De wondere wereld van de keukentechniek

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
cmeermin

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door cmeermin »

Haha, ja, dat krijg je er van als je zonder lenzen achter het scherm zit. 8-)

Maar goed, geen geld voor zo'n pan! Echt een gevoel van 'hebbes'.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Nog een vraagje voor de ervarings- en andere deskundigen! Iemand een mening over snelkookpannen? Ik zag dat het bijvoorbeeld heel handig kan zijn om bouillon en stoofvlees te maken en laten dat nou twee dingen zijn die ik vaak doe. Maar misschien ook handig om een grote hoeveelheid aardappelpuree te maken voor stamppot? Nieuw zijn ze wel duur, tweedehands lijken ze wel te doen. Dus! Uw meningen graag! Iemand er ervaring mee? Doet hij meer dan stof vergaren op een plank?
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door cinderella »

Ik gebruik 'm regelmatig. Inderdaad voor stamppotten en bouillon. Stoofvlees doe ik toch meestal in zo'n zware pan, lekker pruttelen.
Ik had 'm destijds bij de Lidl of Aldi vandaan. Zo'n jaarlijkse aanbieding, dus je zou er op moeten letten.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

Snelkookpannen zijn handig! Ik gebruikten toen ik thuiswoonde regelmatig, nu leen ik 'm zo af en toe van Mama-D. Vooral voor het maken van bouillion (tip: 4 uur onder druk houden voor de beste smaak) en stoofvlees. (45 minuten van begin tot eind en perfect gaar). Ook voor stamppot vind ik de snelkookpan handig. Vooral omdat het ook een van de grootste pannen in huis is.

Als je een snelkookpan aanschaft: neem er een van 6 liter, of groter, maar zeker niet kleiner, een snelkookpan mag maximaal tweederde gevuld worden. Terwijl een grote pan het ook goed doet met weinig inhoud. Let bij aanschaf op de verkrijgbaarheid van nieuwe onderdelen. Je zal zo af en toe rubbers en ventielen moeten vervangen. In Nederland is Fissler goed vertegenwoordigd, in België zijn onderdelen voor Demeyere goed verkrijgbaar. Beide geen goedkope pannen, maar je hebt wel zekerheid dat je over 25-30 jaar nog om een rubbertje terecht kan. Als je voor tweedehands gaat: controleer dan wel de staat van alle ventielen en rubbers. Deze moeten niet verdroogd of gescheurd zijn. Als je bij een tweedehands pan alles moet vervangen, kan goedkoop snel duurkoop worden.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Ha, dat is duidelijk! Dank, dames. Ik ga de aanbiedingen & tweedehands-sites in de gaten houden en eens nazoeken wanneer ik ook weer vakantiegeld krijg. :D

Andere ervaringen ondertussen ook nog steeds welkom, trouwens, ook als je het dus idd niks vind. Altijd fijn om te weten wat de voor- maar ook de nadelen zijn.
Gebruikersavatar
seleena
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 aug 2009, 15:48

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door seleena »

Wij hebben ook snelkookpan. We maken er voornamelijk soep mee.
Verse groentjes erin en in een mum van tijd is het klaar.
Zelf kom ik er nooit aan toe, om er iets anders in klaar te maken. :)

Mijn vader gebruikte het voor o.a. dahl (Indiaas gerecht gemaakt van linzen) of voor de hardere vlees soorten.
Zoals eend, geitenvlees en lams op zijn hindoestaans.
Dit zijn gerechten die erg lang moeten pruttelen met een stoompan scheelt het enorm in tijd.
Wel is het even zoeken naar de juiste stoomtijd , je kan je vlees ook te lang stomen waardoor het vlees te zacht word en uit elkaar valt.

Volgens mij moet je ook niet bang zijn als de pan gaat stomen. Zelf ben ik er wel een beetje bang voor, vandaar dat ik zelf niet 123 zou gebruiken.
Wij hebben ook een 6 liter van ons had hij nog wat groter gemogen of we moeten gewoon minder groenten in de pan willen doen. :clown:

Mja dit zijn mijn/ons ervaringen met een stoompan.
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Thanks! Wordt ook bij jullie wel gebruikt, dus. :) Was het nog gelukt met de spaarpunten-pan, trouwens? Ze hadden 'm afgelopen week hier ook niet meer.
Gebruikersavatar
seleena
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 aug 2009, 15:48

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door seleena »

Ik ben niet meer geweest. Anders was ik wel komen buurten. :)
Volgende keer moet ik iets sneller zijn met zegeltjes sparen.
Don't hide who you are to please others or fit in. Don't let your unique you be blown out.
If you light is ignored by some, remember there are always others who see it or want to see it.
Take me or leave me <3
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Ah, jammer... Nou ja, er komt vast nog wel een keer een leuke aanbieding. :)
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door juffie »

Er zijn nu keukenspullen waaronder snelkookpannen in de sale bij vente.

http://www.vente-exclusive.com/nl-nl/py ... -qs3546#/f" onclick="window.open(this.href);return false;
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Ravelijne »

Thanks, ik ga even kijken!
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door Daantje »

In queeste om iedereen de geneugten van anti-aanbakloze pannen te leren kennen doe ik even een uitleg over hoe je ze gebruikt
(Juffie, ik vond een nieuw topic toch wat overbodig hiervoor).

