Het grote body positive topic!

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Body positivity is iets waar ik de laatste tijd heel erg mee bezig ben, en aangezien we hier (volgens mij?) nog geen topic voor hebben, dacht ik: ik open 'm maar gewoon.

Het lijkt me leuk om hier gewoon wat te kletsen over body positive dingen, je successen te delen (yay ik heb laatst in een crop top rond gelopen!), je twijfels te bespreken en nou ja, wat je maar wil. Zolang het maar te maken heeft met body positivity :D
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ik heb net ook op mijn site een stukje geschreven over wat het body positive power boek van Megan Jayne Crabbe voor mij doet: https://www.tesstesst.nl/artikelen/wat- ... -mij-doet/
Gebruikersavatar
Crownless
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:31

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Crownless »

Heej, leuk!

Weet je, ondanks dat ik best veel last heb van mijn lijf, vind ik mijn lijf awesome dat het kinderen kan maken. En ben ik best een beetje trots op mijn striae op mijn buik.
If history repeats itself, I'm so getting a dinosaur!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Wat tof om te horen, Crownless! Ik vind dat ook echt een super power hoor, gewoon even een hele baby in elkaar zetten. Ik vond dat van borstvoeding trouwens ook. Door borstoperaties had ik maar een heel klein beetje melk, maar omg, mijn lichaam kon gewoon voeding maken voor de baby die mijn lichaam ook al gemaakt had! Dat is echt awesome toch.

Striae heb ik eigenlijk nooit bekeken. Net als cellulitis. Ik vraag me wel eens af dat als je echt dik bent, of je je dan minder zorgen maakt om die dingen. Ik dacht altijd dat ik me vooral eerst om mijn omvang druk moest maken zeg maar, en dan waren die dingen maar een bijzaak haha :D Aparte redenatie eigenlijk wel, maar toch ben ik blij dat ik me daar nooit echt druk om heb gemaakt in een negatieve zin.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Voleuse »

Cellulitis snap ik überhaupt nooit zo goed wat daar lelijk aan zou moeten zijn :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Ja, schijnt ooit eens van iemand gekomen te zijn die een beauty salon had en een behandeling daar tegen bedacht had....
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Ravelijne »

Wat een tof artikel, @tessie ! Love it!
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Thanks Ravelijne!
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door kitten »

YEAH!! Ik ben ook fan van het boek. Ik heb de Engelse versie. Het maakt me zoveel liever voor mijn eigen lijf. Op 85kg voelde ik me dik. Nu met bijna 100kg draag ik wel die bikini en trek ik me niks aan van wat mensen zouden denken. Ik maakte me zorgen dat ik opmerkingen zou krijgen in het zwembad, maar die kreeg ik helemaal niet. Niemand boeit het iets, wat ik aan heb. :lol:

Ik ga nooit meer diëten. Ik ben er alleen maar zwaarder van geworden op de lange termijn. Ik ken ook niemand persoonlijk die met een dieet veel is afgevallen en sindsdien slank gebleven. Als diëten zouden werken, als het een kwestie was van wilskracht, dan zouden er veel meer slanke mensen zijn. Want dat ik gewoon zwak ben, dat wil een stemmetje in mijn hoofd gerust roepen. Maar dat iedereen zo zwak is...?

Het enige dat ik jammer vind, sinds dit boek en de bewustwording heb ik het er regelmatig over. Ik geef bijvoorbeeld aan dat ik geen kunst aan de muur wil of boeken in de kast, die het slanke schoonheidsideaal benadrukken, zoals veel fetisj foto's dat doen. Helaas vertaalt Dacrael dat naar onzekerheid. Ik krijg hem maar niet uitgelegd dat ik niet onzeker meer ben, juist niet. Dat ik me juist verzet tegen dat stomme ideaalbeeld! Niet omdat ze me onzeker maken, maar omdat ik ze oprecht stom vind.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Misschien moet hij dat boek lezen en snapt 'ie het dan beter?

Wat ik heel lastig vind, is vaak als ik het er met mensen over heb, dat ze het vaak toch over gezondheid gaan hebben en dan krijg ik er gewoon niet in dat gezondheid gewoon ieders eigen zaak is en dat dik ook helemaal niet per se gezond betekent.
Gebruikersavatar
Daantje
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 aug 2009, 09:04
Locatie: Goois Meisje
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Daantje »

kitten schreef:Ik geef bijvoorbeeld aan dat ik geen kunst aan de muur wil of boeken in de kast, die het slanke schoonheidsideaal benadrukken, zoals veel fetisj foto's dat doen. Helaas vertaalt Dacrael dat naar onzekerheid. Ik krijg hem maar niet uitgelegd dat ik niet onzeker meer ben, juist niet. Dat ik me juist verzet tegen dat stomme ideaalbeeld! Niet omdat ze me onzeker maken, maar omdat ik ze oprecht stom vind.
Tijd voor (fetish) foto's en kunst met mensen die niet voldoen aan dat slanke schoonheidsideaal! Ik denk dat het voor veel mensen fijn zou zijn als daar meer variatie in komt, zodat je jezelf kan identificeren met de modellen. Ik merkte hoe belangrijk dat is toen ik ergens een tekening zag van een persoon dat een lichaamsbouw heeft vergelijkbaar met het mijne. (Buikje, stevige benen, kleine borsten, brede schouders). Wat dat betreft doet Oh Joy Sextoy dat erg goed.

