak wel inkomen op. Je moet alleen je onderbewuste en je gevoel daar nog van overtuigen, op de een of andere manier.

Ik ken het probleem heel goed. Ik vond/vind het altijd dubbel moeilijk als ik meerdere langer-lopende dingen naast elkaar moet plannen. Gericht aan één ding werken kan ik wel. Meerdere balletjes in de lucht houden als de eindstreep niet onmiddelijk in zicht is, vind ik echt het allermoeilijkste. Als iemand daar nog tips voor heeft, zijn ze erg welkom.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Ravelijne schreef:Als je niet zeker weet hoeveel je volgende maand betaald gaat krijgen (en of je volgende maand wel verdient, of dat het nog drie maanden duurt), dan voel je je ergens schuldig over de tijd die je er in steekt.
Dat!!

Het serieus nemen van mijn werk begint te groeien. Maar dan nog voel ik me op een bepaald niveau schuldig over de uren die erin zitten. Vooral als ik onzeker wordt óf het ooit wel echt zal gaan lopen. Ik vind het leuk om aan mijn websites te prutsen. En het is nuttig, want ik leer ervan of ik krijg ervoor betaald of het draagt bij aan meer bezoekers/klanten. Of alle drie. Maar ik vind het leuk, dus als ik er niet mee verdien, dan ben ik "leuke dingen aan het doen, terwijl de rest wel werkt". :nosmile:

Ik neem mijn werk steeds meer serieus. Dat is voor mezelf ook een groeiproces. Ik begin mijn tijd steeds feller te verdedigen. Dus da's een goede ontwikkeling.

De welpjes zijn zelfstandig. Die redden zich prima. Die hebben alle 3 een sleutel en weten wat ze moeten doen als mama ineens niet thuis is, want dat kan 24/7 gebeuren. Maar als mama toch aan tafel zit te werken, dan kun je haar best vertellen over die grap die in de les verteld werd. Of vragen of ze de doos crackers van de hoge kast wil pakken. Ze zijn te oud voor naschoolse opvang en dat zou ik ze ook geen 5 dagen aan willen doen, maar... :faint:
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: ZZP topic

Bericht door Mack »

Als er een duidelijk project is vind ik het goed te doen, maar als iets op de lange termijn loopt en meer nodig is voor het bedrijfje zelf (hallooo administratie!) dan vind ik dat heel lastig.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: ZZP topic

Bericht door phedre »

ik heb ook een poos thuis gewerkt en deed dat op n aparte kamer. Als de deur dicht was, wilde ik niet gestoord worden omdat ik serieus bezig was. Was de deur open, was ik wel aan t werk, maar met minder dringende zaken en mochten ze me wel storen, voor wat dan ook. Meestal probeerde ik wel om rond de tijd dat ze thuis kwamen va school iets van koffie/thee pauze in te lassen, zodat ze hun verhalen kwijt konden en kon ik daarna weer redelijk ongestoord aan t werk.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Klinkt alsof je op de goeie weg bent. Is het een idee om gewoon wel tijd in te plannen om even met de welpjes te socializen als ze binnenkomen? En er dan een tijdslimiet aan te plakken als het binnen werktijd valt? Het ìs ook gewoon minder leuk om in een leeg huis binnen te komen en het is 'raar' om in een niet-leeg huis binnen te komen en iemand dan maar te negeren. Maar als je ze X tijd geeft om je te begroeten en even iets te delen over hun dag, maar daarna weer aan het werk te gaan dan leer je ze meteen dat jouw werktijd beschermd is. Concreter dan als die overgang er niet is op dat moment. Dan wordt het misschien ook iets actiefs van hen om je daarna weer aan het werk te laten gaan (en jouw bedrijf dus zo mee te steunen). Ik weet niet of dat concreet haalbaar is, hoor, qua timing en zo. Maar bewust wel begroeten maakt de scheidslijn van werktijd misschien juist duidelijker.

