Huizenmarkt

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
dbj

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door dbj »

Ow. Ik heb vandaag een brief ontvangen van de woningbouw.
Er staat in dat per 1 oktober een aanpassing plaatsvind van de huurprijs i.v.m. wijziging van het puntensysteem.
Mag dat? In 1 jaar tijd tweemaal de huurprijs wijzigen? Immers, op 1 juli was er de gebruikelijke jaarlijkse huurverhoging.
Gebruikersavatar
phedre
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 jan 2011, 14:22
Locatie: den helder
Contacteer:

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door phedre »

kom je toch gezellig bij mij wonen Hera? :)
t is hier idd heel gezellig, in ieder geval t hoekje van de straat waar ik woon:)
Het voordeel van slechte tijden is dat er altijd iets positiefs is om naar uit te kijken
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Ravelijne »

cinderella schreef:bruto of netto? netto vind ik wel heel weinig
Ik denk dat het voor een alleenstaande op minimumniveau niet zo'n gekke streefverhouding zou zijn. Als je kijkt naar de kosten van levensonderhoud, verzekering, eigen bijdrages etc. is de helft al ruim op, zelfs als je sober leeft. Als je ook nog wil kunnen sparen voor onverwachte hoge uitgaven, iets opzij zetten voor later en/of af en toe iets leuks doen etc. wordt het erg krap.

Als je een huishouden met twee personen voert en veel kosten kunt delen of als je inkomen omhoog gaat maar de absolute kosten niet evenredig omhoog gaan, kun je je veroorloven om meer aan wonen uit te geven.
Gebruikersavatar
Mack
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:21

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Mack »

Wij zitten met z'n tweeën op 2/3 van ons maandinkomen aan huur, en dan wonen we (naar ons idee) nog relatief goedkoop.
I'm whelmed. Not overwhelmed, not underwhelmed, just the right amount of whelmed.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door thaliya »

isara schreef:Bah, wat een vreselijke xenofobische en kortzichtige meningen van vreselijke mensen over de vluchtelingen lees je soms toch. Bahbahbah.
Ik heb een neef die op FB allemaal berichten deelt van oa de "ik doe GEEN aangifte tegen Wilders" groep en andere soortgelijke groepen. En als ik zijn reacties lees of reacties van anderen dan kan ik daar echt boos om worden. En dan vooral omdat het wel lijkt of zelf nadenken of dingen uitzoeken niet mogelijk is.
Vandaag postte hij iets over dat referendum van GeenStijl en dat als er nog zoveel stemmen bijkomen dat "de Oekraïne" uit de EU wordt gezet en dus minder mensen die onze uitkeringen krijgen. En dan moet ik echt op m'n handen zitten want dat land heet niet "De Oekraïne", 300.000 stemmen betekent niet dat Oekraïne eruit wordt gezet, het betekent dat er een referendum komt (waarbij het ook nog eens goed mogelijk is dat de meerderheid wil dat het blijft zoals het nu is) en de uitslag van dat referendum is niet eens bindend. Begrijp me goed, ik ben voor democratie en vind een referendum goed maar als je het verkoopt als "teken dit en de Oekraïne gaat uit de EU" dan ben je echt te dom om het te snappen en zou je niet eens mogen stemmen. En daar word ik dan boos om en dan schrijf ik reacties die ik dan vervolgens niet plaats want het heeft toch geen zin, maar man, man, man!
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Oppergodin_Hera

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Oppergodin_Hera »

ik ben over het algemeen redelijk rechts van het midden georienteerd. Maar ik heb moeite met uitspraken van nederland is vol, sluit de grenzen enz. Nee ik wil niet alle vluchtelingen hier. Maar zij willen waarschijnlijk ook niet allemaal hier zijn. Ik heb diverse verwijderd van fb omdat ze mij te rechts zijn. Onwaarheden in wereld gooien (zoals een vluchteling krijgt 4000 euro, ja als je verkeerd leest en een week vergoeding voor een dag vergoeding aan ziet).
Maar ook de media kan het goed en veel filmpje worden uit gelegd dan dat ze waren. De voetbalhooligans vorige week in groningen worden in amerika gezien als boze vluchtelingen...... zucht
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door pluis »

