Het grote body positive topic!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ja, ligt in de winkel :D
Ze hadden me al een x eerder gevraagd en toen zei ik: nee echt niet, als ik jong en dun was, zou ik het ook wel doen, maar ik ga dat echt niet doen. En toen een tijdje later vroegen ze het nog een x en toen dacht ik: ah, ik doe het gewoon! Het is toch anoniem en ik vind het zelf ook leuk om wat meer diversiteit qua lichamen te zien. Dus waarom niet? En het was ook super tof om te doen!
Ze zoeken altijd mensen die er ook in willen staan, dus als iemand van jullie ook wil, ik heb een mail adres waar je je kan opgeven :D Kan dus helemaal anoniem, tattoos kunnen ze weg shoppen (verder shoppen ze niks).
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door pluis »

Cool, Tessie! Jij bent echt een badass!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik hoop vooral dat het over een tijdje niet meer als iets bijzonders gezien word wanneer je wat dan ook doet als je dik bent. Nu is dat nog extra speciaal, extra dapper en wat dan ook. Maar nou ja, fuck dat schoonheidsideaal toch!
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door pluis »

Ik vind je een badass ongeacht je postuur :) T compliment heeft van mijn kant niks met dik zijn te maken - ik heb mensen die naakt poseren altijd stoer gevonden, of dat nu in een tijdschrift is of een modeltekenklas.

Edit: dat had ik er misschien gelijk even bij moeten zeggen. Kan me wel voorstellen dat het (ook gezien het topic) niet goed overkwam.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik bedoelde ook helemaal niet specifiek jouw compliment pluis (ik vond het een tof compliment ook, ik ben graag badass haha!), maar meer in het algemeen de reacties die ik krijg, dat mensen het toch wel éxtra speciaal vinden door mijn postuur. En dat is met meer dingen als je dik bent, dat het dan speciaal is. Als ik een bikini of croptop draag, is dat ineens dapper. Als ik naar de sportschool ga, is dat extra goed. Dat soort dingetjes.
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door kitten »

Ik wil even wat in dit topic gooien. Ik ben heel erg bezig met bodyposishizzle. En dat werkt, ik hou van mezelf, zelfs nu ik op de 100kg grens zit. (De meesten van jullie die me rl hebben gezien, leerden me kennen op 85kg.) Ik ben er door dit topic, door vele artikelen en door het bodyposipandaboek van overtuigd dat diëten niet werken. Maar nu heeft Dacrael onlangs gehoord dat hij diabeet is. En dus is het advies (o.a.) afvallen... Maar... hoe dan als diëten niet werken? :shock:
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door puppie »

Ow bah, naar nieuws Kitten :-/
Diëten werken wellicht niet, maar je eetgewoonten aanpassen wel :) En daarmee kan je natuurlijk ook gewicht verliezen
Gebruikersavatar
pluis
Berichten: 330
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:03

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door pluis »

Meer bewegen kan een optie zijn, afhankelijk van hoe actief hij nu is. Op zich kun je dan wat vet omzetten in spiermassa, en dat helpt dan (als het goed is) weer met je metabolische snelheid. Verder zouden kleine aanpassingen kunnen helpen, niet zozeer gericht op gewichtsverlies, maar op minder schommelingen in de suikerspiegel, bijvoorbeeld door meer vezels te eten i.c.m. suikers / koolhydraten. Dat heb je het over een appel eten in plaats van appelsap drinken of volkorenpasta of -brood in plaats van "wit". Ik wete niet of hij graag drinkt, maar minderen met alcohol kan ook redelijk wat winst opleveren. Als hij met dat soort kleine dingen een begin maakt, kan hij altijd, als dat niet genoeg effect heeft, nog eens met een diëtist en diabetesverpleegkundige aan tafel om verdere opties te bespreken die echt op hem zijn toegesneden.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik weet niet waarom het advies afvallen is, ik zou eerst denk ik proberen dat uit te zoeken. Want mss is het meer zoals pluis zegt, dat het niet per se gaat om gewichtsverlies maar bepaalde dingen minder eten en andere dingen juist vaker kiezen. Daar kan je mss dan ook van afvallen, maar ik weet dus niet of blijvend gewichtsverlies ook echt het doel is, of gewoon je eetpatroon veranderen zodat het beter is voor je suikerspiegel. Maar ik weet echt niet genoeg van diabetes om daar iets zinnigs over te zeggen, maar er zijn vast mensen die dat wel weten.
Misschien ook even zoeken in bodypositive groepen om te kijken of daar iemand is die ook diabetes heeft en hoe die persoon daar mee omgaat?
Gebruikersavatar
puppie
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:42