En aan jouw kant oefenen om vloeiend te wisselen tussen geconcentreerd bezig zijn en even iets doen en er weer terug in komen. Ik weet wel dat focus-focus-focus zonder onderbrekingen overal aangeraden wordt, maar je kunt er ook beter in worden om je minder gestoord te voelen en vloeiender te task-switchen en dat blijft een ontzettend nuttige vaardigheid voor een zelfstandige ondernemer. Als je zaak goed gaat lopen ga je misschien wel een eigen kantoor hebben, maar ook steeds meer werktelefoontjes krijgen (gegarandeerd!) dus alleen maar goed om dat nu vast te oefenen.

Als je geen dedicated werkplek hebt, is het misschien de moeite om iets van een bureauonderlegger op tafel te leggen als je er voor Werk zit te werken. Dan zie je ook het verschil tussen Werk en gewoon iets aan tafel doen visueel. Handig naar anderen, maar ook een manier om jezelf een beetje te conditioneren dat je nu echt aan het Werk bent.

Edit: ninja'd bij Phedre die eigenlijk hetzelfde zegt maar dan korter dan ik het kan. ;)

Oh, en last but not least: ga er voor! Zo ontzettend fijn als je je werk zo leuk vind, dat het niet voelt alsof je aan het werk bent. :)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

Fwiw; ik werk tot op heden ook lekkerder buiten de deur en dan is Jerry nog thuis om op de kids te letten.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

Ik vind het trouwens lastig om goed alles bij te houden; bonnen enzo. En kilometers. Wel van en naar opdrachten, want dan staan ze gewoon op de factuur. Iemand een goede app ofzo daarvoor?

En die bonnetjes... Pfff gedoe.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: ZZP topic

Bericht door pluis »

Om even in te haken op de discussie: (en laten we wel wezen, ik kan alleen spreken voor 'kenniswerkers' in een kantooromgeving. Ik kan me voorstellen dat een en ander heel anders werkt voor loodgieters, verpleegsters, leraren, etc.)

De uren op kantoor en de uren die je werkt zijn niet hetzelfde. Als je een baan op een kantoor hebt, werk je ook niet van 8.59 tot 12.31 en van 12.59 tot 5.01. Je bent wel op kantoor en je ziet er wel druk uit, maar...

...je komt om tien voor negen binnen, plas doen, jas ophangen, koffie pakken, pc aandoen (kutwindows doet er toch altijd tien minuten over), even bij Jantine aanlopen om goeiemorgen te zeggen...
Paar emails lezen.
Dan komt Jacques binnen en die had nog even een vraag over dat ene dingetje van gisteren en dan vraag je natuurlijk ook even hoe het met kleine Lea is, want die was toch gevallen?
Emailtje beantwoorden.
Jantine heeft een vraag.
Je beantwoord nog ns twee emails en dan herinner je je dat Renee van boven gevraagd had of je even met haar iets kon doornemen.
Dan is het kwart over tien.
Mailtje over of je meedoet met de lunchronde en wat je op je broodje wilt. Kaas? Of toch eiersalade?
Je doet anderhalf uur fijn ongestoord werk en dan val je uit je concentratie omdat Mark ('t is ook altijd Mark, he. Luie donder) fluitend langsloopt en vraagt of je nog koffie wil (Mark heeft namelijk vandaag Geen Zin en dus gaat ie even voor iedereen een rondje koffie halen).
Je ramt er nog een emailtje uit.
Even je agenda bijwerken.
Shit. Klerecomputer loopt weer vast. Even naar t toilet.

Nou, lunch dan maar, he? T is toch bijna tijd.

Oh ja. Vergadering.

En zo kabbelt dat een beetje door. Dan blijf je een keer een half uur (of een uur) langer omdat je werk echt af moet, maar dan ben je eigenlijk al 'op' en werk je dus niet op je best. T werkequivalent van :frusty:, zeg maar.

En dan begin je voor jezelf en dan? Gek genoeg gaan we dan vaak ineens verwachten dat we best wel van 8.59 tot 12.31en van 12.59 tot 5.01 aan een stuk door kunnen buffelen. Maar volgens mij 'werkt' echt 'werken' zo niet. 'T is geen kraan doe je open kunt draaien en waar dan water uit komt. T is eerder een ouderwetse dorpspomp. Moet je eerst een poos aan hengsten en dan krijg je daarna een poosje water. Daarna weer hengsten.