Ik vind scheefwonen en sociale woningbouw een lastig onderwerp. Ik heb, toen ik uit huis ging, een jaar lang illegaal ondergehuurd (vriendin ging naar het buitenland maar wilde haar flat aanhouden) in een woning die particulier verhuurd werd, maar wel onder de woningwet viel in Amsterdam. Daarna heb ik gekocht. Wel met garantstelling van mijn ouders (i.v.m. studieschuld), maar zelf de hypotheek betalend. Het flatje dat ik kocht was een voormalige sociale huurwoning. Tweekamerflat van ongeveer 60 M2. Kostte toen in aankoopprijs ongeveer 140.000 euro, dus ongeveer 155.000 hypotheek (voor de overdrachtsbelasting, etc.) en 100 euro aan servicekosten per maand. Maandlasten voor mij: 900 euro bruto, zonder meetellen van gas, water, licht, elektra, zorgverzekering, internet en een telefoontje. Voormalige huurprijs van die flat: 300 euro. Steekt dat een beetje? Mjah, beetje wel.

Wat: had ik vijfduizend euro minder per jaar verdiend en een paar jaar op een wachtlijst gestaan, dan had ik mezelf 500 of 600 euro per maand kunnen besparen en ik ken inderdaad collega's die dat dus gedaan hebben in steden waar de wetgeving minder streng was dan in A'dam. Poosje niet full-time werken en dan als alleenstaande met net iets onder-modaal gezinsinkomen in een sociale huurwoning met drie slaapkamers gaan zitten en je contract vervolgens opschroeven naar 40 uur per week. Ik vind dat daar beleidsmatig best wat aan gedaan mag worden. Laat die woningen over voor de mensen die ze echt nodig hebben en ga een beetje bescheidener wonen, met een prijs die met jouw inkomen te betalen is. Amsterdam heeft bijvoorbeeld wetgeving die aanvult op de woningwet en die beperkingen legt op hoeveel mensen er per in een sociale huurwoning van een bepaald oppervlak mogen. Als alleenstaande, zit je aan een max van 60M2, geloof ik. Vind ik uitgesproken nuttig.

Tegelijk kijk ik nu (vanuit de VS, waar een en ander echt heel anders werkt) ook wel een beetje naar een stelsel waarin zo ontzettend veel mensen inkomensondersteuning krijgen, en we daar ook zo op rekenen, dat er soms weinig besef lijkt te zijn van wat goed we het alsnog hebben. Hier is het volkomen normaal dat dertigers met voltijdsbanen een flat delen met iemand anders (of drie iemanden) en als student wordt je geacht zelfs je slaapkamer te delen (en regelmatig met twee mensen). Op mensen die ondersteuning krijgen bij het betalen van een huis wordt neergekeken, en het is maar een hele kleine groep van de allerkansarmsten (op dit moment ongeveer 3% van de Amerikaanse inwoners, al komt ongeveer 10% in aanmerking). En het percentage van je inkomen dat je aan woonruimte besteed, wordt hier idealiter op 30% netto gelegd, maar tenzij je op het platteland woont, is dat zelden haalbaar. 50% van je netto inkomen is volkomen normaal, al moet je dan vaak wel vier maanden huur vooraf betalen. Het idee dat je als langdurig werkeloze persoon of als iemand die permanent arbeidsongeschikt is, je eigen woning zou hebben (hoe bescheiden dan ook) is hier ondenkbaar. Mensen zijn hier dus veel meer aangewezen op familie en vrienden en op informele woonvormen.

De vraag is, of het in de toekomst voor Nederland haalbaar kan blijven dat mensen alleen of met twee personen in een woning blijven. Misschien moeten we terug naar een meer groepsgewijze manier van wonen waarbij drie-generatiegezinnen en meergezinshuishoudens (weer) gewoon worden. Of misschien moeten we in steden meer kijken naar het bouwen van échte eenpersoons-, tweepersoons en één- en meergezinswoningen, zodat er meer doorgestroomd wordt en het hele huizenbestand flexibeler wordt. Wie weet verzinnen we een manier om nog veel beter om te gaan met inkomensafhankelijke woonkosten. Zelf ben ik een grote voorstander van veel overheidsinvloed op de huizenmarkt om aan de onderkant te helpen en aan de bovenkant af te romen, maar ja, dat past niet in het plaatje van bezuinigingen op overheidskosten. Te veel overhead.