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door puppie »

Waarschijnlijk omdat bij diabetes type 2 vaak de oorzaak ligt in:
weinig lichaamsbeweging
overgewicht
ongezond eten
roken
ouder worden
erfelijkheid
Gebruikersavatar
Pien
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2017, 14:10

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Pien »

Toename in gewicht verhoogd de insuline resistentie. Dus hoe zwaarder je weegt, hoe minder je lichaam reageert op de nog aanwezige insuline.
Ik had zwangerschapsdiabetes. Dat is me toen ook verteld. Ik kon voorkomen insuline te spuiten door me heel streng aan de grammen koolhydraten per eetmoment te houden. Onnodige koolhydraten vermijden en zeker geen 'witte' koolhydraten te eten. Suiker nam ik ook niet, fruit waarvan ik merkte dat mijn bloedsuiker omhoog schoot beperkte ik ook.
Het bewegen scheelde punten in suikerwaardes.

Er zijn onderzoeken die aantonen dat door een voedingspatroon zonder suiker, meer groenten, minder fruit, volkoren producten, gezonde vetten, zo onbewerkt mogelijk eten etc. het gebruik van medicatie sterk vermindert tot zelfs niet meer nodig is bij diabetes type 2

Ik heb ze niet paraat dus geen linkje helaas.

Ik denk dat het leefstijl in algemeen veranderen meer effect heeft dan afvallen op zich.
Gebruikersavatar
isara
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mar 2014, 12:53

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door isara »

Er is sprake van insuline resistentie en dat kan verbeteren door afvallen. Maar dat kan ook verbeteren door je glycemische index laag te houden, dus suikerinname drastisch beperken. Verder zijn er aanwijzingen dat krachttraining helpt: spieren zijn de meest insulinegevoelige weefsels. dus wanneer je nog insuline produceert wordt dat met meer spieren beter opgenomen.
Ik denk dat het dus erg ligt aan z´n huidige voedingspatroon, of daar verbetering in mogelijk is. Als je iets kiest wat je permanent vol kunt houden dan is er best kans op blijvend afvallen, maar dat is dan een secundair doel.

Een goede vriend uit de kinkscene is vorig jaar ook gediagnosticeerd met type II. Hij moest eerst insuline bijspuiten en pillen slikken, maar puur door suiker inname erg te verlagen is het gelukt om te gaan naar 0 medicatie en hoeft hij alleen z´n bloed te checken.
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Ravelijne »

Als ik het me goed herinner (o.a. uit het artikel wat je noemde), werken diëten niet voor gezonde mensen met overgewicht. Want dan gaat het inderdaad om 'set point', wat door diëten (of hongersnood, dat is het voor het lichaam eigenlijk hetzelfde) eerder 10% omhoog gaat. Maar bij diabetes en andere aandoeningen (PCOS, schildklier) waar metabolisme en hormonen verstoord zijn (insuline is een hormoon), zit er dus een mechanisme wat ook kan lijden tot een hoger gewicht.

Ik ben door PCOS aangekomen en ik woog rond de 90 kilo. Ik ben weer terug gekomen naar een gewicht wat al tien jaar tussen de 60 en 70 schommelt, maar daar niet overheen gaat. Het zit meestal rond de 65. Dat is gebeurt door voedingsaanpassingen. Maar let op: ik heb nooit gedieet om af te vallen.