Ik ben inmiddels zover dat ik wel een bikini zou durven kopen. Dat is best een ding voor me. Daar hebben wat body positivity posts op o.a. Instagram wel bij geholpen.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Gebruikersavatar
Ravelijne
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:43

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Ravelijne »

Wat Daantje zegt! Misschien helpt het hem om het te begrijpen als je wel dingen voor aan de muur uitkiest die passen in een body-positive blik? You know it when you see it. :) Ik heb ooit een Amerikaans boek gehad over lesbische seks en daar stonden zulke mooie tekeningen van vrijende stellen in die niet voldeden aan 'het schoonheidsideaal' en wel zo ontzettend mooi waren. Dat helpt inderdaad gewoon enorm om je blik niet de hele tijd te laten vertekenen en het is gewoon enorm fijn.
Gebruikersavatar
Sabrina
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 aug 2009, 20:51
Locatie: Utrecht

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door Sabrina »

Oh ik word zo blij van dit topic! Het is voor mij heel makkelijk om te kijken naar hoe ik een jaar of vier geleden was, met een maatje 36 en alles, en dan te balen van mijn mom body. Maar ik ben eigenlijk al een jaar of wat bezig met een ommezwaai daarin: ik roep steeds vaker (en geloof het ook zelf steeds beter) dat ik mijn lijf hartstikke prima vind zoals het is. Hallooo, die niet zo perfecte buik, daar is wél een mooi klein mensje in gegroeid. Hoezo niet perfect?! Ik vind het een superheld op zich!

En zo zijn er meer dingen. Ik word helemaal niet happy van een badpak (sowieso, met mijn lengte zijn die dingen toch altijd te kort, dus snijdt het in je schouders en verwachten ze dat je borsten ter hoogte van je middenrif zitten), dus ik zoek een bikini waar ik me lekker in voel. En als mensen daar dingen van vinden, dan vinden ze dat maar, al denk ik dat dat eigenlijk wel mee zal vallen.

Ik wil dat body positivity-boek zeker aanschaffen en lezen, het kleine stukje dat ik gezien heb in die van kitten was echt awesome!
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
Gebruikersavatar
kitten
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:25
Locatie: Brabant

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door kitten »

Wat ik ook helpende gedachtes vind:

A. Mijn lichaam wordt echt niet mooier. Niet volgens ons maatschappelijk schoonheidsideaal in ieder geval. Ik ben namelijk 40+ en in de toekomst ligt alleen 50+, 60+, 70+. Ik zal geen 20 meer worden, dus mijn buik wordt niet meer strakker, mijn haar niet meer dikker, mijn huis niet minder rimpelig, etc. Als ik het schoonheidsideaal na blijf streven, zal ik alleen maar ongelukkiger worden, want ik raak er alleen verder van verwijderd. Dus werken aan houden van dit lijf is per definitie kansrijker dan streven naar een ander lijf.

B. Slank is niet gelijk aan gelukkiger. Ik heb mijn droombaan, twee (!) heerlijke mannen, financieel geen grote zorgen, mijn gezondheid, gezonde kinderen, mooi huis... En dan zou ik me door mijn kilo's laten tegenhouden daarvan te genieten? Koekkoek! Oh en bovendien: ik heb dit alles bereikt met overgewicht. Vooral die twee mannen: slank is blijkbaar niet nodig om een vent te verleiden.
Gebruikersavatar
tessie
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 aug 2009, 14:01
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote body positive topic!

Bericht door tessie »

Toen ik veel slanker was, maakte ik me veel drukker over alles. Als ik ging spelen met iemand, maakte ik zelf maar alvast een grapje over dat mijn borsten theezakjes waren geworden, voor die ander er wat over zou zeggen. Als ik op handen en knieën zat, bleef ik maar naar mijn buik staren want ik vond dat die zo hing en enorm was, tot mijn Meester serieus een regel gemaakt had dat ik niet meer daar naar mocht kijken als ik op handen en knieën zat. Als ik een corset aan had en bovenaan bij mijn rug kwam er wat vet (of vel of vlees idk) overheen, was m'n hele avond (en volgende dag) verpest. Alleen gewicht verliezen maakte me echt niet gelukkiger, juist niet.

Nu als ik een foto van mezelf zie, denk ik vaak in de eerste instantie ook: omg, zo dik! Maar in plaats van weg te kijken, kijk ik er gewoon beter naar. Dit is hoe ik ben. Wie bepaalt of dat mooi of lelijk is? Moet mijn lichaam per se mooi zijn? Kan het niet gewoon goed of functioneel zijn? Wat heb je er eigenlijk aan als je door iedereen heel mooi gevonden wordt?

Ik heb net gewoon een bikinifoto op FL en Insta geplaatst en ik vond het echt eng. Maar ik heb het gedaan. Want ik wil ook gewoon meewerken aan een ander beeld neerzetten. Ik kijk ook veel naar zulk soort foto's van anderen en dan denk ik wow, wat gaaf! En ik wil ook graag lichamen zien (in bikini's en crop tops en strakke jurkjes!) die lijken op die van mij. Ik hoop gewoon dat meer mensen van alles gaat laten zien, en niet alleen vanuit de meest ideale hoek.

Als ik een selfie maak, maak ik er meestal wel 20. En dan kies ik de meest voordelige uit. Ik had bijna een bikinifoto gekozen waarop je echt niet kon zien dat ik dik ben. Op het laatste moment toch een andere genomen. Met buik en al. Dikke vinger!

Ohh, en serieus, Beertje van Beers reageerde op Instagram gewoon op mijn bikinifoto dat ze 'm te gek en prachtig vindt! OMG! Haha! Ik voelde me even famous hahaha!
Plaats reactie