Overigens denk ik dat de hypotheekmarkt wel weer versoepelt op den duur (dat is hier al weer aan de gang, dus het zal nog wel overwaaien). Banken verdienen nu eenmaal veel geld aan hypotheken en willen ze dus graag verstrekken. Wat denk ik niet zo snel meer terug zal komen, zijn aflossingsvrije hypotheken en hypotheken boven de waarde van het huis. Die waren enorm handig om je maandlasten laag te houden, maar met een dalende huizenprijs kun je daarmee ongelofelijk het schip in gaan. Ik ben ook groot voorstander van het doen van 'downpayments', waarbij je hypotheekvoorwaarden gunstiger worden naarmate je meer spaargeld inlegt. In NL heeft het nu grote belastingvoordelen om je spaargeld niet in je huis te steken, maar je hypotheekschuld en (dus) je belastingaftrek te maximeren, en daar mogen we van mij echt heel erg snel vanaf. Sowieso kan de hypotheekaftrek voor hogere inkomens (zeg: alles boven de schaal van 42%) wat mij betreft direct geschrapt worden.

Ehhh. Ging dit nog ergens heen? Geloof het niet. Ik kon me in elk geval wel in 't artikel van mevrouw Spaink vinden.
Gebruikersavatar
cinderella
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2009, 10:58
Locatie: Overijssel

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door cinderella »

pluis schreef:Ik ben ook groot voorstander van het doen van 'downpayments', waarbij je hypotheekvoorwaarden gunstiger worden naarmate je meer spaargeld inlegt.
In Nederland is het wel zo dat het rentepercentage van je hypotheek afhangt van het percentage dat de (totale!) hypotheek inneemt van de koopsom. Je moet dan alleen wel bedenken dat dat gaat om dat je minder dan 75% procent ofzo hypotheek hebt (inclusief leningen die je bij bijvoorbeeld je ouders afsluit, die verhogen je percentage dus).
toen doet er nu niet meer toe
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door kitten »

dbj schreef:Ow. Ik heb vandaag een brief ontvangen van de woningbouw.
Er staat in dat per 1 oktober een aanpassing plaatsvind van de huurprijs i.v.m. wijziging van het puntensysteem.
Mag dat? In 1 jaar tijd tweemaal de huurprijs wijzigen? Immers, op 1 juli was er de gebruikelijke jaarlijkse huurverhoging.
Ja, dat mogen ze inderdaad twee keer per jaar. Deden ze bij ons standaard elk half jaar.
dbj

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door dbj »

Ow pluis, wat een uitgebreid verhaal zet jij hier neer over de verschillen in wonen tussen VS en NL.
Dan hebben we het zo slecht nog niet in ons kikkerlandje.
En inderdaad, als je stilstaat over inkomensondersteuning die we hier kennen... Hoeveel soorten toeslagen kennen we hier??
Dat alleen al is een berg administratie waarvan ik me afvraag of dat niet anders zou kunnen?
Ik bedoel, alles wordt duurder en vervolgens gaat de politiek allerhande financiële contructies bedenken om de minima te ontzien.
Typisch Nederland volgens mij.

Zelf woon ik in een flat welke thans een halve eeuw oud is en van oorsprong een 3k-flatwoning was.
Er is nadien een tussenmuur eruit gesloopt waardoor het nu een 2k-flatwoning is. Althans, de mijne.
Niet in alle flatwoningen is die tussenmuur weggebroken. Oppervlakte is 65m2.

Per 1 oktober betaal ik dus de nieuwe huurprijs vanwege de herziening van het puntenwaarderingstelsel.
Dat is €17,50 p/m minder geworden dan tot 1 oktober de huurprijs was.
Afgerond betaal ik vanaf 1 oktober 450 euro p/m en daar komt nog ca. 100 euro bij wegens servicekosten.
Zoals bekend heb ik een bijstandsuitkering uitkering inzake de Participatiewet zoals het thans officieel heet.
Oppergodin_Hera

Re: Ongecontroleerde rant topic!

