Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Jerry en ik zijn serieus aan het kijken en overwegen om een nieuwbouwhuis te kopen. We hebben een optie op een huis ( :panic: ) en gaan maandag gericht in gesprek met een hypotheekmeneer en de makelaarmeneer.

Nu hebben we beiden altijd gehuurd en is dit ons eerste koophuis. Jerry's ouders hebben wel huizen gekocht, mijn ouders niet. Dus, ik heb die ervaring ook niet.

We kopen als het doorgaat een nieuwbouwhuis, een tussenwoning in een nieuw te ontwikkelen wijk in de buurt. Het Den Haag plan blijft een wens, maar is voorlopig niet haalbaar gezien mijn werk en de huizenprijzen. Helaas. Maar, dit is een goede tweede. De bouw start binnenkort en wordt over ongeveer een jaar opgeleverd.

Nu hebben wij dus nooit een huis gekocht en zijn we allebei niet behept met een achtergrond in de bouw, dus waar moeten we op letten? En waar moeten we goed naar kijken bij het financiële gedeelte? Wat komt er nog bij qua kosten bij nieuwbouw? Waar liepen jullie tegenaan enzo, kortom; tips zijn meer dan welkom!!!

Waaaah! Grote mensen dingen!!! :panic: :panic: :panic:
MILF :grin_ani:
Guardian_s

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Guardian_s »

Alleen ervaring met de koop van bestaand hier, ik weet wel dat er een aantal wezenlijke verschillen zijn:
Nieuwbouw is VON (Vrij Op Naam) dus geen extra bijkomende KK (Kosten Koper)
De waarde ligt vast dus geen taxatie rapport nodig.
Wel is het dacht ik zo dat je al tijdens de bouw moet gaan betalen (Bouwdepot)
Een goede hypotheekadviseur, moet jullie dat feilloos uit kunnen leggen, maar ja wat is een goede?
Ik weet er hier in Alkmaar wel een, maar dat lijkt me voor jullie niet zo praktisch ;)
gerrie

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door gerrie »

Een babbeltje met Jerry's ouders kan geen kwaad, lijkt me!

Ga bij verschillende hypotheek adviseurs langs. Een goede kan je alle inlichtingen geven die je nodig hebt. Wordt lid van de Vereniging Eigen Huis. Die kennen de woningmarkt door en door. Ze zijn een soort consumentenbond voor (aanstaande) huis eigenaren.

Heel veel succes!
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Crownless »

Wij hebben een bestaand appartement gekocht, dus geen nieuwbouw ervaring hier (Oh Dreamer? Waar zijt gij?). Maar als ik eerlijk ben vond ik het het niet zo verschillend met een kamer huren.

Een tip is wel dat verschillende hypotheekadviseurs bij dezelfde hypotheek uit kunnen komen voor verschillende prijzen. Wij gingen praten met een onafhankelijk adviseur, bleek dat rechtstreeks bij de bank voor dezelfde hypotheek goedkoper was.
Zo'n adviseur helpt alleen bij het afsluiten van de hypotheek, mocht je na een tijdje iets willen wijzigen moet je het alsnog bij de bank zelf doen. Dus laat je goed informeren over de kosten van een hypotheek.
Overigens maakten wij een beetje een blunder. De adviseur had een optie op een hypotheek genomen bij een bank, en toen wij vervolgens rechtstreeks bij de bank gingen praten (de afspraak stond al nog voor de optie was genomen door de adviseur), zei de bank dat ze niet meer met ons mochten praten omdat we een optie hadden via de adviseur. Dus wij die optie opgezegd, die adviseur gepikeerd want 'ik ben toch net zo goedkoop, bla.'. Was ie uiteindelijk niet. Maar goed, was een beetje vervelend.

Verder lijkt het ons (Bryan zit naast me) handig om goed te kijken wat er bij de prijs van je nieuwe huis in zit. Wordt het opgeleverd met of zonder keuken. Welke voorbereidingen zijn getroffen (leidingen, stopcontacten, afvoeren, etc)? Welke ramen, welke geiser, etc.