Wat mij helpt met het idee 'werk ik wel genoeg', is om vooral te kijken naar wat ik presteer, niet naar hoe lang ik erover doe om het te presteren of hoe 'werkachtig' dat eruit zag (serieus, ondersteboven op de bank in boxers en een hemdje en een deken kan ik óók werken. Heel goed zelfs).

Dingen die me helpen en die me zo productief mogelijk maken:
- ik kies zelf wanneer ik werk en pak dus de momenten waarop ik toch al het meest geconcentreerd ben / er niemand anders is.
- ik kan en mag (van mezelf) ook echt andere dingen doen als werken er niet in zit en ben dus niet verplicht om achter een bureau te zitten en bezig te lijken. Als ik merk dat het 'niet wil', nou, dan vouw ik wel een was op. Probeer ik daarna opnieuw.
- als ik dan dus wel werk, dan werk ik met minstens dezelfde kwaliteit en snelheid als ik in die anderhalf uur in mijn kantoorvoorbeeld zou doen, en vermoedelijk zelfs sneller.

Na anderhalf jaar voor mezelf / alleen / thuis werken, heb ik geleerd dat ik op de best mogelijke dag ongeveer zes uur topkwaliteit werk in me heb. Ben ik moe, voel ik me niet lekker of ben ik somber, dan is het minder. Word ik afgeleid, dan is het ook minder (beduidend minder, want elke keer moet ik weer opnieuw in die 'flow' komen). Toen ik nog op kantoor zat (niet zo gelukkig, veel afleiding van kletsende collega's, moest naar een ander pand om te lunchen, etc.) kreeg ik misschien drie uur kwaliteitswerk gedaan en dan presteerde ik meestal beter / meer dan mijn collega's. Schijnbaar is dat dus ongeveer 'een dag werk' als kenniswerker op een kantoor in mijn veld met mijn collega's. Drie uur echt lekker zweten, anderhalf uur mail, een half uur organisatorisch en logistiek gedoe, anderhalf uur afgeleid zijn door gezwets, en dan nog lunchen en koffie halen en de rest van de tijd je best doen om nog wat werk gedaan te krijgen.

Soms heb ik wel eens meer dan zes uur, maar eigenlijk alleen onder speciale omstandigheden (nieuw project, leuk werk, voel me uitstekend, etc.). Terugkijkend naar mijn werk op een kantoor, weet ik dat ik dus op een goede dag twee werkdagen aan 'werk' kan doen op een enkele dag thuis. En dus voel ik me niet schuldig als ik er maar anderhalf doe. Of één. Ik zou op kantoor ook niet meer voor elkaar krijgen, alleen kost het me daar een hele dag.

Staat wel tegenover dat als mijn klanten het goed vinden, ik ze alleen een rekening stuur voor de uren die ik ook echt werk. Soms wil een klant dat niet. Die wil perse 'werkdagen'. Vind ik ook goed - dan krijgen ze een lager uurtarief. Maar als ik mag kiezen, factureer ik op uurbasis, met een hoger tarief. En dan krijgen ze alleen een factuur voor de topuren. Voelt voor mij eerlijker aan.

Eh. Hoe zich dat verhoudt tot je eigen schuldgevoel, dat weet ik niet. Je zaak lopend krijgen is natuurlijk echt heel hard nodig. Maar hoe het eruit ziet en hoe je die tijd indeelt, dat is jouw verantwoordelijkheid en ik denk dat je meer hebt aan het maximaliseren van je productiviteit dan aan het vasthouden aan hoeveel uren je per dag moet maken.

Met je kids kun je wellicht wat afspreken. Misschien een deurhanger met 'open' en 'gesloten' op de deur van de kamer waar je werkt? Val je vanzelf uit je concentratie als ze thuiskomen, dan flip je dat bordje om. Anders moeten ze even wachten.