Bericht door Oppergodin_Hera »

pluis schreef:
. Hier is het volkomen normaal dat dertigers met voltijdsbanen een flat delen met iemand anders (of drie iemanden) en als student wordt je geacht zelfs je slaapkamer te delen (en regelmatig met twee mensen)

.
Ik geloof dat mensen blij moeten zijn dat ik niet in Amerika woon. Ik ben een slechte huisgenoot
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Huizenmarkt

Bericht door pluis »

Oppergodin_Hera schreef:
pluis schreef:
. Hier is het volkomen normaal dat dertigers met voltijdsbanen een flat delen met iemand anders (of drie iemanden) en als student wordt je geacht zelfs je slaapkamer te delen (en regelmatig met twee mensen)

.
Ik geloof dat mensen blij moeten zijn dat ik niet in Amerika woon. Ik ben een slechte huisgenoot
Ik ook. En toch vraag ik me af of ik er misschien niet heel veel van geleerd zou hebben als ik gedwongen was geweest om woonruimte te delen. of ik daar misschien mentaal flexibeler van geworden zou zijn, of zo.

Ik denk dat we in NL best heel blij mogen zijn dat het beter geregeld is dan in de VS - ik vind dat er hier zo ontzettend veel mensen buiten de boot vallen... Ik vind het systeem in Nederland veel beter en zou het liefst zien dat we er niets aan hoeven afdoen. Aan de andere kant is het enorm hoge niveau van welvaart denk ik ook gewoon heel lastig te handhaven.
dbj

Re: Huizenmarkt

Bericht door dbj »

Woonruimte delen? Oeps, vraag me af of ik zoiets zou aankunnen...
Maar ik ken Amerika van televisiebeelden die vooral het goede laten zien. En wat ik zoal zie op youtube.
Afgezien dan van tornado's en overstromingen welke ook hier het nieuws halen.

En het beeld wat ik heb is voornamelijk vrijstaande huizen (houtbouw?) met royale tuinen gelegen aan brede wegen.
Wat de steden betreft zie ik dan niets anders dan wolkenkrabbers. Nog een stuk hoger dan de woontorens hier.
Oppergodin_Hera

Re: Huizenmarkt

Bericht door Oppergodin_Hera »

houten huizen zijn relatief goedkoop, maar wat minder bestand tegen orkanen, overstromingen en ander natuurgeweld.
Collega's (ambtenaren) van mij zijn in amerika geweest om te helpen na katrina. Die werden gek van de burocratie daar en machtseilandjes.
Ik kan sowieso niet zo goed tegen mensen die proberen de macht te hebben en niet willen delen. Hierdoor gaat een overheid nl rare dingen doen.
Ze kregen nu (10 jaar later) er pas wat regeltjes doorheen... Ik blijf wel in nederland wonen
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Huizenmarkt

Bericht door Ravelijne »

@Pluis Een alleenstaande komt in Amsterdam niet in aanmerking voor een woning met drie slaapkamers. Bij elke sociale huurwoning wordt aangegeven voor hoeveel personen die bestemd is. Dat kan dus alvast niet. Toen ex en ik eind jaren '90 aan het zoeken waren, waren de woningen waar we voor in aanmerking kwamen ongeveer 40 m2. De huur was ruim hoger dan € 300. Verschil met een hypotheek is natuurlijk ook dat je met een hypotheek (in theorie, als het goed is) ook vermogen opbouwt over redelijk korte tijd. Huur blijft altijd hetzelfde en betaal je veel langer. (Dat er nu heel veel hypotheken onder water staan is dan weer een ander verhaal.)
pluis schreef:En toch vraag ik me af of ik er misschien niet heel veel van geleerd zou hebben als ik gedwongen was geweest om woonruimte te delen. of ik daar misschien mentaal flexibeler van geworden zou zijn, of zo.
Ik denk dat dat twee kanten op kan gaan. Als ik mijn gestresste, overwerkte Amerikaanse vrienden hoor dan denk ik dat daarbovenop de irritatie en het gebrek aan privacy niet persé helpen. Tegelijk te veel en te weinig contact. Maar het kan mits je een beetje geluk hebt, ongetwijfeld ook veel toevoegen.
Plaats reactie