staar

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door kitten »

Ja, dat zou ik ook niet weten zonder meting. Ook van mezelf niet, bedoel ik.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: staar

Bericht door tessie »

Sommige mensen die niet naar de brillenwinkel of opticien willen, gaan gewoon naar de hema en passen daar dan uit het leesbrillen rekje een paar brillen en kijken met welke ze goed kunnen lezen. Lijkt me niet de beste/meest betrouwbare optie, maar het kan ook.
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

Ow tessie, da's niet eens een gek idee. Gewoon doen dus. Of mijn ogen daar blij van worden?
Heb wel twee heel verschillende sterktes, omdat 1 oog reeds behandeld is. Zelfs de man van de optiek viel dit verschil op... Maar met mijn toelichting daarna viel bij hem het muntje.
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

Bij het tijdschriftenrek in de supermarkt hangen ook leesbrillen, maar slechts van 1 sterkte.
Die op mijn neus gezet (dank tessie voor de tip) en het resultaat vergelijken met mijn andere opties. Om te beweren dat er een nieuwe wereld open gaat, is wel een beetje veel. Maar tot een afstand van ongeveer 20cm werkt het goed.
Nu nog zien hoe ik de pootjes kan buigen zonder dat ze gelijk breken, it's allemaal kunststof/plastic waarvan het gemaakt is.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: staar

Bericht door Yara »

Ik zou toch echt langs de opticien gaan en een bril op jouw sterkte laten aanmeten. Dat maakt pas echt verschil. En die kan ook een bril goed afstellen.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

Yara, zo'n bril heb ik en daar is weinig mis mee. Maar daarmee blijk ik slechter te zien op korte afstand en dus zet ik mijn bril juist af om te lezen. En dat lukt wel met enige moeite, mijn ogen zijn inmiddels ook wel gewend aan deze situatie. Zo'n leesbril geeft in elk geval een merkbare verbetering en dat is wat bij mij telt.
Voor het overige vertrouw ik op de bevindingen van de oogarts.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: staar

Bericht door Yara »

Oh oogarts werkt natuurlijk ook. Maar dat klinkt alsof een varifocus bril voor jou goed zou kunnen werken.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: staar

Bericht door Ravelijne »

Maar voor een leesbril op sterkte kun je toch ook naar de opticien? Die kan in ieder geval vertellen of je beide ogen dezelfde correctie nodig hebben, of dat je toch meer gebaat zou zijn bij een leesbril op sterkte (dus nagemeten door de opticien). Zarath draagt contactlenzen maar heeft daarbij ook een leesbril voor dichtbij. Die leesbril komt van de opticien.
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

Het lijkt erop dat jullie niet alle berichten in dit topic gelezen hebben. Dus hieronder kort samengevat.

Ben aan 1 oog behandeld wegens ouderdomstaar, inmiddels ruim 8 jaar geleden.
Ander oog heeft beginnende ontwikkeling van dezelfde kwaal.
Kom jaarlijks bij de oogarts voor controle;
..andere oogarts in ander zkh dan waar operatie plaatsvond (vanwege mijn verhuizing naar andere regio).
Huidige bril heb ik nu ongeveer 1 jaar en zorgverzekering kent brilvergoeding van 1x per 5 jaar.
Mijn budget is beperkt, moet rondkomen van uitkering.

Kortom, "even" naar de optiek (ben klant bij Hans Anders) voor een nieuwe/andere bril is geen optie. Varifocus lijkt zeker een juiste keuze te zijn, maar ik weet niet of mijn ogen dit wel zo fijn vinden. Ik ben bang dat de overgang die in het glas zit, juist voor irritaties gaat zorgen bij mij. Dan is het middel erger dan de kwaal.
Ik kan best goed leven -en zien- met de situatie zoals die thans is, incl de vandaag aangekochte leesbril.
Gebruikersavatar
Yara
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:51
Locatie: Bussum

Re: staar

Bericht door Yara »

Ik snap je situatie wel hoor, maar een foute bril kan simpelweg ook klachten als hoofdpijn veroorzaken. En natuurlijk, ik weet hoe duur brillen zijn en hoe lastig dat is. Ik heb ze ook moeten kopen toen ik op het minimum inkomen leefde (en inmiddels geen minimum meer maar wel 3 brildragers in ons gezin, flinke uitgave dus). Maar voor je ogen kan het wel erg fijn zijn om een goed passende bril te hebben bij je sterkte. Ook veiliger overigens.
Ik kan me echt heel goed voorstellen dat er nu geen budget is voor een nieuwe bril, maar ik zou dit verhaal zeker met de oogarts bespreken en zijn advies aanhoren hierover.
Dance like nobody is watching
Love like you've never been hurt
Sing like nobody can hear you
Live like it's heaven on earth
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: staar

Bericht door pluis »

Ik zie niets in je verhaal wat betekent dat je niet bij een opticien binnen kunt lopen voor advies of om een paar vragen te laten beantwoorden. Daar zijn die mensen voor. Dat je een geschiedenis hebt bij een oogarts doet daar niets aan af.

Ik heb zelf een aantal oogoperaties ondergaan, maar ben voor briladviezen e.d. gewoon bij de opticien gebleven. Die mensen weten echt wel wat ze je aan moeten raden bij een relatief normale aandoening zoals staar. En zo niet, dan verwijzen ze je waarschijnlijk gewoon terug naar je bestaande oogarts.
Bitemarks
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:17
Locatie: Zelhem

Re: staar

Bericht door Bitemarks »

Ik heb begrepen dat een opticien zelf bij staar niet zoveel kan doen. Maar als je nu al veel last van staar hebt, dan is de operatie om dat op te laten lossen door de oogarts volgens mij wel vergoed via je zorgverzekering. Na de operatie kun je alsnog een oogmeting laten doen. Daarvoor zou ik gewoon naar de optiek gaan, al kan een oogarts natuurlijk ook een prima advies geven.

Als je weet wat de ideale oplossing voor jouw ogen is, kun je op zoek naar een betaalbare oplossing. Je kunt bijvoorbeeld alleen de glazen laten vervangen van de bril die je al hebt. Of een goede inschatting van de kosten krijgen, zodat je weet waar je aan toe bent en of dat bij elkaar te sparen is.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
Deleted User 1996

Re: staar

Bericht door Deleted User 1996 »

UPDATE:
Ben in de afgelopen week weer op controle geweest bij oogarts. Ik heb dezelfde oogarts en hij houd het bij, controle is ongeveer elke 16 maanden.
Volgens hem zijn mijn ogen stabiel, ong 70% zicht, en is er vooralsnog geen reden of noodzaak voor een operatie. Een nieuwe of andere bril is dus ook nog niet nodig. Naast mijn huidige bril gebruik ik dus een leesbril van een bekende drogisterijketen. Mijn oogarts blijkt ook zo'n bril te gebruiken in zijn praktijk.
Gebruikersavatar
shareen_G
Berichten: 0
Lid geworden op: 28 jun 2010, 11:11
Locatie: Alkmaar

Re: staar

Bericht door shareen_G »

Fijn dat je ogen stabiel blijven.
Een leesbril op jouw leeftijd is heel normaal.
Waar een wil is, is een weg
Gebruikersavatar
Charles
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jun 2022, 23:33
Locatie: Brabant

Re: staar

Bericht door Charles »

Ik ben gestopt met het oog (Operatie Ontwijkent Gedrag) :yes:
Geld maakt niet gelukkig, maar in de armen van een vrouw ben ik dat wel.
Van geknuffeld worden krijg ik nooit genoeg.
Plaats reactie