ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

Als het door de Belastingdienst ook als winst uit onderneming wordt gezien, moet je dus wel een balans en winst- en verliesrekening opstellen.
En geloof me, zonder boekhouder loop je waarschijnlijk meer geld mis, dan dat die boekhouder kost.
Waar een wil is, is een weg
Xay

Re: ZZP topic

Bericht door Xay »

Ik heb me door de Belastingdienst goed laten voorlichten en weet dus wat ik allemaal van de winst zou mogen aftrekken. Het ging mij vooral om de documentatie van de administratie, maar inmiddels weet ik dat dat niet zoveel uitmaakt, als ik er zelf mijn aangiften maar goed mee in kan vullen.

De komende jaren verwacht ik met mijn winst niet eens boven de zelfstandigenaftrek + startsaftrek uit te komen. Ik werk met particulieren, niet voor bedrijven. Tenzij die boekhouder van achter zijn bureaustoel een zak geld vandaan haalt die ik zomaar mag hebben, zie ik voorlopig de toegevoegde waarde niet zo.
artemis

Re: ZZP topic

Bericht door artemis »

Wij werken voor het grootste deel ook nog met particulieren.
Maar toch hebben we een boekhouder.
Gewoon omdat hij beter weet waar we voordelen kunnen halen.
Het is bij ons het geld wel waard.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Voor mijn plan om trouwambtenaar te worden denk ik dat ik me het best kan laten inschrijven bij de KVK als ZZP-er. Nu verwacht ik niet dat ik er voldoende uren in zal maken om aan leuke belastingkortingen te komen enzo. Ik vermoed dat ik jaarlijks alleen het extra inkomen moet toevoegen aan m'n inkomsten en dat is dat. (en dat is prima, winst is geen doel hierin, verlies draaien ook niet de bedoeling trouwens).

Wat ik me afvraag, ik begrijp dat je als ZZP-er als je failiet gaat of niet genoeg werk hebt dat je dan geen recht hebt op WW, Als je nou full time werkt, en je contract loopt af en je hebt een inieminie zzp bedrijfje heb je dan wel recht op WW enzo? Of ook niet? Ik denk van wel omdat je de premies afdraagt enzo.

17 april is hier een ZZP middag bij de KVK, kost 35 euro. Is dat de moeite waard om naar toe te gaan?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Dat UWV antwoord heb ik al gevonden, ja je krijgt ww over de uren waar de premie is betaald. Dat is mooi.

Is zo'n kvk middag de moeite waard?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

WW wordt gekort op basis van de uren die je maakt, niet op basis van de winst. En elk uur dat wordt gemaakt, wordt gekort. En komt daarna ook niet meer terug. Dat was voor mij zo zuur: als ik 1 bevalling zou doen die heel lang duurde, bijvoorbeeld 48 uur, dan was ik in 1 klap al mijn WW kwijt geweest en dat krijg je dan niet meer terug. Als jij als BABS geen uren maakt, word je niet gekort op je ww. Maar als je 1 week een gesprek hebt van 3 uur, dan ben je voor de rest van je WW periode 3 uur per week kwijt.

kvk middag heb ik niet gehad, maar wilde ik eigenlijk wel.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Dat is als je al werkeloos bent en WW krijgt denk ik?

als ik 40 uur werk, krijg ik voor 40 uur WW, dan zou ik gebaseerd op bovenstaande terwijl ik in de WW zit gewoon geen opdrachten moeten doen. Maar voor het in aanmerking komen maakt het niet uit dat ik werkte en ZZP -er was.

Ik kan sowieso pas me gaan registreren enzo als ik uit de ziektewet ben. Denk niet dat ze het tof vinden als ik dat nu al ga doen :)

Toffe mobiele telefoon aanbieding gezien voor zakelijke gebruikers trouwens :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Oh zo. Ja, als je 40 uur werkt, krijg je 40 uur WW. Maar dat kunnen ze dus wel terug gaan schroeven als je in eigen bedrijf werkt.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Ja dat snap ik, maar daar zou ik dan gewoon mee kunnen stoppen.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Misschien is ZZP wel niet eens nodig als ik er geen 'serieuze' plannen mee heb. Maar ik dacht aan dingen zoals aansprakelijkheidsverzekering enzo. Dat lijkt me wel nodig. En ook qua uitstraling naar evt klanten serieuzer.
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Zijn BABSen niet in loondienst dan?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Niet allemaal. De standaard babs van de gemeente wel. Maar je hebt steeds meer zelfstandige babsen die niet bij de gemeente horen. Om het huwelijk persoonlijker te maken. Bij veel gemeentes kan je je babs niet kiezen, dan kan je een zelfstandige meenemen. Kost wel iets meer want de kosten van de gemeente blijven. Maar er zijn best veel vrije babsen. Maar ik denk dat een kink-vriendelijke-babs wel vrij uniek is :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: ZZP topic

Bericht door Mack »

Ik blijf met mijn bedrijfje onder de BTW grens en mag nou mijn btw-rekening een keer per jaar overleggen.
Mijn boekhouder krijcht van mij 3 files; de facturen, het zakelijk bank overzicht, en de jaaropgaves van mijn loondienst. Natuurlijk kost hij een x bedrag, maar ik heb verder geen kopzorgen. Dat is het mij echt waard.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Xay

Re: ZZP topic

Bericht door Xay »

Voor ik begon heb ik bij de KvK een seminar gevolgd "Zo start u een eigen bedrijf" van €35. Ik weet niet of dat dezelfde is die jij noemt eireann, maar ik vond het niet zo nuttig. Er werd wel veel verteld, maar meestal gevolgd door "dit staat uitgebreider op onze website" en als je je al een beetje ingelezen hebt over voor jezelf beginnen dan zeiden ze niet veel nieuws. Als je nog niet goed weet wat er op je af gaat komen, dan is het slim om te volgen. Maar als je zelf ook een beetje handig bent met info zoeken online, dan zou ik het laten.

De bijeenkomst van de KvK in samenwerking met de Belastingdienst "Een goede start met de KvK en de BD" vond ik dan weer zeer nuttig. Heel overzichtelijk vertelden ze in 3 lezingen waar je allemaal mee te maken krijgt wat betreft belasting betalen en administratie. Er was een infomarktje waar je al je vragen kon stellen aan medewerkers van de BD en ik heb ontzettend veel geleerd. Deze kan ik echt aanraden.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: ZZP topic

Bericht door eireann »

Dat is duidelijke info Xay, dank je!
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie