Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Bitemarks »

De afgelopen jaren zijn veel slechte makelaars gelukkig failliet gegaan door de crisis op de huizenmarkt. In het algemeen kan een aankoopmakelaar zijn courtage wel terugverdienen voor je.

Wij hadden de mazzel dat ik een makelaar in de familue heb, die ons gratis heeft geholpen met een goede koopprijs en een bouwkundige keuring waar direct een schatting van grote onderhoudskosten voor de komende jaren uitkwam. Hij heeft ook het koopcontract beoordeeld en geadviseerd bij de onderhandeling.

Ik zou dat bij een volgend huis ook zeker weer doen, ook als ik wel courtage moest betalen. Bij het uitzoeken van een makelaar zou ik goed bedenken wat je verwacht en wat je zelf wil doen. Als je de verwachtingen en vergoeding op papier zet, is de kans veel kleiner dat het mis gaat.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door kitten »

Ja ik moet zeggen dat ik het toch ook wel aanraad. Je moet natuurlijk wel een betrouwbare pief hebben, maar ik was er heel blij mee, met onze aankoopmakelaar. Nu kende ik de man al en we hebben nu ook bijna al onze verzekeringen, de hypotheek, de belasting aangifte en de BTW aangifte van mijn bedrijf inmiddels bij zijn financieel adviesbureau ondergebracht. En de zangles van Oudste. :clown: (schoonzoon van eigenaar geeft zangles in hetzelfde pand). Ze werken nu aan ons pensioenadvies. Alle medewerkers daar kennen ons alle 4 inmiddels bij naam. :lol: Kortom: we vertrouwen ze.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Voleuse »

Ok ik heb een huurhuis maar ik heb geen zin om een apart topic te starten en ik heb wel een vraag :P

Ik kreeg laatst een pipo aan de deur die voor mij gratis ging berekenen hoeveel mijn huur maximaal mag zijn op basis van dat puntensysteem. Ik krijg net een mail met de uitslag: mijn huur is 65 euro per maand te hoog. Nou biedt het pipobureau in kwestie aan om te bemiddelen voor een huurverlaging. Dat kost 2 maanden van de gerealiseerde huurverlaging, met een minimum van 250 euro (of 0 als het niet lukt).
Waar doe ik nu goed aan? Bel ik eerst mijn huisbaas met de mededeling dat ik dit heb laten berekenen en dat ik een lagere huur wil? Kan ik zelf net zo goed die procedure starten bij de huurcommissie? Of is het die paar honderd euro op de lange termijn wel waard (ik verwacht hier nog best lang te wonen)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door isara »

Als het goed is is er iets van een cliëntenraad bij je woningbouwstichting, ik zou eerst overleggen met hen, of evt zelf procedure starten. Maar niet via zo'n bureau.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door chell »

Je kunt zelf de procedure starten bij de huurcommissie, heb ik ook een keer gedaan en leverde me veeeeeel geld op. Zo'n bedrijfje kan niet meer dan jij kan en uiteindelijk is de huisbaas degene die ook daadwerkelijk het huurbedrag moet aanpassen. Wat ik me ervan kan herinneren was het namelijk niet verplicht... (maar dit was in 2005 ofzo).
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Ik heb het destijds ook zelf gedaan met een beetje hulp en advies van het steunpunt wonen (er is waar jij woont misschien ook wel zoiets, of soms hebben ze spreekuur bij sociaal werk of zo). Idd huurverhoging gekregen en het teveel betaalde bedrag tot die datum kunnen verrekenen met de huur. Na afronding van de procedure en uitspraak van de rechter (wat heel weinig voorstelde en niets kostte, die mensen doen de hele dag niets anders dan dit soort zaken) mocht ik dat bedrag gewoon zelf inhouden op de toekomstige huur met wen nette mededeling er bij.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Mack »

Ik zou er niet op ingaan. De meeste woning corporaties houden zich meestal aan de richtlijnen.
Als je particulier woont en echt teveel betaald kun je dat online goed controleren en dan zelf in actie komen.
Ik zou eerder hulp vragen bij iemand hier op het forum dan de eerste de beste pipo die ongevraagd bij jou aanbelt.

