Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Mijn inboedel + WA is ook maar iets van 10 of 11 euro per maand. Ik heb toen een middagje uitgetrokken voor zo'n vergelijkingssite en dit was voor mij de beste. Mijn telefoon en computer zijn verzekerd, ook als ik ze meeneem ergens anders mee naartoe.

WA vind ik altijd de moeite, precies wat Daantje zegt. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Crownless »

WA is er ook voor als je met je winkelwagen een geparkeerde auto raakt. Of een bal door een ruit schopt. Of als je huisdier iets stuk maakt.

Verzekeringen werken inderdaad op het principe dat de gezamenlijke deelnemers meer betalen dan dat er uitgekeerd gast worden. Maar het is een risico dat je neemt. Heb je daadwerkelijk de mogelijkheid om weer meubels te kopen na brand of waterschade (ok, op zich heb je bij waterschade nog kans dat je het via de huurbaas kunt verhalen)? Zelfs van de kringloop is een bank, tafel en bed makkelijk 100 euro. En daar dan nog een matras en beddengoed bij. En kleding.

Als jij vindt dat je ook een bedrag opzij kan houden voor het geval dat, dan moet je dat doen. Ik heb het in ieder geval niet.

Ja, waarschijnlijk gebeurt er niks in mijn huis en betaal ik "voor niks". Alleen, ik betaal niet voor niks. Ik betaal voor de geruststelling dat, mocht er iets gebeuren, ik me in ieder geval geen zorgen hoef te maken om "waar ga ik dit van betalen?"
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
dbj

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door dbj »

Crownless schreef:Ja, waarschijnlijk gebeurt er niks in mijn huis en betaal ik "voor niks". Alleen, ik betaal niet voor niks. Ik betaal voor de geruststelling dat, mocht er iets gebeuren, ik me in ieder geval geen zorgen hoef te maken om "waar ga ik dit van betalen?"
Dit heb je wel heel mooi gezegd, Crownless.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

een WA verzekering (oftewel AVP -Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren) is bijna een must. Die dekt niet juist niet de schade die je met een auto of een brommer veroorzaakt, want zodra je die gaat rijden sluit je daar apart een verzekering voor af. Die AVP/WA verzekering dekt de schade die je als persoon kunt veroorzaken. Stel je valt met je fiets en daardoor moet een automobilist uitwijken en die rijdt daardoor tegen een pand aan, of tegen een voetganger, komen ze echt bij jou de schade verhalen. Of stel je komt gezellig bij mij thuis een kopje koffie drinken en eenmaal binnen stoot je daar mijn laptop van t tafeltje af, of verzin nog wat van dat soort dingen, dan wordt deze schade op je AVP verzekering verhaald.

Je inboedel verzekert je spullen naar nieuwwaarde, keert uit naar dagwaarde. Voor het vaststellen van de waarde worden inboedelwaardemeters gebruikt, maar als je vindt dat daar de waarde te hoog wordt aangegeven, kan je ook vragen om een inboedellijst. Die is veel specifieker, veel uitgebreider en dan kan je per ruimte in je huis of per groep spullen de waarde aangeven en die verzekeren. Let dan echter wel op dat je echt alles meeneemt, want vergeet niet hoeveel geld je kwijt bent als je werkelijk alles moet vervangen na n brand bijvoorbeeld. Elke onderbroek, tandenborstel, stukje zeep, kledingstuk, bestek wat je in huis had, moet dan vervangen worden.

Een goede inboedel en AVP kosten niet zoveel. Goede maatschappij daarvoor is bijvoorbeeld Klaverblad, vaak heel goede prijs/kwaliteitverhouding en absoluut niet moeilijk met uitkeren. Nationale Nederlanden is ook behoorlijk coulant met uitkeren, maar wel wat duurder meestal.