Wat ik gedaan heb is gaan eten om mijn bloedsuikerspiegel stabiel te houden, hormoon-verstorende stoffen te vermijden (maar dat is misschien nog wat belangrijker bij PCOS dan bij diabetes), veel onstekingsremmende voedingstoffen (groente, kruiden, brandnetelthee, turmeric) ontstekingsbevorderende stofjes mijden (geharde, plantaardige vetten en nog wat dingen die ik niet meer uit mijn hoofd weet) en alleen eten als eten, niet voor de gezelligheid, uit verveling of emo-eten. (Beetje mindful eating dus, maar ik noemde het niet zo.)

Bij PCOS zijn je honger en verzadigingshormonen ook verstoord, en zolang dat het geval was at ik veel en ook juist suikers (terwijl ik van suiker af wilde blijven). Wat hielp om dat weer op pijl te krijgen, was 's ochtends beginnen met iets van eiwit, zonder iets erbij. Dus een stukje kip of vlees zonder saus of bijgerecht van de vorige avond. Plain gebakken kip, met misschien alleen peper en zout. Of een stukje biefstuk wat over was, idem. Als ik daar een klein stukje van at en dan een kwartier wachtte voor ik wat dan ook verder pakte (misschien alleen een slokje water-met-niks-erin als ik dorst had), dan was het de rest van de dag makkelijker, ik had dan gewoon minder behoefte aan suiker en mijn bloedsuiker was stabieler.

Later heb ik artikelen gevonden dat uit onderzoek blijkt dat het inderdaad zo werkt: zo'n eiwitrijke maaltijd 'buffert' waardoor je bloedsuiker stabieler blijft.

Als ik achteraf terugkijk en echt de rekensommetjes doe, dan was mijn versie van low carb eten eerder 'moderate carb'. Ik pakte wel eiwitrijke granen zoals quinoa of amarant, en ui en tomaat en soms stukjes mango. Dat is nog iets losser dan hele strenge low carb. Maar dat werkte dus wel voor me. Maar ik lette daarin dus compleet niet op calorieën en ik kookte ook zeker 'rijk eten' met vetten zoals boter en olijfolie (waarvan ik denk dat ze redelijk onmisbaar zijn voor je gezondheid).

Ik ben ook meer gaan bewegen (destijds alleen een kort ochtendwandelingetje) en mijn dag nacht ritme in de gaten houden, en vooral door ook echt te zorgen dat ik 's ochtends wat meer natuurlijk licht pakte (hoewel ik 's winters ook een daglichtlamp nodig had) en 's avonds wat minder blauw licht had. Blue blocking glasses vind ik vervelend dragen over mijn bril, dus dat bleef bij apps om je scherm minder blauw te maken en gewoon ouderwets vroeger de lampen laag/uit en niet meer voor een scherm. Op de gang naar de slaapkamer en de slaapkamer heb ik rode en oranje lampjes, maar ik ben extreem gevoelig voor teveel licht 's avonds Anyway, naast beter slapen doet het dus ook dingen met hormonen als leptine en insuline en slaapkwaliteit heeft ook een directe link met insuline en metabolisme.

Verder dus ook idd mindful eating. Ik merk dat als ik single ben, dat ik dit allemaal makkelijker vind, want ik ben met een partner geneigd gewoon op een vaste tijd mee te eten met wat we gewend zijn te eten. Terwijl als ik alleen ben ik makkelijker naar mijn lichaam luister en ik eet niet door terwijl ik eigenlijk vol zit maar afgeleid ben door een gesprek of gewoon omdat het gezellig is. Het is in gezelschap kennelijk lastiger om bij mezelf te blijven wat betreft die subtiele signalen.