Waarom een pan zonder anti-aanbaklaag? Ze zijn niet te verslijten, je vlees, aardappels en nasi krijgen een lekkerder korstje en ze zijn écht krasbestendig. (Overigens ben ik geen tegenstander van anti-aanbak omdat ze giftig zouden zijn. Polytetrafluorethyleen is, mits goed behandeld, inert, pas als je het spul oververhit valt het molecuul uit elkaar en gaat de fluor zijn gang. Keramische anti-aanbaklagen heb ik een aversie tegen omdat ze onberekenbaar zijn en gewoon niet lekker bakken. Voor moeilijke dingen zoals vis en eitjes heb ik ook anti-aanbakpan.

Als ik één pan wil aanbevelen die het waard is om te proberen dan is het deze: Ikea 365+ hapjespan. Daar heb je voor € 19,95 een uitstekende pan aan, ik heb 'm zelf ook. En als het je toch gewoon echt niet onder de knie krijgt is de schade te overzien, dan eet je maar een keer minder sushi. Als ie aanbakt kan je hem gewoon te lijf met staalwol, het ergste dat je ermee kan doen is laten verkleuren. Dan heb je een gele pan, die nog net zo goed bakt.

Heb geduld, laat de pan het werk doen. Niet je kookplaat. Warm die pan op zonder vet erin, op een matig vuur (twee derde vermogen is genoeg). Pas als de pan warm is doe je vet in de pan. Gebruik voldoende vet: de bodem moet bedekt zijn, maar je hoeft niet te gaan frituren. Ga ervan uit dat je vlees een beetje vastplakt, dat is normaal en het laat vanzelf los. De slager zegt niet voor niets 2x 2 minuten voor de biefstuk: twee minuten met rust laten en dan pas omkeren. Roer in zo'n stalen pan waarmee je wilt: lepels, spatels, vorken. Krassen zijn optisch, je pan is een stuk gereedschap. Als dingen dan toch een beetje meer aanbakken dan de bedoeling: een beetje vocht doet wonderen. Als je kipstukjes in je roerbak wat aanbakken, dan zorgt het vocht uit bijvoorbeeld paprika of prei er wel voor dat het los komt. Ga het gewoon proberen en begin met iets makkelijks: karbonades bijvoorbeeld, of een risotto.

Oh ja: HEB GEDULD!
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
perman
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009, 17:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door perman »

Daantje schreef: ik heb 'm zelf ook.
Roflol!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ix6Ol6bcjMA[/youtube]
Maar on-topic: ik gebruik ook wel vaak een plaatstalen wok van de toko. Kan net als hierboven ook niks aan stuk, kost weinig en je maakt hem ook gewoon met staalwol schoon. Alleen bakt ie naar mijn mening alleen lekker als je ook echt een goeie vlam hebt.
.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door cinderella »

cinderella schreef:Ik gebruik 'm regelmatig. Inderdaad voor stamppotten en bouillon. Stoofvlees doe ik toch meestal in zo'n zware pan, lekker pruttelen.
Ik had 'm destijds bij de Lidl of Aldi vandaan. Zo'n jaarlijkse aanbieding, dus je zou er op moeten letten.
De snelkookpannen zijn vanaf morgen weer in de aanbieding bij de aldi.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
perman
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2009, 17:43

Re: De wondere wereld van de keukentechniek

Bericht door perman »

Even de collectieve keukenkennis aanspreken: Wat maakt een soeppan een goede?

Ondanks afwezigheid van vorst heb ik gisteren erwtensoep gemaakt. Maar, zoals vaker, brandde deze (bijna) aan, ondanks laag vuur en regelmatig roeren. De redding was uiteindelijk de half bereidde soep in een grote bak te gieten, pan schoon te schrobben en alles weer terug te gieten voor de tweede helft.
Nou denk ik dat de oorzaak van aanbranden voornamelijk in de bodem gevonden moet worden, omdat deze nogal dun is.
Maar is dit een juiste aanname? En waar moet ik op letten voor een goed (en betaalbaar) alternatief?
.
Plaats reactie