ZZP topic

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Bericht door eireann »

Als je vaak eenmalig of 1x per jaar ergens spreekt is dat prima natuurlijk
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

zo, var opnieuw aangevraagd.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

*duimt vast voor handigere beoordeling* :static:
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: ZZP topic

Bericht door phedre »

navragen waarom ze geen WUO afgegeven hebben maar een ROW. En daar je volgende aanvraag op aanpassen
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

ROW= Resultaat uit Overige Werkzaamheden
WUO= Winst Uit Onderneming

VAR-verklaring staat helemaal los van de vraag of je ook btw-plichtig bent ja of nee.
VAR is bedoelt voor de bescherming van je opdrachtgevers tegen naheffing loonheffingen en sociale premies.
Een VAR-WUO geeft meer bescherming voor je opdrachtgevers dan een VAR-ROW.

De toekenning van een VAR is afhankelijk van wat je hebt ingevuld op de vragenlijst. Er wordt naar verwachtingen gevraagd, niet naar de werkelijkheid. Tuurlijk verwacht je meer dan 3 opdrachtgevers, etc.

Dus ook met een VAR-ROW kun je btw-plichtig zijn.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

In dat artikel van Z24 staat dat te optimistisch invullen niet zoveel zin heeft, omdat als blijkt dat je verwachtingen afwijken van je resultaten, het het door moet geven. Maar direct eronder staat ook weer dat er een stuk willekeur bij zit, omdat mensen in dezelfde situatie soms verschillend beoordeeld worden. Ik heb echt geen idee hoe dat dan in de praktijk werkt.
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

Je verwachtingen veranderen er niet door. Ik heb nog nooit meegemaakt dat wanneer de verwachtingen niet uit kwamen dat dat door gegeven is. En ik heb een hoop klanten met een VAR-WUO die al jaren 1 opdrachtgever hebben.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Okay, scheelt alweer. :)
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: ZZP topic

Bericht door kitten »

Ik vind het allemaal maar ingewikkeld. :nopompom: En een boekhouder verdient zich terug? Lijkt me stug met een jaaromzet van 300,-!
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: ZZP topic

Bericht door shareen_G »

Het is ook ingewikkeld kitten. Er zijn zoveel verschillende administratieve en fiscale regelingen dat het voor de kleine ondernemer erg moeilijk is om door de bomen het bos te zien.
Of een boekhouder zich terug verdient is afhankelijk van verschillende factoren.
Wat is de kennis bij de ondernemer en de vrienden/kennissen in zijn/haar omgeving, wat voor bedrijf is het, wat is de omzet, wat is de winst, wat is de privé situatie, wat is het tarief van de boekhouder. 'De boekhouder op de hoek' zal minder vragen dan een administratiekantoor met personeel. Mijn werkgever rekent voor fiscale aangiften/adviezen en het maken van een jaarrekening € 90 per uur exclusief btw. En dat is voor een kleine beginnende ondernemer vrij veel. Zeker bij een jaaromzet van € 300. Een 'boekhouder op de hoek' zal waarschijnlijk veel minder berekenen. En dat kan wel tot 50-60% schelen. (Ik heb plannen om voor mij zelf te beginnen.)
Het beroep boekhouder is niet beschermt, iedereen kan en mag zich boekhouder noemen en ook een administratiekantoor beginnen. Dit zegt echter niets over de kwaliteit.
Een boekhouder is als het goed is op de hoogte van alle fiscale en administratieve mogelijkheden en de voordelen die daarin te behalen zijn. Ze kunnen ook helpen met het invullen van verschillende formulieren, zoals de VAR-aanvraag. Er is ervaring hoe de Belastingdienst daar in de praktijk mee omgaat. Met als zoveel dingen geldt hier ook dat theorie en praktijk lang niet altijd aansluiten.

Of een boekhouder zich terug verdient is echt situatie afhankelijk.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

True. De genuanceerdere versie dan: Het hangt er vanaf hoeveel werk je hebt en hoeveel je hebt moeten investeren. Een consultant met alleen een (eigen) laptop hoeft minder te investeren dan bijvoorbeeld een winkel met voorraad en heeft dus ook een simpelere situatie. Maar zeker in die eerste paar jaar zijn er zoveel extra voordelen en regelingen, dat het wel serieus het overwegen waard is. Hoe kleiner je bent, hoe minder werk je jaarrekening is. En zodra het meer gaat lopen is het vaak het eerste wat goed is om uit te besteden, zodat je die tijd in bijvoorbeeld klantenwerving steken in plaats inplaats van de aangifte waar je zelf vrijwel zeker altijd minder rendement uit haalt (en meer tijd aan kwijt bent) dan een prof.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

Ik kreeg net een mail van de KVK met een uitnodiging voor een startersbijeenkomst. Iemand daar ervaring mee? Is het de investering van een vrije zaterdag waard?
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Wat voor bijeenkomst is het? Ik ben wel eens op een (hele grote) startersdag geweest met echt een heleboel lezingen en workshops en zo. Is het zoiets? Dat vond ik toen wel aardig, maar ik was toen nog helemaal in de aanloopfase en had best nog veel vragen. Als je je rechtsvorm, je klantenkring en je administratie al redelijk op poten hebt, voegt het waarschijnlijk niet heel veel toe.

Als het meer een kleinere bijeenkomst is, dan is het meestal het interessantst voor mensen die business-to-business services aanbieden om te netwerken. Kan ook interessant zijn, maar er waren wel altijd meer mensen die diensten aanboden dan potentiële klanten. Hoewel het altijd interessant kan zijn voor je netwerk, zeker als je iets leuks doet wat mensen ook buiten hun zakelijke mindset om aanspreekt.
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: ZZP topic

Bericht door juffie »

http://www.kvk.nl/sites/mijnstart/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; dit is de link
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: ZZP topic

Bericht door Ravelijne »

Ah, die grote idd. Ik zou de workshoptopics bekijken. Als er daar echt dingen uitspringen, kan het wel de moeite zijn. Maar als je maar een paar gerichte vragen hebt en je hebt geen zin om een hele dag kwijt te zijn, kun je meestal net zo goed een keer bellen.
Plaats reactie