Succes, in elk geval. T is niet makkelijk, voor jezelf beginnen.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: ZZP topic

Bericht door pluis »

@ juffie

Mijn belastingconsulent raadde Quickbooks aan. Ik heb het zelf nooit gebruikt (ik maak gewoon Excelsheets, want mijn boekhouding is super simpel), maar het is speciaal bedoeld voor kleine bedrijfjes.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

pluis schreef:Staat wel tegenover dat als mijn klanten het goed vinden, ik ze alleen een rekening stuur voor de uren die ik ook echt werk. Soms wil een klant dat niet. Die wil perse 'werkdagen'. Vind ik ook goed - dan krijgen ze een lager uurtarief. Maar als ik mag kiezen, factureer ik op uurbasis, met een hoger tarief. En dan krijgen ze alleen een factuur voor de topuren. Voelt voor mij eerlijker aan.
Misschien dat het wel werkt in jouw situatie, maar ik zou deze insteek in principe iedereen afraden. Allow me om even uit te leggen waarom. Als ZZPer is een uurtarief namelijk eigenlijk een soort symbolische valuta. De klant staat namelijk niet naast jouw werkplek thuis met een stopwatch. De klant heeft (als het een beetje een professionele klant is) namelijk een aardig idee van hoeveel uren er 'staan' voor een bepaalde hoeveelheid werk. Als je daar heel erg overheen zou gaan, gaat de klant ook niet zomaar akkoord. Als jij door omstandigheden langzamer werkt (bijvoorbeeld omdat er wekenlang naast jouw werkplek geluidsoverlast is) gaat de klant nog steeds niet zomaar akkoord met die extra uren, die gaat zich beroepen op wat 'redelijk' is voor dat project en die hoeveelheid werk.

Door een hoger uurtarief te rekenen, maar minder uren in rekening te brengen (zelfs minder dat je eigenlijk gewerkt hebt) creëer je de situatie dat je een klant er eerst van moet overtuigen om akkoord te gaan met jouw hogere uurtarief, met het argument dat je het in minder uren doet (wat voor de klant een leap of faith is). Maar je loopt wel het risico dat er op een gegeven moment iemand anders op die stoel komt bij hetzelfde bedrijf die jou moet inhuren. Die ziet de cijfers en en die gaat niet akkoord met een hoger uurtarief dan gemiddeld (waarom zouden ze?). Dus die huurt jou alleen nog in voor een gangbaar tarief. Vervolgens gaan ze ook niet akkoord als je meer uren in rekening brengt dan de vorige keer dat je een klus uitvoerde.

Het is iets anders als je een hoger uurtarief rekent omdat je meer kwaliteit of betere service biedt. Hoger uurtarief voor minder uren als iets persé binnen X termijn afgewerkt moet worden (last-minute klus) ook. Dat is een echt pluspunt, dat levert reputatie en klantenbinding op. Maar als je het gewoon moeilijk vind om al je uren (ook je 'gewone' uren, die er net zo hard bijhoren) in rekening te brengen, heb je er zelf geen korte termijn voordeel van en op de lange termijn mogelijk zelfs nadeel. Het maakt het vooral voor zowel de klant als voor jezelf moeilijker in te schatten hoe je werk vergelijkt met andere mensen in het veld. Als een van de twee variabelen hetzelfde blijft (dus: zelfde aantal uren bij een hoger tarief, of hetzelfde tarief maar minder uren) is het veel makkelijker te vergelijken. Dan loop je ook minder kans dat je er achteraf achterkomt dat je ondanks dat hogere uurtarief toch per project gemiddeld 10% minder blijkt te verdienen dan je collega's, terwijl je het gevoel datje een goed jaar had vanwege dat hogere uurtarief.

Vergeet ook vooral niet dat je ook ergens je non-declarabele uren in de prijs moet verwerken. Daar betaald de klant je sowieso niet voor. Maar dat geeft niet, want omgekeerd weet jij als zelfstandige ook ongeveer hoeveel non-declarabele uren er in het binnenhalen en afwerken van een opdracht zit. Je brengt zelden extra kosten in rekening als het er meer worden wegens omstandigheden of omdat je de pech had dat het zo'n project was waar veel meer extra overleg en correspondentie in ging zitten dan voorzien. Ook daarom middelt het meestal heel aardig uit als je gewoon uitgaat van een 'gangbare' uren-inschatting voor een project.

Nogmaals, misschien dat het in jouw individuele situatie wel een unique selling point is of wel past binnen de bedrijfscultuur. Dat kan ik niet beoordelen op afstand. Maar ik denk dat het in zijn algemeenheid in de meeste branches meer risico's dan meerwaarde heeft.
Plaats reactie