Familie tradities

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Familie tradities

Bericht door eireann »

Ik las dit op twitter:
"Er bestaat dus een IJslandse kersttraditie waarbij je elkaar boeken cadeau doet op kerstavond en die dan samen gaat lezen met warme chocolademelk. Waarom hebben wij dat niet?!"
Ik vind dat een kei-leuk idee, dus dat ga ik een traditie maken met Annetje ('mijn gezin' klinkt nog wat raar zo met z'n tweeen).

En nu ben ik benieuwd: wat zijn jullie feestelijke tradities bij verjaardagen, Kerst, Oud en Nieuw, Sinterklaas, Suikerfeest?
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Familie tradities

Bericht door Ravelijne »

Die IJslandse vond ik ook tof! Ik heb geen (oorspronkelijke) familie meer, maar de traditie die het nog overleefd heeft met partner (die er gelukkig ook into is) is meerdere kleine cadeautjes met Sinterklaas met uitgebreide Sinterklaasgedichten. (Alleen dit jaar is hij een beetje gesneuveld, omdat het qua timing niet helemaal werkte omdat Zarath van huis was die week, al heb ik wel een mooi gedicht per email gekregen.) Lekker en wat uitgebreider koken met kerst is ook wel een ding.

Sidenote: Volgens mij heeft jouw Annetje een kick-ass gezin! De veilige haven en verbondenheid is niet alleen voorbehouden aan 2-of-meer-ouders, toch? :)
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Familie tradities

Bericht door Voleuse »

Wat mij ook leuk lijkt in een wat groter huishouden is dat er een kerstboom staat, en dat er dan kadootjes onder 'verschijnen', die dan op kerst worden uitgepakt :).

Mijn moeder bakte altijd zelf kerstbrood, en dan hadden we een 'kerstontbijt' (trouwens ook een paasontbijt). Verder deden we nooit heel veel aan kerst omdat Sinterklaas altijd uitgebreid werd gevierd met surprises en de hele familie. Met oud en nieuw hadden we altijd een spelletjesavond tot het middernacht was. En op je verjaardag kreeg je ontbijt op bed en mocht je kiezen wat er 's avonds op het menu stond.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Familie tradities

Bericht door pluis »

"Onze" traditie is die van 'orphan christmas'. Wij proberen om elk jaar een kerstdag vrij te houden voor een bijeenkomst met expats en migranten en anderen die met kerst geen vrienden of familie kunnen bezoeken. Het idee is dat wij een groot gerecht maken en dat als je wilt komen, je ook iets meeneemt.

De laatste jaren kwam het er niet van (en waren we meestal zelf de 'orphans'), maar volgend jaar wil ik er weer een.

Wij doen ook wel een beetje aan Thanksgiving, trouwens, al hoeft die kalkoen van mij niet zo.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Familie tradities

Bericht door eireann »

Ik heb voor Annetje een 'eerste kerst' kerstboomversiering gekocht. 1 van de kerstboompjes gaat van haar worden en daar koop ik elk jaar een ornamentje voor :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 155
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Familie tradities

Bericht door chell »

Wij doen met kerst altijd extra mooie kleren aan, echt op sjiek. En dan na een uur ofzo op hakken/nette schoenen doen we lekker pantoffels onder onze mooie kleren :D

De familie van lief is elk jaar bij elkaar in Duitsland. Dan eten ze elk jaar op kerstavond en 1e kerstdag hetzelfde (op kerstavond soep geloof ik en op 1e kerstdag wild zwijn) en gaan op 2e kerstdag uit eten bij hetzelfde restaurant. En er zijn kadootjes. Hoewel die traditie een beetje uit elkaar valt, oma zit in een verpleegtehuis, zwager heeft kindjes en wil ook wel eens thuis/bij z'n schoonouders zijn en ik ben er nooit bij vanwege Serious Request, waardoor lief ook liever thuis blijft.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Familie tradities

Bericht door kitten »

Wij zijn vorig jaar een kersttraditie gestart die zo goed beviel dat het ter plekke traditie gedoopt werd. Op kerstavond één groot feest met alle vier de families. Alles bij elkaar zijn dat zo'n 35 mensen. Dan maken we een (uiteen)lopend buffet, zodat er voor iedereen wel iets bij zit wat die lust. 1e en 2e kerstdag is dan lekker relaxed.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Familie tradities

Bericht door Ravelijne »