Maar goed, dat is dus mijn ervaring met een 'dieet' (als in wat je eet, niet als caloriebeperking of om af te vallen) voor insuline resistentie door PCOS, waarbij het niet mijn doel was om af te vallen, maar het er wel een resultaat van was. Maar dat had het net zo goed niet kunnen zijn, als ik zwaarder was gebleven maar wel mijn gezondheid beter was geweest, was ik ook tevreden geweest. Dan was dat het 'ideale gewicht' voor mijn lichaam op dat moment geweest. Maar kennelijk is het set point van mijn gewicht zonder die insuline resistentie lager.

Oh, en ik kreeg ook het advies 'afvallen', maar dat heb ik dus echt gewoon genegeerd. Ik vroeg nog 'maar als de gewichtstoename komt vanwege de hormonale verstoring, hoe gaat afvallen dan helpen?'. Nog afgezien van het feit dat het dus niet humanly possible is om calorie restrictie vol te houden als je leptine verstoord is en je lichaam dus letterlijk denkt dat je doodgaat als je niet snel iets doet. Maar ik werd afgewimpeld met een foldertje van de hartstichting over low fat diëten met light producten, wat dus ook compleet achterhaald is voor een gezond hart (spoilers: margarine is evil). Dus ik ben gewoon echt gaan focussen op eten voor stabiele bloedsuiker en wat ik verder nog kon doen om dat te ondersteunen en dat heeft bij mij ook geleidt tot gewichtsverlies. Maar het had dat ook niet kunnen doen, en dan was ik nog steeds gezonder geweest.

Qua oordelen over je lijf vond ik het toen ook weer net zo goed wennen aan weer dunner zijn, als dat het wennen was aan dikker zijn. Het is gewoon raar als je lichaam verandert vanwege je gezondheid. Of misschien is het gewoon altijd wel wennen als je lichaam verandert, ook met leeftijd of zwangerschap of wat dan ook. En ik vond het ook bizar om te merken hoe anders mensen inderdaad met je omgaan als je een ander gewicht hebt.

Mijn situatie en gezondheid waren waarschijnlijk niet één op één vergelijkbaar met diabetes, maar PCOS is wel een sterk verwante aandoening, dus misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
thaliya
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:25
Locatie: Arnhem

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door thaliya »

@tessie: ik heb vandaag even snel in de Viva gebladerd, gaaf hoor! Nooit geweten dat het echt helemaal anoniem was en dat ze zelfs tattoos weg kunnen shoppen. Goed om te weten :).
Ik ben, oa door dit topic en dingen die ik sindsdien met meer interesse lees op FB, wel wat positiever naar m’n eigen lichaam gaan kijken. Ik baalde altijd dat ik er maar net tussenin zat; niet te dun, niet te dik. Niet dun genoeg dat je alles kunt dragen, niet dik genoeg dat het speciaal is om iets bloots te dragen.
Overigens heb ik met naakt zijn minder moeite dan lingerie aan, dat zorgt er juist voor dat rolletjes extra opvallen.
And sometimes, when we shine, by walking with our heads held high (even when we are crawling),
we give permission for others to find their own path of erotic authenticity as well - Lee Harrington
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Interessante posts, isara en Ravelijne!
Ik merk dat ik eigenlijk nu uit mezelf ook al best zin heb om gezondere dingen te eten. Meer groente en af en toe wat fruit en ik eet ook minder vlees. Ook vanwege allergie, maar nou ja, nu ik gewoon alles van mezelf mag eten (waar ik dan dus nier allergisch voor ben) merk ik dat ik idd niet per se elke dag croissantjes en chocola wil. Soms ook gewoon wel natuurlijk, maar ik had ergens wel verwacht dat ik daar dus véél meer van zou eten dan ik daadwerkelijk doe.

@thaliya Thanks :) Ga je ook meedoen? Het was echt heel tof!
Grappig trouwens hoe anders je jezelf kan zien dan een ander. Ik zie jou altijd als heel slank bijvoorbeeld.
En hoe dun je ook bent, volgens mij heeft iedereen in bepaalde houdingen wel rolletjes trouwens :-)
Plaats reactie