tobben met een laptop...

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
dbj

tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Heb een labtob gratis gekregen, omdat die persoon 'm kennelijk niet meer wil gebruiken.
Het is ongetwijfeld een ouder apparaat, want best groot en zwaar en niet echt handzaam te noemen.
Op de accu doet ie het niet meer, alleen op de netvoeding.

Nou leuk, kan ik eindelijk iets anders proberen dan altijd maar weer Windows :D
Dus hoppa linux erop gezet, maar dat viel toch tegen. Om te beginnen kent ie maar 1 resulotie, die veel te laag is. En opstarten wil ook al niet erg lukken.
Geen nood, ik kan mijn mijn "grote" desktop computer gewoon het internet op (anders kon ik hier niet posten) en gaan speuren naar mogelijke oplossingen. Er blijken diverse linux-versies te bestaan en welke het meest geschikt zou zijn voor de gekregen labtob is sterk afhankelijk hoe oud dat beestje is.
Maar hoe kom ik te weten hoe oud dat ding inmiddels al is? En wat er in zit weet ik al helemaal niet.

Wat weet ik dan wel?
Op het etiket staat dit:
Packard Bell EasyNote ALP-Ajax C3
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: tobben met een laptop...

Bericht door juffie »

Pssst, het is laptop, met 2x een P. :)

En qua techniek: Mack! Jerry! Toran! Wie vergeet ik nog?
MILF :grin_ani:
faery

Re: tobben met een laptop...

Bericht door faery »

Uhm, de vrouwen die hier op WS ook dingen met IT doen :P Ik, skaoot, chell, kitten vroeger ook (toch?), en ook eireann, dacht ik.

Dit zegt het internet qua specs over de laptop (wat nog relevanter is dan de leeftijd):
15.4" display,
Intel Core 2 duo processor with 2048KB cache.
Full size Keyboard with numeric key pad.
2GB DDR2 RAM (expandable to 4GB),
120GB 5400rpm hard drive. DVD RW multidrive.
Webcam,
Wireless network support,
4 USB2 ports.
Windows Vista installed.
Ik zou Ubuntu nemen, als ik jou was. Dat zou de laptop moeten kunnen, en dat is (voor linux) makkelijk in gebruik. Veel mensen roepen ook Linux Mint, trouwens, dus dat zou je ook kunnen proberen. Blijkt Ubuntu te zwaar, kan je ook altijd over op Lubuntu, da's daar weer een lichtere variant van ^^
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

THX faery. Alleen de gegevens die je vond kloppen niet helemaal.

Webcam zit er niet op. HDD is 160GB en mijn exemplaar heeft een Intel Celeron processor van 1.7GHz
Windows staat er niet -meer- op :D Wat er wel opstond weet ik niet...
En als ik de bios mag geloven, zou mijn labtob thans ongeveer tien jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Linux Mint is inderdaad een aanrader. Dat is echt een kwestie van install draaien en je kan zo aan het werk, net zo makkelijk installeren als windows of mac. Ik durf helaas niet te voorspellen of het werkt op deze hardware. Tien jaar oud is waarschijnlijk niet meer automatisch supported in de recente versie, denk ik (maar weet ik dus niet). Ik kan daar zo gauw niets over vinden met google, dus ik durf er niets over te zeggen.

Weet je ook welke linux distro je eerst had geprobeerd?
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Ja, ik had simpelweg de recente versie gekozen (Linux mint 17.2) wat me logisch leek. Maar die zou te nieuw zijn voor mijn oude beestje....
Ik denk dat Linux Mint 13 Xfce een betere keus is voor mijn labtob.
Maar voordat ik deze ga installeren op de labtob, is het wel fijn om te weten of het inderdaad de juiste versie is voor mijn doel. Ben nog niet overtuigd.

Anderzijds is het wel waar dat er eigenlijk niets fout kan gaan. Ik kan immers gewoon experimenteren op de labtob zonder dat het gevolgen heeft voor het normale dagelijks gebruik :D Maar frustraties dempen echter wel sterk de motivatie om met iets anders dan Windows te experimenteren.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Zarath is redelijk ervaren met Linux en die roept vanaf de andere kant van de kamer desgevraagd ook dat dat idd waarschijnlijk de goeie versie is. Xfce is redelijk licht, volgens mij had ik die ook op mijn oude laptop. Maar er is wel een learning curve idd.
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Ondertussen heeft Juffie mij al twee maal op m'n vingers getikt wegens gemaakte taalfouten :oops:

En linux mint versie 13 staat nu op mijn gratis gekregen laptop en gelijk ook in de juiste beeldschermresolutie, dit laatste wilde met versie 17.2 maar niet lukken...
Kan nu verder gaan met de informatie die in de link staat van mijn vorige post en met de artikelenreeks hierover welke zijn gepubliceerd in Computer Easy nrs 109 & 112. Dat laatste zijn uitgaven op papier :)

Als het dan nog niet lukt, kan ik wellicht in dit topic mijn vragen stellen.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Succes!
Gebruikersavatar
juffie
Site Admin
Berichten: 317
Lid geworden op: 09 aug 2009, 13:48
Locatie: Omgeving Tiel

Re: tobben met een laptop...

Bericht door juffie »

Succes! Ik vind je sowieso al een held want ik snap geen reet van Linux en consorten. Kan alleen met iOS / yosemite en Windows werken.
MILF :grin_ani:
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Ravelijne »

Als je nu een nieuwe linux voor je neus zou krijgen, zou je het verschil met Windows & Mac voor het overgrote merendeel nauwelijks merken, hoor. :)
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Omdat ik onverwachts een tweede computer kreeg, in dit geval een behoorlijk gedateerde laptop, maak ik daar dankbaar gebruik van om met iets anders dan Windows te gaan werken.
Valt het zwaar tegen in de praktijk, dan is er niets aan de hand maar ben ik wel een ervaring rijker.
Blijk ik met Linux ook goed te kunnen werken, dan gaat dat ook op mijn thuiscomputer komen en is het exit Windows :lol:
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: tobben met een laptop...

Bericht door kitten »

ik vond laptob wel een mooie woordgrap! :lol:
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: tobben met een laptop...

Bericht door Yara »

Ik zat te twijfelen of het inderdaad in grap was. Vond hem wel erg mooi gevonden! :)
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
dbj

Re: tobben met een laptop...

Bericht door dbj »

Ja, het was inderdaad een bewust gekozen woordspeling.
Alleen Juffie kon dat niet zo waarderen en kreeg ik dus vermaningen van haar wegens spellingsfouten...
Plaats reactie