Bovendien; als zijn berekening klopt en jij €65 per maand teveel betaald en hij kan dat hard maken bij jouw verhuurder dan kost dat jou €250! oftewel 4 maanden huur verschil. Het dubbele van de twee maanden die hij eerst noemt.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Ik zou het eerst zelf narekenen, maar Pipo gaat meestal geen moeite doen als die verwacht dat het niks wordt (tenzij je van te voren zou moeten betalen?). En ook bij woningbouwverenigingen gaat er soms iets niet helemaal volgens de regels.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door chell »

Ik vermoed dat voleuse particulier huurt en dan kan het echt wel kloppen dat ze te veel betaalt, die willen nog wel eens met een vork schrijven of verkeerd meten. En ook bij woningbouwverenigingen is niet alles op orde. Wij huren vrije sector, dus dat puntensysteem is niet van toepassing, maar volgens de gegevens van de woningbouw hebben wij 4 slaapkamers. En afmetingen weten ze niet....

Checken dus. Die Pipo zou best gelijk kunnen hebben!
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door pluis »

Ik zou 't wel checken, maar tenzij die Pipo met een pasje en papierwerk van een publieke instelling of een goed aangeschreven-staande non-profit aankomt, zou ik het hem niet voor me laten regelen. Volgens mij als er iemand zo aan de deur komt, dan willen ze aan je verdienen, en daar ben je meestal niet beter af mee.

Wat is de naam van dat Pipobureau?
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Kleine zzp-er kan ook best betrouwbaar zijn en werk uit handen nemen tegen een redelijke prijs, op zich. En omgekeerd zijn er grote partijen met reputatie die een slechte deal bieden, soms. Goed kijken en goed selectief zijn zou ik in alle gevallen aanraden.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Crownless »

Op zich betaal je zo'n pipo om gedoe uit handen te nemen. Ik bedoel, ik had ook mijn hypotheek zelf kunnen regelen, maar betaalde graag een man die ons zei wanneer hij welk document nodig had en het vergelijken deed.

De vraag is of je de prijs acceptabel vindt.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Nou was dit een klusje wat ik destijds heel goed te doen vond. Dus het hangt er vanaf of je een beetje papierwerk en bureaucratie ziet zitten, of het wel of niet de moeite is om het iemand anders te laten doen.
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door pluis »

Het gaat me niet om of bedrijven groot of klein zijn. Het gaat me erom dat bij mensen aan de deur komen en via no cure no pay aanbieden papierwerk voor ze te doen als verkooptactiek op mij heel erg onbetrouwbaar overkomt. Komt dat vanuit een publieke instelling waarvan Voleuse weet dat ze er bekend is, dan snap ik t wellicht nog als een soort doorgeschoten bemoeizorg. Komt dan vanuit 't private zakenleven of gewoon van een 'pipo' , dan zou ik me eerder afvragen of die mensen niet eigenlijk uit zijn op mijn privegegevens, en / of bij me willen binnenklijken of er nog wat te jatten valt.

Vandaar dat ik ook eigenlijk wel wil weten wat de naam van die organisatie is.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Koophuis; tips and tricks, do's and don'ts

Bericht door Ravelijne »

Ik denk dat hetzelfde idee vanuit een publieke instelling ook a way of making money is. Er worden daar ook mensen betaald alleen maar om te bedenken hoe ze de boel rendabel kunnen houden, of winstgevender te maken. (Dure krachten, ook nog.) En ik las ook ooit in de krant over een legitieme meteropnemer die inderdaad inbraken voorbereidde onder werktijd. Naast alle artikeltjes over niet-legitieme meteropnemers die hetzelfde deden, maar dan met een pasje wat ze in fotoshop hadden geknutseld.

Ik probeer maar te zeggen dat mensen die aan de deur komen met een goed idee niet persé minder betrouwbaar hoeven zijn. Tegenwoordig zijn er juist zoveel (al dan niet kleine) bedrijfjes en zelfstandigen bij gekomen, en ze bieden vaak een goeie service. Vaak ook mensen die er uit frustratie onder eigen vlag mee begonnen zijn, nadat ze bij een grote instelling of bedrijf de ruimte niet kregen, of mensen afgezet werden omdat groot bedrijf ook grote overhead heeft.

Ik breek dus even een lans voor de initiatiefnemers die geen publieke instelling zijn en wel aan de deur komen, maar beaam ook zeker dat je voorzichtig moet zijn. Zelf zou ik alleen zeggen (uit ervaring en uit de krant) dat je ook bij gevestigde bedrijven niet blind moet varen op naam en reputatie.
Plaats reactie