Klinkt supertof, kitten!
Voleuse schreef:Wat mij ook leuk lijkt in een wat groter huishouden is dat er een kerstboom staat, en dat er dan kadootjes onder 'verschijnen', die dan op kerst worden uitgepakt .
Doen Zarath en ik ook gewoon met zijn twee. :mrgreen: Soms legt hij de cadeautjes voor de rest van zijn familie er ook ingepakt onder tot kerst, voor de kerstige gezellig. Dat soort dingen niet doen omdat je met 'te weinig bent' vind ik zo zonde. Net zoiets als niet voor jezelf koken en leven op cup-a-soup en crackers als je alleen bent. Je kunt het kleiner en simpeler houden als het handiger en betaalbaarder is, maar je leeft nu. Als je er nu gelukkig van wordt om dat soort gezelligheid in huis te hebben, make it happen, I say!

Wij gaan zaterdag een kerstboom halen, ben alleen benieuwd hoe dat gaat met de nieuwe kat. De ene kat ging altijd wel, als je de versiering niet te laag in de boom hing. Maar deze is nogal van het overal mee spelen en in graven.
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Familie tradities

Bericht door eireann »

Ik eet op kerstavond bij mam en kijk dan samen all you need is love. Ze was bang dat dat nu afgelopen was, maar die traditie blijft. Ik vind Pluis's idee ook heel leuk (zie het agenda topic over de feestdagen!)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Familie tradities

Bericht door kitten »

Grappig, ik denk als eerste: laten we dat maar niet doen, kadootjes onder de boom, want wij zijn met zoveel. :lol:
Gebruikersavatar
skaoot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:08
Locatie: Den Bosch

Re: Familie tradities

Bericht door skaoot »

Ravelijne schreef:Wij gaan zaterdag een kerstboom halen, ben alleen benieuwd hoe dat gaat met de nieuwe kat. De ene kat ging altijd wel, als je de versiering niet te laag in de boom hing. Maar deze is nogal van het overal mee spelen en in graven.
Zelfde probleem hier met kitten. Die super nieuwsgierig en speels is. Daarom de boom eerst paar dagen kaal laten staan, dat lijkt goed te gaan, soms wordt er tegen een takje getikt maar hij is er niet in geklommen. Straks eens versieringen proberen...

En qua familietraditie doen wij al heeeel lang aan Sinterklaassurprises. Met mijn ouders, broertje en partners. En verder wisselt het wat we doen met kerst en oud&nieuw e.d. Maar surprise traditie is still going strong! Mijn moeder dacht dat het op zou houden toen ik op kamers ging, maar hey je kan best iets maken wat in de trein mee kan :mrgreen:
This heart gets stronger, this skin gets thicker, this mouth gets louder (Danko Jones)
Oh a shiny squirrel in your pants!
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Familie tradities

Bericht door Voleuse »

@Raveljne ja maar ik woon alleen ;). Dan wordt t wel lastig. (Verder heb je wel gelijk!)
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
eireann
Site Admin
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:19
Locatie: Den Bosch

Re: Familie tradities

Bericht door eireann »

Ik heb onder de kerstbomen een verzameling kerst-koek-blikken. Voor dit jaar overweeg ik wat lege dozen in te pakken. vind het gezellig als onderdeel van de versiering :)
**Self Rescuing Princess**
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Familie tradities

Bericht door Ravelijne »

@Voleuse Fair enough. In vorige appartement deed ik toen ik alleen was zo'n klein kerstboompje van 30 cm, maar idd geen pakjes eronder. Hoewel dan soms toch als je toch iets krijgt van iemand, maar dan liggen ze er idd maar een half uurtje. Niet hetzelfde. :)
wandering_one

Re: Familie tradities

Bericht door wandering_one »

Met Sinterklaas een hoop kleine cadeautjes, voornamelijk voor de kinderen en voor elke volwassene 1 of 2 pakjes. Het wordt dan natuurlijk lekker spannend gemaakt voor de kinderen, we doen alsof een zwarte piet de pakjes brengt, er worden pepernoten gegooid, sinterklaasliedjes gezongen.. Heerlijk om die enthousiaste koppies te zien.

Gelijk na Sinterklaas gaat mijn man altijd een grote (echte) kerstboom halen en gaan we die versieren. Met kerst meestal 1 dag thuis met het gezin. Als de kinderen wakker worden liggen er allemaal pakjes onder de boom. De andere dag bij familie eten.

Nooit gedacht zo burgerlijk te worden. ;) Maar het bevalt goed.
Plaats reactie