Naast de hypotheek hadden we ook een bouwdepot geopend voor verbouwing/opknappen. Maar uit dat bouwdepot kun je alleen dingen declareren die daadwerkelijk bij een bouwmarkt of via een aannemer zijn gekocht. Dus verf, aanrechtblad, badkuip etc. Maar geen witgoed of gordijnen. Volgens Bryan heeft dat te maken met dat een bouwdepot een hogere hypotheek is met als doel dat je aanpassingen maakt aan je huis waardoor je huis in waarde stijgt. Laminaat, badkuip, betegeling etc verhogen de waarde. Witgoed en gordijnen zijn schijnbaar dubieus. Als je verhuist neem je die vaak mee, dus over zulke dingen zou de hypotheekverstrekker moeilijk kunnen doen.

Maar, tof dat je iets op het oog hebt :static: Succes!

Oh, en oefen alvast op je paraaf, die moet je vaak zetten bij een koopcontract!
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Grinnik @ paraaf!

We hebben vandaag een heel boekwerk met technische details meegenomen en af en toe hoor ik rechts van me: 'Houten kozijnen. Vloerverwarming.' :mrgreen:

Depot is inderdaad iets waar ik naar ga vragen. Goeie!
In ons (hehehe) huis zit wel de badkamer en toilet helemaal inbegrepen, de keuken niet. Maar dat kun je natuurlijk net zo gek maken als je zelf wilt.
Op het moment dat we iets definitiever weten hoe en wat krijgen we ook een meer-minder gesprek. Zo zit er bijvoorbeeld een grote schuifpui aan de achterkant in, dat willen we liever downgraden naar openslaande deuren. Aan de andere kant willen we wel praten over een optionele uitbouw, en bijvoorbeeld over dakramen/kapellen op zolder.

Jullie zijn al de tweede die ik hoor over 'rechtstreeks bij de bank is beter', dus misschien laat ik de tussenpersoon de goedkoopste bank uitzoeken om daar vervolgens zelf te gaan praten. Ik hoor van veel mensen dat Rabo goed en goedkoop is, en daar ben ik ook al bijna 30 jaar klant, dus dat is misschien wel net zo makkelijk.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Ik zou ook zeker lid worden van vereniging Eigen Huis en hun folders/gidsen goed te lezen. Ik zou zelf nu niet zo gauw kopen, moet ik erbij zeggen.

Ik weet niet of dit ook in de afwegingen valt waar je naar op zoek bent, maar ik heb net zelf alle gedoe bijna achter de rug van het (wegens scheiding in mijn geval) verdelen/uitkopen van een appartement wat inmiddels gedaald is in waarde. Ik ben de laatste tijd een behoorlijk aantal mensen tegen gekomen die dezelfde ervaring hebben. Kopen maakt je meestal al een stuk minder flexibel, maar met deze economie is het allemaal extra moeilijk en de vooruitzichten zijn nog steeds heel onzeker. Als je weet dat je uiteindelijk eigenlijk liever ergens anders zou wonen (of misschien weer ergens anders wil werken) zou ik dat wel goed meenemen in het totaalplaatje van de afweging. Vast zitten omdat je je huis niet kunt verkopen is echt naar. OTOH weet ik ook wel dat andere opties ook lastig zijn met wachtlijsten en dat soort dingen, dat is ook waarom ex & ik uiteindelijk gingen kopen. Maar achteraf denk ik dat het eigenlijk niet de beste keus was voor ons, als ik zie dat ex nu opgescheept zit met een appartement waar hij liever vandaag dan morgen uit vertrekt (en ik zou het wel hebben willen houden, maar kon het niet betalen) met de woningmarkt zoals die nu is.

Maar voor het praktische deel dus definitely vereniging Eigen Huis. :) Het Nibud heeft ook een downloadbare folder over betaalbare hypotheken en onafhankelijk hypotheek advies (wordt naar gelinkt in dit artikel).
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Jup, de huizenmarkt voor verkopers is ruk momenteel, maar voor ons als verse kopers kan het bijna niet beter. De rente is ontzettend laag en de huizenprijzen zijn ook heel aantrekkelijk. De huur wordt ook fiks verhoogd en ik val met mijn inkomen overal net in het duurdere segment terwijl ik dan met mijn salaris aan de onderkant zit.

