staar

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
dbj

staar

Bericht door dbj »

Zal gelijk maar met de deur in huis vallen: ik heb ouderdomstaar :cry:
Dat is al enkele jaren bekend en het is bij mij al op relatief vroege leeftijd gekomen. Ruim 7 jaar geleden ongeveer (ik ben nu 55, dus reken maar uit) kwam de metingen bij de optiek uit op een zicht van 14%... (linkeroog)
Het is nu op de dag af precies 7 jaar geleden dat ik een staaroperatie heb ondergaan voor mijn linkeroog. Toen was al duidelijk geworden dat ik ook staarontwikkeling heb in mijn andere oog. Dat is sindsdien natuurlijk er niet beter op geworden en dat merk ik.

Dus eigenlijk is de verwachting dat ik binnenkort weer naar de oogarts mag voor onderzoek en behandeling.
Maar ik zie daar erg tegenop, gezien mijn eerdere ervaring waar ik geen beste herinnering aan heb. En dat betreft met name vooral de nazorg, al kan het deels ook wel verklaard worden vanuit het bij mij aanwezige autisme. Iets met planning en verwachting, maar ook gewoon het praktische deel.
Kortom, ik worstel hiermee en weet niet wat ik hiermee aan moet. Duidelijk is wel dat ik alles zoveel en zolang mogelijk aan het uitstellen ben :oops: :oops: :oops:
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: staar

Bericht door Bitemarks »

Dat is vervelend, dbj. Vooral als je er zo tegenop ziet. Helpt het misschien om op basis van je eerdere ervaring op te schrijven wat je kunt verwachten en dat met de arts te bespreken? Dan kun je in ieder geval je verwachting helder krijgen en valt het misschien mee.

Waarschijnlijk een open deur, maar uitstellen zou ik proberen te voorkomen. Hoe eerder je weer goed kunt zien, hoe beter. En de ingreep wordt er niet anders van.

Sterkte!
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:57
Locatie: Tiel

Re: staar

Bericht door Arno »

Sterkte, en neem voor jou de beste beslissing.
Vrijheid ervaren, die als basis wortelt in jezelf.

Coördinator Kinky & Casual Nijmegen
Coördinator Diapers day Nijmegen
Owned and collared by Gomora

Met vriendelijke groet;
Arno
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: staar

Bericht door eireann »

Ik denk dat het helpt dat je het al eerder hebt gedaan, de angst voor het onbekende is daarmee al weg. Al dat soort procedures zijn vervelend, maar hoe langer je er mee wacht hoe minder snel je van het resultaat kan genieten!

Ik zeg: maandag even bellen voor een afspraak!
**Self Rescuing Princess**
dbj

Re: staar

Bericht door dbj »

eireann schreef:Ik zeg: maandag even bellen voor een afspraak!
Kijk, dat is gewoon recht voor z'n raap en duidelijk :yes:

Maar zo simpel is het toch weer niet. Voor mij althans.
Destijds woonde ik nog in een begeleid wonen project en nu woon ik zelfstandig :D
Nee, terug naar de vorige woonsituatie wil ik beslist niet.
Wat dat betreft ben ik happy met het bereikte resultaat na enkele jaren.

De afspraak bij de oogarts in het zkh zal vast wel via de huisarts zijn gegaan en dat is nu ongetwijfeld hetzelfde.
Maar toen ging er iemand van de begeleiding mee (van dat woonproject dus) en dat was wel heel fijn. Minder onrust en onzekerheid.
En de nazorg werd door de begeleiding van dat woonproject geregeld, had ik geen omkijken naar. Alleen die hulp voor mijn nazorg hield zich niet zo aan de afspraken en kwam zoals het uitkwam volgens planning... Daar had ik flinke moeite mee.
En achteraf bleek ook nog eens dat ik alles zèlf moest betalen :cry: De operatie zelluf was het enige dat daadwerkelijk door VGZ vergoed werd :(
Komt nog bij dat de verwachtingen van de oogarts niet waargemaakt zijn. Die heeft hij nadien overigens wel erkent.

Snap je nu beter waarom ik hier erg tegenop zie?
Ondanks dat mijn huidige situatie niet vergeleken mag worden met toen. Woonde ook nog in een ander deel van Nederland.
Laatst gewijzigd door dbj op 27 aug 2016, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: staar

Bericht door eireann »

Dan nog moet het gebeuren. Maandag een afspraak maken de huisarts, maak het een dubbele afspraak zodat je je zorgen ook kan bespreken, dan kan hij/zij met je meedenken
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: staar

Bericht door shareen_G »

Afspraak maken bij de huisarts zoals eireann zegt. Bespreek de punten waar je moeite mee hebt. Schrijf het een en ander op en neem dat mee. Je kunt ook iemand mee vragen die je vertrouwd. Laat het dan hetgeen besproken is bezinken en maak eventueel een nieuwe afspraak voor een week later met de huisarts. Dan kun je eventuele onduidelijkheden of nieuwe vragen stellen.
Voor de kosten en nazorg etc. kun je ook je zorgverzekeraar bellen.

Succes!
Waar een wil is, is een weg
Harpocrates

Re: staar

Bericht door Harpocrates »

Heb je al gebeld, dbj?
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: staar

Bericht door eireann »

Ben je al naar de huisarts geweest dbj?
**Self Rescuing Princess**
dbj

Re: staar

Bericht door dbj »

Thans een verwijzing op zak voor het "Westeinde". Da's een heul groot ziekenhuis in Den Haag waar het altijd megadruk is. Dat zie ik telkens weer wanneer ik daar langs kom.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: staar

Bericht door Yara »

Dat zegt niks over de individuele afdelingen dbj. Mijn zwager kwam er begin dit jaar terecht omdat de wachttijd veel korter was als in het bronovo. Succes!
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
dbj

Re: staar

Bericht door dbj »

Dat klopt ook wel, wat je zegt Yara. Voor mij is het gewoon te druk en in zo'n groot zkh ben ik bang compleet de weg kwijt te zijn en dus verdwaald te raken door die drukte.
En in Bronovo moet ik overigens ook nog komen. Kreeg ook een verwijzing daarheen, voor een van mijn andere kwalen waarmee ik kwam bij mijn huisarts.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: staar

Bericht door Yara »

Bronovo is kleiner, dat is misschien wel fijn. Ziekenhuizen zijn vaak heel logisch opgebouwd, gewoon bordjes volgen. Er zijn vaak ook gastvrouwen/heren die je kunnen helpen met de weg vinden. Vooral gebruik van maken!
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

Dit is wel een erg oud topic van mij, nog onder mijn oude naam zelfs. Het heeft wel een kleine update nodig.
De weg vinden in ziekenhuizen is doorgaans goed bewegwijzerd, is mijn ervaring. Gastvrouwen en gastheren zijn niet in elk ziekenhuis aanwezig, ook dat heb ik bemerkt. Je hebt daar wel goede hulp aan, als het ziekenhuis ze heeft.

Wat betreft het feitelijke onderwerp. Heb nu een jaarlijkse check bij de oogarts in het Westeinde en een volgende operatie in vooralsnog niet aan de orde. Ondertussen kan ik eigenlijk best wel de huidige situatie goed handelen, al zou een loopbril wel een welkome aanvulling zijn. Gebruik nu vaak een gewone vergrootglas die ik in de hand vast moet houden. Mogelijk is een leesbril reeds voldoende, maar van welke sterkte dan? Ik kom er geen wijs uit met al die cijfertjes op het formulier van de optiek.
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: staar

Bericht door puppie »

Kwestie van je ogen laten meten :)
Plaats reactie