Als je zelf niet veel verstand hebt van verzekeren, vind ik het aboluut de moeite waard om de verzekeringen te sluiten via een assurantietussenpersoon en die zijn lang niet altijd duurder dan de directwriters (zoals Centraalbeheer, fbto en zo)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
dbj

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door dbj »

Dat is best een heel verhaal phedre, wat jij hier neerpent. Ik dacht meer aan een verzekering bij de Hema, Kruidvat, ANWB ofzo.
Kwam een verzekeraar tegen (online) die kennelijk voldoende heeft aan inkomen en leeftijd (en waar ik woon) om te weten hoeveel er verzekerd moet worden... Nou, ben benieuwd hoe hij dat dan weet wat ik in huis heb.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

Dat weet hij niet, hij gaat uit van gemiddelden.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
dbj

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door dbj »

Gaat dit weekend met inventarislijsten + inboedelwaardemeters + telmachien aan het werk.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door isara »

Eh, waarom? De meeste inboedelverzekeringen vergoeden standaard tot 100.000 euro. Opzich is het best handig om de waarde te weten van je spullen, maar het is niet heel erg nodig om eerst alles precies te weten voor je een verzekering afsluiten. Tenzij je verwacht dat je spullen meer dan 100.000 of in sommige gevallen 150.000 euro waard zijn.
Bij bv. Centraal Beheer kun je ook nog aanklikken dat je collectiviteitskorting hebt, als je bv een uitkering hebt kan je aanklikken dat je UWV collectiviteitskorting wilt en scheelt dat 10% ofzo.

Overigens inderdaad de verkeerde vorm van zuinigheid om geen inboedel-en WA verzekering te hebben. Ik betaal 11,50 per maand voor inboedel en iets van 12 euro per per jaar voor WA ofzo?
Meestal is een inboedelverzekering ook verplicht als je huurt...
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

er zijn een aantal maatschappijen die werken met een 'alles in één' polis en idd inboedel dekken tot 100.000 euro. Maar alsje maar voor 15.000 in je huisje hebt staan, is t best wel heel erg de moeite waard om dus wel te kijken naar een wat passender dekking. Met een inboedelwaardemeter heb je ook garantie tegen onderverzekering, dus waarom meer verzekeren dan nodig is?
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Daantje »

Ik heb gewoon uit gemak gekozen voor de ING omdat ik daar ook mijn bankzaken regel. Moet eerlijk zeggen dat ik hooguit een half uur verzekeringen heb vergeleken, voor ik afsloot.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
dbj

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door dbj »

phedre schreef:Maar alsje maar voor 15.000 in je huisje hebt staan, is t best wel heel erg de moeite waard om dus wel te kijken naar een wat passender dekking.
Nou phedre, je kent me best goed mag ik wel zeggen. Want met de inventarislijsten kom ik uit bij dat bedrag welke jij noemde.

Maar de maandpremies die jullie noemen, kloppen totaal niet.
In werkelijkheid zijn ze fors hoger, de verzekerde waarde die ze vermelden overigens óók. Maar er is ook sprake van een verplicht eigen risico omdat ik woonachtig ben in de grote stad. ING hanteerd hiervoor een bedrag van 225 euro, het hoogste bedrag hiervoor :shock:

De maandpremies die ik noteerde:
=====================
Unigarant: WA 3,48 en inboedel 36,81
FBTO: WA 3,22 en inboedel 23,09
ING: WA 3,06 en inboedel 22,10
Klaverblad WA 3,79 en inboedel 12,00

Grote verschillen dus.
Daarnaast moet je melden of je met politie of justitie in aanraking bent geweest, ook als er geen veroordeling heeft plaatsgevonden.
Dus als je verdacht bent geweest, maar bij nader inzien blijkt dat je er niets mee van doen had moet je dit melden.
Je staat immers geregistreerd in de politieregisters en dat willen ze weten.
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door skaoot »

Ik ben moed aan het verzamelen om eens te kijken naar andere energieleverancier...
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
dbj

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door dbj »

Mijn energieleverancier is greenchoice en ben daar best tevreden over :yes:
Alleen elektra, ik heb geen gaslevering.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door phedre »

en je moet ook melden of je al eens eerder geweigerd bent door n verzekeraar of dat de verzekeraar je een verzekering heeft opgezegd. Dat hoort idd bij de risico-inschatting. Daar ontkom je niet aan, bij geen enkele verzekeraar. Maar dan zat ik met mn Klaverblad toch redelijk goed wat prijs/kwaliteitverhouding betreft.
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Overstappen; energie, verzekering, provider e.d.

Bericht door Ravelijne »

Ik betaal bij Aegon € 10,64 precies. Het zal 'm misschien idd in de postcode en de risicoinschatting zitten, dan.
Plaats reactie