Uiteindelijk is de droom nog steeds Den Haag, dat klopt. Maar ja, dat schuift dan voorlopig op de lange baan. Dus de komende 15 jaar gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren, het zij zo, daar hebben we ons bij neergelegd.

Er moet nu iets gebeuren, ons huis moet nu wel een beetje opgeknapt worden. De vloerbedekking is op, er moet eigenlijk overal gewit en geschilderd worden, etc. Dit huis gaat investering vragen. Daarnaast is dit een koud huis. Het is uit de jaren 50 en het tocht hier aan alle kanten. We verstoken bakken met energie in de winter, zeker zo'n winter als afgelopen jaar.

Daarbij; het is een fijn huis, maar niet bijster groot, zeker boven niet en we lopen tegen dat probleem aan. Dus iets groter zou fijn zijn.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door cinderella »

Als je de optie hebt om kunststof kozijnen (evt. met houtlook) te nemen, en je ze van tevoren ook kunt zien, zou ik daar voor kiezen trouwens. Of in ieder geval er even naar te kijken. Wij zijn er erg blij mee, en ik wilde ze eigenlijk never-nooit-niet omdat ik ze lelijk vond, maar tegenwoordig heb je ze wel mooi.
Verder niks zinnigs aan toe te voegen.
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door pluis »

Wat Ravelijne al zegt: Vereniging Eigen Huis!!

Die lui geven goed hypotheekadvies. Ze krijgen geen geld voor de hypotheken die ze afsluiten. In plaats daarvan betaal jij een vooraf afgesproken bedrag wat in de 'grote pot van VEH gaat. Zij krijgen een salaris en en een bonus als (naar aanleiding van klanttevredenheidsonderzoeken) blijkt dat ze goed werk doen. Dat is veel doorzichtiger dan iemand die van banken geld krijgt voor het afsluiten van hypotheken. Ook kun je de adviseur van VEH jouw vaste tussenpersoon maken die dus ook bij veranderingen jou adviseert en zaken voor je regelt.

Het lidmaatschap van VEH is een paar tientjes per jaar. Daarbij heb je dan wel het voordeel dat de een gratis bezwaarprocedure tegen te hoge WOZ waardes hebben, plus nog andere aardigheden zoals korting op taxaties en rapporten.

Let op of je garanties krijgt als je inlegt in het bouwdepot. Wat gebeurt er als de bouwer failliet gaat voor je huis is opgeleverd? Hoe zit het met garanties op bouwafspraken en meerwerk? Wat zijn je mogelijkheden als er iets niet (goed) blijkt te werken? Zit je vast aan een verkoopbeperking van een aantal jaar (soms zijn daar boeteclausules voor).

Verder, qua nieuwbouwhuis.. Je zult de tuin helemaal moeten aanleggen. Dat kan flink in de kosten lopen. Overleg bijvoorbeeld met je buren over gedeelde schuttingen, huur samen apparatuur (zoals zo'n egaliseermachine), etc. Hoe goed is de kwaliteit van de ingebouwde CVketels en radiatoren? Zijn de stopcontacten kindveilig?

Nou ja. Succes en spannend! Ik verheug me al op foto's! Heb je een brochure van het project?
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door juffie »

Goeie punten pluis! Dank! gaan we meenemen in de vragenronde.

en, ik heb wel een linkje. Zal uwes even peebeejen. :)
MILF :grin_ani:
Oppergodin_Hera

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Oppergodin_Hera »

Ik ben nu wel bezig met een hypotheek via de hypotheker. Die zoekt voor mij de goedkoopste uit (en dat is niet de standaard bank) en niet verplicht de aanvullende verzekeringen (alleenstaande moeder, dus wilde overlijden en werkeloosheid verzekeren) bij dezelfde bank te nemen, dus weer de goedkoopste.

Hou er rekening mee dat iedere wijziging onwijs veel geld kost en voor iets wat ze minder moeten doen je erg weinig terug krijgt. En dat je, zoals dakkapellen na moet kijken wat je bij hun betaald of wat je betaald als je het later doet.
Kijk naar de hoeveelheid stopcontacten (altijd te kort) en hoe hoog ze zitten (oa ivm de mini, maar je wilt ze ook niet tegen je plafond hebben zitten)

Laat als je huis op palen staat, de uitbouw ook op palen plaatsen (ivm gelijke zetting). Leg niet direct de mooiste bestrating in je tuin. Kans op verzakking is groot Wacht een jaar en leg er iets tijdelijks in. informeer naar een schoon grond verklaring (die moet er zijn bij nieuw bouw, anders mogen ze er niet eens graven) en hou er rekening mee dat er vaak in de tuin een losse bovenlaag wordt gestort, maar dat daar onder een hele dichte laag zit (bouwverkeer overheen gereden). Planten/bomen hebben dan moeite om door die laag heen te groeien. Ben je toch in de lege tuin bezig. Een buitenkraantje in de schuur is meestal praktisch en nu makkelijk aan te leggen (of een water geef systeem), maar het moet wel af te tappen zijn voor de winter. Kijk of er in de keuken wel aansluitingen komen voor oa het riool/water/evt gas en genoeg groepen (elektra, mijn vaatwasser en oven mochten niet op 1 groep). Kijk nu al wat voor keuken je wilt, want zitten die klapdeuren er straks in....is het lullig als de keuken niet past. En is er een schuindak, waar je een kamer in wilt maken. Teken dan het dak uit en kijk tot waar je sta ruimte hebt (anders kan die ruimte behoorlijk tegen vallen) Veel plezier :)
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door JerryM »

Ik vind zelf stopcontacten minder dan 30cm van de grond - wat tegenwoordig gelukkig standaard is - zwaar irritant. Er kunnen altijd kindslotjes op.

Verder goede aandachtspunten. Ik ben zelf gespitst op die groepen, zeker een paar aardlek groepen, en er staat in de technische beschrijving 1 contactdoos op zolder. Dat gaat dus bv veranderen...
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door phedre »

bespreek samen van te voren goed wat je WILT verwonen, waardoor er ruimte over blijft voor andere dingen in het leven, zoals uitgaan, vakanties, uit eten kunnen gaan, en hou je daar aan. Wat je KUNT verwonen kan wel eens flink hoger liggen, maar heb je dat er voor over? elk dubbeltje om moeten draaien om eens spontaan sushi te kunnen gaan eten, niet meer zomaar met de jeejtjes samen een terrassje pakken in de stad of naar een pretpark gaan.

Verder: hypotheek- en verzekeringsadviseurs krijgen tegenwoordig geen provisie meer van de banken, maar worden betaald door de klant zelf. Hypotheek nemen rechtstreeks bij een bank is lang niet altijd goedkoper, maar vaak verplichten ze je wel de verzekeringen bij dezelfde (dochter-)maatschappij te sluiten (rabobank met interpolis, ING bank met nationale Nederlanden, ABN amro bij abn-amro), je hebt daardoor veel minder keuzevrijheid bij de benodigde verzekeringen, wat soms een lagere rente weer teniet doet.

Ga jezelf alvast goed orienteren op de hypotheekvormen. Online is heel duidelijke uitleg te vinden over t verschil tussen aflosvrij (wat bijna niet meer gegeven mag worden), annuiteiten of lineair.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door phedre »

woonlastenverzekering: je wordt er mee doodgegooid tegenwoordig, maar vergelijk de voorwaarden heel goed!! hoe lang keren ze uit, waarbij keren ze uit, wanneer gaan ze uitkeren, naar WIA-normen of naar maatschappij-normen en wat kost t!! Koopsom of premiebetaling.

En vooral: heb je m ook echt nodig, en dan alleen de ww-dekking of ook de arbeidsongeschiktheidsdekking.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door eireann »

*klok klepel*

De keuken en badkamer enzo zitten heel basic in de prijs van het huis dacht ik, als je een iets ander tegeltje of deurtje wil kost dat extra, dat soort extra dingen ook meenemen (of de tegeltjes, deurtjes etc leuk vinden :) )
**Self Rescuing Princess**
Plaats reactie